Dus van de huidige vier sporen wil je er twee gebruiken voor IC's en twee voor metro's? Afgezien van het feit dat ik nog steeds niet zie waarom je niet gewoon Sprinters in plaats van metro's kunt laten rijden, zorg je er ook nog eens voor dat de flexibiliteit van de sporen afneemt, doordat de treinen (of metro's) niet meer kunnen uitwijken naar het andere spoor in het geval van verstoringen.Widejo schreef: Het is blijkbaar lastig om de lijnen Schiedam - Dordrecht en Rotterdam - Gouda los te zien van het NS Spoornet. Ik weet het zijn radicale ideeën maar ik denk dat het structureel verbeteringen brengt. De hoeveelheid sprinters op het Rotterdamse spoor lijkt alleen maar uitgebreid te worden, zover zelfs dat het IC netwerk er onder lijdt.<knip>
Trek de IC sporen los van het huidige spoor en dan is dat op de lijnen Rotterdam - Gouda, wellicht alleen tot Alexander en Schiedam - Dordrecht - Dordrecht Zuid (met einde in Amstelwijck) ook mogelijk. De sprinters rijden de IC niet meer in de weg en de IC heeft geen last van storingen die ontstaan door het dichte sprinterverkeer in de stadsregio. Lokale verkeersstromen worden verwijderd van het hoofdrailnet zodat goederenvervoer en IC verkeer extra vrijheid krijgen op het al drukke spoor. Op het spoor voor de metro kan het aantal sterker omhoog als met sprinters op het hoofdrailnet. Zo kan een Rotterdam CS - Dordrecht makkelijk naar 12/u met meerdere stations onderweg.
Daarnaast zie ik niet hoe het IC netwerk lijdt onder Sprinters.
Dat gezegd hebbende, zijn er ook nogal wat praktische bezwaren op de plekken waar de sporen elkaar onvermijdelijk moeten kruisen (zoals bij Rotterdam Centraal). Denk daarbij aan de bovenleidingsspanning en de beveiliging.