Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in gebruik

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor Hainje » Wo 03 Dec 2014, 21:57

De Betuweroute was echt een zwaar beladen politiek onderwerp, waarschijnlijk is dat door de weerstand in de oppositie op de lange baan gezet. Zou mij niets verbazen in ieder geval.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor Wubbo » Wo 03 Dec 2014, 22:35

Veranderende inzichten. Het eerste plan voor de verbinding Kijfhoek - Venlo was via de boog bij Elst (en dan over de Maaslijn). Dat lijkt nu te wijzigen in de route via de (nog aan te leggen) boog bij Meteren en Eindhoven.

Over die 100 treinen kun je van alles vinden, feit is dat de prognoses niet gehaald worden (door de economische crisis) en dat het herrouteren van al die treinen via het bestaande net reizigerstreinen kost. Kijfhoek - Emmerich via Utrecht kost op zijn minst een sprinterserie (Woerden-Utrecht) en waarschijnlijk ook een IC-serie (Utrecht-Arnhem), via Tilburg kost het een treinserie op Tilburg - Breda (baanvak te vol) en op Arnhem - Nijmegen. En zo hebben we de link met nog een paar topics wel gemaakt :).

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor Bakpapier » Wo 03 Dec 2014, 22:40

Zou het wellicht kansrijk zijn om een sneltrein dordrecht - sliedrecht - hardinxveld g - gorinchem - geldermalsen - tiel - kesteren - elst - arnhem te laten rijden? Wellicht d.m.v. hybride materieel dat het stukje tiel - elst zonder bovenleiding kan? Dan lijkt de niet-goederen betuwelijn ook beter te worden benut. Op de tussengelegen trajecten kunnen dan 2x per uur (dordt - geldermalsen) en 1x per uur (tiel-elst) een stoptrein rijden, de sneltrein kan 1x per uur rijden.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2094
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor Zugführer » Wo 03 Dec 2014, 22:50

Dat heeft zo goed als niets met dit topic te maken.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

The Greyhound
Berichten: 143
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor The Greyhound » Wo 03 Dec 2014, 22:57

waldo79 schreef:De Betuweroute is niet geschikt voor reizigersvervoer. Ligt aan het gebrek aan vluchtwegen.

Meer valt er niet van te maken.


Dat mag je rustig een planologische blunder noemen. Niet in het oosten maar in het westen. Voor veel reizigers zou het een zegen zijn als de trein uit Gorinchem bij Sliedrecht via de Betuwelijn naar Rotterdam zou doorrijden ( tijdens de bouw was dat zelfs mogelijk!!). De omweg via Dordrecht maakt de trein in vergelijking met de auto een stuk minder aantrekkelijk.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2094
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor Zugführer » Wo 03 Dec 2014, 23:25

Goederenvervoer en reizigersvervoer op IC niveau is nogal lastig te combineren omdat beiden nogal verschillende rijkarakteristieken hebben en daarom heeft men gekozen voor een lijn puur voor goederenvervoer. Dat denk ik tenminste.
Bovendien is de "omweg" via Dordrecht nihil, als het überhaupt al korter is over de Betuweroute.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor Bakpapier » Do 04 Dec 2014, 08:56

De goederenlijn ontlast sporen waar wel passagierstreinen rijden waardoor het indirect ook voor het ov nuttig is geweest.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor Hainje » Do 04 Dec 2014, 13:21

Ik zie hier een klassieke fout insluipen.

De BetuweROUTE is de goederenspoorlijn die 'recent' is aangelegd;
De BetuweLIJN is het spoortje door de Betuwe waar Arriva pendelt tussen Tiel Dordrecht en Elst.
Laatst gewijzigd door Hainje op Do 04 Dec 2014, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

SuperGhost
Berichten: 1886
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor SuperGhost » Do 04 Dec 2014, 13:23

De Betuwelijn is eigenlijk de gehele spoorlijn tussen Elst en Dordrecht :wink:

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor waldo79 » Do 04 Dec 2014, 14:02

Hainje schreef:De BetuweLIJN is het spoortje door de Betuwe waar, zowel Arriva als NS deels, pendelt tussen Tiel Dordrecht en Elst.

Zo is die nog wat beter geformuleerd.
Mij best :)

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor Obus » Vr 05 Dec 2014, 17:29

Ik dacht dat het westelijke deel bekend stond als de Merwede-Linge-Lijn?
De mortuis nil nisi bene

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor waldo79 » Vr 05 Dec 2014, 19:06

Dat is de naam waaronder de concessie is uitgegeven door de Provincie Zuid-Holland, maar historisch gezien hoort het bij de Betuwelijn.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb

Berichtdoor Vinny » Za 06 Dec 2014, 21:19

Zugführer schreef:Goederenvervoer en reizigersvervoer op IC niveau is nogal lastig te combineren omdat beiden nogal verschillende rijkarakteristieken hebben en daarom heeft men gekozen voor een lijn puur voor goederenvervoer. Dat denk ik tenminste.
Bovendien is de "omweg" via Dordrecht nihil, als het überhaupt al korter is over de Betuweroute.

De reden is vooral dat er bezuinigd is op de nooduitgangen in de tunnels in het Betuweroutetrace. Daar mogen dus geen passagierstreinen rijden, want dat is onveilig. Of je het moet willen is een tweede, de Betuweroute is in feite een verdubbeling van de Betuwelijn, maar omdat het geschikt maken van deze spoorlijn voor hoogwaardig goederenvervoer een te grote investering bleek hebben ze het spoor maar op enige afstand aangelegd, met daarmee ook specifieke goederenvervoerwensen in gedachten. Het nieuwe spoor ligt ook buiten de meeste bebouwde kommen en is voor reizigersvervoer derhalve minder tot niet interessant.

Goede verbindingen met de grensovergang Bad-Bentheim en Venlo missen nog altijd in de goedereninfrastructuur van Nederland. Daar wordt stilzwijgend aan gewerkt, maar echt veel progressie wordt er nog altijd niet gemaakt heb ik zo het idee.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast