Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Obus » Ma 01 Dec 2014, 11:20

Hoe zou zo'n Oost-Westlijn er überhaupt uit komen te zien?
De mortuis nil nisi bene

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Bakpapier » Ma 01 Dec 2014, 11:22

Onder weesperplein ligt al een station voor die lijn klaar (onder het huidige station), dus in ieder geval eindigend of via Weesperplein?

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Zugführer » Ma 01 Dec 2014, 12:32

Ik denk niet dat het Weesperplein station nog voldoet aan de huidige normen. Sowieso lijkt het me geen strak plan om een metroroute aan te leggen omdat er op 1 plek al een geschikt station ligt :)
Een oost-westlijn zal eerder als doortrekking van de huidige oostlijn plaatsvinden zoals hieronder. Dacht dat zo'n kaartje hiervoor ook al gepost was.
Spoiler: show
Afbeelding

De originele plannen waren overigens zo, vandaar dat perron onder Weesperplein. Maar iets te ambitieus denk ik ;)
Spoiler: show
Afbeelding

Wat betreft lovers rail: dat was geen light rail, maar oud Belgisch treinmaterieel. Het sloeg niet aan bij de reizigers, ik vermoed dat het niet sneller en goedkoper was dan de al bestaande OV verbinding. Maar ik was toen nog niet echt met OV bezig, dus weet er het fijne ook niet van ;)
Sowieso is een reactivering richting IJmuiden van de baan, nu daar de spoorlijn omgevormd wordt naar een busbaan.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Bakpapier » Ma 01 Dec 2014, 12:38

Lijkt me een heel mooi plan, maar ik denk echt niet dat dat er voorlopig van gaat komen, weer een metro door het centrum. Ze zouden eerst eens kunnen beginnen met een tram naar Badhoevedorp.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Bakpapier » Ma 01 Dec 2014, 12:40

En ja dat originele plan is inderdaad nogal overkill. Dan is praktisch de hele stad op loopafstand van een metrostation. Heel leuk natuurlijk, maar niet heel erg betaalbaar.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Obus » Ma 01 Dec 2014, 12:53

Ik zat eerder aan dit te denken:

Afbeelding

De Aker - Baden Powellweg - Meer en Vaart - Slotervaart - Lelylaan - Surinameplein - J.P. Heijestraat - Leidseplein - Vijzelgracht - Frederiksplein - Weesperplein - Alexanderplein - Muiderpoort - Molukkenstraat - Science Park

evt. verlengen naar IJburg
De mortuis nil nisi bene

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Bakpapier » Ma 01 Dec 2014, 13:28

Met dat traject heb je een enorm lang traject door het centrum, wat duur is, gevaar op verzakkingen geef, etc. Ik denk dat dit niet meer realistisch is sinds de NZ lijn. Als je dan al door het centrum wil, doe het dan goed met het originele plan van Lelylaan via leidseplein zo naar CS.

Ik denk dat een metro naar osdorp die in Lelylaan aantakt richting isolatorweg, en dan het stukje isolatorweg - cs aanleggen, veel goedkoper en dus realistischer is. Vanaf lelylaan ben je met de tram zó in het centrum van de stad, dus een metro lelylaan - cs is ook weer niet echt nodig.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Suus » Ma 01 Dec 2014, 14:09

Het stuk tussen de Lelylaan en CS via het Leidseplein is juist dringender nodig dan het traject diep in Osdorp, maar de eventuele bouw daarvan is wel een logisch gevolg van het eerste. De trams tussen CS en Leidseplein hebben hun piekcapaciteit duidelijk bereikt en de trams op de Lelylaan zitten ook tegen de maximale capaciteit aan. De reisroute via een gesloten ringlijn lost de problemen binnen de ring niet op.

Ook een metrolijn zoals in het voorstel van Obus via de binnenring lost het probleem tussen het Leidseplein en CS niet op.
Rame à l'approche

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Bakpapier » Ma 01 Dec 2014, 14:17

Tsja maar dan moet je dus een heel lang stuk door het historische centrum met die metro. Dat gaat een hoop problemen geven zoals verzakkingen...

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Obus » Ma 01 Dec 2014, 14:28

Dan bouw je toch gewoon een tramtunnel vanaf zeg de Dam via het Spui, het Koningsplein naar het Leidseplein? Dan is een metro niet nodig?
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Suus » Ma 01 Dec 2014, 14:38

Bakpapier schreef:Tsja maar dan moet je dus een heel lang stuk door het historische centrum met die metro. Dat gaat een hoop problemen geven zoals verzakkingen...

Het boren is probleemloos gegaan, en de problemen met het bouwen van stations zijn nu ook bekend en kunnen dus veel gevallen wel vermeden worden. Het enige verschil is dat je met een trace tussen Lelylaan en CS tussen het begin van de Overtoom en CS onder bebouwing moet gaan boren. Maar omdat de woningen in de Amsterdamse grachtengordel in tegenstelling tot de krottenwijken waar in Antwerpen onderdoor werd geboord wel gefundeerd zijn zou die tunnel geen trillingen in de bebouwing moeten veroorzaken als er eenmaal spoorverkeer is.

Obus schreef:Dan bouw je toch gewoon een tramtunnel vanaf zeg de Dam via het Spui, het Koningsplein naar het Leidseplein? Dan is een metro niet nodig?

Eenmaal raden hoe het plan voor de Noord-Zuidlijn in de jaren 80 is ontstaan :P
Rame à l'approche

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Obus » Ma 01 Dec 2014, 14:48

:lol:

Gewoon de Leidsegracht dempen en dan vanaf het Spui er over heen racen. Ben je weer van zo'n ellendige gracht af :X
De mortuis nil nisi bene

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor SuperGhost » Ma 01 Dec 2014, 15:41

Bee schreef:
Obus schreef:Dan bouw je toch gewoon een tramtunnel vanaf zeg de Dam via het Spui, het Koningsplein naar het Leidseplein? Dan is een metro niet nodig?

Eenmaal raden hoe het plan voor de Noord-Zuidlijn in de jaren 80 is ontstaan :P
Als voortzetting van het idee uit 1976 van NS en het rijk om een spoorlijn vanaf Schiphol via station Zuid naar het Museumplein aan te leggen, waarbij vanaf station Zuid het spoor ondergrond zou komen (onder de Boerenwetering), met als idee om in de toekomst dan de spoorlijn te verlengen naar het CS.

De gemeente Amsterdam hield dat destijds echter tegen, waardoor eerst Schiphol-Amsterdam Zuid werd aangelegd (voltooid in 1978) en toen het plan door Amsterdam zelfs afgeschoten werd, is men overgegaan op het bouwen van de huidige westtak om Schiphol te verbinden met het Amsterdamse centrum.

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Alargule » Ma 01 Dec 2014, 15:42

Bakpapier schreef:Tsja maar dan moet je dus een heel lang stuk door het historische centrum met die metro. Dat gaat een hoop problemen geven zoals verzakkingen...


Dit blijf je maar volhouden, maar geef nu eens concreet aan waar langs het tracé van de huidige ondergrondse metrolijnen in de binnenstad verzakkingen zijn opgetreden tijdens de bouw, buiten de Vijzelgracht?

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Bakpapier » Ma 01 Dec 2014, 15:48

Nou vijzelgracht dus. Dat lijkt me al voldoende

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Alargule » Ma 01 Dec 2014, 15:52

Een (heel naar) incident, maar/dus bepaald geen reden om toekomstige metrolijnen onder de binnenstad door niet aan te leggen.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Ardan » Ma 01 Dec 2014, 16:08

Precies.. men zei na de Oostlijn ook 'we gaan nóóóit meer een metro bouwen!', maar moet je nou eens kijken.

Overigens kan zo'n Oost-Westlijn voor een flink deel onder de grachten worden gebouwd, makkelijker in aanleg lijkt me. Krijg je zoiets: (rode lijn)
Afbeelding
(en als je dan toch per se Weesperplein wil bouwen, doe dan wat mij betreft maar een soort centrumring, iets als de oorspronkelijke OW-lijn)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Suus » Ma 01 Dec 2014, 16:16

SuperGhost schreef:
Bee schreef:
Obus schreef:Dan bouw je toch gewoon een tramtunnel vanaf zeg de Dam via het Spui, het Koningsplein naar het Leidseplein? Dan is een metro niet nodig?

Eenmaal raden hoe het plan voor de Noord-Zuidlijn in de jaren 80 is ontstaan :P
Als voortzetting van het idee uit 1976 van NS en het rijk om een spoorlijn vanaf Schiphol via station Zuid naar het Museumplein aan te leggen, waarbij vanaf station Zuid het spoor ondergrond zou komen (onder de Boerenwetering), met als idee om in de toekomst dan de spoorlijn te verlengen naar het CS.

De gemeente Amsterdam hield dat destijds echter tegen, waardoor eerst Schiphol-Amsterdam Zuid werd aangelegd (voltooid in 1978) en toen het plan door Amsterdam zelfs afgeschoten werd, is men overgegaan op het bouwen van de huidige westtak om Schiphol te verbinden met het Amsterdamse centrum.

Nee. Een wethouder heeft in de jaren '80 na het goedkeuren van de Amstelveenlijn twee tramtunnels voorgesteld, eentje van CS naar de noordoever en eentje onder de Leidsegracht. Daaruit heeft men in 15 jaar tijd de Noord/Zuidlijn ontwikkeld die nu in aanbouw is.
Rame à l'approche

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Bakpapier » Ma 01 Dec 2014, 16:59

Zoals je op dat kaartje al ziet krijg je een enorm aantal metrostations vlak naast elkaar in het centrum. Dat lijkt me overkill. Het centrum is belangrijk, maar je hoeft ook weer niet zoveel stations op loopafstand te hebben.

Ik zou voorstellen om de 'rode lijn' vanaf Leidseplein te laten aantakken op de NZ lijn ten zuiden van Rokin. Daarvoor kun je station Rokin evt. uitbreiden. De metro's gaan dan samen hoogfrequent naar CS en noord.

Dit lijkt raar (een net gebouwde NZ lijn meteen aanpassen) maar bedenk dat tegen de tijd dat die westlijn enigszins concreet is we zo al 10 jaar verder zitten.

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Alargule » Ma 01 Dec 2014, 17:07

Àls je dan al de moeite gaat nemen om het Leidseplein en het westen van Amsterdam op de metro aan te sluiten, maak het jezelf dan gemakkelijk. Aansluiten op het Rokin is dat niet. Het station is niet ontworpen met een splitsing van de lijn in gedachten, dus aanpassingen daar worden heel lastig. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je onder bebouwing door moet op het tracé Rokin-Leidseplein, waardoor de tunnel heel diep moet komen.

Doortrekking vanaf de Oostlijn naar Leidseplein is veel eenvoudiger: er zijn voorbereidingen getroffen om de Oostlijn door te trekken bij CS en de tunnel kan ondiep onder het tracé van grachten worden gebouwd. Alleen passeren van het Leidseplein blijft lastig.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9529
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Wubbo » Ma 01 Dec 2014, 18:25

Bakpapier schreef:Weet iemand waarom het lightrailproject naar IJmuiden (lovers rail) zo falikant is mislukt? Ik kan alleen maar vinden dát het is mislukt maar niet waarom. Zou dat geen kansrijk project zijn als tram/metro?


De lijn naar IJmuiden is mislukt omdat het ding te traag is, en omdat het spoor relatief ver van de huidige bebouwing ligt. Het trace is inmiddels verkocht heb ik begrepen, dus weinig kans op reactivatie.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Suus » Ma 01 Dec 2014, 19:50

Bakpapier schreef:Zoals je op dat kaartje al ziet krijg je een enorm aantal metrostations vlak naast elkaar in het centrum. Dat lijkt me overkill. Het centrum is belangrijk, maar je hoeft ook weer niet zoveel stations op loopafstand te hebben.

Wat is daar precies het probleem van? In de drukbebouwde centrumgebieden van andere grote steden zijn er ook meer metrostations dan in de buitenwijken. Zie Brussel, Parijs, Londen, etc.
Rame à l'approche

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Bakpapier » Ma 01 Dec 2014, 19:52

Het centrum van Amsterdam is niet echt vergelijkbaar met dat van brussel. In Brussel heb je hoge gebouwen, flats, etc. etc. In het centrum van Amsterdam heb je vooral historische grachtenpanden, er wonen natuurlijk wel mensen maar ook weer niet ontzettend veel, en er zijn wel bedrijven/winkels maar ook weer geen enorme werkgelegenheidscentra. In het centrum loop ik zelf meestal alles, het is klein alles is te lopen, dus al die metrostations vlak naast elkaar zijn niet echt nodig.

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Alargule » Ma 01 Dec 2014, 20:05

De metro zal toch vooral gebruikt worden voor verplaatsingen tussen het centrum en de omliggende gebieden. Daarmee vervullen deze stations de functie die de huidige tramhaltes in het centrum vervullen: in- en uitstappunten voor reizigers van en naar de binnenstad. En als je de stationsdichtheid op Ardans kaartje vergelijkt met de huidige tramhaltedichtheid, valt het alleszins mee.

Vergeet daarnaast niet waarom metrolijnen in de eerste plaats ondergronds worden gelegd: ruimtebesparing bovengronds. Met een Westlijn zou je tramtracés door de binnenstad kunnen schrappen, vooral aan de westzijde. De Leidsestraat zou je bijvoorbeeld geheel tramvrij kunnen maken en daarmee tot een prachtige voetgangerszone kunnen transformeren.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Berichtdoor Bakpapier » Ma 01 Dec 2014, 20:22

Toch denk ik dat het niet voor niks is dat een station als Nieuwmarkt veel minder gebruikt wordt dan de stations in delen van de stad met meer hoogbouw: er is simpelweg minder te doen qua aantal inwoners/aantal werkplekken. En met nieuwmarkt heb je dan ook nog dat mensen vanaf CS vaak zullen denken 'ach dat loop ik wel even'. Dat zou je dan ook kunnen krijgen met andere stations in het centrum.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten