Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door BrengMe »

Als lijn 4 De Koppel-CS in 7 minuten kan doen, is die met 5 minuten wel een stuk sneller ja. Een manier om Elden sneller met het CS te verbinden zou kunnen door de lijndelen van lijn 4 en 14 om te wisselen tussen De Koppel en CS. Hier zie ik echter niets in. Omdat Elst en Elden dan een minder goede verbinding met het Centrum hebben, terwijl dit een goed gebruikte relatie is. Ik zou de boel gewoon laten zoals het nu is.

En over het snijden in busdiensten gesproken, daar heb je zeker gelijk in. Er is de afgelopen periode veel gesneden in het aantal busdiensten. Maar de busdiensten die werden opgeheven, trokken echt maar weinig reizigers en/of reden enorm parallel aan veel sterkere lijnen. Ook de bus over de Erasmussingel is niet voor niets opgeheven. Waarom zo'n slingerlijn nemen als je, met iets verder lopen ook lijn 7 hebt die je snel en direct naar het centrum en station brengt? Je kan lijn 11 wel weer over de Erasmussingel sturen, maar gezien die lijn ook van niks naar nergens rijdt zal je daar net zo weinig reizigers mee trekken als dat lijn 4 toentertijd deed. En bovendien jaag je het kleine aantal reizigers tussen Kronenburg en Station Zuid met die langere route ook nog eens de bus uit. Ik zie er dus geen nut in.

Bovendien, er mag dan gesneden zijn in het aantal busdiensten, de kleine groep reizigers die er door gedupeerd is heeft met BrengFlex een prima alternatief. En gezien BrengFlex meer mensen bedient dan alleen die gedupeerde reizigers, zie ik meer nut daarin dan het blijven exploiteren van slechtlopende lijnen. Van mij mag er ook meer geld naar het OV, maar dan om BrengFlex draaiende te houden en uit te breiden. Het huidige netwerk voldoet namelijk prima, en BrengFlex is een mooie aanvulling daarop.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door Western Soldier »

BrengFlex is een alternatief dat in vergelijking met de OV-chipkaart heel duur is. Dat vind ik nu juist het hele probleem ervan, als je met de bus wil op een plek die voor de vervoerder niks oplevert moet je maar extra betalen. Zo wordt het OV als een luxe neergezet, terwijl het voor iedereen beschikbaar zou moeten zijn.

Nemen we nu weer het voorbeeld over de Bronbeeklaan, daar wonen een behoorlijk aantal oudere mensen. In de tijd dat bekend werd gemaakt dat 8 daar niet meer zou gaan rijden, waren er protesten van de bewoners met als argumentatie dat ze door die bus nog zelf in staat waren om in Presikhaaf boodschappen te doen en zonder die bus dat niet meer zouden zijn. Ja ze kunnen nog altijd BrengFlex nemen, maar dat kost dan alsnog €3,50, terwijl een ritje met lijn 8 ongeveer €1,- kostte. Er zijn dus mensen die hierdoor niet meer in staat zijn zelf boodschappen te doen. Dit betekent dat dit gedaan moet worden door anderen. Dit kan zijn familie of een verzorger.

Familie moet mogelijk van verder weg komen en om boodschappen te doen moeten zij wellicht een vrije dag nemen of dat ze het naast hun werk moeten doen. Dat betekent extra werkdruk en ik denk dat je dat zoveel mogelijk moet beperken. Over de verzorgers zelf is al jaren in het nieuws dat de werkdruk voor hen te hoog is. Een buslijn zou dus ervoor zorgen dat ze minder vaak boodschappen voor mensen hoeven te doen, omdat die mensen het dan nog zelf kunnen. Een buslijn heeft dus ook nog gewoon een maatschappelijk toegevoegde waarde en dat is voor mij veel belangrijker dan wat het in geld zou kosten. Een dergelijke buslijn mag best bekostigd worden met maatschappelijk geld.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:BrengFlex is een alternatief dat in vergelijking met de OV-chipkaart heel duur is. Dat vind ik nu juist het hele probleem ervan, als je met de bus wil op een plek die voor de vervoerder niks oplevert moet je maar extra betalen. Zo wordt het OV als een luxe neergezet, terwijl het voor iedereen beschikbaar zou moeten zijn.
[...]
Een buslijn heeft dus ook nog gewoon een maatschappelijk toegevoegde waarde en dat is voor mij veel belangrijker dan wat het in geld zou kosten. Een dergelijke buslijn mag best bekostigd worden met maatschappelijk geld.
Ik ken de omgeving van Arnhem niet zo goed, maar zou het dan niet een beter idee zijn om BrengFlex te bekostigen met maatschappelijk geld (desnoods alleen voor senioren), zodat de ticketprijs omlaag kan?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door BrengMe »

Dat is zeker een idee Yanaike. Het toepassen van prijsdiffrentiatie voor ouderen moet mogelijk zijn, het wordt elders ook toegepast. Zoiets lijkt mij een beter idee dan het in stand houden van een slecht lopende buslijn.

Maar even terug komende op de Erasmuslaan, er zijn uit die hoek geen klachten gekomen over het schrappen van de buslijn, dus waarom zou je daar dan weer een bus naartoe willen sturen?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Bericht door Western Soldier »

Het is niet heel veel om, en je maakt er wellicht een paar reizigers blij mee. Je neemt ook niet de hele route in de Laar Oost over, maar gaat direct langs de boulevard waarbij je uitkomt bij de rotonde vlakbij halte Zeelandsingel. Daar ga je dan rechtsaf. Op die manier wordt dan ook gelijk de Boulevard beter bereikbaar voor de mensen uit Het Duifje.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten