De Obus-bus: beter busvervoer
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Snel even een opzetje
Ik ben zo snel even tot de volgende lijnen gekomen
Concessie Stadsregio Arnhem-Nijmegen
Stadsbus 1: Nijmegen CS - Hazenkamp - Mook-Molenhoek - Gennep Busstation (evt. in vakanties door naar Heijderbos)
Stadsbus 15: Nijmegen CS - Heyendaal - Groesbeek - Gennep - Beugen - Boxmeer Station
Concesssie Limburg
Bus 21: Ven Zelderheide - Gennep - Siebengewald - Nieuw-Bergen
Bus 83: Station Venray - Wanssum - Well - Arcen - Velden - Venlo Station
Bus 93: Station Venray - Oostrum - Wanssum - Well - Bergen - Nieuw-Bergen - Heijen - Gennep - Oeffelt - Cuijk Station
Ik ben zo snel even tot de volgende lijnen gekomen
Concessie Stadsregio Arnhem-Nijmegen
Stadsbus 1: Nijmegen CS - Hazenkamp - Mook-Molenhoek - Gennep Busstation (evt. in vakanties door naar Heijderbos)
Stadsbus 15: Nijmegen CS - Heyendaal - Groesbeek - Gennep - Beugen - Boxmeer Station
Concesssie Limburg
Bus 21: Ven Zelderheide - Gennep - Siebengewald - Nieuw-Bergen
Bus 83: Station Venray - Wanssum - Well - Arcen - Velden - Venlo Station
Bus 93: Station Venray - Oostrum - Wanssum - Well - Bergen - Nieuw-Bergen - Heijen - Gennep - Oeffelt - Cuijk Station
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Kom op zeg, je laat reizigers uit Gennep en verder toch niet overstappen op de trein naar Nijmegen. Als je dan bijvoorbeeld naar de universiteit wilt krijg je een onnodige overstap en reistijdverlenging. Je verslechtert dan de relatie Noord-Limburg en alles van Molenhoek tot aan Nijmegen Centrum via de Rijksweg en de Sint-Annastraat.
En verder zuidelijk volgt lijn 83 al vrij optimaal de N271 afgezien van een ommetje door Gennep en Arcen. De rest van de tussenliggende kernen kan vanaf de provinciale weg ontsloten worden.
En verder zuidelijk volgt lijn 83 al vrij optimaal de N271 afgezien van een ommetje door Gennep en Arcen. De rest van de tussenliggende kernen kan vanaf de provinciale weg ontsloten worden.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Gennep houdt gewoon een busverbinding naar Nijmegen. Sterker nog: dat worden er zelfs 2 in plaats van de huidige 1.
1 van die 2 lijnen (lijn 15 via Groesbeek, die ongeveer even snel is op Gennep-Nijmegen CS als de huidige lijn 83) bediend daarbij ook de universiteit beter, doordat die dwars door Heyendaal gaat in plaats van alleen langs de rand.
Daarbij komt natuurlijk ook dat doordat dit nu stadslijnen zijn, je die vanaf Nijmegen CS door kan koppelen op een andere verbinding (dat heb ik nu nog buiten beschouwing gelaten), waardoor je vanaf Gennep zelfs een rechtstreekse verbinding met het stadscentrum van Nijmegen kan krijgen. Dat lijkt me een zeer groot pluspunt.
Daarnaast krijgt Gennep ook meer bussen naar Nijmegen, door de integratie met de stadsbussen Molenhoek-Nijmegen en Groesbeek Breedebroek - Nijmegen (alleen wordt deze laatste dan iets aangepast door hem via Heyendaal te sturen). Nu rijdt er overdag in de daluren 2 bussen tussen Nijmegen en Gennep, dat worden er dan 4 (2 via Molenhoek, 2 via Groesbeek) en in de spits 6 in plaats van 4 (2 via Molenhoek en 4 via Groesbeek).
Plasmolen verliest die verbinding naar Heyendaal wel, maar dat is wel een erg klein dorpje, dus dat zijn slechts een gering aantal mensen.
Mook en Molenhoek hebben natuurlijk al de trein. Daar moet je niet een bus laten concurreren met de trein, dus krijgt de bus een ander traject dan de trein.
Malden krijgt juist een betere verbinding met de universiteit, want lijn 83 wordt ingeruild voor een verlengde lijn 300 (en die verlenging zijn de plannen die de SAN zelf al heeft), die ook dwars door Heyendaal heen gaat, in plaats van langs de rand. Ook voor lijn 300 is dat beter, omdat er op Heyendaal-CS dan ook in de tegenspits dan ook reizigers komen te zitten (want dat is de spitsrichting voor Malden-Nijmegen). Nu hebben zowel lijn 300 als lijn 83 als lijn 1 een vrij lege tegenspits. Nu gebruik je de bussen dus ook nog eens effectiever.
1 van die 2 lijnen (lijn 15 via Groesbeek, die ongeveer even snel is op Gennep-Nijmegen CS als de huidige lijn 83) bediend daarbij ook de universiteit beter, doordat die dwars door Heyendaal gaat in plaats van alleen langs de rand.
Daarbij komt natuurlijk ook dat doordat dit nu stadslijnen zijn, je die vanaf Nijmegen CS door kan koppelen op een andere verbinding (dat heb ik nu nog buiten beschouwing gelaten), waardoor je vanaf Gennep zelfs een rechtstreekse verbinding met het stadscentrum van Nijmegen kan krijgen. Dat lijkt me een zeer groot pluspunt.
Daarnaast krijgt Gennep ook meer bussen naar Nijmegen, door de integratie met de stadsbussen Molenhoek-Nijmegen en Groesbeek Breedebroek - Nijmegen (alleen wordt deze laatste dan iets aangepast door hem via Heyendaal te sturen). Nu rijdt er overdag in de daluren 2 bussen tussen Nijmegen en Gennep, dat worden er dan 4 (2 via Molenhoek, 2 via Groesbeek) en in de spits 6 in plaats van 4 (2 via Molenhoek en 4 via Groesbeek).
Plasmolen verliest die verbinding naar Heyendaal wel, maar dat is wel een erg klein dorpje, dus dat zijn slechts een gering aantal mensen.
Mook en Molenhoek hebben natuurlijk al de trein. Daar moet je niet een bus laten concurreren met de trein, dus krijgt de bus een ander traject dan de trein.
Malden krijgt juist een betere verbinding met de universiteit, want lijn 83 wordt ingeruild voor een verlengde lijn 300 (en die verlenging zijn de plannen die de SAN zelf al heeft), die ook dwars door Heyendaal heen gaat, in plaats van langs de rand. Ook voor lijn 300 is dat beter, omdat er op Heyendaal-CS dan ook in de tegenspits dan ook reizigers komen te zitten (want dat is de spitsrichting voor Malden-Nijmegen). Nu hebben zowel lijn 300 als lijn 83 als lijn 1 een vrij lege tegenspits. Nu gebruik je de bussen dus ook nog eens effectiever.
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Dat is inderdaad adequaat opgelost. Maar wat doe je met reizigers met een bestemming of herkomst zuidelijker dan Gennep?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Afhankelijk van het dorp en de bestemming in Nijmegen stappen ze over op Gennep Busstation of stappen ze in de trein op stations Cuijk of Venray.
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Ik denk dat het beste voor deze regio het reactiveren van Nijmegen-Kleve zou zijn. Dan zou je onderstaand buspatroon kunnen aanleggen:
http://app.transitmix.net/map/48418
http://app.transitmix.net/map/48418
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Het busvervoer richting Goch en Kleve is inderdaad dramatisch geregeld. Enkele lijnen zijn daar inderdaad een adequate oplossing voor. Al blijf ik er voorstander van om eens in het uur een lijn Gennep-Venlo aan te bieden. Voor de ontsluiting van het stuk Limburg tot aan Venlo.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Eventueel zou je dan de lijndelen Well-Weeze en Well-Arcen kunnen verwisselen, zodat je een lijn Venray-Weeze krijgt (met een stop op het vliegveld) en een lijn Cuijk-Gennep-Arcen. Ik denk dat er tussen Arcen en Venlo te weinig vraag is voor een kwartiersdienst.
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Zou het niet mogelijk zijn dan 1x door te rijden naar Venlo. En de andere lijn ook 1x door te laten rijden naar Venlo?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Ik denk dat dat wel zou moeten kunnen. 1x per uur naar Geldern is denk ik wel voldoende, dus dan zou je die lijn 1x per uur kunnen rijden, aangevuld met 1x per uur vanuit Venray/Cuijk.
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
http://app.transitmix.net/map/48292
Ik had meer zoiets in gedachte:
Lijn 82: rijdt van Gennep via Oeffelt naar Cuijck, vandaar via Haps en Beugen naar Boxmeer en vandaar via Sint-Anthonis en Overloon naar Oostrum en vanuit Oostrum naar Well. Deze dienst rijdt 1x/uur (niet 's avonds en op zondag) en in de brede spits wordt Gennep-Cuijck versterkt tot een halfuursdienst.
Lijn 83: rijdt via Groesbeek, Gennep, Afferden, Nieuw-Bergen, Well, Arcen en Velden naar Venlo. Dit is de snelle buslijn. Frequentie is 2x/uur tot Nieuw-Bergen en 1x/uur het gehele traject. 's Avonds en op zondag wordt er 1x/uur gereden. Tussen Well en Venlo rijdt de bus op de route van lijn 86 als deze niet rijdt.
Lijn 84: rijdt via Groesbeek de Horst, Gennep, CP Het Heijderbos, Siebengewald, Nieuw-Bergen, Bergen, Well, Oostrum en Venray. Dit is de trage tegenhanger van lijn 83 en bedoelt voor de tussenliggende dorpjes. Tussen Nijmegen en Gennep wordt er met lijn 83 een scheve kwartiersdienst gereden en tussen Well en Oostrum met lijn 82 een halfuursdienst. Frequentie is 2x/uur tot Gennep en 1x/uur het gehele traject. In de spitsrichting wordt er 1x/uur via Ven-Zelderheide gereden en komt de bus niet via Gennep busstation.
Lijn 86: rijdt via Arcen, Lomm en Velden naar Venlo. Frequentie is 1x/uur (niet 's avonds en op zondag) en wordt 's avonds en op zondag vervangen door lijn 83.
Ik had meer zoiets in gedachte:
Lijn 82: rijdt van Gennep via Oeffelt naar Cuijck, vandaar via Haps en Beugen naar Boxmeer en vandaar via Sint-Anthonis en Overloon naar Oostrum en vanuit Oostrum naar Well. Deze dienst rijdt 1x/uur (niet 's avonds en op zondag) en in de brede spits wordt Gennep-Cuijck versterkt tot een halfuursdienst.
Lijn 83: rijdt via Groesbeek, Gennep, Afferden, Nieuw-Bergen, Well, Arcen en Velden naar Venlo. Dit is de snelle buslijn. Frequentie is 2x/uur tot Nieuw-Bergen en 1x/uur het gehele traject. 's Avonds en op zondag wordt er 1x/uur gereden. Tussen Well en Venlo rijdt de bus op de route van lijn 86 als deze niet rijdt.
Lijn 84: rijdt via Groesbeek de Horst, Gennep, CP Het Heijderbos, Siebengewald, Nieuw-Bergen, Bergen, Well, Oostrum en Venray. Dit is de trage tegenhanger van lijn 83 en bedoelt voor de tussenliggende dorpjes. Tussen Nijmegen en Gennep wordt er met lijn 83 een scheve kwartiersdienst gereden en tussen Well en Oostrum met lijn 82 een halfuursdienst. Frequentie is 2x/uur tot Gennep en 1x/uur het gehele traject. In de spitsrichting wordt er 1x/uur via Ven-Zelderheide gereden en komt de bus niet via Gennep busstation.
Lijn 86: rijdt via Arcen, Lomm en Velden naar Venlo. Frequentie is 1x/uur (niet 's avonds en op zondag) en wordt 's avonds en op zondag vervangen door lijn 83.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Ik denk dat je lijn 84 best tot een uursfrequentie terug kan brengen. Voorts zou ik wat doen voor de reizigers richting Duitsland.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Lijn 84 rijdt slechts eenmaal per uur, alleen tussen Gennep en Nijmegen tweemaal per uur, om een kwartiersdienst te vormen met lijn 83 (alleen 83 rijdt rechtstreeks door Groesbeek en 84 rijdt een blokje om via De Horst).
Verder denk ik dat verbindingen met Duitsland, anders dan vanuit Nijmegen en Venlo vrij kansloos zijn.
Verder denk ik dat verbindingen met Duitsland, anders dan vanuit Nijmegen en Venlo vrij kansloos zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
De Horst is niet alleen een blokje om, maar is gewoon een hele slag Groesbeek Centrum - De Horst maken, of anders verliest Groesbeek zijn kwartiersdienst en dat is al helemaal onwenselijk.
Ik mis overigens ook de meerwaarde. Vanaf De Horst zou je al prima in Groesbeek kunnen overstappen, bovendien zou een betere verlenging van de dienst Nijmegen-De Horst naar Kranenburg (daar aansluiten op lijn 58 naar Kleve-Emmerich) zijn en niet naar Gennep, dat volledig buiten de route ligt dus.
Ik mis overigens ook de meerwaarde. Vanaf De Horst zou je al prima in Groesbeek kunnen overstappen, bovendien zou een betere verlenging van de dienst Nijmegen-De Horst naar Kranenburg (daar aansluiten op lijn 58 naar Kleve-Emmerich) zijn en niet naar Gennep, dat volledig buiten de route ligt dus.
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Misschien lijn uit Ven-Zenderheiden doortrekken naar Kleve. En de lijn langs Siebengewald kan door naar Goch. Kan bijvoorbeeld als 120-min afsplitsing.Erno-BE schreef:Lijn 84 rijdt slechts eenmaal per uur, alleen tussen Gennep en Nijmegen tweemaal per uur, om een kwartiersdienst te vormen met lijn 83 (alleen 83 rijdt rechtstreeks door Groesbeek en 84 rijdt een blokje om via De Horst).
Verder denk ik dat verbindingen met Duitsland, anders dan vanuit Nijmegen en Venlo vrij kansloos zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Dan mag jij schatten wat de bezetting dan zou zijn?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Vanuit Gennep liggen zowel Venlo als Moers even ver weg. Als er een vraag tussen Gennep en Venlo is, is er zeker ook een vraag naar Moers, aangezien die stad 2x zo groot is. Tot 1999 reed er nog een trein tussen Nijmegen, Kleve en Goch. Die spoorlijn is nu ingekort tot Kleve, maar ik denk dat je daar wel een bus naar toe kan laten rijden. Als die regelmatig redelijk snel rijdt, kan het best een flinke forensenrelatie worden.
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Een grensoverschrijdende verbinding is pas aantrekkelijk als er tussen twee grotere plaatsen gependeld wordt zoals Nijmegen en Kleve. De busverbindingen tussen kleinere plaatsen worden vrijwel altijd uitgevoerd met kleine busjes en zijn infrequent, mijn vraag is ook hoe lang die dingen nog blijven rijden. Grensoverschrijdende busverbindingen tussen Nijmegen en Venlo geef ik dan ook weinig kans. De plaatsen aan de Nederlandse zijde zijn niet aantrekkelijk genoeg voor.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Ik denk dat een lijn Venray-Weeze bijvoorbeeld wel winstgevend kan zijn, omdat hij langs het vliegveld komt. Dat kan dan nog redelijk wat reizigers opleveren. Ook zie je in dunnerbevolkte grensregio's dat er steeds meer banen naar Duitsland vertrekt, en dus ook meer forenzen.
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
En kijk bijvoorbeeld ook naar grensoverschrijdende forensen. Pakken nu allemaal de auto. Vergeet niet dat er in Kleve en Goch veel Nederlanders wonen. Daarom denk ik dat een lijn Gennep-Ven Zenderheide-Kleve-Goch-Weeze-Well-Venray rendabel kan zijn. Dit zal dan wel in samenspraak met de Niag moeten gebeuren.
Laatst gewijzigd door Jef400 op do 04 dec 2014, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Het probleem met grensoverschrijdende bussen kan ook zijn dat het onduidelijk is wat voor abonnement je ervoor moet afsluiten. Een ander probleem is de onbetrouwbaarheid over de jaren heen, een politieke draai en de busverbinding zou zomaar kunnen verdwijnen...
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Dat laatste geld ook voor binnenlandse bussen
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Ik denk dat ik ook even met de materie ga stoeien. Aangezien ik de hoek goed ken. En continu commentaar lever ;)
http://app.transitmix.net/map/48551
Lijnen die ik in ieder geval heb:
21 Gennep - Ven-Zenderheide - Materborn - Kleve Bf
22 Boxmeer - Afferden - Siebengewald - Goch Bf
32 Venray - Well - Weeze Airport - Weeze Bf
33 Venlo - Straelen - Geldern
83 Nijmegen - Malden - Gennep - Heijen - Afferden - Nieuw-Bergen - Arcen - Venlo
84 Nijmegen - Malden - Gennep
93 Cuijk - Gennep - Boxmeer
245 Well - Leuken - Aijen - Bergen - Nieuw-Bergen (Buurtbus)
http://app.transitmix.net/map/48551
Lijnen die ik in ieder geval heb:
21 Gennep - Ven-Zenderheide - Materborn - Kleve Bf
22 Boxmeer - Afferden - Siebengewald - Goch Bf
32 Venray - Well - Weeze Airport - Weeze Bf
33 Venlo - Straelen - Geldern
83 Nijmegen - Malden - Gennep - Heijen - Afferden - Nieuw-Bergen - Arcen - Venlo
84 Nijmegen - Malden - Gennep
93 Cuijk - Gennep - Boxmeer
245 Well - Leuken - Aijen - Bergen - Nieuw-Bergen (Buurtbus)
Laatst gewijzigd door Jef400 op do 04 dec 2014, 19:00, 3 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Ik denk dat je bij zo'n buslijn met de kostendekkingsgraad aardig tegen de 0% zit. Kleef is (richting Nederland) enkel gericht op Nijmegen, waar al een (trage) bus is. Als je vanuit Goch via Gennep of Venray naar Nijmegen of Venlo wilt ben je ook met deze verbinding erg lang onderweg.JeffreyMeijer schreef:En kijk bijvoorbeeld ook naar grensoverschrijdende forensen. Pakken nu allemaal de auto. Vergeet niet dat er in Kleve en Goch veel Nederlanders wonen. Daarom denk ik dat een lijn Gennep-Ven Zenderheide-Kleve-Goch-Weeze-Well-Venray rendabel kan zijn. Dit zal dan wel in samenspraak met de Niag moeten gebeuren.
Re: De Obus-bus: beter busvervoer
Ik heb het daarom ook aangepast naar Venray-Well-Weeze via de befaamde WezerstraatRonald schreef:Ik denk dat je bij zo'n buslijn met de kostendekkingsgraad aardig tegen de 0% zit. Kleef is (richting Nederland) enkel gericht op Nijmegen, waar al een (trage) bus is. Als je vanuit Goch via Gennep of Venray naar Nijmegen of Venlo wilt ben je ook met deze verbinding erg lang onderweg.JeffreyMeijer schreef:En kijk bijvoorbeeld ook naar grensoverschrijdende forensen. Pakken nu allemaal de auto. Vergeet niet dat er in Kleve en Goch veel Nederlanders wonen. Daarom denk ik dat een lijn Gennep-Ven Zenderheide-Kleve-Goch-Weeze-Well-Venray rendabel kan zijn. Dit zal dan wel in samenspraak met de Niag moeten gebeuren.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten