Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door regenmaker »

Als frequent reiziger tussen Spijkenisse en Den Haag ervaar ik de metro soms (als ik beetje slecht humeur heb ofzo) wel eens beetje als langdradig en erger ik mij soms aan de net-niet aansluiting van de 2600 richting Vlissingen en lijn C naar Spijkenisse (9 van de 10 keer zie je de metro voor je neus wegrijden).
Ja, want de metro zien wegrijden is een grote issue. Eventjes wachten en je hebt de volgende al klaar staan. Als ik mijn stadsbus mis moet ik een half uur wachten, dat is nog eens wachten. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door MarkNL »

Geloof me, als je dat regelmatig ziet gebeuren dan ga je je toch afvragen waarom de metro net niet een minuutje langer wacht. Het is iets wat vooral tussen de oren zit, want inderdaad, met een frequentie van 10 minuten valt de wachttijd best mee. Desondanks denk ik, een iets betere afstemming zou bij kunnen dragen aan betere beleving van het OV.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door regenmaker »

Ja dat ben ik met je eens hoor. Soms had de aansluiting wat beter gekund inderdaad, maar of de RET nou rekening kan houden met elke trein is wel lastig. Maar weet niet wat hier de achterliggende oorzaak is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

MarkNL schreef:Geloof me, als je dat regelmatig ziet gebeuren dan ga je je toch afvragen waarom de metro net niet een minuutje langer wacht. Het is iets wat vooral tussen de oren zit, want inderdaad, met een frequentie van 10 minuten valt de wachttijd best mee. Desondanks denk ik, een iets betere afstemming zou bij kunnen dragen aan betere beleving van het OV.
Dat betekent dus dat de aansluiting vanuit de [serie=Stoptrein|2015|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] en [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] wel heel goed is.
Je kunt 10-minutendiensten nu eenmaal niet goed laten aansluiten op kwartierdiensten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door JWM »

Wat mij betreft schrap je zo'n stop als Schiedam Centrum voor Intercity's en maak je van Dordrecht - Den Haag echte metrokwaliteit door op twee exclusieve sporen 8-12x/u te gaan rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

Ik ben voor. :mrgreen:
Dan mag wat mij betreft voor de IC's ook wel de stop te Rotterdam Blaak en mogelijk zelfs Delft vervallen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Bemined »

Het lijkt mij een slechte ontwikkeling, een intercity die alleen nog maar in grote steden stopt en dan ook alleen op het Centraal Station richt zich vooral op langeafstandreizigers, terwijl de gemiddelde forens zich juist over relatief korte afstand verplaatst. Met snelle intercity's verban je veel forenzen die relatief dichtbij hun werk wonen tot een tragere sprinter, ten gunste van een kleinere groep die elke dag door het halve land reist. De overheid kan zich beter inzetten om de arbeids- en woningmarkt flexibeler te maken zodat het aantrekkelijker wordt om dichter bij huis te werken of juist dichter bij je werk te gaan wonen. En dan het spoornet zoals nu met vooral sneltreinen en stoptreinen, en op enkele trajecten een echte intercity.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door JWM »

Bemined schreef:tot een tragere sprinter,
Schiedam is natuurlijk een twijfelgeval maar een sprinter naar Den Haag stopt slechts op drie stations meer en kan ten opzichte van de huidige situatie wel een paar minuten sneller of extra stations aandoen zonder dat het meer tijd kost. Bijvoorbeeld door materieel met meer deuren, naadloze instap, conducteur uit de vertrekprocedure enz.

Met een fors hogere frequentie zie ik niet in waarom reizigers veel langer onderweg zouden zijn. Het succes van metrolijn E laat zien dat dit soort verbindingen in een behoefte voorzien. Zeker als het de ambitie is dat de stedelijke regio's Rotterdam en Den Haag meer en meer één geheel vormen lijkt mij dit echt wel een goede keuze.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Bemined »

Maar in hoeverre vervoert metrolijn E doorgaande reizigers? Ik krijg de indruk dat de groei vooral veroorzaakt wordt door de vele nieuwe woningen aan de lijn en de buslijnen die aansluiting geven op de metro. Voor de sprinters zijn ook enkele nieuwe stations voorzien, zoals Schiedam Kethel en Rotterdam Stadionpark. En persoonlijk zou ik er nog wat meer toevoegen als je richting een metro-achtig sprinterconcept gaat, zoals Rotterdam Spangen (verlenging tramlijn 8), Rotterdam Schieplein (overstap metrolijn E en tram 25) en Rotterdam Tebregge. Dan is een sneltrein toch wel gewenst voor op de middellange afstand.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door JWM »

Natuurlijk, wat mij betreft kan het prima naast elkaar bestaan. Zoals gezegd vind ik Schiedam een twijfelgeval en vooral iets voor een detailuitwerking. Dat de snellere treinen naar Den Haag Centraal er niet stoppen en die richting Leiden wel doet denk ik wel recht aan de zwaarste reizigersstromen. Voor Rotterdam - Amsterdam is de HSL namelijk al de snelste route.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Roeland »

hidihi schreef:Een metro naar Hellevoetsluis is gewoon een goed idee maar de metro moet gewoon op de rand van de stad stoppen met een zeer ruime fietsenstalling bij het metrostation. Als de metro gewoon bovengronds wordt aangelegd dan hoeven de kosten echt niet uit de pan te reizen.
Een metro naar Hellevoetsluis kan volgens mij wel aantrekkelijk zijn, niet omdat HVS zo'n enorm grote stad is, maar wel omdat:
- HVS sterk op Spijkenisse en Rotterdam in georiënteerd
- een metro grotendeels op maaiveld kan worden aangelegd door de aardappelvelden
- de metro een stuk sneller is dan de bus
- een metro veel bussen kan vervangen
Bovendien is er in HVS reeds een ruimtelijke reservering voor de metro: de Plattendijk en De Sprong.
Je zou dan bijv. twee metrohaltes kunnen aanleggen in HVS:
- Kooilaan (kruispunt Kooilaan - Plattendijk)
- eindhalte Centrum (net ten noorden van het kanaal, ongeveer in de bocht waar de Amnestylaan naar het westen afbuigt)
Voor 90% van de inwoners van HVS heb je dan een metrohalte op loop/fietsafstand van huis.
De reizigersaantallen van deze metro zullen niet heel hoog zijn, maar de investeringskosten zijn relatief laag (tussen Spijkenisse en HVS kun je over maaiveld rijden), de reizigers die je trekt zijn lange-afstandreizigers en je kunt veel bussen besparen. In HVS heb je alleen nog maar een laagfrequent stadslijntje nodig en een bus van Rockanje als feederlijntje naar HVS-metrostation.
Als frequentie voor die metro zou ik denken, dat de helft van de D-metro's na Spijkenisse doorrijdt naar HVS (overdag 3x, spits 6x). Bij een rijtijd van 20 minuten tussen De Akkers en HVS Centrum heb je in de spits 4 metrostellen nodig, buiten de spits 2.
Aan businzet bespaar je ca. 6 omlopen buiten de spits en ca. 20 in de spits.
En je geeft HVS een significant betere aansluiting op het Rotterdamse OV-net (10-15 minuten sneller, ook omdat de overstap bus-metro vervalt), waardoor de metro ineens sneller wordt dan de auto. Dus het aantal OV-reizigers vanuit HVS kan dan flink toenemen.
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door MarkNL »

Roeland schreef: - een metro grotendeels op maaiveld kan worden aangelegd door de aardappelvelden
De metro kan op het maaiveld aangelegd worden, maar verzakkingen liggen in deze regio snel op de loer. Met andere woorden, je zal flink moeten investeren in funderingen om te voorkomen dat je een achtbaan krijgt. Dat maakt de aanleg (fors) duurder.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Bemined »

Als je vanaf De Akkers net boven Zuidland aantakt op de oude trambaan kom je op een lijn van 12 kilometer uit, met een station in Zuidland (4,5 kilometer) en eindhalte aan Struytse Hoeck in Hellevoetsluis. Bij een baanvaksnelheid van 90km/u zou dat in 10 minuten moeten kunnen. Om kosten te besparen zou de lijn in bebouwd gebied enkelsporig uitgevoerd kunnen worden, dan past het binnen het profiel van de oude trambaan en zou de kosten beperkt kunnen houden. Maar beperkt is iets anders dan laag, ik vermoed dat het alsnog een duur grapje zal zijn.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Jef400 »

Daarnaast. Lost het wel een probleem op. Ik heb nou niet bepaald het idee dat het ov in die hoek slecht is met deze verbindingen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Bemined »

Het probleem dat luxe heet vermoed ik. Het argument "kortere reistijd" is een van de meest duurzame argumenten ter wereld, het is namelijk onbeperkt hernieuwbaar, want er is haast altijd wel iets snellers te bedenken. Op zich is er met luxe niets mis, maar luxe komt pas aan bod als het noodzakelijke is voorzien.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door JWM »

Er zijn inderdaad echt wel mobiliteitsprojecten in de regio die meer prioriteit hebben. Wat is de status van Kralingse Zoom - Zuidplein, nog steeds achterin de ijskast?
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door MarkNL »

OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door OmniLezer »

regenmaker schreef:
Als frequent reiziger tussen Spijkenisse en Den Haag ervaar ik de metro soms (als ik beetje slecht humeur heb ofzo) wel eens beetje als langdradig en erger ik mij soms aan de net-niet aansluiting van de 2600 richting Vlissingen en lijn C naar Spijkenisse (9 van de 10 keer zie je de metro voor je neus wegrijden).
Ja, want de metro zien wegrijden is een grote issue. Eventjes wachten en je hebt de volgende al klaar staan. Als ik mijn stadsbus mis moet ik een half uur wachten, dat is nog eens wachten. :P
Echt een stadsfrequentie toch. :')
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door OmniLezer »

Bemined schreef:Als je vanaf De Akkers net boven Zuidland aantakt op de oude trambaan kom je op een lijn van 12 kilometer uit, met een station in Zuidland (4,5 kilometer) en eindhalte aan Struytse Hoeck in Hellevoetsluis. Bij een baanvaksnelheid van 90km/u zou dat in 10 minuten moeten kunnen. Om kosten te besparen zou de lijn in bebouwd gebied enkelsporig uitgevoerd kunnen worden, dan past het binnen het profiel van de oude trambaan en zou de kosten beperkt kunnen houden. Maar beperkt is iets anders dan laag, ik vermoed dat het alsnog een duur grapje zal zijn.
Ik weet het niet zo. Enkelspoor lijkt me eerder iets voor een trein. En de metro moet wel terug.
De verbinding wordt wel aantrekkelijker omdat je geen overstap meer hebt.
Maar het probleem dat ik dan tegenkom, is de frequentie. Is het noodzakelijk om een hoge frequentie te hebben van 6x per uur(10 minuten of vaker).
Of kan je hier ook gewoon en frequentie van tot de 4x per uur nemen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Widejo »

Een 's-bahn' idee voor de Rotterdamse Metro is zo slecht nog niet. Het opnemen van Dordrecht en alles daar tussen is naar mijn mening een prima uitbreiding. NS haltes zoals Zuid en Lombardijen kunnen ook losgekoppeld worden. 2x per uur een Sprinter en 6x per uur Metro.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

Wat bedoel je precies (met name met dat laatste)?
Ik vind het overigens een prima idee om hier een S-bahn achtig concept in te voeren (eerder genoemd als Stedenbaan), maar dat moet dan wel met treinen en niet met metro's. Of wil je metro's op de treinsporen laten rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Widejo »

^^
In principe wat er met de Hoekse lijn gaat gebeuren, is dit ook mogelijk met de lijnen tussen Rotterdam CS en Dordrecht.
Alle IC tussen Rotterdam CS en Dordrecht alleen nog laten stoppen te Blaak. Sprinterfrequentie tussen Rotterdam CS en Dordrecht terugdraaien tot 2/u en concessie uitgeven aan RET (bijvoorbeeld) voor een 'Stedenbaan' a 6/u Hierdoor kunnen extra haltes geopend worden en verdwijnt naar mijn mening een hoop storingsgevoeligheid voor NS. Een Metro/Stedenbaan gebruikt maar 2 sporen. Sprinter/IC/ICd maar 3. In principe past hier een verhoging van de IC frequentie naar Eindhoven ook in.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door JWM »

Ik zie niet in waarom je de boel zou moeten verbouwen zoals op de Hoekselijn als er geen koppeling komt met het metronet. Ook onder de vlag van ProRail moet het prima mogelijk zijn een fatsoenlijke stadstrein op poten te krijgen. Welke vervoerder dat dan gaat exploiteren is ook niet zo interessant, als NS niet enthousiast mee doet besteed je de boel maar openbaar aan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door Meltrain »

Ik ben het met JWM eens. Ook met de huidige Sprinters kun je prima 6x/uur rijden op het moment dat de spoorverdubbelingen Rijswijk - Delft Zuid en Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal in dienst zijn.
Daarbij kun je dan alsnog extra stations openen omdat de Sprinters snel optrekken.
Verder neemt alleen maar de flexibiliteit af als twee sporen allen nog maar geschikt zijn voor metro's.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Bericht door JWM »

Wat mij betreft mag het nog wel een stukje ambitieuzer door ook Delft - Schiedam te verdubbelen en een conflictvrije aansluiting naar Den Haag Centraal te realiseren Enige zwakke plek is dan nog de Willemsspoortunnel maar als Blaak wordt geschrapt als IC stop moet het mogelijk zijn al het andere verkeer over twee sporen af te wikkelen. Zo zijn er twee exclusieve sporen tussen Dordrecht en Den Haag. Frequentie kan dan fors omhoog (b.v. 12x/u in de spits), er is ruimte voor extra stations en betrouwbaarheid neemt toe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten