Uitbreiden metronet Rotterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door SuperGhost »

Waarom tussen Kralingse Zoom en Alexander niet gewoon de bestaande metrolijn volgen? Dan bedien je meer dan met dat traject door het bos en kunnen ook die haltes een rechtstreekse verbinding met het Zuidplein krijgen.
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Mij lijkt de fysieke infrastructuur met lijn A vrij ingewikkeld om in te passen. In mijn optiek leek het mij dan logischer om Alexander op een dergelijke manier te verbinden met Zuidplein.

Anders heeft een dergelijke constructie niet mijn voorkeur, ik sta zelf gewoon nog achter het idee om er een kort lijntje van te maken tussen Kralingse Zoom en Zuidplein, die evt naar Rotterdam-West kan worden doorgetrokken. Deze lijn zou waarschijnlijk niet veel gemeen hebben met de rest van het netwerk, volautomatische metro's die hoogfrequent zouden gaan om de overstap van Kralingse Zoom zo moeiteloos mogelijk te maken.

Wellicht zou het een mooi idee zijn om hier dan met korter materieel te rijden (denk aan 60m), hiermee zou een hoogfrequente verbinding (lager dan elke ~3 minuten) wat realistischer zijn zonder dat je dan met halflege metro's zou rijden. Deze lijn zou ook als proef kunnen functioneren voor een nieuwe materieelinzet op de andere lijnen, waarbij deze metrostellen aan elkaar zouden kunnen worden gekoppeld om 120m lange metro's te maken. Hiermee heb je gelijk twee vliegen in een klap, namelijk dat je in de toekomst dan automatische metro's kan hebben, die ook de gehele perronlengtes zou innemen (m.u.v. stations die wat korter zijn, die zouden dan ook moeten worden verlengd).
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Ik was onlangs bezig in Google Earth en kwam daarbij weer wat oude lijntekeningen tegen. Ik zette die lijntekeningen naast elkaar en toen sprong er een idee in m'n hoofd, weliswaar vrij onrealistisch, maar toch nog vrij interessant. Namelijk, een metroring rond Rotterdam:

Afbeelding
de belangrijkste stations zijn in deze afbeelding uitgelicht

De doelen van de lijn, in volgorde van belangrijkst naar minst belangrijk:
1. Een directe hoogwaardige OV-verbinding creëren tussen Oost en Zuid
2. Hetzelfde tussen Zuid en Schiedam Centrum
3. Hillegersberg-Schiebroek voorzien van betere OV verbindingen
4. Rotterdam Airport een betere verbinding geven met de Haaglanden
5. Rotterdam-Oost beter verbinden met Lansingerland/Pijnacker-Nootdorp en in mindere mate de andere Haaglanden

De lijn zou ongeveer 33km zijn, met de nodige complicaties op het sneltrambaanvak, zoals het stuk Capelsebrug-Kralingse Zoom en Marconiplein-Schiedam Centrum. Hierdoor zullen de kost wel erg hoog liggen, en dat zou zomaar kunnen oplopen naar tientallen miljarden als er ook maar iets mis gaat. Wellicht leuk als de directe omgeving van Rotterdam helemaal is volgebouwd en er 5 miljoen mensen wonen.
Laatst gewijzigd door Boosdorp op ma 15 jan 2024, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Willem »

Tussen het Zuidplein en Kralingse Zoom zijn plannen voor een metro geweest.
Nu met de nieuwe stadsbrug zal dit vermoedelijk een tram gaan worden.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door tjoektjoek »

Ik vermoed dat het een HOV-busbaan wordt, want het ov mag niet te duur worden.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door TffpaA »

Ik denk dat je dan al blij mag zijn - de meest waarschijnlijke uitkomst lijkt me toch een bus die met het overige verkeer meerijdt.

Als de brug er al komt.
🗣
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Een tijdje terug had ik op Google Earth een metrolijn getekend richting Barendrecht, sindsdien het een en ander aangepast, waaruit dit resultaat is gekomen: Afbeelding

De lijn loopt dus van Slinge naar station Barendrecht, waarbij lijn E dan verlengd zou worden richting Barendrecht. De verlenging bedraagt ongeveer 8.2km en heeft 6 stops, wat op zichzelf ongeveer 11 minuten in beslag zou nemen. De reistijden naar bepaalde belangrijke bestemmingen zijn als volgt:
Zuidplein - 13 minuten
Wilhelminaplein - 18 minuten
Beurs - 22 minuten
Rotterdam Centraal - 24 minuten (alhoewel dit natuurlijk voor de reizigers vanaf Barendrecht station niet heel relevant zal zijn)

Om de lijn te bouwen zijn er bij Slinge eigenlijk niet heel grote aanpassingen nodig, want de meeste sporen liggen er namelijk al, in de vorm van opstelsporen. De voornaamste verbouwingen zijn waarschijnlijk een nieuw perron aan de westzijde van het station, en een dive-under langs de bestaande sporen. Hier een afbeelding van de aansluitingen: Afbeelding

Voor de rest van het verloop zal de lijn gewoon in een tunnel liggen, waarvan het grootste gedeelte onder de Portlandse Baan en de middeldijk zal zijn. De grootste complicaties zullen waarschijnlijk voortkomen uit het gedeelte rond station Buitenoord. Ik heb het station hier ingetekend t.h.v. de bestaande bushalte, maar door de bestaande bebouwing zal de inpassing een ingewikkelde opgave worden, wellicht moet het station dan ook elders worden gebouwd. Voor de rest kunnen de tunnels alleen met een tunnelboormachine worden aangelegd, omdat de lijn te dicht op de bestaande bebouwing ligt. Alhoewel het zomaar zou kunnen zijn dat heel het ondergrondse gedeelte toch al wordt aangelegd middels een TBM.

Edit: stationsliggingen aan de oostzijde van Barendrecht iets aangepast Afbeelding
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Roeland »

Prachtig idee, alleen zijn we er 25 jaar te laat mee.
Toen die nieuwbouwwijken werden aangelegd, hadden ze relatief goedkoop de metro vanaf Slinge kunnen doortrekken naar Portland en Smitshoek. Helaas is daar niet voor gekozen.
Nu die wijken er eenmaal liggen, is bouwen in bestaande woonwijken peperduur.

Het oostelijke deel is vervoerkundig niet echt nodig, want vanuit Barendrecht (Oude Dorp) zit je met de trein sneller in Rotterdam dan met zo'n metrolijn. Dan zou je hem kunnen aanleggen van Slinge tot Sweelincklaan. Alleen het stukje in Portland moet dan ondergronds, voor de rest is er rond de Portlandsebaan en de Middeldijk voldoende ruimte voor (veel goedkopere) bovengrondse aanleg. Wel zijn er dan een paar (fiets)tunneltjes onder de metrobaan nodig.
Bij Middeldijkerplein zou de metro dan op +1 (verpakt in een glazen omhulsel) of op -1 (dus verdiept) kunnen lopen.
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Ik vraag me af of het wenselijk is om de metrobaan daar bovengronds aan te leggen, want dat zou wel weer een hoop geluidsoverlast creëren, geloof ook dat de RET weleens heeft voorgenomen om geen bovengrondse metrolijnen meer aan te leggen door de bebouwde kom. Overigens kan je vanuit de oostzijde met de metro wel sneller en makkelijker naar Zuidplein gaan.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Roeland »

Met ondergrondse aanleg wordt zo'n lijn peperduur, en daarmee onhaalbaar.
En ik vermoed dat niet de RET, maar de MRDH besluit over de aanleg van infrastructuur?
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Wellicht had ik het beter kunnen schrijven als "de RET heeft een voorkeur voor ondergrondse metro's", want je hebt inderdaad gelijk. Ik vraag me anders wel af of ondergronds nou zo duur zal zijn, aangezien er verder weinig complexiteiten zijn m.b.t. bovengrondse bebouwing. Wellicht is een handig referentiepunt de kosten van de aanleg van het Statenwegtracé, weet iemand hoeveel die heeft gekost?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten