Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

Widejo schreef: Het is blijkbaar lastig om de lijnen Schiedam - Dordrecht en Rotterdam - Gouda los te zien van het NS Spoornet. Ik weet het zijn radicale ideeën maar ik denk dat het structureel verbeteringen brengt. De hoeveelheid sprinters op het Rotterdamse spoor lijkt alleen maar uitgebreid te worden, zover zelfs dat het IC netwerk er onder lijdt.<knip>
Trek de IC sporen los van het huidige spoor en dan is dat op de lijnen Rotterdam - Gouda, wellicht alleen tot Alexander en Schiedam - Dordrecht - Dordrecht Zuid (met einde in Amstelwijck) ook mogelijk. De sprinters rijden de IC niet meer in de weg en de IC heeft geen last van storingen die ontstaan door het dichte sprinterverkeer in de stadsregio. Lokale verkeersstromen worden verwijderd van het hoofdrailnet zodat goederenvervoer en IC verkeer extra vrijheid krijgen op het al drukke spoor. Op het spoor voor de metro kan het aantal sterker omhoog als met sprinters op het hoofdrailnet. Zo kan een Rotterdam CS - Dordrecht makkelijk naar 12/u met meerdere stations onderweg.
Dus van de huidige vier sporen wil je er twee gebruiken voor IC's en twee voor metro's? Afgezien van het feit dat ik nog steeds niet zie waarom je niet gewoon Sprinters in plaats van metro's kunt laten rijden, zorg je er ook nog eens voor dat de flexibiliteit van de sporen afneemt, doordat de treinen (of metro's) niet meer kunnen uitwijken naar het andere spoor in het geval van verstoringen.
Daarnaast zie ik niet hoe het IC netwerk lijdt onder Sprinters.
Dat gezegd hebbende, zijn er ook nogal wat praktische bezwaren op de plekken waar de sporen elkaar onvermijdelijk moeten kruisen (zoals bij Rotterdam Centraal). Denk daarbij aan de bovenleidingsspanning en de beveiliging.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door SLToilet »

Meltrain schreef: Dus van de huidige vier sporen wil je er twee gebruiken voor IC's en twee voor metro's? Afgezien van het feit dat ik nog steeds niet zie waarom je niet gewoon Sprinters in plaats van metro's kunt laten rijden, zorg je er ook nog eens voor dat de flexibiliteit van de sporen afneemt, doordat de treinen (of metro's) niet meer kunnen uitwijken naar het andere spoor in het geval van verstoringen.
Daarnaast zie ik niet hoe het IC netwerk lijdt onder Sprinters.
Dat gezegd hebbende, zijn er ook nogal wat praktische bezwaren op de plekken waar de sporen elkaar onvermijdelijk moeten kruisen (zoals bij Rotterdam Centraal). Denk daarbij aan de bovenleidingsspanning en de beveiliging.
Een van die bezwaren is inderdaad dat er twee sporen worden afgenomen van de intercity's die goed gebruikt kunnen worden. Even heel globaal gezien: Zelfs als er ooit acht sprinters per uur per richting door die tunnel worden geperst (7,5 minuut volgtijd) kun je er - hetzij met een betere/aangepaste beveiliging en een stop te Blaak nog best een intercity tussenpersen, maar des te meer goederentreinen die door de bocht aan het einde van de tunnel langzaam moeten rijden (en anders ook een lagere maximumsnelheid hebben) kan tussen de sprinters door. Het enige is dat op station Rtd mogelijkheden moeten zijn om in te halen, gezien de tak richting Schiedam een best lang traject (en veel stations) met 'maar' vier sporen betreft. Het blijft dan ook vrij onpraktisch om er een IC tussen te persen als de frequentie van de sprinters omhoog zal gaan.

De bovengenoemde complicaties nemen echter niet weg dat de twee sporen bij afwijkingen zoals vertragingen of ernstigere verstoringen prima benut kunnen worden, wat bij een vermetroïng onmogelijk wordt. Wat wél in mijn gedachtegangen zit is de mogelijkheid voor een S-bahn op z'n Frankfurts of Münchens die is geïntegreerd met het bestaande spoor: eigenlijk gewoon een regionaal merk met wat extra hippe treintjes en meer stationnetjes (met enige sarcasme uit te spreken).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door hidihi »

Ik denk dat er niet zoveel aan de lijn Dordrecht-Rotterdam hoeft te gebeuren. De treinlijn zal misschien beter ontsloten kunnen worden. Met een andere inrichting van de Brienennoordbrug en de Maastunnel zal er in de bestaande infrastructuur wel ruimte voor een metro gemaakt kunnen worden. Je zal een metro Kr-zoom-Fyenoord stadion-Bree-Stevensweg-Zuidplein-Pleinweg-Erasmus MC kunnen maken. De stoptrein kan een extra stop bij de kuip maken waar reizigers kunnen overstapen op de metro richting HES/Kr Zoom. Over de Drechtsteden gesproken ik woon in de wijk de Staart in Dordrecht en in de spits is het niet leuk meer om op de A15 te reizen. Een metro tussen Kr-zoom en Sliedrecht zal wel heel erg helpen om reizigers een fatsoenlijk alternatief te bieden voor de auto. Ridderkerk-Ambacht-Alblasserdam-Papendrecht-Sliedrecht zijn geen overdreven grote dorpen maar er is wel een oplossing voor die A15 nodig. Je kan het eigenlijk vergelijken met Waddinxveen-Boskoop-Alphen ad Rijn dat zijn ook geen grote dorpen maar de A20 N219 zijn zo dicht geslipt dat een metro de enige oplossing is.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Jef400 »

Hidihi, zou je het alsjeblieft wat uit elkaar willen trekken? Ik kan er niets van maken eerlijk gezegd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door hidihi »

JeffreyMeijer schreef:Hidihi, zou je het alsjeblieft wat uit elkaar willen trekken? Ik kan er niets van maken eerlijk gezegd.
In het plan heb ik de aanleg van twee metrolijnen besproken

1. metro Kr-zoom- stadion de kuip- Breeweg- Stevensweg- Zuidplein- Pleinweg- Erasmus MC

Deze lijn moet Rotterdam zuid goed verbinden met Schiedam NS, Erasmus MC, en Kr Zoom. Daarnaast moet dan de huidige stoptrein Dordrecht Rotterdam extra stoppen op station stadion Rotterdam stadion om een overstap van de trein op de nieuwe metrolijn te creëren.

2. metro Kr zoom- Ridderkerk- Ambacht- Alblasserdam-Papendrecht-Sliedrecht.

Deze aanleg is bedoeld om de A15 te ontlasten en een aansluiting te bieden met de Drechtsteden en de Merwedelingelijn.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door W0rteltje »

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

dit is n kaartje van een ver uitgebreid Metronet
meer iets voor 15-30 jaar verder (als niet nog verder)

maar toch wel leuk om te posten
bon jour
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Z2N »

Lijnen naar Wassenaar in plaats van Den Haag, enkele korte lijntjes, geen directe verbindingen tussen Rotterdam en Zoetermeer en tussen Hoofddorp en Schiphol: kun je het ook motiveren, of heb je alleen lukraak lijntjes getrokken? Want dit is geen verbetering, en vooral ook visieloos. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door MarkNL »

Een metronet voor de halve randstad maar de nog meest kansrijke nieuwe metrolijn ergens in de toekomst -die door Rotterdam Zuid- staat er niet op...
hidihi schreef:Met een andere inrichting van de Brienennoordbrug en de Maastunnel zal er in de bestaande infrastructuur wel ruimte voor een metro gemaakt kunnen worden.
Infrastructuur- en verkeerstechnisch volstrekt onmogelijk. De Brienenoordbrug is niet ontworpen voor een railvoertuig + versmallen A16 levert vooral veel meer problemen op. De Maastunnel is de oudste tunnel van Nederland die nu al zware operatie moet krijgen (2017) om te overleven. Ombouwen tot metro zou op alle fronten onverantwoord zijn. Investeren in nieuwe tunnels is dan veel beter.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door W0rteltje »

sorry dat dit hier staat ik misklikte het forum (mousepads)
de reden waarom hij er niet op staat is omdat ik met deze kaart was begonnen 2 jaar terug (niet heel ver tho)
en toen ik er later op terug kwam, was ik al klaar met Rotterdam, en keek ik er niet naar terug
bon jour
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door W0rteltje »

kun je hier verder op reageren op "maak je eigen lijnennetkaart"
bon jour
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door 010jongen »

Zomaar een idee:

A Nesselande-Binnenhof-Terbregge-Bosdreef-Crooswijk-Oostplein-Beurs-Hoek van Holland Strand.
Zorgt voor een snellere verbinding tussen Nesselande/Zevenkamp-Ommoord en de binnenstad. Vanuit Binnenhof doortrekken, ondergronds t.h.v. Nieuw Terbregge of wat huisjes slopen :). Op de Bosdreef in de middenberm om vervolgens net voor Crooswijk de grond onder te duiken.

B Nesselande-Alexander-Capelsebrug-Beurs-Vlaardingen Centrum

C De Terp-De Akkers

D Rotterdam Centraal-De Akkers

E Slinge - Den Haag CS

F Ridderkerk - Ijsselmonde - Van brienenoord - Rivium (parkshuttle)-Kralingse Zoom - Oostplein - Meent - Rotterdam Centraal.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door OmniLezer »

Lijn F kan je vast vergeten, want die gaat al worden gebruikt door de RET voor Slinge- Nootdorp.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door 010jongen »

G dan :). En heb je een bron?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door OmniLezer »

mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door MetroRET »

Alleen denk ik dat dit meer een "media-verhaaltje" zal zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door reisthijs »

In het persbericht van de RET staat ook niks over een lijn F, maar hebben ze het gewoon over extra ritten op een gedeelte van lijn E. RET gaat vaker rijden op metrolijn E
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door 010jongen »

OmniLezer schreef:@010jongen,

hier is je bron http://www.metronieuws.nl/nieuws/rotter ... toestanden
Waarschijnlijk ja. Zo niet dan wordt het alsnog F naar Ridderkerk :)

Maar het maakt verder ook totaal niet uit. Maken we er een G lijn van. Trekken we die meteen door naar Hendrik ido ambacht en Dordrecht als sneltram.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

Van de uitbreidingen lijn A zie ik de meerwaarde niet echt omdat de lijn grotendeels door een minder druk gebied gaat. Daarnaast vraag ik me af hoeveel sneller dit zou zijn vanuit Ommoord, Zevenkamp en Nesselande ten opzichte van de huidige lijnvoering en of deze paar minuten tijdswinst in verhouding staan tot de kosten.

Lijn F vind ik een interessant idee, maar ik ben vooral benieuwd waar je die lijn bovengronds en ondergronds wilt leggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door 010jongen »

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

De blauwe stukken zijn ondergronds (nieuw).
In Ridderkerk heb ik twee mogelijke trace's uitgestippeld.

Ik denk dat een metro via de Bosdreef juist wel kansrijk is en de metro zodoende nog aantrekkelijker maakt voor de mensen uit Nesselande/Zevenkamp/Ommoord. Hier wonen toch best nog veel mensen. Deze route heeft 5 stations minder en de metro kan flink vaart maken op de Bosdreef. Daarbij pik je ook een gedeelte van Crooswijk mee, waardoor tram 7 aldaar zou kunnen vervallen. Ik denk dat je sowieso minstens 5 a 10 minuten sneller in de stad bent. Op de huidige route (Nesselande-Capelsebrug) blijft 6x per uur een metro rijden, gezien het grootste gedeelte van de reizigers via de nieuwe lijn zullen reizen moet 6x p.u. wel voldoende zijn tussen Hesseplaats en Capelsebrug. Tussen Ommoord en Alexander voorziet buslijn 35.

Aandachtspuntje zou de bediening in de avonduren zijn tussen Hesseplaats en Nesselande. beide lijnen laten rijden zou voor overbediening zorgen, de lijn vanuit Alexander inkorten tot Hesseplaats zou weer voor een extra overstap naar Station Alexander zorgen.

De nieuwe lijn F rijdt in Ijssemonde en onder de meent ondergronds. Tram 23 zou eventueel ingekort kunnen worden tot Keizerswaard. In Beverwaard kan dan eventueel een bus de bediening deels overnemen. Of het technisch helemaal mogelijk is is maar de vraag, maar het zou een leuke toevoegingen zijn aan het metronet :).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

Sorry, maar ik zie nog steeds niks in je plannen voor lijn A: de baten wegen in geen enkel opzicht op tegen de kosten. :)

Lijn F vind ik interessant tot Kralingse Zoom, een traject onder de Meent lijkt me vooral tot onnodige extra kosten leiden. Keren op spoor 3 te Blaak zou nog wel een optie kunnen zijn. :) De aansluiting op het bestaande metronet kan nog wel eens een lastig punt worden, misschien is het nog het simpelst om gewoon bij de halte van de Parkshuttle te eindigen. :P
Verder zou ik die lijn niet via Keizerswaard laten gaan, maar meer rechtstreeks. Een extra station in Beverwaard is eventueel wel een optie.
In Ridderkerk zou ik voor een soort tussenoplossing kiezen waarbij je enerzijds weel de oostelijke wijken bedient, maar ook het centrum. Een verlenging naar Drievliet lijkt me ook nog wel kansrijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Bemined »

Kunnen we niet een tweede onderwerp maken voor willekeurige hersenspinsels zonder enige realiteit? Alexander, Oosterflank, Prinsenlaan en Schenkel zijn (in die volgorde) de vier drukste stations van de sneltram, en daar wil je de dienstregeling halveren ten gunste van twee van de rustigste stations van heel Rotterdam?
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door 010jongen »

Ten eerste, let op je taalgebruik :wink: ten tweede, we hebben het hier over uitbreiden van het metronetwerk, dus als ik een idee heb breng ik die ook gewoon tot uiting. Ten derde, twee van de rustigste stations? volgens mij hebben reizigers uit Nesselande ook baat bij een versnelling naar de Binnenstad. Als zowat alle reizigers uit Nesselande, Zevenkamp en Ommoord (nieuwe reizigers terbregge), via de nieuwe route reizen, moet 6x p.u. geen probleem zijn. Eventueel rek je de frequentie op naar 8x p.u.

Buiten dat, als je realiteit wilt kan je nu per direct het topic gaan sluiten. Op de hoekse lijn na zullen er geen verdere uitbreidingen plaatsvinden. Hooguit een nieuwe lijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein. Dus misschien kunnen we dit onderwerp veranderen naar metro Kralingse Zoom-Zuidplein in 2040? *O* verder komt er toch niks aan uitbreidingen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Bemined »

Ten eerste, harde waarheid die je liever niet wilt horen is iets anders dan onfatsoenlijk taalgebruik ;) En ten tweede: realiteit betekent niet dat iets daadwerkelijk doorgaat, maar dat er serieus over nagedacht is door degene die met het plan komt. Als iedereen willekeurige lijntjes gaat tekenen op de stadsplattegrond hebben we elke dag wel een nieuw plan hier, dat lijkt me niet echt de bedoeling. Dus het zou fijn zijn als je het iets verder uitwerkt, en daarbij rekening houdt met de enorme kosten die een nieuwe metrolijn met zich mee brengen, waardoor een verbinding dus een significant doel moet dienen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Yanaike »

Ik vind het plan van 010jongen al veel realistischer dan enkele eerdere uitbreidingen die ik hier heb gehoord.

Het traject dat je met metro A laat volgen, lijkt op een idee dat ik ooit eerder heb genoemd op dit forum. Mijn idee was om de spoorlijn Utrecht - Rotterdam door een tunnel onder Crooswijk naar de oostkant van Rotterdam Centraal (i.p.v. Blaak) te leiden: een flinke verkorting ten opzichte van de kronkel via Rotterdam Noord. En dan zou het vervallen spoortraject op de een of andere manier de basis kunnen vormen voor een nieuwe metrolijn.

Kortom, het idee is op zich interessant. Alleen bedenk wel dat het traject van je nieuwe lijn A door een gebied gaat met een lage bevolkingsdichtheid, dat het in tegenstelling tot de huidige lijn A/B belangrijke knooppunten als Alexander en Kralingse Zoom links laat liggen en dat je nieuwe lijn A weinig nieuws toevoegt aan het bestaande netwerk.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door 010jongen »

Bemined schreef:Ten eerste, harde waarheid die je liever niet wilt horen is iets anders dan onfatsoenlijk taalgebruik ;) En ten tweede: realiteit betekent niet dat iets daadwerkelijk doorgaat, maar dat er serieus over nagedacht is door degene die met het plan komt. Als iedereen willekeurige lijntjes gaat tekenen op de stadsplattegrond hebben we elke dag wel een nieuw plan hier, dat lijkt me niet echt de bedoeling. Dus het zou fijn zijn als je het iets verder uitwerkt, en daarbij rekening houdt met de enorme kosten die een nieuwe metrolijn met zich mee brengen, waardoor een verbinding dus een significant doel moet dienen.
Welke harde waarheid? Er is geen waarheid want het gaat over het uitbreiden van het metronet, niks staat vast.Kom met goede argumenten en gebruik daarbij bronnen aub? Laat maar zien wat het oplevert en juist niet oplevert. Ik sta open voor kritiek maar wat jij doet is gewoon een beetje interessant wezen.

Er is serieus over nagedacht dus ik snap niet wat je nou allemaal loopt uit te kramen hihi. Metrolijnen zijn inderdaad duur. Kom jij eens met een idee en werk daarbij de kosten/baten eens uit.

Daarbij zitten we hier op een forum en werk ik niet bij een ingieursbureau. Als je serieuzere zaken wilt bespreken moet je misschien eens bij transtec gaan werken.

Men wilt niets voor niets de sneltram versnellen aangezien deze nogal een hoge omrijfactoor heeft en de reistijd vanuit Nesselande redelijk lang te noemen is. De metro's vanuit Nesselande zitten vanaf graskruid vaak al zitplaatsvol. Met een versnelling zal je ook een hoop nieuwe reizigers trekken die nu liever de auto nemen. Reken daar nieuwe passagiers vanuit terbregge en Crooswijk daar ook nog eens bij.

Een metrolijn langs de Kuip kunnen we ook maar direct gaan schappen, mag wat kosten rondom zuidplein bijvoorbeeld om zo'n lijn aan te sluiten op het huidige net.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten