Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door Bakpapier »

De IC moet gewoon niet meer in gehucht Dieren stoppen en tussen Zwolle en Deventer moet eindelijk eens een sprinter gaan rijden, maar goed dat zal iedereen wel met me eens zijn maar het gebeurt vooralsnog niet. Alle 'onzinstops' van die IC moeten weg, behalve dan Etten Leur omdat daar geen andere trein rijdt, en een sprinter daarzo is niet echt rendabel met zo weinig tussengelegen stations.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef:De IC moet gewoon niet meer in gehucht Dieren stoppen en tussen Zwolle en Deventer moet eindelijk eens een sprinter gaan rijden, maar goed dat zal iedereen wel met me eens zijn maar het gebeurt vooralsnog niet. Alle 'onzinstops' van die IC moeten weg, behalve dan Etten Leur omdat daar geen andere trein rijdt, en een sprinter daarzo is niet echt rendabel met zo weinig tussengelegen stations.
Als je nog meer stops schrapt heeft de s3600 langzamerhand geen zin meer. Tussen Den Bosch en Roosendaal is hij al meestal grotendeels leeg sinds hij niet meer in Tilburg West en Gilze-Rijen stopt. Als hij straks tussen Nijmegen en Zwolle ook leeg moet gaat rijden kun je hem beter opheffen aangezien resterende stuk Nijmegen-Den Bosch buiten de spits ook al geen vetpot is.
Nitein-Repart
Berichten: 3539
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Nitein-Repart »

busentrein schreef:Meer treinen willen er ook nog wel eens voor zorgen dat er meer mensen met de trein gaan (A)
Allereerst is een 10-minutendienst funest voor de aansluitingen richting Den Haag en Rotterdam enerzijds en Doetinchem en Zutphen anderzijds. Als er een nijpend capaciteitstekort is zie ik liever (indien mogelijk) een 7,5 minuutdienst in de spits.

Verder is het effect van meer gebruik het grootst bij de overgang van een 2-uursdienst naar een uursdienst en een uursdienst naar een halfuursdienst, niet van 6-8 naar 10-12 treinen per uur. Gevolg is dat de aangeboden capaciteit groter wordt ten opzichte van het aantal reizigers en dat dus de treinen halfleeg rondrijden. Dat vind ik nuttelozer en geldverspillender dan een buslijn op zondag naar een aantal dorpjes die in een uursdienst rijdt waar maar drie mensen inzitten. Niemand heeft iets aan 10-12 halflege treinen per uur.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Als je nog meer stops schrapt heeft de s3600 langzamerhand geen zin meer. Tussen Den Bosch en Roosendaal is hij al meestal grotendeels leeg sinds hij niet meer in Tilburg West en Gilze-Rijen stopt.
Bron? Op de reizen die ik er vrij recentelijk nog buiten de spits mee gemaakt heb op dat trajectdeel was ´ie goed gevuld namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door reisthijs »

Erno-BE schreef:Verder is het effect van meer gebruik het grootst bij de overgang van een 2-uursdienst naar een uursdienst en een uursdienst naar een halfuursdienst, niet van 6-8 naar 10-12 treinen per uur. Gevolg is dat de aangeboden capaciteit groter wordt ten opzichte van het aantal reizigers en dat dus de treinen halfleeg rondrijden
Als ETMET wordt ingevoerd op Utrecht-Arnhem zullen de treinen korter worden (het materieel voor de extra ritten moet ergens vandaan komen), de capaciteit van de s3000 en s3100 wordt dan kleiner. De extra sprinter die er bij komt zal niet vreselijk veel bijdragen aan de capaciteit tussen Arnhem en Nijmegen.

Je kan dus niet zomaar stellen dat een hogere frequentie gelijk staat aan meer capaciteit.
sirvinniei schreef:Mee eens, maar ik dacht dat het puur om een derde en vierde sprinter tussen Arnhem en Nijmegen ging en niet over de PHS plannen die toch steeds maar weer uitgesteld worden.
Het hangt allemaal met elkaar samen. De extra sprinter komt er pas als de s3600 wordt versneld, en die versnelling heeft als gevolg dat er 6 snelle IC's komen te rijden tussen Arnhem en Nijmegen. Dan moet je weer met de IC's van/naar Utrecht gaan schuiven om het mooi passend te krijgen, enz...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door ..... »

Obus schreef:Om mijn mening te spuiten: ik vind het zelf een beetje vreemd dat vrij perifeer gelegen stations, te weten Nijmegen-Lent en Arnhem-Zuid, waar de reizigers óók nog eens worden bediend door een scala aan ander OV (zie hier), een kwartiersdienst van sprinters hebben. Ik stel voor tussen de extra sprinter Nijmegen - Wijchen gewoon in Nijmegen te laten eindigen en de s3600 niet meer te Arnhem-Zuid en Nijmegen-Lent te laten stoppen. Elst is een twijfelgeval. Dan is hier iedereen tevreden.
Stations worden per definitie bediend door een scala aan ander OV omdat een goed functionerend station een feedernetwerk nodig heeft. Op basis van jouw redenering zou geen enkel station in Nederland een kwartierbediening verdienen, omdat dergelijke stations in de regel ook goed worden bediend door ander OV. Uitzonderingen op deze regel zijn dan ook vrijwel uitsluitend hele kleine stations, waarvan het bestaansrecht onderhand in het geding is.

Uit persoonlijke ervaring kan ik bevestigen dat een kwartierdienst op deze stations absoluut geen luxe is. Tussen Arnhem en Nijmegen zijn de 3600 en de 7600 vrijwel de hele dag door goed gevuld. Wel klopt het dat de intercity's (3000 en 3100) op dat traject overdag soms wat leeg zijn. Maar dat zal buiten de spits voor meer treinen gelden nabij het einde van hun traject.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Bakpapier »

Misschien is de ic roosendaal-zwolle wel juist zo leeg omdat het ding bij elke stoeptegel stopt en dus veel te langzaam is? De stops op Nijmegen Lent en Arnhem Zuid zijn écht niet nodig, net als de stop in Dieren (de bussen daar kunnen gewoon aansluiten op de sprinters). De stop in Elst zou ik dan nog wel behouden want er is ongeveer 10 minuten overstap richting Tiel. Voer dan ook nog een sprinter deventer-zwolle in et voila, je hebt een snelle IC die twee delen van het land met elkaar verbindt, en waar ook nog eens wat volk in zit (vanwege tilburg universiteit).

Een stop op Tilburg Universiteit zou ik dan juist wél weer doen, omdat dit nu eenmaal een belangrijke bestemming voor studenten is. Dat lijkt me zinniger dan Lent, Ah zuid en dieren bij mekaar.
Laatst gewijzigd door Bakpapier op di 02 dec 2014, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door ..... »

Bakpapier schreef:Misschien is de ic roosendaal-zwolle wel juist zo leeg omdat het ding bij elke stoeptegel stopt en dus veel te langzaam is? De stops op Nijmegen Lent en Arnhem Zuid zijn écht niet nodig, net als de stop in Dieren (de bussen daar kunnen gewoon aansluiten op de sprinters). De stop in Elst zou ik dan nog wel behouden want er is ongeveer 10 minuten overstap richting Tiel. Voer dan ook nog een sprinter deventer-zwolle in et voila, je hebt een snelle IC die twee delen van het land met elkaar verbindt, en waar ook nog eens wat volk in zit (vanwege tilburg universiteit).

Een stop op Tilburg Universiteit zou ik dan juist wél weer doen, omdat dit nu eenmaal een belangrijke bestemming voor studenten is. Dat lijkt me zinniger dan Lent, Ah zuid en dieren bij mekaar.
Met je eens wat betreft de versnelling van de 3600 en de stop in bij de universiteit van Tilburg. Wel denk ik dat je het belang van de stations tussen Arnhem en Nijmegen onderschat. Bedenk je ook dat in de directe nabijheid van alle drie de stations grote nieuwbouwwijken zijn verrezen sinds 2006 (laatst bekende reizigersaantallen).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door SuperGhost »

De laatst bekende cijfers die ik snel kan vinden zijn uit 2009 (Arnhem Zuid & Elst) en uit 2008 (Nijmegen Lent). Bron: treinreiziger.nl

De ontwikkeling van de reizigersaantallen van deze tussenstations ten opzichte van 2006:
Arnhem Zuid: +234% (naar 1.887 per dag)
Elst: +8,3% (naar 5.296 per dag)
Nijmegen-Lent: +66% (naar 630 per dag)

Hierbij moet wel gezegd worden dat de woningbouw rond Arnhem Zuid (Schuytgraaf) toen nog flink bezig was en er nog een slechte (lees: geen) busverbinding was met de andere wijken in Arnhem-Zuid. Pas nu wordt dat station (steeds) beter ontsloten.
Bij Nijmegen Lent moet gezegd worden de woningbouw rond dat station nog moest beginnen en het grootste deel nog altijd moet beginnen (alleen Oosterhout en Visveld zijn gebouwd, waarbij Oosterhout juist eerder afhankelijk is van station Elst) en dat station Lent toen ook nog eens in staat van ontbinding verkeerde (de toenmalige steigerperrons, waar letterlijk gaten in de vloer zaten).

Ik denk dat zowel Arnhem Zuid als Nijmegen Lent nu ook al veel meer reizigers zal kennen. Ik verwacht dat deze voor beiden op zijn minst zijn verdubbeld, waarbij Nijmegen Lent in de toekomst nog veel verder gaat groeien als de Waalsprong af is (station Lent ligt dan midden in de stad). Het zou me niets verbazen als Arnhem Zuid in de buurt gaat komen van Elst en Nijmegen Lent zelfs groter gaat worden dan Elst.

Ik denk dat deze stations (en met name Arnhem Zuid) ook nog eens verder zouden kunnen groeien als de intercity Schiphol-Nijmegen voortaan als stoptrein zou rijden op Arnhem-Nijmegen (en de IC uit Zwolle er dan vlak voor vertrekt uit Arnhem en wel als IC rijdt), zodat deze stations een rechtstreekse IC-verbinding met Utrecht krijgen en reizigers uit Arnhem-Zuid dan sneller af zullen zijn bij opstappen op Arnhem Zuid in plaats van met de bus naar Arnhem Centraal en daar opstappen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Bakpapier »

Daar kan ik het wel mee eens zijn, maar als de boel daar steeds meer stedelijk dichtslibt is het wellicht beter om alleen Elst als ic-station te houden (niet voor alle ICs, maar 2 ic stops per uur), en de onderliggende OV verbindingen naar Elst te verbeteren. Je zegt zelf al dat Nijmegen steeds meer richting Elst dichtgroeit. De stations arnhem zuid en nijmegen lent dienen dan vooral voor regionaal verkeer naar de centra van arnhem en nijmegen. Zorgen voor een goede aansluiting vanuit Tiel op de ICs (naar arnhem en nijmegen en verder dan dat) zal ook belangrijk zijn daarbij. Het liefst had ik een spoorboog gezien vanuit de richting Tiel naar Nijmegen, maar dat is helaas waarschijnlijk onmogelijk om dit nog (weer) te bouwen. Tiel-Nijmegen lijkt me namelijk belangrijker dan Tiel - Arnhem.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door Jef400 »

Kun je die stations net zo goed sluiten als voor suburbaan verkeer gaan dienen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door waldo79 »

Bakpapier schreef:... Het liefst had ik een spoorboog gezien vanuit de richting Tiel naar Nijmegen, maar dat is helaas waarschijnlijk onmogelijk om dit nog (weer) te bouwen. Tiel-Nijmegen lijkt me namelijk belangrijker dan Tiel - Arnhem.
Je bent echt niet zo bekend in deze regio. Tiel - Nijmegen wordt al adequaat bediend met 2 bussen per uur gedurende 6 dagen per week van 6.00 - 19.00 uur. Daarnaast is vooral de oostelijke Betuwe (zeg maar van Opheusden naar Zetten-Andelst) meer gericht op Arnhem, dan op Nijmegen. Hooguit kun je de brakke overstap (16 minuten in Elst (!) op een kwartierdienst) verbeteren. En er wordt al decennialang door sneltreinen op Elst gestopt. Me dunkt dat dit niet voor niets is.

@SuperGhost: het station van Lent ligt al te midden van de bebouwing. Arnhem-Zuid kan voor treinreizen interessant zijn voor alle wijken ten westen van de A325 alsmede voor de dorpen Driel en Heteren (die laatsten zowel per fiets, auto als per bus).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door SuperGhost »

Station Lent ligt nog niet echt midden in de bebouwing, de bebouwing ligt nog voornamelijk (een paar huisjes daargelaten) ten oosten van het station (het dorp Lent, met de nieuwe uitbouw Visveld). Ten westen van Lent (nu nog vooral weiland en een al gebouwde stadsweg+brug en school) moet alles nog gebouwd worden.

Wat betreft Arnhem Zuid mag die inderdaad wat beter ontsloten worden. Ik ben al een tijdje met een eigen opzetje voor het OV in Gelderland bezig (al eens een opzetje daarvan hier laten zien), waarin Arnhem Zuid ook al iets beter ingebed is.

Wat betreft het stoppatroon van de IJssellijn-IC (waar het topic over begon), zie ik niet in waarom het niet wordt:
Zwolle - Wijhe - Olst - Deventer - Zutphen - Arnhem - Nijmegen - Wijchen - Oss - Rosmalen - 's-Hertogenbosch - Tilburg - Tilburg Universiteit - Breda - Etten-Leur - Roosendaal

Wijhe en Olst overslaan heeft nu nog weinig zin, omdat er geen sprinter naast past en je toch in de knopen in Zutphen én Zwolle terecht moet komen. Mocht er opeens een halve knoop komen te Zwolle (met vertrektijden rond .08/.23/.38/.53), dan pas is het zinvol om non-stop te kunnen rijden op Zwolle-Deventer (maar is er wel dubbelspoor nodig om er een sprinter naast te kunnen laten rijden).
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door waldo79 »

SuperGhost schreef:Station Lent ligt nog niet echt midden in de bebouwing, de bebouwing ligt nog voornamelijk (een paar huisjes daargelaten) ten oosten van het station (het dorp Lent, met de nieuwe uitbouw Visveld). Ten westen van Lent (nu nog vooral weiland en een al gebouwde stadsweg+brug en school) moet alles nog gebouwd worden.

Wat betreft Arnhem Zuid mag die inderdaad wat beter ontsloten worden. Ik ben al een tijdje met een eigen opzetje voor het OV in Gelderland bezig (al eens een opzetje daarvan hier laten zien), waarin Arnhem Zuid ook al iets beter ingebed is.
.
Ik wil niet gaan snoeven hier. Het huidige Nml ligt tegen de oude kern van Lent. Verder liggen er genoeg woonwijken binnen 1.000 meter van het station. Doet niet aan af dat het aan de westzijde nog leeg is.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door AppleMoose »

Ik denk dat bakpapier echt de hoeveelheid reizigers vanuit Dieren onderschat die de 3600 nemen, zeker in de spits.
Vanuit Dieren zijn er veel doorgaande reizigers richting Deventer/Zwolle en andersom naar Arnhem en Nijmegen. Tevens geldt Dieren ook als overstapstation voor reizigers uit Velp en Rheden die richting Deventer/Zwolle willen. In Zutphen moet je namelijk trappen lopen voor een overstap.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door Jef400 »

Zou Dieren in dat plan in te passen zijn?
Ik kan me namelijk wel vinden in dit idee.
Al lijkt het nu gevoelsmatig meer een RE dan een IC (maar dat is off-topic ;))
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door Bakpapier »

Ronaldussen schreef:Ik denk dat bakpapier echt de hoeveelheid reizigers vanuit Dieren onderschat die de 3600 nemen, zeker in de spits.
Vanuit Dieren zijn er veel doorgaande reizigers richting Deventer/Zwolle en andersom naar Arnhem en Nijmegen. Tevens geldt Dieren ook als overstapstation voor reizigers uit Velp en Rheden die richting Deventer/Zwolle willen. In Zutphen moet je namelijk trappen lopen voor een overstap.
Dieren is een belangrijk station omdát de IC er stopt, de IC stopt er niet omdat het een belangrijk station is. Met de stoptrein kun je prima naar Zutphen en dan overstappen op de IC, en een langere rit met de sprinter daar ga je ook echt niet dood aan. Elst lijkt me alleszins een nuttigere stop dan Dieren, omdat Elst nog aansluiting biedt op een andere treindienst, en Dieren alleen op een stoomtreintje.

Door de stops Arnhem-Zuid, Nijmegen Lent en Dieren te schrappen (plus in de toekomst Olst en Wijhe) en de nuttige stop Tilburg Universiteit toe te voegen krijg je een veel aantrekkelijker en sneller reisproduct. De enige onzinstop die dan nog over blijft is Etten Leur, helemaal aan het einde van de lijn, daar valt dus nog wel mee te leven.

Wijchen had nog kunnen worden toegevoegd indien die extra sprinters daarheen er niet zouden komen, maar die komen er wel dus dan lijkt ook Wijchen me geen noodzakelijke stop.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door Jef400 »

Waarom zou je tig mensen duperen voor 2 minuten minder reistijd?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door Bakpapier »

Die worden niet gedupeerd, die kunnen gewoon met de stoptrein naar Arnhem of Zutphen. Wat is nu precies het probleem? De overige tussengelegen station zijn echt niet extreem druk en het zijn er ook niet extreem veel.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door Jef400 »

Dat je mensen een verslechtering geeft zonder dat iemand er wat mee opschiet ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door SuperGhost »

Het schrappen van Dieren als IC-stop is vooralsnog alleen een idee van de ROCOVS in Oost-Nederland, niet van NS. Dus het lijkt me dat dat geen probleem is.

@Bakpapier: die overstap te Elst wordt straks door een andere treinserie geleverd. Daarnaast is de trein Arnhem-Tiel inmiddels al zo vaak van pad veranderd, dat die overstap er steeds weer anders uit ziet.

Dat er in Dieren geen overstap is, is onzin, alleen is die overstap op de bussen, al zouden die ook prima op de sprinter kunnen aansluiten uiteraard.

De IC-stop in Dieren is vooralsnog veel belangrijker, omdat zonder die IC-stop niet alle reizigers vervoerd kunnen worden (te weinig capaciteit van de sprinter) en in Elst is dat niet het geval.

Elst is nu ook maar nét iets drukker dan Dieren. Hierbij kan Dieren dus nog groeien, als ze eindelijk eens stoppen met reizigers pesten en de bussen uit Doetinchem vlak voor station Dieren laten afbuigen naar Rheden i.p.v. het station aan te doen.

Wat mij betreft zou je beide stations kunnen overslaan, maar dan moet je in de spits wel de hele kwartiersdienst Wijchen-Arnhem verlengen naar Dieren, en niet slechts 2 van de 4 treinen.
JeffreyMeijer schreef:Waarom zou je tig mensen duperen voor 2 minuten minder reistijd?
Met dat argument zou je natuurlijk ook kunnen bepleiten dat de IC's Eindhoven-Utrecht allemaal maar in Zaltbommel moeten stoppen :wink:
De meeste reizigers van de IJssellijn-IC stappen niet in of uit in Dieren. En van de reizigers die daar wel in/uit de IC stappen, doen er een aantal dat om op de sprinter over te stappen, omdat de overstap te Dieren iets comfortabeler is dan te Zutphen. Daar hoef je het niet voor te doen lijkt me.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door Jef400 »

Dat begrijp ik. Aan de andere kant. Wat zou je ermee winnen. We hebben nu een positieve situatie. Waarom zouden we die überhaupt moeten veranderen als er geen dringende noodzaak voor is?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door Bakpapier »

Snelheid van een IC is niet alleen puur minutenwerk, het is ook een kwestie van de beleving van de reiziger. Daarom zijn bijvoorbeeld veel Zeeuwen boos geworden omdat de IC een paar jaar terug bijna overal ging stoppen (er zijn maar weinig stations meer waar het ding níet stopt...). De extra reistijd valt in principe nog wel mee (door betere busaansluiting is het soms weleens beter dan vroeger ondanks de langere treinrit), maar voor de beleving gaat dat ding extreem traag omdat het bij elke stoeptegel stopt. Dat kost ook reizigers.
Als ik naar zo'n IC roosendaal-zwolle kijk en zie waar dat onding allemaal stopt, dan word ik daar niet vrolijk van, en als ik de keuze had zou ik wel de auto pakken. Etten-Leur, Oss, Nijmegen Lent, Eslt, Arnhem zuid, Dieren, Wijhe, Olst... sommige van die stops kunnen niet echt anders, maar veel ook wel en dat moet je dan ook veranderen.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat je je hier moet afvragen welke reizigers zo denken. Voor dagjesmensen zal dat best zo zijn, dat ze gek worden van al die stops. Maar tegelijkertijd is het wel een beleving.
Een forens zal een stuk calculerender zijn. Die vindt extra stops niet zo erg, zolang zijn totale reistijd erop vooruit gaat, helemaal als zijn overstappen ruim zijn. Pas bij vertragingen worden extra stops irritatant, omdat je dan het gevoel hebt dat je door die stops je overstap mist. Zolang er voldoende buffer zit ingebouwd zal er geen enkel probleem zijn, en zal je geen klant de trein uit jagen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door SuperGhost »

Of het dringend is of niet mogen ze zelf bepalen, maar een paar redenen erachter is:
- de knoop te Zutphen gaat minder vaak fout (te vaak is de trein vertraagd)
- de kruising te Velperbroek met de trein uit Doetinchem wordt wat ruimer
- de IJssellijn-IC kan dan in Nijmegen weer overstap krijgen op de Maaslijn

Dat laatste kan namelijk alleen maar als hij in het pad van de huidige 3100 (Schiphol-Nijmegen) gaat rijden, want die kan in Nijmegen niet op hetzelfde (eiland)perron stoppen als de Maaslijn en dan is de overstaptijd (3 minuten) te kort. Door in het pad van de 3100 te rijden wordt de overstaptijd 6 minuten en is het wel haalbaar.
De 3100 kan dan of achter de IC Zwolle-Roosendaal aan rijden (vanaf Arnhem gezien) en dan houdt die ook een aansluiting (3 minuten op hetzelfde perron) óf kan als stoptrein gaan rijden (gunstig voor Ah Zuid, Elst en Lent die dan een rechtstreekse verbinding met Utrecht krijgen, aansluiting vanaf Schiphol op de Maaslijn middels overstap te Arnhem) óf kan dan in Arnhem eindigen (gunstig voor NS, want dat betekend een bezuiniging, terwijl effectief dezelfde frequentie gereden wordt)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten