Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in gebruik

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in gebruik

Bericht door Nitein-Repart »

De Betuweroute is in gebruik genomen als snelle goederencorridor, tussen Kijfhoek en Ressen ligt deze parallel aan bestaande spoorlijnen voor reizigersverkeer. Dit is niet het geval voor Ressen-Zevenaar. Door de huidige constructie bij Ressen en Zevenaar is dat nu ook onmogelijk geworden. Dit betekent dat reizigers tussen De Liemers/Achterhoek en Nijmegen moeten omreizen via Arnhem, met reistijdverlies tot gevolg.

Als de Betuweroute in Zevenaar op het station was aangesloten en er in Ressen een verbindingsboog vanuit het oosten naar Nijmegen was gekomen, was reizigersvervoer een interessante optie geweest. Dan kon men stations in Bemmel en Angeren-Doornenburg realiseren die als OV-knooppunten gelden. Vanuit die plaatsen zijn reizigers dan ook sneller in Nijmegen dan nu het geval is.

De bediening leek dan zo het gunstigst:
2x/uur ST Arnhem-Zevenaar-Doetinchem (niet 's avonds en in het weekend)
1x/uur ST Arnhem-Zevenaar-Düsseldorf
1x/uur ST Nijmegen-Bemmel-Angeren Doornenburg-Zevenaar-Winterswijk (stopt niet in Nijmegen Lent)
1x/uur ST Arnhem/Nijmegen-Zevenaar-Winterswijk (splitsen en combineren in Zevenaar, 's avonds en in het weekend vervalt het deel naar Nijmegen, stopt niet in Nijmegen Lent)

Mijn vraag is, waarom is men hier nooit op gekomen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7625
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door waldo79 »

De Betuweroute is niet geschikt voor reizigersvervoer. Ligt aan het gebrek aan vluchtwegen.

Meer valt er niet van te maken.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Bakpapier »

Lijkt me een bijzonder nutteloze verbinding omdatde achterhoek voornamelijk is gericht op Arnhem en niet op Nijmegen.

Maar weet je, dit is vast precies wat je wilde horen zodat je Arnhem af kan zeiken dus laat ook maar.

Er komt hier al een tolsnelweg te liggen, een busverbinding ligt dan dus meer voor de hand. Dat zal ook al ee hele verbetering voor de regio zijn. Je kunt dan met de bus zevenaar- Elst doen zodat je goede verbindingen naar Nijmegen en Tiel hebt.
waldo79
Berichten: 7625
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door waldo79 »

Met een bus tussen Zevenaar en Elst creëer je enkel onnodige overstaps en biedt je niemand reistijdverbetering. Zover om is het niet via Arnhem en OV rendeert beter op centrumverbindingen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Bakpapier »

Vergeet niet dat er mogelijk sprake van is dat de trein uit tiel zal gaan eindigen op Elst. Dan wordt zo een bus wél interessant. Bovendien bedient de bus ook tussengelegen kernen zoals Bemmel. Je zou eventuel de bus na Elst nog kunnen laten doorrijden naar Nijmegen, maar dan rijdt deze wel parallel aan de trein.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door AppleMoose »

Er zijn ook plannen om die stoptrein alsnog door te laten rijden naar Arnhem. Zolang daar nog geen zekerheid over is, zou ik nog geen (dure) nieuwe busverbindingen opzetten die mogelijk onrendabel worden als de trein toch door gaat rijden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij is er al besloten om de trein uit Tiel gewoon door te laten blijven rijden naar Arnhem. De tienminutendienst per IC Nijmegen-Utrecht (waarvan 2x met overstap) komt er voorlopig toch nog even niet, dus heeft men nog tijd om de infra ervoor geschikt te maken.

Wat betreft een bus Zevenaar-Elst/Nijmegen: de stadsregio heeft hier al plannen om er een HOV-lijn aan te leggen. Alleen is men er geloof ik nog niet uit of deze naar Elst of naar Nijmegen moet. Wat mij betreft moet die naar Nijmegen Heyendaal en vanaf Bemmel dan samen met de huidige lijn 300 een 7,5 minutendienst rijden. (de spitsritten van lijn 300 zijn dan ook niet meer nodig).

Voor Zevenaar-Elst(-Tiel) kun je veel beter gewoon de treindiensten Winterswijk-Arnhem en Arnhem-Tiel aan elkaar koppelen (waarschijnlijk zul je dan in de spits wel een treinstel af moeten trappen te Arnhem).
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat Zevenaar-Elst er in de toekomst wel inzit, omdat de A15 dan een directe route geeft. Al denk ik dat doorrijden naar Nijmegen misschien slimmer is, helemaal als je T100 bussen inzet.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Bakpapier »

Een doorgaande treindienst Tiel - Winterswijk lijkt me wel een mooie toevoeging aan het netwerk inderdaad, maar is dat mogelijk qua infrastructuur? Breng blijft dan gewoon de extra ritten Arnhem - Doetinchem rijden.
Dan kan je vanaf Zevenaar via de tussengelegen plaatsen naar Bemmel rijden en dan over de snelweg direct door naar Nijmegen heyendaal, met wellicht nog wat snelweghaltes.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door verfmeer »

In Zevenaar ligt de Betuweroute in een tunnel, dus daar is geen station mogelijk. Na Zevenaar gaat de Betuweroute verdiept door richting de Rijn. Daar zou dan een afsplitsing van de lijn naar Arnhem richting de Betuweroute moeten komen. De vraag is of dat hoogteverschil te overbruggen is, aangezien de Betuweroute verder daalt om onder de Rijn door te kunnen, en de verbindingsboog ook nog een scherpe bocht moet maken.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Bakpapier »

Zelfs als het al technisch mogelijk is zijn de infrakosten daarvan véél hoger dan de baten. Kun je net zo goed een bus laten rijden via de snelweg die toch al aangelegd wordt. Verbindingen die om een grote stad heen leiden ipv er naar toe zijn meestal minder druk dan de verbinding naar de grote stad zelf (kijk maar naar Breukelen-Woerden).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door SuperGhost »

Dat is uitstekend mogelijk qua infrastructuur, want Velperbroek-Elst is juist een corridor waarop Arnhem is ingericht (de treinen van de IJssellijn rijden namelijk ook zo).

Zo'n trein Winterswijk->Tiel kan gebruik maken van perronspoor 7 (staat van .27-.29 langs het perron, dan staan de trein Zutphen->Nijmegen niet langs dat perron) en ook van sporen 6a en 6b.
Tiel->Winterswijk van spoor 4 (van .17-.33, de sprinter ri. Zutphen komt in tussentijd via spoor 3 langszij). De trein uit Tiel gebruikt nu ook al spoor 4 om te keren, dus dat is wel beschikbaar.

De reden dat die doorkoppeling er nu niet is, is geloof ik het verschil in treinlengtes. Arnhem-Winterswijk rijdt met langere treinen, al is dat alleen maar in de spitsrichting nodig. In de daluren zou Arnhem-Winterswijk volgens mij prima met een los treinstel gereden kunnen worden en is doorkoppeling van/naar Tiel geen probleem qua treinlengte.
In de spitsrichting zou je dan in Arnhem een treinstel af kunnen trappen (dan zou het gebruik van sporen 6a en 6b geschikter zijn dan 7).

Het enige andere nadeel is dat de trein naar Winterswijk niet altijd hetzelfde vertrekspoor heeft:
Spits:
.03 spoor 4
.33 spoor 4
Dal:
.03 spoor 6b (want geen trein uit Tiel, dus keert op zichzelf)
.33 spoor 4

Al is dat nu ook nog niet het geval, aangezien enkele ritten van spoor 9 vertrekken (i.v.m. de ICE). Deze ritten kunnen dan overigens ook van spoor 9 blijven vertrekken door de trein uit Tiel via de dive-under naar spoor 9 te laten rijden. Voordeel hierbij is dat er geen rangeerbeweging meer nodig is en je dus geld bespaart.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Obus »

Pardon pardon, maar als je toch over reizigers over de Betuwelijn aan het praten bent: waarom dan geen trein Nijmegen - Tiel Noord - Avelingen - Rotterdam? Dat zou een aardige reistijdwinst kunnen opleveren.
De mortuis nil nisi bene
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Bakpapier »

Tsja het ding is nu eenmaal niet gebouwd op passagiersvervoer, dat hele project is sowieso al een grote flop.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Suus »

De Betuweroute kan ik geen flop noemen, het punt is alleen dat de haalbare capaciteit op dit moment nog veel lager ligt dan de technisch mogelijke capaciteit doordat de aansluiting in Duitsland nog niet op orde is, dat duurt nog een paar jaar.

Maar voor reizigerstreinen is de spoorlijn waardeloos, de lijn loopt door niets langs niets, daar ga je geen reizigers mee trekken. Het zou ook een beetje het idee van de lijn teniet doen, namelijk het gemengde treinverkeer dwars door binnensteden overbodig maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7625
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door waldo79 »

Bee schreef:De Betuweroute kan ik geen flop noemen, het punt is alleen dat de haalbare capaciteit op dit moment nog veel lager ligt dan de technisch mogelijke capaciteit doordat de aansluiting in Duitsland nog niet op orde is, dat duurt nog een paar jaar.
Daarin kan ik je bijvallen. De lijn wordt goed gebruikt, zelfs meer dan ik had verwacht :lol:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Thom91 »

Deels ook te wijten aan het niet gereed zijn van infra aan Duitse zijde..
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Wubbo »

Qua benutting van de Betuweroute praten we nu over zo'n 100 treinen per dag. Da's dus iets meer dan 2 per uur per richting, maar het is niet netjes verdeeld over de dag.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Bakpapier »

Dat vind ik nou niet bepaald veel voor zo'n enorm duur project van 4,7 miljard euro...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Hainje »

Bakpapier schreef:Dat vind ik nou niet bepaald veel voor zo'n enorm duur project van 4,7 miljard euro...
Komt omdat het aan de andere kant van de grens nog niet op orde is. Wat al een paar keer is gezegd in dit (of een gerelateerd) topic overigens.
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Bakpapier »

Het komt ook altijd door de duitsers ! ;)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door SuperGhost »

Hainje schreef:
Bakpapier schreef:Dat vind ik nou niet bepaald veel voor zo'n enorm duur project van 4,7 miljard euro...
Komt omdat het aan de andere kant van de grens nog niet op orde is. Wat al een paar keer is gezegd in dit (of een gerelateerd) topic overigens.
En omdat de goederenrouteringen naar zuid (via Meteren-Eindhoven) en noordoost (via Zutphen) nog niet in gebruik zijn.

Die via Meteren-Eindhoven is nog een goederenboog voor nodig en die via Zutphen is voorlopig afgeschoten.

Als dat er ook bij zou komen en die Duitsers zijn ook klaar, dan heb je wel een goed bereden Betuweroute natuurlijk.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door AppleMoose »

Via Zutphen is niet afgeschoten, maar uitgesteld tot 2020. Er moet nog onderzoek gedaan worden of deze route echt nodig is of dat er alternatieven zijn (via water, of een nieuwe spoorlijn voor goederen door de achterhoek) en er moeten nog veel maatregelen genomen worden alvorens de goederentreinen via Zutphen kunnen rijden. Reken er maar gewoon op dat die goederentreinen via deze route gaan rijden, het kost alleen nog even wat tijd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door SuperGhost »

Ik zei dan ook voorlopig :wink:
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Bericht door Bakpapier »

Waarom is die boog bij Meteren niet meteen samen met de betuweroute gebouwd?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten