Het milieu en het openbaar vervoer
Het milieu en het openbaar vervoer
Schattingen variëren, maar ongeveer 18% van de wereldwijde CO2-uitstoot ter wereld wordt veroorzaakt door gemotoriseerd vervoer; 10% door auto's, 8% door vrachtwagens. De oprakende olie is de brandstof voor van het grootste deel van het wegvervoer. Het openbaar vervoer wordt regelmatig aangeprezen als milieuvriendelijk alternatief, maar ook de trein, metro en bus veroorzaken milieuschade; de elektriciteit in de bovenleidingen wordt immers niet met fietsdynamo's opgewekt.
Het doel van dit topic is tweeledig: enerzijds de milieuschade veroorzaakt door openbaar vervoer inventariseren en anderzijds bekijken hoe deze milieuschade beperkt zou kunnen worden.
Om een opzetje voor discussie te geven.
De auto veroorzaakt algemeen bekeken meer milieuschade dan bussen (denk o.a. aan: brandstof, uitstoot, geluid). Maar is dat wel altijd zo? Hoe zit het met vrijwel lege ritten - een volgeladen bus zal toch niet héél veel meer brandstof gebruiken dan een lege bus? En hoe zit het met elektrische bussen?
Ook interessant is de (diesel)trein. Hoe zuinig/olieslurpend zijn deze treinen? En wat zijn de milieubaten bij elektrificatie?
Genoeg stof dus voor een (in mijn ogen) nog ontbrekend algemeen topic over milieu.
Het doel van dit topic is tweeledig: enerzijds de milieuschade veroorzaakt door openbaar vervoer inventariseren en anderzijds bekijken hoe deze milieuschade beperkt zou kunnen worden.
Om een opzetje voor discussie te geven.
De auto veroorzaakt algemeen bekeken meer milieuschade dan bussen (denk o.a. aan: brandstof, uitstoot, geluid). Maar is dat wel altijd zo? Hoe zit het met vrijwel lege ritten - een volgeladen bus zal toch niet héél veel meer brandstof gebruiken dan een lege bus? En hoe zit het met elektrische bussen?
Ook interessant is de (diesel)trein. Hoe zuinig/olieslurpend zijn deze treinen? En wat zijn de milieubaten bij elektrificatie?
Genoeg stof dus voor een (in mijn ogen) nog ontbrekend algemeen topic over milieu.
De mortuis nil nisi bene
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de huidige bussen met euro 5 e.d. nou schoner zijn dan de bussen van, zeg, 10 jaar geleden. Mijn indruk (ik woon langs een van de drukste busroutes van het land volgens mij) is dat het wel echt verschil maakt maar misschien is dat wel alleen in de zichtbaarheid van de uitstoot (de zwarte roet op m'n witte kozijnen) en niet in de schadelijkheid.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Die roetdeeltjes zijn schadelijk, dus als die afnemen dan is er verbetering in de luchtkwaliteit.marlies schreef:Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de huidige bussen met euro 5 e.d. nou schoner zijn dan de bussen van, zeg, 10 jaar geleden. Mijn indruk (ik woon langs een van de drukste busroutes van het land volgens mij) is dat het wel echt verschil maakt maar misschien is dat wel alleen in de zichtbaarheid van de uitstoot (de zwarte roet op m'n witte kozijnen) en niet in de schadelijkheid.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Ik kijk bijvoorbeeld naar bushaltes en dergelijke. Zou het niet mogelijk zijn voor die dingen door middel van zonnepanelen stroom op te wekken. Zo veel gebruikt zo'n halte ook weer niet. En je kan zo een halte mooi van het stroomnet afschakelen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Nee, maar er wordt wel hard gewerkt aan de milieuvriendelijkheid ervan. Vanaf 2018 rijden elektrische treinen op 100 procent groene stroom (windenergie). Volgend jaar is dat al 50 procent en de jaren erna stijgt dat percentage steeds. Zie dit nieuwsbericht en deze pagina.Obus schreef:de elektriciteit in de bovenleidingen wordt immers niet met fietsdynamo's opgewekt
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Ja, maar als de uitstoot van een onzichtbaar, veel schadelijker, gas tegelijkertijd toeneemt is het een ander verhaal. Of als de productie van de toevoegingen aan de brandstof om die roetdeeltjes te doen afnemen ontzettend slecht is, bijvoorbeeld.regenmaker schreef:Die roetdeeltjes zijn schadelijk, dus als die afnemen dan is er verbetering in de luchtkwaliteit.marlies schreef:Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de huidige bussen met euro 5 e.d. nou schoner zijn dan de bussen van, zeg, 10 jaar geleden. Mijn indruk (ik woon langs een van de drukste busroutes van het land volgens mij) is dat het wel echt verschil maakt maar misschien is dat wel alleen in de zichtbaarheid van de uitstoot (de zwarte roet op m'n witte kozijnen) en niet in de schadelijkheid.
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Grootschalige opwerking van energie uit fossiele brandstoffen is bovendien bijna altijd efficiënter dan kleinschalige verbranding, bovendien is er bij energiecentrales nog de mogelijkheid om de restwarmte te gebruiken voor stadsverwarming en dat is bij een auto toch niet het geval.
Ik vind zelf trouwens dat er op sommige spoortrajecten al te lang wordt gewacht op elektrificatie, het omslagpunt dat elektrische tractie goedkoper is dan diesel is voor sommige lijnen allang bereikt, zeker nu de rode diesel is afgeschaft voor het OV. Maar pas de laatste twee jaar begint het weer een issue te worden in de politiek.
Ik vind zelf trouwens dat er op sommige spoortrajecten al te lang wordt gewacht op elektrificatie, het omslagpunt dat elektrische tractie goedkoper is dan diesel is voor sommige lijnen allang bereikt, zeker nu de rode diesel is afgeschaft voor het OV. Maar pas de laatste twee jaar begint het weer een issue te worden in de politiek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Goed nieuws :pos:Tochjo schreef:Nee, maar er wordt wel hard gewerkt aan de milieuvriendelijkheid ervan. Vanaf 2018 rijden elektrische treinen op 100 procent groene stroom (windenergie). Volgend jaar is dat al 50 procent en de jaren erna stijgt dat percentage steeds. Zie dit nieuwsbericht en deze pagina.Obus schreef:de elektriciteit in de bovenleidingen wordt immers niet met fietsdynamo's opgewekt
Het klopt wat je schrijft. De recente aandacht voor elektrificatie laat zich volgens mij verklaren doordat de provincies nu opdraaien voor de regionale concessies, waartoe bijna alle dieseltrajecten behoren. Het uitbaten van een diesellijn is immers duurder dan een geëlektrificeerde lijn, en dat voelen de provincies in hun portomonnee. Het is in ieder geval, ook voor het milieu, een goede en aan te juichen ontwikkeling.Bee schreef:Ik vind zelf trouwens dat er op sommige spoortrajecten al te lang wordt gewacht op elektrificatie, het omslagpunt dat elektrische tractie goedkoper is dan diesel is voor sommige lijnen allang bereikt, zeker nu de rode diesel is afgeschaft voor het OV. Maar pas de laatste twee jaar begint het weer een issue te worden in de politiek.
In bushalte hoeft in principe toch geen elektriciteit te verbruiken? Alleen als je moderne fratsen wil toevoegen zoals DRIS heb je energie nodig, en dat eerste is lang niet overal nodig. Maar het idee is zeker leuk :pos:JeffreyMeijer schreef:Ik kijk bijvoorbeeld naar bushaltes en dergelijke. Zou het niet mogelijk zijn voor die dingen door middel van zonnepanelen stroom op te wekken. Zo veel gebruikt zo'n halte ook weer niet. En je kan zo een halte mooi van het stroomnet afschakelen.
De mortuis nil nisi bene
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Bushaltes hebben ook wel regelmatig verplichting, vanuit het oog op sociale veiligheid.
Doet me er trouwens aan denken dat ik laatst op station Hoogeveen merkte dat de verlichting op het perron is uitgerust met het systeem van Tvilight. De verlichting werd steeds automatisch gedimd en werd weer feller als er iemand liep (het fellere licht ging als het ware met diegene mee). Best cool maar het was duidelijk nog niet heel volwassen, het ging niet echt zo smooth als het zou moeten gaan.
edit: oh kijk er is zelfs een video over
Doet me er trouwens aan denken dat ik laatst op station Hoogeveen merkte dat de verlichting op het perron is uitgerust met het systeem van Tvilight. De verlichting werd steeds automatisch gedimd en werd weer feller als er iemand liep (het fellere licht ging als het ware met diegene mee). Best cool maar het was duidelijk nog niet heel volwassen, het ging niet echt zo smooth als het zou moeten gaan.
edit: oh kijk er is zelfs een video over
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Zo ik zal wel even de samenstelling van de uitlaatgassen analyseren:
Stikstofoxiden (NOx): Kan in de lucht Salpeterzuur veroorzaken. Gevolg daarvan is zure regen.
Ozon (O3): kleurloos gas wat zich normaal in de ozonlaag bevindt. Is niet heel erg gezond om in te ademen. Wordt niet uitgestoten, maar komt vrij door die stikstofoxiden.
Fijnstof: Microscopisch kleine deeltjes, zoals roet die in de lucht zweven. Deze gaan in onder andere je longen zitten. (Krijg je ook zwarte ramen van).
Benzeen (C6H6): Als je het gas ruikt heb je al 100x de toegestane dosis overschreden. Zeer kankerverwekkende stof. Wordt ook gewoon uitgestoten.
Koolstofdioxide (CO2): Dit is wel een bekende stof waar iedereen het altijd over heeft. Veroorzaakt onder andere opwarming van de aarde.
Koolstofmonooxide (CO): Dit kleur- en geurloze gas wordt 100x beter opgenomen dan zuurstof, waardoor je koolmonooxidevergiftiging krijgt.
Tegenwoordig gooien ze stoffen erin die gevaarlijke stoffen omzetten in andere stoffen. Soms ontstaan er weer ongewenste gassen, waarvan ze het risico niet precies weten.
Stikstofoxiden (NOx): Kan in de lucht Salpeterzuur veroorzaken. Gevolg daarvan is zure regen.
Ozon (O3): kleurloos gas wat zich normaal in de ozonlaag bevindt. Is niet heel erg gezond om in te ademen. Wordt niet uitgestoten, maar komt vrij door die stikstofoxiden.
Fijnstof: Microscopisch kleine deeltjes, zoals roet die in de lucht zweven. Deze gaan in onder andere je longen zitten. (Krijg je ook zwarte ramen van).
Benzeen (C6H6): Als je het gas ruikt heb je al 100x de toegestane dosis overschreden. Zeer kankerverwekkende stof. Wordt ook gewoon uitgestoten.
Koolstofdioxide (CO2): Dit is wel een bekende stof waar iedereen het altijd over heeft. Veroorzaakt onder andere opwarming van de aarde.
Koolstofmonooxide (CO): Dit kleur- en geurloze gas wordt 100x beter opgenomen dan zuurstof, waardoor je koolmonooxidevergiftiging krijgt.
Tegenwoordig gooien ze stoffen erin die gevaarlijke stoffen omzetten in andere stoffen. Soms ontstaan er weer ongewenste gassen, waarvan ze het risico niet precies weten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- AppleMoose
- Berichten: 6036
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Inderdaad een prima een idee. Zou mijns inziens ook goed kunnen voor treinstations (met overkapping). Bij treinstations ontkom je er denk ik niet aan om ook gedeeltelijk van het reguliere stroomnet gebruik te maken, maar zonnepanelen kunnen zeker voor een (groot) deel de stroomvoorziening op zich nemen.JeffreyMeijer schreef:Ik kijk bijvoorbeeld naar bushaltes en dergelijke. Zou het niet mogelijk zijn voor die dingen door middel van zonnepanelen stroom op te wekken. Zo veel gebruikt zo'n halte ook weer niet. En je kan zo een halte mooi van het stroomnet afschakelen.
Ik denk dat er nu nog (te) veel haken en ogen aan zitten, maar wellicht kun je zelfs in de (verre) toekomst de treinen zelf ook van zonnepanelen voorzien. Je ziet nu al experimenten met auto's die volledig op zonne-energie rijden. Wanneer dit verder wordt ontwikkeld zie ik dus ook wel mogelijkheden voor treinen en bussen. :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
De mogelijkheden om met zonne-energie dingen te doen zijn vrij groot. In mijn hoop is het zo dat de chemie een nieuw materiaal ontwikkeld welke zonne-energie efficiënter omzet in elektrische energie!
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Heeft iemand wel de site van Ebusco bekeken. Wat als men electrische bussen bestelt voor in de stad of streek(alleen Rotterdam dan). Die kunnen het wel halen, want aangezien een rit maximaal 50km is in de meeste steden. Alleen hoor je geen geluid. Als de fabrikant er een nep geluid aan toe wilt voegen, voelt het net als een echte bus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Er zijn meer fabrikanten die elctrische bussen maken, maar ik vond deze interssant omdat het een pas beginnend Nederlands bedrijfje is die ook onderdelen heeft om benzine/dieselbussen om te bouwen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Dat levert bij treinen gewoon simpelweg te weinig op voor het benodigde vermogen en het kost een kont meer onderhoud en elektronica. Ik denk dat het de aankomende 20 jaar sowieso niet economisch haalbaar is.Ronaldussen schreef:Ik denk dat er nu nog (te) veel haken en ogen aan zitten, maar wellicht kun je zelfs in de (verre) toekomst de treinen zelf ook van zonnepanelen voorzien. Je ziet nu al experimenten met auto's die volledig op zonne-energie rijden. Wanneer dit verder wordt ontwikkeld zie ik dus ook wel mogelijkheden voor treinen en bussen. :Y
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Als Chemisch Technoloog in Spé toch even een reactie. Zo her en der wat relativeren is goed :)regenmaker schreef:Zo ik zal wel even de samenstelling van de uitlaatgassen analyseren:
Stikstofoxiden (NOx): Kan in de lucht Salpeterzuur veroorzaken. Gevolg daarvan is zure regen.
Ozon (O3): kleurloos gas wat zich normaal in de ozonlaag bevindt. Is niet heel erg gezond om in te ademen. Wordt niet uitgestoten, maar komt vrij door die stikstofoxiden.
Fijnstof: Microscopisch kleine deeltjes, zoals roet die in de lucht zweven. Deze gaan in onder andere je longen zitten. (Krijg je ook zwarte ramen van).
Benzeen (C6H6): Als je het gas ruikt heb je al 100x de toegestane dosis overschreden. Zeer kankerverwekkende stof. Wordt ook gewoon uitgestoten.
Koolstofdioxide (CO2): Dit is wel een bekende stof waar iedereen het altijd over heeft. Veroorzaakt onder andere opwarming van de aarde.
Koolstofmonooxide (CO): Dit kleur- en geurloze gas wordt 100x beter opgenomen dan zuurstof, waardoor je koolmonooxidevergiftiging krijgt.
Tegenwoordig gooien ze stoffen erin die gevaarlijke stoffen omzetten in andere stoffen. Soms ontstaan er weer ongewenste gassen, waarvan ze het risico niet precies weten.
Ozon (O3): Relatief ongevaarlijk. Is ook wat je ruikt bij de magnetron als iets niet goed gaat (vonkjes).
Benzeen (aromaten in t algemeen): Zeer stabiel, lastiger te verbranden. Heeft uitstoot tot gevolg. Kan niemand iets aan doen. Wil je niet meer rijden?
CO2: In de wetenschap wordt er veel over CO2 gedacht: oplossingen komen eraan bijvoorbeeld http://www.volkskrant.nl/wetenschap/los ... ~a3826435/
CO: Raampje niet open doen in de file?
Dat laatste is eigenlijk een loos iets. Vrij ongedefinieerd. Welke stoffen gooien ze erin? Welke stoffen ontstaan? Ze doen heus niet zomaar random dingen.... Chemie is smerig maar wordt altijd veilig bedreven.
Meer on the topic:
Het milieu.
Ik kan wel een berekening maken voor de liefhebber hoeveel er verbruikt wordt door 1 trein op een traject. Kan best een vergelijking maken tussen elektrisch en op diesel rijden qua CO2 uitstoot per km. Ik moet wel aannames maken. De trein rijdt bijvoorbeeld op stroom geleverd door 50/50 kolen/gas, diesel is C12H23. Bij interesse in de berekening/uitkomst even een PM/reactie, dan maak ik hem. Anders niet
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Ozon relatief ongevaarlijk? Terug in de schoolbanken jij ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ozone#Health_effects
http://en.wikipedia.org/wiki/Ozone#Health_effects
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Hier is zeker interesse in! Ik ben benieuwd!chemie schreef:Ik kan wel een berekening maken voor de liefhebber hoeveel er verbruikt wordt door 1 trein op een traject. Kan best een vergelijking maken tussen elektrisch en op diesel rijden qua CO2 uitstoot per km. Ik moet wel aannames maken. De trein rijdt bijvoorbeeld op stroom geleverd door 50/50 kolen/gas, diesel is C12H23. Bij interesse in de berekening/uitkomst even een PM/reactie, dan maak ik hem. Anders niet
De mortuis nil nisi bene
- AppleMoose
- Berichten: 6036
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Daarom zei ik al "verre toekomst". De techniek is nog lang niet zover, maar wie weet lukt het in de toekomst wel.deadlock schreef:Dat levert bij treinen gewoon simpelweg te weinig op voor het benodigde vermogen en het kost een kont meer onderhoud en elektronica. Ik denk dat het de aankomende 20 jaar sowieso niet economisch haalbaar is.Ronaldussen schreef:Ik denk dat er nu nog (te) veel haken en ogen aan zitten, maar wellicht kun je zelfs in de (verre) toekomst de treinen zelf ook van zonnepanelen voorzien. Je ziet nu al experimenten met auto's die volledig op zonne-energie rijden. Wanneer dit verder wordt ontwikkeld zie ik dus ook wel mogelijkheden voor treinen en bussen. :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Dat idee over die electrische treinen is zo gek nog niet, want als je bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak plaatst, ben je zo wat dieseltreintjes rijker. Zelf raad ik ook aan voor Arriva dat ze dit zelf laten installeren, want als ze dat door GTW laten doen, zijn ze heel wat armer.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Ik zit nog in de schoolbankjes :Ddeadlock schreef:Ozon relatief ongevaarlijk? Terug in de schoolbanken jij ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ozone#Health_effects
Kom ik in mijn zoektochtje naar gegevens deze site tegen:
Leuke site, tevens mijn bron.
Scheelt veel rekenwerk. :D
10 minuten Dieseltrein (geen tussenstops): 0,97 kg CO2. Per minuut dus een uitstoot van ongeveer 0,1 kg CO2.
7 minuten IC (geen tussenstops): 0,41 kg CO2. Per minuut dus een uitstoot van 0,05 kg CO2.
5 minuten Stoptrein (elektrisch/geen tussenstops): 0,38 kg CO2. Per minuut heb je dan 0,076 kg CO2 als uitstoot.
Blijkt toch dat een uitstoot verminderd kan worden met een goede 25% indien alles op elektriciteit gaat rijden.
Laatst gewijzigd door chemie op do 15 jan 2015, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
In Frankrijk rijdt er een trein rond met zonnepanelen op het dak, in de regio Poitou-Charentes. De ombouwkosten van 400.000 euro zorgden ervoor dat er voldoende stroom wordt opgewekt voor de verlichting, de hoeveelheid geproduceerde stroom is namelijk 2.500 tot 3.000 kW/h per jaar, voldoende voor een 2,5 uur (!) rijplezier met het verbruik van een GTW. Met andere woorden: ik geloof dat je een licht stroomtekort hebt daarmee.OmniLezer schreef:Dat idee over die electrische treinen is zo gek nog niet, want als je bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak plaatst, ben je zo wat dieseltreintjes rijker. Zelf raad ik ook aan voor Arriva dat ze dit zelf laten installeren, want als ze dat door GTW laten doen, zijn ze heel wat armer.
- Spoiler: show
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Met 100% efficiency zou dat dus ongeveer acht keer zoveel zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Treinen rijden nu op 50% groene energie (wind). In 2018 is dat 100%.chemie schreef:trein rijdt bijvoorbeeld op stroom geleverd door 50/50 kolen/gas
Re: Het milieu en het openbaar vervoer
Voor school was ik al bezig met een project om het materiaal van de stoelen in de toekomstige treinstellen van gerecyclede materialen te maken. Helaas niet afgekregen omdat NedTrain niet meewerkte en de tijd het niet toe liet
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten