Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door 010jongen »

Yanaike schreef:Ik vind het plan van 010jongen al veel realistischer dan enkele eerdere uitbreidingen die ik hier heb gehoord.

Het traject dat je met metro A laat volgen, lijkt op een idee dat ik ooit eerder heb genoemd op dit forum. Mijn idee was om de spoorlijn Utrecht - Rotterdam door een tunnel onder Crooswijk naar de oostkant van Rotterdam Centraal (i.p.v. Blaak) te leiden: een flinke verkorting ten opzichte van de kronkel via Rotterdam Noord. En dan zou het vervallen spoortraject op de een of andere manier de basis kunnen vormen voor een nieuwe metrolijn.

Kortom, het idee is op zich interessant. Alleen bedenk wel dat het traject van je nieuwe lijn A door een gebied gaat met een lage bevolkingsdichtheid, dat het in tegenstelling tot de huidige lijn A/B belangrijke knooppunten als Alexander en Kralingse Zoom links laat liggen en dat je nieuwe lijn A weinig nieuws toevoegt aan het bestaande netwerk.
Heb je gelijk in, de huidige verbinding voert natuurlijk door dichtbevolkt gebied. Maar mocht er ooit wat extra geld beschikbaar komen, dan heeft een gebied met ruim 40.000 inwoners toch een snellere verbinding met de binnenstad.

Een treintunnel om een heel stuk af te snijden is ook interessant. Of bij de kleiweg laten afbuigen via de hofpleinlijn :) stukje nostalgie. Maar goed dat is helaas pure fantasie.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Bemined »

Als de stad nog eens door de Duitsers platgebombardeerd wordt is het te overwegen, maar de investering om zoiets binnen een volgebouwde stad aan te leggen weegt ben ik bang niet op tegen de beperkte reistijdwinst. Persoonlijk zou ik Rotterdam-Oost ook anders inrichten als ik de kans heb dit te verschuiven, om zo de vervoersstromen logischer te maken. Maar met bestaande bebouwing is dat gewoon veel te duur, plus dat de stad de laatste jaren is gegroeid richting de infrastructuur, als die infrastructuur nu aangepast wordt klopt de stad niet meer. Dat is meer iets voor een 'herontwerp je stad' onderwerp, ook best interessant, en daar boeit realiteit niet zo. Maar met uitbreidingen heeft het weinig te maken.

En 010jongen, ik vraag niet om een complete kosten/batenanalyse, ik vroeg alleen om wat realiteit. Dus verbindingen die een knelpunt oplossen, of die gebieden ontsluiten waar nu geen goede verbinding is, of een verbinding waar nu tig bussen af en aan rijden om mensen naar de metro te brengen. Een miljardeninvestering om enkele buitengebieden 7 minuten tijdwinst te geven naar het centrum lijkt me niet zo'n nuttige investering. Dan kan je wel interessant proberen te doen door telkens 'bron' te roepen, maar je kunt ook even nadenken.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door 010jongen »

Nogmaals het gaat om ideeën. Dat het geen pure noodzaak is snap ik ook wel... Maar je had het prima op een wat nettere manier kunnen verwoorden :) Jouw realiteit hoeft de realiteit van een ander niet te zijn.

Ik vind dit alsnog een uitbreiding die voor een verbetering zorgt. maar zou toch eerder voor metrolijn F gaan. Maargoed het blijven ideeën :) wordt toch niks van uitgevoerd ;)
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Bemined »

Nogmaals, ik opperde alleen maar om wilde plannen gescheiden te houden van uitgedachte ideeën, want over die laatste valt nog serieus te discussiëren. Je begon je bericht zelf met "zomaar een idee", en opperde om eventueel "wat huisjes te slopen", dan kan je niet verwachten dat mensen dit serieus nemen. Dat iemand jouw ultieme plan als wild plan ziet kan nou eenmaal gebeuren. Dan kan je wel heel voorzichtig "Volgens mij is jouw plan niet zo goed doordacht en mist het wat realiteit" gaan zeggen, maar de boodschap blijft hetzelfde. En nog even een tip, als je het forum leesbaar wilt houden, citeer dan niet complete lappen tekst, zeker niet als die er al net boven staan, en je slechts op een deel van het bericht reageert.
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door katvis »

Ik wilde even terugkomen op mijn kaart die ik in dit topic had gepost, dan met de focus op lijn A.

Kaartje:
Afbeelding

De lijn zou als volgt zijn:
  • - Alexander
    Station zou ik dan verbreden naar 3 sporen, met het middelste als keerspoor voor lijn A. Overstap op trein, bus en lijn B.

    - Graskruid
    Overstap op lijn B.

    - Romeynshof
    Hierna kan de metro onder de grond of een viaduct op, ligt eraan wat gewenst is en hoe de ondergrond + de tunnel van de verlengde A16 Rotterdam gaat zijn

    - Binnenhof
    Hier komt dan een bocht richting het zuiden.

    - Kralingse Berg
    Hierbij ligt het eraan of dat plan van de Kralingse Berg doorgaat of niet, mocht het wel doorgaan dan lijkt een station hier mij een goed idee. Ik zou in de spits ook bus 174 tot hier laten rijden in plaats van tot Rotterdam Noord, aangezien er in Noord/Hillegersberg veel studenten wonen en deze kunnen dan bij dit station overstappen op de metro tot de HES/Erasmus. Tevens zou het ook een standaard verlenging kunnen zijn om de bewoners van Kralingse Berg te kunnen bereiken. Het huidige gebouw naast de postsporen lijkt me een geschikte locatie voor een verhoogd busplatform. Misschien het postperron verbouwen?

    - Boszoom/Lage Land
    Mocht de lijn op een viaduct worden uitgevoerd, dan zou ik dit het eerste ondergrondse station maken. Ten hoogte van Lage Land om de bewoners daar ook met een metro te kunnen bereiken, zodat ze niet naar Prinsenlaan hoeven te lopen. Een aansluiting met bus 36 zou ook gunstig zijn, vooral ook voor de studenten die ook veel te vinden zijn in Lage Land.

    - Kralingse Zoom
    Overstap op lijnen B en C.

    - HES/Erasmus
    Overstap op verschillende stad- en streekbuslijnen.

    - De Esch
    Overstap op tram 21 en 24.

    - Stadion Feyenoord
    Goede aansluiting maken op stadion en trein. Tevens overstap op tram 23 (en andere tramlijn mocht die er komen).

    - Randweg
    Overstap op tram en bus.

    - Dordtsestraatweg

    - Zuidplein
    Ikazia ziekenhuis, winkelcentrum Zuidplein. Goede toegang tot Ahoy maken en goede verbinding met het station van lijnen D en E voor een goede overstapmogelijkheid.

    Hier de metro aftakken naar Charlois, enkele voorgestelde stations zijn:

    - Dorpsweg

    - Doklaan
    Overstap op tram 2 en bus 44.

    De lijn zou in principe tot hier kunnen kunnen rijden, al lijkt me dat een gemiste kans aangezien er hier ook een stadsbrug op de wensenlijst staat, lijkt het me het beste om nog een oeververbinding te maken.

    - Lekhaven
    Bigshops Dakpark.

    - Marconiplein
    Eindpunt, overstap op verschillende bus- en tramlijnen en lijnen B en C.
Opmerkingen
Ik heb er rekening mee gehouden dat er zo min mogelijk gebouwen moeten worden gesloopt door de lijn onder zo veel mogelijk bestaande wegen te bouwen. Inspiratie heb ik gehaald van hier en hier.

Waarom ik ervoor gekozen heb om lijn A in tegengestelde richting te laten beginnen van Alexander:
- Ontlasting sneltram en Capelsebrug - Schiedam Centrum (en in de toekomst Vlaardingen West)
- Capelsebrug hoeft niet overhoop gehaald te worden
- Betere bereikbaarheid Nieuw Terbregge (en eventueel Kralingse Berg)
- 2 Intercitystations in plaats van 1 (Alexander en wellicht in de toekomst Feyenoord City), eventueel 3 (Schiedam of Rotterdam Centraal, maar zoals te lezen in het rapport van de Gemeente Rotterdam is dit zeer lastig uit te voeren.)
Laatst gewijzigd door katvis op ma 16 apr 2018, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
PSA: Links gaan, rechts staan
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door dylanwild94 »

Waarom vanaf de doklaan niet via de Waalhaven zuid naar Marconiplein?
Dit omdat er op de Waalhaven zuidzijde een grote onderwijsinstelling zit dat veel studenten trekt. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door katvis »

De RDM Campus? Ik ga gewoon eerlijk zijn, verder dan af en toe in de Frans Bekkerstraat kom ik niet, dus ik ben niet zo bekend met Charlois. Maar de RDM Campus verbinden zou zeker ook niet misstaan!
PSA: Links gaan, rechts staan
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door dylanwild94 »

De rdm campus en scheepvaart en Transportcollege. Ontsluiten en daarmee de lijnen 68 en 69 ontzien van de drukte is helemaal niet zo'n gek idee inderdaad.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door katvis »

Inderdaad helemaal geen gek idee. Zou de buslijnen dan nog wel tot daar laten rijden. Bijkomend voordeel is dat het makkelijker is om aan te leggen dan via de Doklaan, maar je mist dan wel een potentiële doelgroep in Charlois. Den zullen die of (zoals nu) lijn 2 tot Maashaven moeten nemen, of de bus tot een metrostation in de buurt (bus 44 bijvoorbeeld).
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

Als je de lijn via Waalhaven Zuid laat gaan, zou ik hem wel zijn eindpunt bij Schiedam Centrum geven in plaats van bij Marconiplein.
Bijkomend voordeel is dat er op Schiedam Centrum veel meer overstapmogelijkheden zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door katvis »

Nader bekeken zou dat ook een optie zijn ja. Geeft ook mogelijkheden om te verlengen tot Schiedam Kethel of Rotterdam Airport (al zou dit redelijk omslachtig zijn en een lange reistijd blijven tot Rotterdam Airport).
PSA: Links gaan, rechts staan
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door MetroRET »

Eventueel kan de eventuele ideeën tussen Binnenhof - Kralingse Zoom - Zuidplein wel worden verlengd naar Marconiplein via de genoemde route (Waalhaven Z.Z.).
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door katvis »

Bij nader inzien lijkt een route onder de S114 naar Rotterdam Airport via Marconiplein de meest gunstige route naar Rotterdam Airport, via Schiedam Centrum is het wel gunstiger qua overstapmogelijkheden maar dan heb je een route onder/langs de Schiedamse Schie, maar infrastructureel gezien lijkt onder de S114 gaan het makkelijkst:
Afbeelding


Of je moet er een ringlijn van willen maken die niet via Binnenhof maar wel via Meijersplein gaat:
Afbeelding
PSA: Links gaan, rechts staan
Lucsroof
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 07 apr 2019, 01:53

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Lucsroof »

W0rteltje schreef:https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

dit is n kaartje van een ver uitgebreid Metronet
meer iets voor 15-30 jaar verder (als niet nog verder)

maar toch wel leuk om te posten
wel leuk over de licht blauwe lijn had namelijk net zo'n idee met van Vlaardingen naar Den-Haag tevens wel leuk dat die via het Buitenhof/Spuimark gaat. Een aantal lijnen lijken op wel Randstadrail maar met een grote verlenging. Maar de paarse lijn naar Oostdorp je zou eerder zeggen Park duinrell, van Oldenbarneveltweg, station Voorschoten en dan naar Leiden. Geen metro station bij universiteitsterrein Leiden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten