Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door waldo79 »

Je kunt wel al die stations willen schrappen met de trein, maar de winst kun je pas incasseren als je een half uur sneller bent. Plus dat je extra sprinters moet gaan inleggen voor al die geschrapte stations.

Sowieso zijn reizigers tussen Roosendaal, Breda en Zwolle sneller door te reizen via Rotterdam Centraal.
's-Hertogenbosch - Zwolle kan sneller via Utrecht Centraal: scheelt 26 minuten.

Bovendien zijn er geen reizigers die structureel het hele traject afleggen. Een serie als s3600 is bij uitstek een serie waar reizigers kleine stukjes reizen. Het is nooit als Intercity bedoeld. Bovendien is het stoppatroon nu veel eenduidiger dan voor 2007, toen er bijvoorbeeld op Gilze-Rijen en Tilburg Reeshof werd gestopt en Olst en Wijhe dan wel en dan weer niet bediend werden,
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door AppleMoose »

Bakpapier schreef:Dieren is een belangrijk station omdát de IC er stopt, de IC stopt er niet omdat het een belangrijk station is.
En dát de IC in Dieren stopt is niet zonder reden. Er is simpelweg gewoon voldoende vraag die deze stop rechtvaardigt. Zou dit niet zijn, dan had NS eind jaren 80 niet besloten de sneltrein hier te laten stoppen of deze stop ergens in de afgelopen jaren wel geschrapt. Er zijn simpelweg genoeg doorgaande reizigers in beide richtingen die je flink dupeert als je de IC/Sneltrein hier niet (meer) laat stoppen en bovendien kan de 7600 deze reizigers niet ook nog eens verwerken.
Met de stoptrein kun je prima naar Zutphen en dan overstappen op de IC, en een langere rit met de sprinter daar ga je ook echt niet dood aan. Elst lijkt me alleszins een nuttigere stop dan Dieren, omdat Elst nog aansluiting biedt op een andere treindienst, en Dieren alleen op een stoomtreintje.
In Zutphen moet je overstappen via trappen, in Dieren heb je een cross-platform-overstap. Dat is dus veel aantrekkelijker.
Of Elst een nuttigere stop is betwijfel ik. Naar mijn idee zijn de reizigers uit Elst meer op Nijmegen, Arnhem/Utrecht gericht, dan op de (overige) bestemmingen die de 3600 aandoet. Het klopt dat je in Elst aansluit op een andere treindienst en in Dieren enkel op 2 bussen (Lijn 43 (Arnhem-Apeldoorn v.v. en een bus naar Doesburg), maar naar mijn idee zijn niet alleen de eventuele aansluitingen op andere treindiensten van belang, maar vooral het aantal reizigers dat je trekt. In dat opzicht trekt Dieren genoeg reizigers aan en stroomt de IC zeker in de spits in Dieren helemaal vol,
Door de stops Arnhem-Zuid, Nijmegen Lent en Dieren te schrappen (plus in de toekomst Olst en Wijhe) en de nuttige stop Tilburg Universiteit toe te voegen krijg je een veel aantrekkelijker en sneller reisproduct.
De groei in het aantal reizigers zit hem in het regionale verkeer/tussenstations en niet zozeer meer in de grote stations/ lange doorgaande reizigers. De stop in Dieren is voor veel reizigers geen probleem. De stops in Arnhem-Zuid en Nijmegen-Lent wel, omdat deze gewoon heel duidelijk sprinterstations zijn en vrij weinig reizigers in- en uitstappen.
SuperGhost schreef:Of het dringend is of niet mogen ze zelf bepalen, maar een paar redenen erachter is:
- de knoop te Zutphen gaat minder vaak fout (te vaak is de trein vertraagd)
Meeste vertragingen ontstaan tussen Oss-Nijmegen-Arnhem. Door Lent en Arnhem-Zuid te schrappen voorkom je al een hoop.
Als de 7600 ri. Zutphen een vertraging van +10 of meer heeft, zou je er consequent voor kunnen kiezen om in Arnhem de IC voor de sprinter te laten gaan, zodat deze niet vertraagd raakt. Door de verschuiving van de tijden van de sprinter ri. Zutphen is de punctualiteit van de 3600 naar Zwolle al een stuk verbeterd.
de kruising te Velperbroek met de trein uit Doetinchem wordt wat ruimer
Je zit ook nog met de goederenpaden die er tussendoor liggen. Ik vraag me af of deze kruising inderdaad ruimer zou kunnen worden. Bovendien heeft de 3600 ri. Arnhem genoeg speling qua aankomsttijd/vertrektijd zonder dat er direct aansluitingen verloren gaan, zodat soms een minuutje wachten geen probleem hoeft te zijn.
de IJssellijn-IC kan dan in Nijmegen weer overstap krijgen op de Maaslijn
Hoeveel reizigers maken/willen gebruik maken van deze overstap? En rechtvaardigt dat aantal reizigers het aantal reizigers dat gedupeerd wordt met het schrappen van de eerder genoemde stations?

Nijmegen-Lent en Arnhem-Zuid mogen van mij worden geschrapt omdat het aantal reizigers de stop van een IC niet rechtvaardigen. Elst is een twijfelgeval. Ik denk dat je met een prima kwartierverbinding tussen Arnhem-Nijmegen + de stoptrein uit Tiel naar Arnhem dit station prima kunt bedienen en/of eventueel de ic naar/uit Utrecht hier ook laten stoppen. Op dit stuk van die verbinding zitten slechts een handvol reizigers in de trein en een stop van 1 minuut zorgt nu ook niet voor een spectaculaire reistijdverlenging.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stoppatroon 3600 Zwolle-Roosendaal

Bericht door waldo79 »

Pracht van een betoog :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten