Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nitein-Repart »

Voor Het Duifje-Kronenburg kan men overstappen op De Monchyplein. Voor Tolkamer-Arnhem/Nijmegen is er' s avonds en in het weekend geen enkele reismogelijkheid. Dat is het verschil en in het laatste zou ik eerder mijn geld inleggen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Maar dat geen antwoordt op mijn vraag.

Mijn vraag is of er genoeg vraag is van reizigers voor een bus in de avonduren en het weekend op lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer en of dat meer reizigers zijn dan het aantal dat nu van lijn 11/53 gebruik maakt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Freek »

Lijn 60 wordt ingekort. Dat wordt echt niet gedaan omdat er 100 mensen in die bus zitten. Het is toch niet gek DRU'S in te zetten op plekken waar ze meer geld opleveren.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

BrengMe schreef:
sirvinniei schreef:Ik denk dat je bij lijnen die met sprinter busjes rijden niet echt over een hoge vervoersvraag kan spreken maar eerder over een sociale voorziening
Dat zal bij een lege bus door een heel dorp niet veel anders zijn.
Volgens mij verwar je me met Erno...
Ik heb geen onderschrift
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Nee, dat deed ik niet. Ik gaf alleen een extra argument voor mijn standpunt als gevolg op jou reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Freek schreef:Lijn 60 wordt ingekort. Dat wordt echt niet gedaan omdat er 100 mensen in die bus zitten. Het is toch niet gek DRU'S in te zetten op plekken waar ze meer geld opleveren.
Lijn 60 reed al niet op Tolkamer - Zevenaar, hij wordt alleen ingekort op Zevenaar - Duiven. Dat laatste is logisch, aangezien die verbinding ook per trein kan.


Maar grappig dat er eerst wordt geroepen (door de 'voorstanders/verdedigers' van lijn 11) dat er niet naar de vervoersvraag gekeken moet worden, maar ze vervolgens wel weer de vervoersvraag als argument gaan gebruiken.

Ik denk dat het hier ook spraak loopt, namelijk dat de ene groep (die liever lijn 11 dan een avond/zondagverbinding Tolkamer-Zevenaar heeft) met de vraag als argument loopt en de andere groep juist het maatschappelijke doel van het OV als argument heeft.

Je krijgt dan twee argumenten (lijn 11 is beter, want zal waarschijnlijk meer reizigers vervoeren vs. lijn 60 is beter, want ontsluiting van kernen, terwijl lijn 11 slechts een luxevoorziening is) die allebei wellicht kloppen. Ik geloof best dat lijn 11 namelijk meer reizigers zal vervoeren dan lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer. Alleen zal die lijn 11 ook wel veel extra reizigers trekken (ontneemt het niet vooral reizigers uit een andere lijn). Aan de andere kant zal lijn 60 misschien wel een meer maatschappelijke functie hebben, maar kost die waarschijnlijk ook wel meer en zit je ook aan het maatschappelijke argument van wat hebben we ervoor over.

Dit terwijl de discussie eigenlijk veel algemener is, namelijk of het belangrijker is om (kleinere) kernen überhaupt te kunnen bedienen (maatschappelijk argument), of dat je beter drukke steden extra luxeverbindingen kan geven omdat daar wellicht net een paar reizigers extra mee te winnen zijn die niet van 1 overstap houden (winstargument).
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nitein-Repart »

BrengMe schreef:Maar dat geen antwoordt op mijn vraag.

Mijn vraag is of er genoeg vraag is van reizigers voor een bus in de avonduren en het weekend op lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer en of dat meer reizigers zijn dan het aantal dat nu van lijn 11/53 gebruik maakt.
Gedachteexperiment:

Vervoersmaatschappij De Bus verzorgt de bediening tussen drie plaatsen, Alpha, Bravoen Charlie. De Bus beschikt voor uitsluitend Ambassadors. Tussen Alpha en Bravo rijden twee quasi-parallele buslijnen 91 en 92. Op werkdagen rijden beide lijnen 2x/uur en op zaterdag 1x/uur. In de late avond en op zondag worden beide lijnen vervangen door lijn 191 die tussen beide routes rijdt. Frequentie is 1x/uur. Tussen Bravo en Charlie rijdt lijn 93. In de spits 2x/uur en tussen de spitsen 1x/uur. 'S avonds en in het weekend is er geen dienst. Charlie heeft dan geen bediening.

Een onderzoeksbureau heeft onderzocht dat op zaterdag de gemiddelde bezetting van lijn 91 en 92 ieder 10 man is. Als men de lijnen 91 en 92 zou vervangen door lijn 191 zou de gemiddelde bezetting 16 man zijn. Als daarnaast lijn 93 ook op zaterdag gaat rijden zou deze een gemiddelde bezetting 4 man zijn. In de nieuwe situatie is de gemiddelde bezetting (lijn 191 en 93) 10 man en gelijk aan de huidige situatie (lijn 91 en 92). Wat zou je als vervoersmaatschappij doen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Hainje »

Dat lijkt mij niet echt ontopic.
🍉
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

SuperGhost schreef:Maar grappig dat er eerst wordt geroepen (door de 'voorstanders/verdedigers' van lijn 11) dat er niet naar de vervoersvraag gekeken moet worden, maar ze vervolgens wel weer de vervoersvraag als argument gaan gebruiken.
Ik heb niet geroepen dat je niet naar de vervoersvraag moet kijken, en als ik dat wel heb gedaan, wil je dat dan even quoten?

@Erno-BE: Dit beantwoordt nog steeds mijn vraag niet. Kan je ook met harde feiten komen?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door CamilleKreemers »

Erno-BE schreef:
BrengMe schreef:Maar dat geen antwoordt op mijn vraag.

Mijn vraag is of er genoeg vraag is van reizigers voor een bus in de avonduren en het weekend op lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer en of dat meer reizigers zijn dan het aantal dat nu van lijn 11/53 gebruik maakt.
Gedachteexperiment:

Vervoersmaatschappij De Bus verzorgt de bediening tussen drie plaatsen, Alpha, Bravoen Charlie. De Bus beschikt voor uitsluitend Ambassadors. Tussen Alpha en Bravo rijden twee quasi-parallele buslijnen 91 en 92. Op werkdagen rijden beide lijnen 2x/uur en op zaterdag 1x/uur. In de late avond en op zondag worden beide lijnen vervangen door lijn 191 die tussen beide routes rijdt. Frequentie is 1x/uur. Tussen Bravo en Charlie rijdt lijn 93. In de spits 2x/uur en tussen de spitsen 1x/uur. 'S avonds en in het weekend is er geen dienst. Charlie heeft dan geen bediening.

Een onderzoeksbureau heeft onderzocht dat op zaterdag de gemiddelde bezetting van lijn 91 en 92 ieder 10 man is. Als men de lijnen 91 en 92 zou vervangen door lijn 191 zou de gemiddelde bezetting 16 man zijn. Als daarnaast lijn 93 ook op zaterdag gaat rijden zou deze een gemiddelde bezetting 4 man zijn. In de nieuwe situatie is de gemiddelde bezetting (lijn 191 en 93) 10 man en gelijk aan de huidige situatie (lijn 91 en 92). Wat zou je als vervoersmaatschappij doen?
Ik zou graag willen weten wat de rijtijden worden, zodat ik als vervoermaatschappij kan kijken wat het beste is met voor- en nadelen. Misschien dat optie "weekend 191" veel goedkoper is om dit te laten uitvoeren, aangezien een vervoersbedrijf zo efficiënt mogelijk wil werken. Ik mis dus informatie in jouw gedachte experiment.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nitein-Repart »

Alle andere omstandigheden zijn gelijk aan elkaar en constant (ceteris paribus), dus ook de rijtijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door CamilleKreemers »

dus alle lijnen hebben exact dezelfde rijtijd en frequenties?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nitein-Repart »

Frequenties stond aangegeven
Rijtijden zijn hetzelfde
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat het voor vervoerders het meest efficiënt (en de minste subsidie kost) als de vervoerder de weekendlijn 191 kiest. Je spaart hiermee een personeelslid en een bus uit.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nitein-Repart »

Maar dan kwam lijn 93 erbij, die nu niet op zaterdag rijdt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door CamilleKreemers »

oh, dat had ik niet door. Dan zou mijn gevoel gaan voor de optie 191/93 i.p.v. 92/91, omdat hiermee ook het derde dorp wordt ontsloten.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door Nitein-Repart »

Kijk ik wil hiermee aantonen dat men voorzichtig moet zijn met het inleggen van buslijnen die (quasi) parallel lopen met spoorlijnen en andere buslijnen. Lijn 11 kan misschien wel wat reizigers trekken, maar ook onttrekken uit de bestaande buslijnen. De bezettingsgraad van andere buslijnen wordt dan lager. Voor het zelfde geld kan men beter een aantal kernen die nu in het weekend niet bedient worden ontsluiten. De gemiddelde bezettingsgraad is hetzelfde, alleen heeft de ene een lage en de ander een hogere bezettingsgraad, dan bij de quasi parallelle busverbinding waarbij de bussen ieder een gemiddelde bezettingsgraad hebben.

Verder mag bijvoorbeeld ook lijn 29 geschrapt worden zonder vervanging. Deze lijn loopt quasi parallel aan lijn 1, de s7600 en lijn 26. Ook is de bezettingsgraad niet heel erg hoog en rijdt de bus laagfrequent. Het niet meer rijden van lijn 29 zou niet een ramp qua bereikbaarheid van de bediende gebieden opleveren, slechts enkele ongemakken.

En zo geldt dat voor meer lijntjes.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door Western Soldier »

Ik weet dat dit topic 3 jaar oud is, maar ik was aan het zoeken of er een topic was die bij mijn punt aansluit. Toevallig is dit topic precies de lijn waar ik een balletje over wil opgooien. Mijn idee is namelijk om lijn 11 door te trekken naar Schuytgraaf. Momenteel heeft de lijn tussen Arnhem Zuid en Het Duifje veel speling. In de minuten dat hij stilstaat kan hij makkelijk naar Schuytgraaf doorrijden. In mijn voorstel zou hij dan niet het hele rondje rijden, maar komende vanaf Kronenburg rechtsaf slaan en dan bij de rotonde na halte Pachterswaard keren.

Argumenten voor deze verlening zijn dus ten eerste omdat de bus toch een lange wachttijd heeft, dus kan je die tijd beter gebruiken om passagiers te vervoeren. Een tweede reden is dat lijn 5 door Schuytgraaf een lusroute rijdt. Op haltes aan het begin/eind van de lusroute rijden de bussen dus niet netjes verdeeld over het uur. In tijden dat lijn 5 maar 2x per uur rijdt heb je een 20/40 ligging. De ene helft van de wijk Schuytgraaf heeft nog wel lijn 56 die ze kunnen nemen, maar de andere helft heeft dat niet. Die helft zal in mijn voorstel dan lijn 11 bedienen. Op die manier heeft elke halte netjes 4x per uur een bus.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door SuperGhost »

Is dat mogelijk zonder dat je de verbinding met lijn 56 verliest? Lijn 11 is namelijk zo ingelegd dat hij kort aansluit van/naar lijn 56 om zo Driel en Heteren snel met WKC Kronenburg en de bedrijven bij De Overmaat te verbinden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door Western Soldier »

Momenteel is de rijtijd 5 minuten heen en 5 minuten terug. Daarmee heeft hij dus 6 minuten keertijd in Schuytgraaf. Omdat hij ook 11 minuten wachttijd heeft bij Het Duifje, zou je hem voor de zekerheid 1 minuut extra kunnen geven. Daarmee wordt de overstap in Station Zuid op 56 ook ruimer. Bovendien geef je op die manier Schuytgraaf een mooie snelle verbinding.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door Western Soldier »

Ik heb het gisteren met iemand gehad over lijn 4. De kruising van de lijn vind regelmatig plaats bij het bruggetje ter hoogte van bushalte Speenkruidstraat. Een kruising daar is echter erg lastig, het bruggetje is te smal voor 2 bussen en meteen erna slaat de bus linksaf of de van die kant komende bus rechtsaf. In mijn ogen zou die kruising op een andere plek moeten. Momenteel zit er in de dienstregeling 6 minuten tussen, maar de keren dat ik lijn 4 heb gebeurd het bijna altijd op de hoek van de Gelderse Rooslaan en de Dovennetellaan en dat is echt geen 3 minuten rijden van Speenkruidstraat. Ik denk dat het voor een deel te maken heeft met het feit dat in rustige uren de rijtijden veel korter zijn dan de 7 minuten die de bus ervoor krijgt.

In de huidige route is dat echter erg lastig zonder grotere ingrepen. De keertijd op eindpunt Kronenburg is momenteel 2 minuten. Je moet de keertijd met 5 minuten verlengen wil je de kans op een kruising ter hoogte van het bruggetje significant verlagen, maar dat zijn 5 minuten dat de bus niet gebruikt kan worden. In mijn ogen kun je daarom beter de route aanpassen.

Lijn 4 gaat voortaan na de Grote Koppel naar het busstation van Kronenburg en gaat daarna via Croydonplein rechtstreeks naar Station Zuid volgens de route van lijn 11. Lijn 11 neemt daarbij de route via Vredenburg en Holthuizen over en gaat daarna via Elden naar station Zuid. Lijn 14 gaat via Croydonplein niet meer via Elden, maar gaat daarna over de Burgemeester Matsersingel en slaat dan bij Randweg linksaf en gaat daar volgens huidige route naar Nijmegen.

Lijn 4 zal op deze manier 4 minuten langer onderweg zijn, omdat ook de terugweg langer duurt zal op deze manier de kruising tussen de lijnen 4 minder vaak plaatsvinden bij Speenkruidstraat. Lijn 4 vertrekt vanaf Centraal Station om .05/.35, de bus komt dan om .12/.42 bij Speenkruidstraat en om .27/.57 bij Station Zuid. De kering duurt daar iets langer vanwege het keren bij de rotonde iets verderop. De bus kan om .03/.33 vertrekken en is dan om .20/.50 bij Speenkruidstraat. Met 8 minuten verschil is er een stuk meer ruimte op de brug en een stuk minder kans dat de bussen elkaar daar tegenkomen.

Lijn 11 rijdt momenteel de snelst mogelijke route tussen Kronenburg en Station Zuid. Lijn 4 neemt die met als enige extra stop te Croydonplein praktisch over. Lijn 11 kan dan de route via Holthuizen overnemen. Dat ik lijn 11 ook via Elden stuur komt omdat de lijn 4 en 11 allebei naar Station Zuid gaan. Dezelfde route rijden als lijn 4 levert geen toegevoegde waarde op en dan is in mijn ogen via Elden de beste optie. Met lijn 4 en 14 over de Burgemeester Matsersingel heb je nog steeds 2 lijnen, maar omdat lijn 14 bij de Woonboulevard naar links gaat heeft dat wel een toegevoegde waarde.

Elden gaat er wellicht op achteruit doordat het geen rechtstreekse verbinding meer heeft met Centraal Station, echter de reistijd naar Station Zuid is 8 minuten en de reistijd naar Centraal Station is met lijn 14 nu 17 minuten. De reistijd neemt daarmee met 9 minuten af, omdat de reistijd vanaf Zuid even lang is naar Nijmegen als vanaf Centraal. Met een reistijd van 5 minuten naar Centraal maar met een extra overstap zal de reistijd naar Centraal niet eens extreem toenemen als de bus goed aansluit. Het is dus maar de vraag of Elden er daadwerkelijk op achteruit gaat. Vredenburg verliest ook haar reismogelijkheid naar Centraal waarbij in dit geval de reis naar Station Zuid wel langer is dan de huidige route naar Centraal. Station Arnhem Zuid gaat er echter op vooruit, doordat er een extra lijn bijkomt en doordat hiermee ook vanuit Elden station Zuid rechtstreeks te bereiken valt. Bijkomend voordeel is dat het Lorents Lyceum gaat verhuizen naar een nieuw gebouw naast station Zuid. Hiermee krijgt die school dus ook goede verbindingen en omdat die school best groot is, is het dan in de spits ook zeker van toegevoegde waarde dat de extra bussen gaan rijden. De Laar Oost gaat er licht op vooruit vanwege de versnelling van 2 minuten richting Centraal Station.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door BrengMe »

Dus omdat bussen in Malburgen-West op een lastig punt elkaar tegenkomen (voor degene die de situatie niet kennen, hier dus), moet de hele lijnvoering in Arnhem-Zuid omgegooid worden? Ik zie het nut van jouw idee eerlijk gezegd niet.

De lijnen 4 en 14 worden dan wel een stuk sneller, Vredenburg, Holthuizen en Elden gaan er flink op achteruit. Niet alleen verliezen deze wijken hun directe verbinding met het Centraal Station, ook het Centrum en Winkelcentrum Kronenburg zijn dan niet meer direct te bereiken. Bovendien verdwijnt de directe verbinding tussen Winkelcentrum Kronenburg en Het Duifje dan, wat de sterkste reisrelatie op lijn 11 is. De reistijd naar het Centraal Station (en waarschijnlijk ook het Centrum en Winkelcentrum Kronenburg) mag dan niet toenemen, als mensen moeten overstappen, gaat dat echt reizigers kosten.

Bovendien zijn de lijnen 4 en 14 ontsluitende lijnen en maken er vooral gedwongen reizigers van deze lijnen gebruik. Deze reizigers hebben baat bij een bus in de buurt die ze direct naar goede faciliteiten brengt, zoals het centrum. En niet naar een station in the middle of nowhere of een wijk waar je niet dood gevonden wil worden. Reistijd speelt voor deze groep reizigers een minder grote rol.

Kruisingen als deze in Malburgen-West komen wel vaker voor. Lijn 14 heeft in Elst ook zo'n punt (hier), waar het passen en meten is, maar het gaat altijd goed. Mocht de kruising in Malburgen echt een probleem zijn, lijkt het mij verstandiger om kleinere bussen in te zetten. Gezien de lage vervoersvraag op lijn 4 en de hoge parallelliteit met andere lijnen zou dat moeten kunnen. Maar om de hele lijnvoering om te gooien is echt een stap te ver.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door Western Soldier »

Oke, daar heb je een goed punt. Het feit dat voor lijn 11 het stuk tussen Het Duifje en Kronenburg drukste is klopt en wat dat betreft wil ik je wel gelijk geven. Echter de lijn is verder wel erg rustig en er zijn niet overdreven veel reizigers tussen Zuid en Kronenburg. Daar moet je dus nog wel iets mee

Lijn 14 blijft voor mij niet de ideale lijn tussen Elden en Centraal. Lijn 4 is tussen Kronenburg en Centraal Station namelijk zonder route via Vredenburg een stuk sneller dan 14. Lijn 14 is een ontsluitende lijn, maar Elden is meer een wijk voor een stadslijn, omdat een streeklijn ervoor moet omrijden. Voor Vredenburg en Holthuizen moet dan nog wel een oplossing komen, wellicht in de vorm van een kleine bus.

Zoals je zegt is lijn 4 niet zo heel druk en als vaste reiziger van lijn 4 kan ik dat zeker bevestigen, al is een kleine bus daar toch te klein om alle reizigers te kunnen vervoeren. Door lijn 4 door Elden te sturen krijg je wellicht wel wat meer reizigers in de bus en Elden heeft een kortere reistijd naar het centrum. Lijn 13 zou als kleine bus dan ook een route in Zuid kunnen krijgen via Gelredome naar Vredenburg en eindpunt Holthuizen.

Omdat lijn 11 weinig reizigers vervoert tussen Kronenburg en Zuid zou deze dan nog via de Erasmussingel rijden. Daar rijden op dit moment geen bussen, terwijl die daar wel gereden hebben. Lijn 11 zou dan daarna langs de Woonboulevard naar Station Zuid kunnen rijden. Hiermee bereik je toch iets meer mensen en daarmee kan je wellicht lijn 11 iets beter vullen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door BrengMe »

Als ik je goed begrijp, zijn er in jouw ogen drie 'problemen' die je graag wil oplossen:
1. De problematische kruising op lijn 4 in Malburgen-West
2. Lijn 14 is niet de juiste lijn om Elden mee te bedienen
3. Lijn 11 heeft een lage bezetting tussen Station Zuid en Wkc Kronenburg

Laten we beginnen met de bediening van Elden door lijn 14. In mijn ogen is dat een probleem dat niet bestaat. In reistijd en afstand valt de route via Elden echt mee in vergelijking met de route over de Burg. Matsersingel. Als we kijken naar welke afstanden de lijnen 331 en 14 afleggen tussen Kronenburg en de rotonde thv de Brabantweg, zien we dat lijn 331 3,5 km rijdt en lijn 14 3,8 km. Dat is dus slechts 300 meter langer. Dit is ook terug te zien in de rijtijden. Lijn 331 doet (ongeveer) 9 min. hierover, lijn 14 doet het in 10 min. In absolute getallen valt de omweg via Elden dus best wel mee.
Ook tussen De Koppel en het CS doet lijn 14 er niet veel langer over dan lijn 4. Waar lijn 14 er 12 minuten over doet, heeft lijn 4 nog altijd 9 minuten nodig om bij het CS te komen. Ik noem 3 minuten nou niet zo'n significant groot verschil.

Verder betekend het versnellen van lijn 14 en het verleggen van lijn 4 naar Elden dat je extra bussen nodig hebt. Waar komen die extra bussen dan vandaan? Vredenburg en Holthuizen bedien je niet zonder extra omlopen op lijn 13, als je zou uitvoeren wat je bedacht hebt. En gezien er op lijn 14 geen capaciteitsproblemen zijn, is er geen druk aanwezig om deze lijn aan te passen.
Ten slotte hebben lijn 14 en haar voorgangers altijd via Elden gereden. Ik maak al sinds kinds af aan van deze lijn gebruik en in al die jaren heb ik nog nooit iemand horen klagen over de route via Elden. Dus kortom, het is prima dat lijn 14 via Elden gaat. Deze lijn hoeft echt niet aangepast te worden.

Dan de lage bezetting van lijn 11 tussen Station Zuid en Kronenburg. Dat kan ik zeker niet ontkennen, maar ik denk niet dat het daarom verstandig is om de route te verleggen. De route via de Erasmussingel en de Woonboulevard die jij voorstelt vertoont sterke gelijkenissen met de oude route die lijn 4 tot afgelopen december had. Die is niet voor niks op dat stuk opgeheven. Ook met die route zul je dus weinig reizigers trekken.
Lijn 11 is toentertijd verlengd naar station Zuid om reizigers uit Heteren en Driel nog steeds een snelle verbinding te geven met Poli Zuid en Kronenburg, hetzij met een overstap. Door lijn 11 om te leggen zadel je deze reizigers ook met een langere reistijd op.

Ik zie meer nut in het wijzigen van de route van lijn 56. Door deze via Kronenburg en de busbaan naar het CS te sturen hoeven reizigers uit Driel en Heteren niet meer over te stappen richting Kronenburg. Deze route is 6 minuten langer dan de huidige route over de Batavierenweg. Voordeel is wel dat lijn 11 weer ingekort kan worden tot Het Duifje - Kronenburg. Wel lijkt het mij handig om in de ochtendspits vanuit Heteren de huidige route via de Batavierenweg te behouden. Immers is er op dat moment nog weinig vraag naar een verbinding Driel/Heteren - Kronenburg en juist veel vraag om een snelle route naar het CS.

Ten slotte is er nog de kruising van lijn 4 in Malburgen-West. Zoals ik al zei kan dat een geval van passen en meten zijn, maar als dat echt een problematische kruising is hadden we daar echt al wat van gehoord. En anders zullen we in december wel een aanpassing in de dienstregeling verschijnen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door Western Soldier »

De rijtijd van lijn 4 tussen Grote Koppel en Centraal is 9 minuten, maar in de praktijd is lijn 4 altijd te sneller dan de dienstregeling. De overstap op de lijnen 51 en 352 haal ik altijd zonder uitzondering. Ook op de heenweg staat er 9 minuten gepland, maar wordt het in 7 minuten gereden.

Daarnaast ben ik van mening dat er de laatste jaren heel veel wordt gesneden in diensten. Stuk voor stuk worden lijnen wegbezuinigd als ze te weinig reizigers opleveren. Delen van Arnhem worden nu helemaal niet meer bediend, zoals de Bronbeeklaan, zoals de Erasmussingel en ook Rozendaal heeft na 21.00 en op zondag geen OV verbinding meer. Ik vind het een slechte zaak dat er mensen verstoken blijven van OV alleen maar omdat het geld kost. Dit is tegenstrijdig met mijn uitspraken over dat lijn 11 leeg is tussen Station Zuid en Kronenburg, de route via Erasmussingel is maar een heel klein beetje om, maar bedient wel meer reizigers, dus ja het kost iets meer geld, maar je bereikt er meer mensen mee. Bovendien zorg je er hiermee voor dat er minder wordt geexperimenteerd met nieuwe lijnen, omdat ze pas gaan rijden als de vervoerders er brood in zien. Overigens zeg ik hiermee niet dat dit enkel een verantwoordelijkheid is van de vervoerders, maar ook van de opdrachtgever, door meer geld beschikbaar te stellen voor het Openbaar Vervoer.

Neemt overigens niet weg dat het idee van lijn 56 om die via Kronenburg te laten rijden geen gek idee is, daar ben ik zeker positief over, alleen wat je zegt is Heteren meer gebaat bij een snelle lijn in de spits. Ik denk overigens dat dat dan via de Drielsedijk is. Wellicht is het dus een idee om in de ochtendspits een extra lijn naar Arnhem toe te voegen en die vanuit Arnhem gaat in de avondspits. Wat mij betreft hoeft de lijn dan alleen bij de Veer te stoppen. De Steenen Camer bijvoorbeeld is meer een vrije tijdsbestemming en in de spits is dat niet echt een logische bestemming.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten