Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door OmniLezer »

Widejo schreef:^^
In principe wat er met de Hoekse lijn gaat gebeuren, is dit ook mogelijk met de lijnen tussen Rotterdam CS en Dordrecht.
Alle IC tussen Rotterdam CS en Dordrecht alleen nog laten stoppen te Blaak. Sprinterfrequentie tussen Rotterdam CS en Dordrecht terugdraaien tot 2/u en concessie uitgeven aan RET (bijvoorbeeld) voor een 'Stedenbaan' a 6/u Hierdoor kunnen extra haltes geopend worden en verdwijnt naar mijn mening een hoop storingsgevoeligheid voor NS. Een Metro/Stedenbaan gebruikt maar 2 sporen. Sprinter/IC/ICd maar 3. In principe past hier een verhoging van de IC frequentie naar Eindhoven ook in.
Dat gaat volgens mij alleen maar geklooi leveren, want van de vier sporen gaan er sowieso twee naar de metro. En dan krijg je dat verhaal met de HSL die er met zijn "highspeed"voorbij raast. De Thalys lever je vertraging op omdat die dan niet meer met 200 voorbij kan vliegen.
Met dat "spoorstory" bedoel ik dat de metro- en treinperron niet dezelfde hoogte hebben.

En nog een vraag: Waar wil je tussen Rotterdam Centraal en Blaak een tunnel laten boren of een brug opzetten.

Kan je me dat beter uitleggen, want dat snap ik dus niet van jou plan.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door OmniLezer »

Meltrain schreef:Ik ben voor. :mrgreen:
Dan mag wat mij betreft voor de IC's ook wel de stop te Rotterdam Blaak en mogelijk zelfs Delft vervallen.
Als er al interresse is? Dan naar gemeente Rotterdam hè?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door JWM »

Ik heb bovenstaande zin meerdere malen gelezen en snap er helemaal niks van :(
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door OmniLezer »

JWM schreef:Ik heb bovenstaande zin meerdere malen gelezen en snap er helemaal niks van :(
Kortom vraag ik me af hoe het met de spoorverdeling en infrastructuur gaat lopen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

OmniLezer schreef:
Widejo schreef:^^
In principe wat er met de Hoekse lijn gaat gebeuren, is dit ook mogelijk met de lijnen tussen Rotterdam CS en Dordrecht.
Alle IC tussen Rotterdam CS en Dordrecht alleen nog laten stoppen te Blaak. Sprinterfrequentie tussen Rotterdam CS en Dordrecht terugdraaien tot 2/u en concessie uitgeven aan RET (bijvoorbeeld) voor een 'Stedenbaan' a 6/u Hierdoor kunnen extra haltes geopend worden en verdwijnt naar mijn mening een hoop storingsgevoeligheid voor NS. Een Metro/Stedenbaan gebruikt maar 2 sporen. Sprinter/IC/ICd maar 3. In principe past hier een verhoging van de IC frequentie naar Eindhoven ook in.
Dat gaat volgens mij alleen maar geklooi leveren, want van de vier sporen gaan er sowieso twee naar de metro. En dan krijg je dat verhaal met de HSL die er met zijn "highspeed"voorbij raast. De Thalys lever je vertraging op omdat die dan niet meer met 200 voorbij kan vliegen.
Met dat "spoorstory" bedoel ik dat de metro- en treinperron niet dezelfde hoogte hebben.

En nog een vraag: Waar wil je tussen Rotterdam Centraal en Blaak een tunnel laten boren of een brug opzetten.

Kan je me dat beter uitleggen, want dat snap ik dus niet van jou plan.
Ik snap jou ook niet echt.
OmniLezer schreef:
Meltrain schreef:Ik ben voor. :mrgreen:
Dan mag wat mij betreft voor de IC's ook wel de stop te Rotterdam Blaak en mogelijk zelfs Delft vervallen.
Als er al interresse is? Dan naar gemeente Rotterdam hè?
Ook hier snap ik je niet. Waat heeft jouw opmerking met mijn opmerking te maken?
OmniLezer schreef:
JWM schreef:Ik heb bovenstaande zin meerdere malen gelezen en snap er helemaal niks van :(
Kortom vraag ik me af hoe het met de spoorverdeling en infrastructuur gaat lopen.
Je maakt het er nog steeds niet echt duidelijker op.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Widejo »

Veel onduidelijkheid merk ik. In principe alle Sprinters die rijden in de regio Rotterdam vervangen door Metro's. Zoals ook op de Hoekse Lijn. Bijvoorbeeld:
Sprinter Rotterdam CS - Alexander (-Gouda Goverwelle)
Sprinter Schiedam Centrum - Dordrecht (-Zuid)

IC Den Haag CS - Venlo kan je dan nog laten stoppen te Schiedam Centrum. (1/u)
IC Lelystad Centrum - Vlissingen kan je dan nog laten stoppen te Blaak. (1/u)
IC Rotterdam CS - Amersfoort Schothorst/Enschede kan je dan nog laten stoppen te Alexander. (1/u)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Z2N »

Ik zie geen verandering verandering bij de sprinters, en alleen maar verslechtering bij de IC's? :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door OmniLezer »

Widejo schreef:Veel onduidelijkheid merk ik. In principe alle Sprinters die rijden in de regio Rotterdam vervangen door Metro's. Zoals ook op de Hoekse Lijn. Bijvoorbeeld:
Sprinter Rotterdam CS - Alexander (-Gouda Goverwelle)
Sprinter Schiedam Centrum - Dordrecht (-Zuid)

IC Den Haag CS - Venlo kan je dan nog laten stoppen te Schiedam Centrum. (1/u)
IC Lelystad Centrum - Vlissingen kan je dan nog laten stoppen te Blaak. (1/u)
IC Rotterdam CS - Amersfoort Schothorst/Enschede kan je dan nog laten stoppen te Alexander. (1/u)
Weet je. Laat ook dan maar, maar Widejo, moet je dan geen gedeeld perron gebruiken als bij de Randstadrail.
Want de IC zit op 84cm en de metro op 1meter nog iets.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Widejo »

Z2N schreef:Ik zie geen verandering verandering bij de sprinters, en alleen maar verslechtering bij de IC's? :N
IC frequentie op Dordrecht en Rdam CS kan dan toch omhoog, zelfde voor ICd. Sporen worden ontvlecht.
Ja dat probleem met die perrons word opgelost door de ontvlechting. Stations worden er naar omgebouwd en ik zie door het wegvallen van sprinters de storingsgevoeligheid verminderen op het hoofdnet en een verbetering van het OV in Rdam.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Z2N »

Nu snap ik er al helemaal niets meer van? :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Gekko123 »

Wat ik er van begrijp: twee sporen voor de metro's (ipv de sprinters) met eigen perrons en twee aparte sporen voor de IC's (ook met hun eigen perrons). Deze lopen dan geheel ontvlochten, oftewel: geen mogelijkheid om te wisselen van "metrospoor" op "intercityspoor"
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Widejo »

Gekko123 schreef:Wat ik er van begrijp: twee sporen voor de metro's (ipv de sprinters) met eigen perrons en twee aparte sporen voor de IC's (ook met hun eigen perrons). Deze lopen dan geheel ontvlochten, oftewel: geen mogelijkheid om te wisselen van "metrospoor" op "intercityspoor"
Voila! & mogelijkheden voor uitbreiden van stations, bijvoorbeeld op de lijn R'dam - Dordrecht en R'dam - Gouda! Er is in de stadsregio gewoon geen sprinterverkeer meer. Wat ruimte schept voor meer IC verbindingen en storingen op het hoofdrailnet zou verminderen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Wubbo »

Ik zie nog niet hoe dit een probleem oplost. Alle IC's plus het HSL-verkeer plus goederen (=12 treinen) via twee sporen door de Willemsspoortunnel (die andere twee zijn immers voor sprinters) past misschien net, maar waarschijnlijk niet. Kortom: je hebt al een nieuwe Willemsspoortunnel nodig. Daarnaast zie ik niet hoe je op het tweesporige stuk tussen Rotterdam en Gouda capaciteit wint door met metro's te rijden, die wel sneller optrekken maar een lagere maximumsnelheid hebben dan sprinters.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door OmniLezer »

Wubbo schreef:Ik zie nog niet hoe dit een probleem oplost. Alle IC's plus het HSL-verkeer plus goederen (=12 treinen) via twee sporen door de Willemsspoortunnel (die andere twee zijn immers voor sprinters) past misschien net, maar waarschijnlijk niet. Kortom: je hebt al een nieuwe Willemsspoortunnel nodig. Daarnaast zie ik niet hoe je op het tweesporige stuk tussen Rotterdam en Gouda capaciteit wint door met metro's te rijden, die wel sneller optrekken maar een lagere maximumsnelheid hebben dan sprinters.
Dat vroeg ik me dus af. Dank je voor het uitleggen Wubbo.

En richting Gouda rijden er 4 IC per uur per richting. hoe wil je dat doen, want al die IC's hebben een eigen bestemming. Als je die dan wegschaaft, krijg je volle IC's vanuit Leeuwarden of vollere metro's en dan heb je sowieso een bestelling van 100 metro's.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door OmniLezer »

Trouwens, de metro naar Dordrecht verlengen, lijkt me geen goed plan. Maar de metro naar Gouda wel, want "Rotterdam"is bezig met de Alexander knoop. Dat betekent dat Station Alexander van 2 naar 4 sporen wordt uitgebreid. Als er een eilandspoor tussen komt, kan de metro daar stoppen. Dan moet dat nog bij de rest van de stations/sporen gebeuren en je hebt het.

Je laat de metro dan bij Station Noord ondergronds gaan en aansluiten aan de RandstadRail.

Het is geen fantasieplan. Het zou best kunnen lukken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door evos »

Bij ontvlechting van Rotterdam-Dordrecht zal NS de buitensporen moeten krijgen, vanwege de HSL-aansluiting die aan die sporen ligt. De metro krijgt dan de binnensporen. Maar:
1. Rotterdam-Stadion wordt dan onbereikbaar voor NS;
2. Aan de binnensporen is weinig of geen ruimte voor extra stations/perrons;
3. Er zal waarschijnlijk geen ruimte meer zijn voor NS-sprinters, de metro zal dan het hele lokale vervoer moeten overnemen. Wegens de lagere maximumsnelheid zal dat trager zijn.
Aanpassingen om dat allemaal wel mogelijk te maken zullen behoorlijk duur worden. Geen goed idee.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door SuperGhost »

Op Rotterdam-Gouda rijden nu 4 IC's en 2-4 SPR en een heel aantal goederentreinen. Ga je die SPR's vervangen door metro's, dan kun je echt niet zomaar vaker gaan rijden, aangezien dan de goederentreinen en/of IC's in de weg gereden worden. Sterker nog: de metro's zijn juist langzamer werd al gemeld, dus wordt het alleen lastiger inpasbaar.
Daarnaast biedt een sprinter volgens mij ook nog altijd meer capaciteit dan een metro.

Daarnaast krijg je een ander problemen/vraagstukken, namelijk:
- te Gouda: die metro's kun je dan wellicht wel op de zaksporen laten keren (levert echter wel kruisingen op), maar wat doe je met het resterende deel van de sprinter (Amsterdam-Gouda), die kun je nergens laten keren op Gouda zonder de IC's in de weg te zitten.
- te Rotterdam Noord, Capelle Schollevaar en Nieuwerkerk a/d IJssel: metrostellen zijn smaller, waardoor de perrons dichter op het spoor moeten staan. Hierdoor moet je deze stations verbouwen, zodat de metro's (half) naast het treinspoor komen te liggen om te voorkomen dat het treinverkeer (IC's en cargo's) onmogelijk wordt. Zie ook de ombouw van de Hoekse lijn. Goedkoop wordt dus het allerminst (zeker aangezien je ook al een tunnel van Noord naar de Eramuslijntunnel moet aanleggen).
- Hoe ga je om met de beveiliging op het samenloopvak van metro en trein, aangezien ze geloof ik met verschillende beveiligingssystemen én bovenleidingsspanningen werken.

Daarnaast vraag ik me ook af welk probleem je hiermee denkt op te lossen. Het grootste probleem is dat die sprinter te populair is (te weinig capaciteit) aangezien die de sprinterstations op Rotterdam C-Woerden verbindt met Amsterdam en de sprinterstations op Amsterdam-Breukelen verbindt met Rotterdam. Dat ga je dan juist helemaal weghalen. Dat vind ik nogal een nadeel.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Widejo »

Blijkbaar is het idee toch te 'extreem'.
Maar als de Sprinter te populair is gaat er toch iets fout bij NS. De stadsregio is toe aan een Stedenbaan structuur zoals de S-Bahn opzet in Duitsland.
Lokale verkeersstromen kunnen anders opgelost worden. Naar mijn mening moet de NS zich bezig houden met interregionale verkeersstromen, oftewel IC verkeer. En dat lokale verkeer zoals de sprinters aan RET uitbesteden.

Buiten dit idee om. Hoe zijn de mogelijkheden voor een verbinding met Rotterdam Airport vanuit Schiedam Centrum?
De lijn ten zuiden van Bedrijventerrein Noordwest laten lopen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

Welke maatschappij exploiteert bijna alle S-Bahn netwerken in Duitsland? Juist ja, DB.
Ik zie dus niet in waarom de NS niet het voorstadsvervoer in Nederland zou kunnen verzorgen.
Een betere afstemming qua tarief zou uiteraard wel wenselijk zijn. ;)

Op de Hoekse Lijn levert het ombouwen naar een metro daadwerkelijk voordelen op omdat Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland dan een rechtstreekse verbinding met het Rotterdamse centrum krijgen.
Op de lijnen Den Haag - Dordrecht en Rotterdam - Gouda heb je die verbetering niet, dus ik zie het nut niet van het ombouwen tot een metro. Dan heb ik liever dat NS zo snel mogelijk 6 Sprinters per uur laat rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Jef400 »

Widejo schreef:Blijkbaar is het idee toch te 'extreem'.
Maar als de Sprinter te populair is gaat er toch iets fout bij NS. De stadsregio is toe aan een Stedenbaan structuur zoals de S-Bahn opzet in Duitsland.
Lokale verkeersstromen kunnen anders opgelost worden. Naar mijn mening moet de NS zich bezig houden met interregionale verkeersstromen, oftewel IC verkeer. En dat lokale verkeer zoals de sprinters aan RET uitbesteden.

Buiten dit idee om. Hoe zijn de mogelijkheden voor een verbinding met Rotterdam Airport vanuit Schiedam Centrum?
De lijn ten zuiden van Bedrijventerrein Noordwest laten lopen.
En waarom? Je doet nu schitterende voorstellen. Maar ik heb nog geen argumentatie gezien.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Widejo »

Ja, in Hamburg ben ik bekend met de exploitatie van de S-Bahnlijnen door DB. Daar laat de kwaliteit de wensen over en zijn vrijwel alle stations aan ingrijpende vernieuwing toe. Maar buiten dat, naar mijn mening is een S-Bahn netwerk in de Rotterdamse stadsregio een prachtige nieuw concessie.

Het is blijkbaar lastig om de lijnen Schiedam - Dordrecht en Rotterdam - Gouda los te zien van het NS Spoornet. Ik weet het zijn radicale ideeën maar ik denk dat het structureel verbeteringen brengt. De hoeveelheid sprinters op het Rotterdamse spoor lijkt alleen maar uitgebreid te worden, zover zelfs dat het IC netwerk er onder lijdt. Het argument dat de metroficatie van de Hoekse Lijn goed is voor de bereikbaarheid van de 'voorsteden' met Rotterdam is zwak, want dat waren ze ook met de sprinters naar Hoek van Holland vanaf Rotterdam Centraal. Het aantal keer dat de steden bedient worden gaat omhoog, dat is het positieve dit kan dus ook op de lijn naar Alexander en naar Dordrecht. Trek de IC sporen los van het huidige spoor en dan is dat op de lijnen Rotterdam - Gouda, wellicht alleen tot Alexander en Schiedam - Dordrecht - Dordrecht Zuid (met einde in Amstelwijck) ook mogelijk. De sprinters rijden de IC niet meer in de weg en de IC heeft geen last van storingen die ontstaan door het dichte sprinterverkeer in de stadsregio. Lokale verkeersstromen worden verwijderd van het hoofdrailnet zodat goederenvervoer en IC verkeer extra vrijheid krijgen op het al drukke spoor. Op het spoor voor de metro kan het aantal sterker omhoog als met sprinters op het hoofdrailnet. Zo kan een Rotterdam CS - Dordrecht makkelijk naar 12/u met meerdere stations onderweg. De bereikbaarheid van Rotterdam Stadion is naar mijn mening makkelijk op te lossen door dit deels openbaar/gesloten te maken door een scheiding. Laat de metro dan het vervoer Rotterdam CS - Rotterdam Stadion op zich nemen. Maak er een regulier station van, met een kant openbaar - dat te bereiken is via een brug naar de westzijde van het spoor en een gesloten kant - die richting met een brug (zoals de huidige situatie) verbonden is met de Kuip. Bij een nieuw te bouwen stadion is de huidige situatie van Rotterdam Stadion überhaupt ondenkbaar. Het grootste struikelblok is ja het boren van een extra tunnel bij Blaak e.d. - maar naar mijn mening is dit iets wat sowieso nodig is als de spoorbezetting in Rotterdam omhoog gaat.. de Willemspoortunnel zit al aan de max. Daarnaast is een afbuiging van een lijn naar Rotterdam Airport mogelijk vanuit Schiedam Centrum, met een lijn t.n.v. Spaanse Polder, brug over de A13 en een ondertunneling onder het luchthavengebouw.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Wubbo »

De Willemsspoortunnel zit nog lang niet aan zijn max, ik weet niet waar dat idee vandaan komt? Rotterdam zelf, maar ook het baanvak tot Dordrecht, bieden nog voldoende mogelijkheden om de treindienst uit te breiden zonder grote ingrijpen in de infrastructuur. De bottleneck ligt tussen Schiedam en Delft en in de aansluiting van Schiedam op Rotterdam Centraal, die gebouwd is voor een kerende Hoekse Lijn die er straks niet meer rijdt.

Ik denk trouwens dat het losleggen van twee sporen door Rotterdam heen nog best wat ruimtelijke problemen tegen gaat komen. Je moet op de een of andere manier door de spaghetti van sporen in Rotterdam heen (waar je wil kunnen keren vanuit Utrecht) als je met een metro van Blaak naar Alexander wil rijden. O wacht, dat kan nu ook al, maar dan op sporen waar al een metro rijdt :X
SuperGhost schreef:Daarnaast krijg je een ander problemen/vraagstukken, namelijk:
- te Gouda: die metro's kun je dan wellicht wel op de zaksporen laten keren (levert echter wel kruisingen op), maar wat doe je met het resterende deel van de sprinter (Amsterdam-Gouda), die kun je nergens laten keren op Gouda zonder de IC's in de weg te zitten.
Eindelijk een makkelijk op te lossen probleem ;-), die laat je natuurlijk doorrijden naar Den Haag Centraal. Dat levert waarschijnlijk een te hoge frequentie op in de avonduren, dan kun je hem altijd nog keren in Woerden (Molenvliet).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Suus »

Je kan de metro's uit Rotterdam dan beter in Gouda Goverwelle laten keren, daar zijn al keervoorzieningen die een stuk praktischer liggen dan keren op de waardeloze kopspoortjes in Gouda, die kunnen ze echt beter weghalen en dichtgooien.

Oh, en als ze in Gouda toch bezig zijn, spoor zes weghalen kan ook pijnloos.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Widejo »

Dan is de opening van een halte tussen Gouda en Gouda Goverwelle natuurlijk gelijk voor de hand liggend!
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door OmniLezer »

Ik weet ook niet of aangepaste RSG3 rijtuigen helpen. Een tiental dat ook de 125km/u haalt. Misschien dat Bombardier een paar speciale kan maken die dat wel haalt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten