Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Suus »

In Stadsdeel Centrum, wat de Singel als buitengrens heeft wonen 81.000 mensen. Het oppervlakte is iets meer dan 8 vierkante kilometer dus kom je uit op een dichtheid van zo'n 13000 inwoners per vierkante kilometer.

Ter vergelijking heb ik de dichtheid van de wijken in de Brusselse Vijfhoek uitgerekend via Irisnet en daar kom ik uit op een gemiddelde dichtheid van 11700 inwoners per vierkante kilometer. Zeer goed vergelijkbaar dus.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Suus op ma 01 dec 2014, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door SuperGhost »

*Pakt de popcorn erbij en is benieuwd hoe Bakpapier hier op gaat reageren* :mrgreen:
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Bakpapier schreef:Toch denk ik dat het niet voor niks is dat een station als Nieuwmarkt veel minder gebruikt wordt dan de stations in delen van de stad met meer hoogbouw: er is simpelweg minder te doen qua aantal inwoners/aantal werkplekken. En met nieuwmarkt heb je dan ook nog dat mensen vanaf CS vaak zullen denken 'ach dat loop ik wel even'. Dat zou je dan ook kunnen krijgen met andere stations in het centrum.
Metrostation CS is nog altijd het drukste. Zie jij daar veel hoogbouw in de directe omgeving? Ook stations als Van der Madeweg en Duivendrecht, waar in de nabije omgeving nauwelijks wat te beleven is, worden goed gebruikt. Er zijn dus meer factoren die bepalen of een station veel gebruikt wordt. Naast OV-knooppunten kun je ook denken aan winkelgebieden, toeristische attracties e.d.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

@ Bee: Dat kan wel zijn, maar de werkgelegenheid in het Brusselse centrum zal zeker hoger zijn dan in het Amsterdamse centrum. In Amsterdam ligt de werkgelegenheid vooral rondom de Zuidas, schiphol en bedrijventerreinen verder buiten het centrum.
En dat is minder makkelijk te controleren dan het inwoneraantal.
Alargule schreef:
Metrostation CS is nog altijd het drukste. Zie jij daar veel hoogbouw in de directe omgeving? Ook stations als Van der Madeweg en Duivendrecht, waar in de nabije omgeving nauwelijks wat te beleven is, worden goed gebruikt. Er zijn dus meer factoren die bepalen of een station veel gebruikt wordt. Naast OV-knooppunten kun je ook denken aan winkelgebieden, toeristische attracties e.d.
Dit is wel engszins een drogredenering. De stations die jij noemt worden veel gebruikt omdat het overstapstations zijn (trein op cs en duivendrecht, andere metro's op vd madeweg en duivendrecht). Op een station als Nieuwmarkt zie je dat er veel minder reizigers zijn, omdat er geen overstap op ander OV is, en er ook geen interessante werklocaties/hoogbouw is. Er zullen voornamelijk toeristen gebruik van maken en mensen vanuit zuidoost die naar het centrum reizen.
Dit zal waarschijnlijk ook gelden voor Rokin (hoeveel reizigers verwacht men hier eigenlijk?), en zeker ook als je ook nog eens een station iets westelijk daarvan bouwt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Vinny »

Interessante aantekening. De keuze om de Noord-Zuidlijn via de Vijzelgracht te traceren was medeingegeven omdat de stedelijke dichtheid in inwoners en arbeidsplaatsen daar het hoogst was. Echter, in en naar Amsterdam Centrum reizen behoorlijk veel reizigers ook met totaal andere doeleinden met het openbaar vervoer. Inderdaad, men gebruikt het openbaar vervoer ook voor sociaal-recreatief verkeer, en voor toeristische doeleinden. Dat is een feitelijk veel groter percentage dan in de rest van Nederland en bovendien centreert het aandeel keuzereizigers zich in dit segment. De meeste automobilisten maken voor een uitstapje naar Amsterdam-Centrum een uitzondering, en parkeren hun olieslurpend blik op één der stations in de provincie en reizen per trein en stadsvervoer naar hun bestemming.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:@ Bee: Dat kan wel zijn, maar de werkgelegenheid in het Brusselse centrum zal zeker hoger zijn dan in het Amsterdamse centrum. In Amsterdam ligt de werkgelegenheid vooral rondom de Zuidas, schiphol en bedrijventerreinen verder buiten het centrum.
En dat is minder makkelijk te controleren dan het inwoneraantal.
De grootste werkgevers in Brussel liggen ook buiten het centrum, de ambtenarenpaleizen liggen vooral rondom de Wetstraat het Schumanplein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Bakpapier schreef: Dit is wel engszins een drogredenering.
Nee, ik probeer slechts aan te geven dat er meer factoren dan de dichtheid van bebouwing/hoogbouw een rol spelen in het gebruik van een station.
Dit zal waarschijnlijk ook gelden voor Rokin (hoeveel reizigers verwacht men hier eigenlijk?), en zeker ook als je ook nog eens een station iets westelijk daarvan bouwt.
Men verwacht dat Rokin na CS het drukste station van de NZL gaat worden. Actuele verwachtingen ken ik niet; ooit sprak men over ca. 50.000 reizigers per dag. Bepaald niet mijn idee van een rustig station. Anders dan Nieuwmarkt ligt Rokin dan ook in het hart van het centrum, waar het altijd zeer druk is. Dat de NZL rechtstreekse verbindingen met twee van de belangrijkste NS-stations gaat bieden, helpt daar natuurlijk ook in mee.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

OVer de discussie zuid-amstel in het vorige topic:

Stel je komt vanaf schiphol en je moet naar amstel (helemaal niet ondenkbaar want daar is werkgelegenheid/instellingen/etc.). Dan moet je straks dus vanaf zuid met de NZ lijn naar de Pijp en dan met tram 12 naar station Amstel. Dat slaat toch nergens op? De bus kan wel als die wordt ingevoerd, maar dan staat die weer vast voor een verkeerslicht of zo, da's ook niks. Bovendien vraag ik me af of deze verkeersstroom wel in een bus past, dan moet je elke 10 minuten gaan rijden of zo. Nog een nadeel aan de bus is dat je vanaf je perron op zuid heel ver naar de bushalte moet lopen (ook vervelend als je ter plaatse onbekend bent) terwijl de metro gewoon ook in het station zelf stopt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Jef400 »

Ik denk dat die verbinding niet heel relevant is. Daarnaast kun je ook een halte blijven zitten in de trein en dan metro 54 pakken. Is ook nog sneller ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Zugführer »

Gewoon met overstap in Duivendrecht inderdaad :lol:
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door waldo79 »

Inderdaad. Geen probleem zoeken wat er niet is. Overstappen op Dvd naar de s4000 of de metro naar Amstel.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Sshh jongens; laat Bakpapier nou lekker twee keer overstappen en er lang over doen - pakken wij de snelle en frequente opties wel :lol:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door SuperGhost »

Het schijnt dat Bakpapier van Schiphol naar Hilversum ook nog altijd via Amsterdam Centraal rijdt, omdat hij niet weet dat er al spoor ligt tussen Amsterdam Zuid en Weesp :mrgreen:
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Zugführer schreef:Gewoon met overstap in Duivendrecht inderdaad :lol:
Jammerdebammer, dat gaat niet ! Want de IC stop te duivendrecht komt één dezer dagen te vervallen.
Dan maar naar Diemen zuid. Oh daar stoppen ook geen ICs. Dan maar op zuid uitstappen, met de metro of stoptrein naar Duivendrecht, dan met de metro naar Amstel? Nou dat zijn ook weer een hoop overstappen hè.
Of maar het hele eind met de stoptrein vanaf Den Haag CS?

Lekker klantvriendelijk dus... not !
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Misschien kan men de metroboog schrappen en een spoorboog bouwen rai - amstel :lol:
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Het besluit de IC-stop Duivendrecht te laten vervallen is al definitief?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Jef400 »

Nee, er rijden daar helemaal geen stoptreinen. nee hoor.... helemaal niet. Moet je een halte extra wachten. Oh, wat een ramp zeg!!! Net alsof we zo een overal stoppende metro in moeten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Suus »

Je kwam van Schiphol, niet van Den Haag. De intercity en sprinter zijn tussen Shl en Dvd praktisch even snel, ik zie het probleem ook niet. Niet koekjes bruiner bakken dan nodig a.u.b.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Alargule schreef:Het besluit de IC-stop Duivendrecht te laten vervallen is al definitief?
Ik had daar laatst een nieuwsbericht over gevonden, maar helaas kan ik het zo snel niet terugvinden. Het zal vast met wat zoekwerk te vinden zijn.
Dit is in het kader van het creëeren van extra capaciteit op het spoor.

Persoonlijk vind ik dat je in ieder geval óf in Duivendrecht, óf in Diemen-zuid moet stoppen, zeker als de bewuste metroboog wordt geschrapt, omdat anders een groot deel van A'dam lastig bereikbaar wordt vanuit den haag/schiphol. En dan is duivendrecht natuurlijk een logischere keuze, al is Diemen-Zuid ook niet gek vanwege metro 53.
Laatst gewijzigd door Bakpapier op di 02 dec 2014, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door SuperGhost »

Het begint zo wel erg lachwakkend te worden :shock:
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Ik kan me ook herinneren dat zo'n plan in het nieuws verscheen. Maar naar mijn weten gaapt er nog een flink gat tussen een nieuwsitem en daadwerkelijke uitvoer. Duivendrecht als IC-stop diskwalificeren in deze discussie lijkt me dan ook voorbarig. En ook als het gebeurt: we hebben altijd nog de stoptrein.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Nee, kan het inderdaad niet meer zo snel terug vinden, maar er was wel nieuws over.
Sowieso wordt er al tijden gesproken over het schrappen van die stop (voor ten minste een deel van de ICs indien niet alle).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Wubbo »

Er is inderdaad sprake van het schrappen van de stop in Duivendrecht van de IC uit Lelystad (is hier eerder besproken). Dan blijft de IC uit Amersfoort alsnog in Duivendrecht stoppen, en rijdt er nog 4x/uur een sprinter. Dat lijkt me frequent genoeg voor de verbinding Schiphol - Amstel.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Ook voor de horden reizigers Schiphol-Amstel blijven er dus goede en frequente reisopties over na het wegvallen van de uitermate essentiële verbinding Zuid-Amstel.

Mooi, kan ik weer rustig slapen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Geldt niet voor Den Haag en verder, alleen voor schiphol zelf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten