Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Erno-BE » Vr 05 Dec 2014, 10:36

Voor Het Duifje-Kronenburg kan men overstappen op De Monchyplein. Voor Tolkamer-Arnhem/Nijmegen is er' s avonds en in het weekend geen enkele reismogelijkheid. Dat is het verschil en in het laatste zou ik eerder mijn geld inleggen.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1389
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor BrengMe » Vr 05 Dec 2014, 10:41

Maar dat geen antwoordt op mijn vraag.

Mijn vraag is of er genoeg vraag is van reizigers voor een bus in de avonduren en het weekend op lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer en of dat meer reizigers zijn dan het aantal dat nu van lijn 11/53 gebruik maakt.
---

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Freek » Vr 05 Dec 2014, 11:10

Lijn 60 wordt ingekort. Dat wordt echt niet gedaan omdat er 100 mensen in die bus zitten. Het is toch niet gek DRU'S in te zetten op plekken waar ze meer geld opleveren.

sirvinniei
Berichten: 1248
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor sirvinniei » Vr 05 Dec 2014, 11:42

BrengMe schreef:
sirvinniei schreef:Ik denk dat je bij lijnen die met sprinter busjes rijden niet echt over een hoge vervoersvraag kan spreken maar eerder over een sociale voorziening

Dat zal bij een lege bus door een heel dorp niet veel anders zijn.

Volgens mij verwar je me met Erno...

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1389
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor BrengMe » Vr 05 Dec 2014, 11:52

Nee, dat deed ik niet. Ik gaf alleen een extra argument voor mijn standpunt als gevolg op jou reactie.
---

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Vr 05 Dec 2014, 12:25

Freek schreef:Lijn 60 wordt ingekort. Dat wordt echt niet gedaan omdat er 100 mensen in die bus zitten. Het is toch niet gek DRU'S in te zetten op plekken waar ze meer geld opleveren.
Lijn 60 reed al niet op Tolkamer - Zevenaar, hij wordt alleen ingekort op Zevenaar - Duiven. Dat laatste is logisch, aangezien die verbinding ook per trein kan.


Maar grappig dat er eerst wordt geroepen (door de 'voorstanders/verdedigers' van lijn 11) dat er niet naar de vervoersvraag gekeken moet worden, maar ze vervolgens wel weer de vervoersvraag als argument gaan gebruiken.

Ik denk dat het hier ook spraak loopt, namelijk dat de ene groep (die liever lijn 11 dan een avond/zondagverbinding Tolkamer-Zevenaar heeft) met de vraag als argument loopt en de andere groep juist het maatschappelijke doel van het OV als argument heeft.

Je krijgt dan twee argumenten (lijn 11 is beter, want zal waarschijnlijk meer reizigers vervoeren vs. lijn 60 is beter, want ontsluiting van kernen, terwijl lijn 11 slechts een luxevoorziening is) die allebei wellicht kloppen. Ik geloof best dat lijn 11 namelijk meer reizigers zal vervoeren dan lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer. Alleen zal die lijn 11 ook wel veel extra reizigers trekken (ontneemt het niet vooral reizigers uit een andere lijn). Aan de andere kant zal lijn 60 misschien wel een meer maatschappelijke functie hebben, maar kost die waarschijnlijk ook wel meer en zit je ook aan het maatschappelijke argument van wat hebben we ervoor over.

Dit terwijl de discussie eigenlijk veel algemener is, namelijk of het belangrijker is om (kleinere) kernen überhaupt te kunnen bedienen (maatschappelijk argument), of dat je beter drukke steden extra luxeverbindingen kan geven omdat daar wellicht net een paar reizigers extra mee te winnen zijn die niet van 1 overstap houden (winstargument).

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Erno-BE » Vr 05 Dec 2014, 12:46

BrengMe schreef:Maar dat geen antwoordt op mijn vraag.

Mijn vraag is of er genoeg vraag is van reizigers voor een bus in de avonduren en het weekend op lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer en of dat meer reizigers zijn dan het aantal dat nu van lijn 11/53 gebruik maakt.

Gedachteexperiment:

Vervoersmaatschappij De Bus verzorgt de bediening tussen drie plaatsen, Alpha, Bravoen Charlie. De Bus beschikt voor uitsluitend Ambassadors. Tussen Alpha en Bravo rijden twee quasi-parallele buslijnen 91 en 92. Op werkdagen rijden beide lijnen 2x/uur en op zaterdag 1x/uur. In de late avond en op zondag worden beide lijnen vervangen door lijn 191 die tussen beide routes rijdt. Frequentie is 1x/uur. Tussen Bravo en Charlie rijdt lijn 93. In de spits 2x/uur en tussen de spitsen 1x/uur. 'S avonds en in het weekend is er geen dienst. Charlie heeft dan geen bediening.

Een onderzoeksbureau heeft onderzocht dat op zaterdag de gemiddelde bezetting van lijn 91 en 92 ieder 10 man is. Als men de lijnen 91 en 92 zou vervangen door lijn 191 zou de gemiddelde bezetting 16 man zijn. Als daarnaast lijn 93 ook op zaterdag gaat rijden zou deze een gemiddelde bezetting 4 man zijn. In de nieuwe situatie is de gemiddelde bezetting (lijn 191 en 93) 10 man en gelijk aan de huidige situatie (lijn 91 en 92). Wat zou je als vervoersmaatschappij doen?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Hainje » Vr 05 Dec 2014, 12:57

Dat lijkt mij niet echt ontopic.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1389
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor BrengMe » Vr 05 Dec 2014, 13:02

SuperGhost schreef:Maar grappig dat er eerst wordt geroepen (door de 'voorstanders/verdedigers' van lijn 11) dat er niet naar de vervoersvraag gekeken moet worden, maar ze vervolgens wel weer de vervoersvraag als argument gaan gebruiken.

Ik heb niet geroepen dat je niet naar de vervoersvraag moet kijken, en als ik dat wel heb gedaan, wil je dat dan even quoten?

@Erno-BE: Dit beantwoordt nog steeds mijn vraag niet. Kan je ook met harde feiten komen?
---

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 05 Dec 2014, 13:33

Erno-BE schreef:
BrengMe schreef:Maar dat geen antwoordt op mijn vraag.

Mijn vraag is of er genoeg vraag is van reizigers voor een bus in de avonduren en het weekend op lijn 60 tussen Zevenaar en Tolkamer en of dat meer reizigers zijn dan het aantal dat nu van lijn 11/53 gebruik maakt.

Gedachteexperiment:

Vervoersmaatschappij De Bus verzorgt de bediening tussen drie plaatsen, Alpha, Bravoen Charlie. De Bus beschikt voor uitsluitend Ambassadors. Tussen Alpha en Bravo rijden twee quasi-parallele buslijnen 91 en 92. Op werkdagen rijden beide lijnen 2x/uur en op zaterdag 1x/uur. In de late avond en op zondag worden beide lijnen vervangen door lijn 191 die tussen beide routes rijdt. Frequentie is 1x/uur. Tussen Bravo en Charlie rijdt lijn 93. In de spits 2x/uur en tussen de spitsen 1x/uur. 'S avonds en in het weekend is er geen dienst. Charlie heeft dan geen bediening.

Een onderzoeksbureau heeft onderzocht dat op zaterdag de gemiddelde bezetting van lijn 91 en 92 ieder 10 man is. Als men de lijnen 91 en 92 zou vervangen door lijn 191 zou de gemiddelde bezetting 16 man zijn. Als daarnaast lijn 93 ook op zaterdag gaat rijden zou deze een gemiddelde bezetting 4 man zijn. In de nieuwe situatie is de gemiddelde bezetting (lijn 191 en 93) 10 man en gelijk aan de huidige situatie (lijn 91 en 92). Wat zou je als vervoersmaatschappij doen?

Ik zou graag willen weten wat de rijtijden worden, zodat ik als vervoermaatschappij kan kijken wat het beste is met voor- en nadelen. Misschien dat optie "weekend 191" veel goedkoper is om dit te laten uitvoeren, aangezien een vervoersbedrijf zo efficiënt mogelijk wil werken. Ik mis dus informatie in jouw gedachte experiment.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Erno-BE » Vr 05 Dec 2014, 13:41

Alle andere omstandigheden zijn gelijk aan elkaar en constant (ceteris paribus), dus ook de rijtijden.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 05 Dec 2014, 13:46

dus alle lijnen hebben exact dezelfde rijtijd en frequenties?

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Erno-BE » Vr 05 Dec 2014, 13:50

Frequenties stond aangegeven
Rijtijden zijn hetzelfde

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 05 Dec 2014, 13:54

ik denk dat het voor vervoerders het meest efficiënt (en de minste subsidie kost) als de vervoerder de weekendlijn 191 kiest. Je spaart hiermee een personeelslid en een bus uit.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Erno-BE » Vr 05 Dec 2014, 13:57

Maar dan kwam lijn 93 erbij, die nu niet op zaterdag rijdt.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 05 Dec 2014, 14:02

oh, dat had ik niet door. Dan zou mijn gevoel gaan voor de optie 191/93 i.p.v. 92/91, omdat hiermee ook het derde dorp wordt ontsloten.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Vervoerwaarde en alternatieven lijn 11 Arnhem

Berichtdoor Erno-BE » Vr 05 Dec 2014, 14:53

Kijk ik wil hiermee aantonen dat men voorzichtig moet zijn met het inleggen van buslijnen die (quasi) parallel lopen met spoorlijnen en andere buslijnen. Lijn 11 kan misschien wel wat reizigers trekken, maar ook onttrekken uit de bestaande buslijnen. De bezettingsgraad van andere buslijnen wordt dan lager. Voor het zelfde geld kan men beter een aantal kernen die nu in het weekend niet bedient worden ontsluiten. De gemiddelde bezettingsgraad is hetzelfde, alleen heeft de ene een lage en de ander een hogere bezettingsgraad, dan bij de quasi parallelle busverbinding waarbij de bussen ieder een gemiddelde bezettingsgraad hebben.

Verder mag bijvoorbeeld ook lijn 29 geschrapt worden zonder vervanging. Deze lijn loopt quasi parallel aan lijn 1, de s7600 en lijn 26. Ook is de bezettingsgraad niet heel erg hoog en rijdt de bus laagfrequent. Het niet meer rijden van lijn 29 zou niet een ramp qua bereikbaarheid van de bediende gebieden opleveren, slechts enkele ongemakken.

En zo geldt dat voor meer lijntjes.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten