Uitbreiden metronet Rotterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bakpapier

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Berichtdoor Bakpapier » Zo 07 Dec 2014, 14:03

Volgens mij is daar ook wel over gesproken vroeger, maar is het er niet van gekomen.

Ik vraag me af hoe groot de vraag tussen zuid en kralingse zoom is. Ik denk toch echt dat verbindingen met het centrum en CS van Rotterdam levensvatbaarder zijn.

KM46

Berichtdoor KM46 » Zo 07 Dec 2014, 16:37

Bakpapier schreef:Ik vraag me af hoe groot de vraag tussen zuid en kralingse zoom is. Ik denk toch echt dat verbindingen met het centrum en CS van Rotterdam levensvatbaarder zijn.

Nu weet ik het niet, maar tussen het jaar 2000 en het jaar 2006 was met name in de spits erg groot. met name het stuk tussen station Lombardijen en Kralingse Zoom. Dit weet ik uit eigen ervaring. Heb via deze route gereist en op het laatst was dit bijna niet meer te doen (door de volle bussen).

Bakpapier

Berichtdoor Bakpapier » Zo 07 Dec 2014, 16:45

Je zou dan ook kunnen kiezen voor een trambaan, maar dan moet er wel extra ruimte worden gemaakt op de Brienenoordbrug (b.v. een fietspad schrappen of een vluchtstrook). Verder weet ik niet of de tram wel zo dicht langs de snelweg mag rijden in Nederland.

waldo79

Berichtdoor waldo79 » Zo 07 Dec 2014, 18:04

Aan de van Brienenoordbrug gaat niks gebeuren. Alle beschikbare capaciteit is voor het wegverkeer nodig. En aangezien er ook weinig fietsverbindingen over de Maas zijn aan de oostkant van Rotterdam, blijft die parallelweg voor langzaam verkeer in gebruik aan de oostzijde.

@KM46: wellicht was de frequentie te laag dat de bussen vol zaten tussen Rlb en Kralingse Zoom?
Mij best :)

Bakpapier

Berichtdoor Bakpapier » Zo 07 Dec 2014, 18:15

Ik zie zo gauw 2x per uur een bus (183) rechtstreeks tussen lombardijen en Kr zoom. Dat kan natuurlijk wel worden opgeschroefd.

Jammer dat een tram niet mogelijk is. Google Maps doet het momenteel even niet en ik weet niet uit mijn hoofd hoe breed de Brienenoord is en of er bijvoorbeeld wat vluchtstroken kunnen worden verwijderd om toch een tram te kunnen aanleggen. De tram zou uiteraard aan de westkant van de snelweg moeten lopen.

hidihi

Berichtdoor hidihi » Zo 07 Dec 2014, 20:30

Je kunt op de brienennoordbrug niks saneren. Er zijn geen vluchtstroken en het fietsgedeelte is niet breed genoeg om er nog een trambaan laat staan een metro aan te leggen. De enigste mogelijkheid is net zo als die in amerika een extra verdieping aan de brug toevoegen. Ik weet alleen niet of het op de redelijk zwakke brug kan. Zelf geloof ik wel in die verlening tussen Binnenhof en Pijnacker. Plaatsen zoals Langsingerland en Pijnacker hebben een hele slechste verbinding met Utrecht en de verbinding Binnenhof Pijnacker zorgt er voor dat deze plaatsen een snelle verbinding met Alexander krijgt. Het grote voordeel is dat tussen Binnenhof en Pijnacker veelal platteland is waardoor de aanleg goedkoop is. Dus qua kosten en baten de beste investering. Qua reizigersaantallen haalt een verbinding vanaf zuid/Sliedrecht naar Kr Zoom en een verbinding zuidplein Coolhaven beteren aantallen maar de investering is wel groter.

Terug naar “Ideeën OVer OV”