Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
010jongen

Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)

Berichtdoor 010jongen » Do 24 Dec 2015, 18:42

Yanaike schreef:Ik vind het plan van 010jongen al veel realistischer dan enkele eerdere uitbreidingen die ik hier heb gehoord.

Het traject dat je met metro A laat volgen, lijkt op een idee dat ik ooit eerder heb genoemd op dit forum. Mijn idee was om de spoorlijn Utrecht - Rotterdam door een tunnel onder Crooswijk naar de oostkant van Rotterdam Centraal (i.p.v. Blaak) te leiden: een flinke verkorting ten opzichte van de kronkel via Rotterdam Noord. En dan zou het vervallen spoortraject op de een of andere manier de basis kunnen vormen voor een nieuwe metrolijn.

Kortom, het idee is op zich interessant. Alleen bedenk wel dat het traject van je nieuwe lijn A door een gebied gaat met een lage bevolkingsdichtheid, dat het in tegenstelling tot de huidige lijn A/B belangrijke knooppunten als Alexander en Kralingse Zoom links laat liggen en dat je nieuwe lijn A weinig nieuws toevoegt aan het bestaande netwerk.

Heb je gelijk in, de huidige verbinding voert natuurlijk door dichtbevolkt gebied. Maar mocht er ooit wat extra geld beschikbaar komen, dan heeft een gebied met ruim 40.000 inwoners toch een snellere verbinding met de binnenstad.

Een treintunnel om een heel stuk af te snijden is ook interessant. Of bij de kleiweg laten afbuigen via de hofpleinlijn :) stukje nostalgie. Maar goed dat is helaas pure fantasie.

Bemined

Berichtdoor Bemined » Do 24 Dec 2015, 18:59

Als de stad nog eens door de Duitsers platgebombardeerd wordt is het te overwegen, maar de investering om zoiets binnen een volgebouwde stad aan te leggen weegt ben ik bang niet op tegen de beperkte reistijdwinst. Persoonlijk zou ik Rotterdam-Oost ook anders inrichten als ik de kans heb dit te verschuiven, om zo de vervoersstromen logischer te maken. Maar met bestaande bebouwing is dat gewoon veel te duur, plus dat de stad de laatste jaren is gegroeid richting de infrastructuur, als die infrastructuur nu aangepast wordt klopt de stad niet meer. Dat is meer iets voor een 'herontwerp je stad' onderwerp, ook best interessant, en daar boeit realiteit niet zo. Maar met uitbreidingen heeft het weinig te maken.

En 010jongen, ik vraag niet om een complete kosten/batenanalyse, ik vroeg alleen om wat realiteit. Dus verbindingen die een knelpunt oplossen, of die gebieden ontsluiten waar nu geen goede verbinding is, of een verbinding waar nu tig bussen af en aan rijden om mensen naar de metro te brengen. Een miljardeninvestering om enkele buitengebieden 7 minuten tijdwinst te geven naar het centrum lijkt me niet zo'n nuttige investering. Dan kan je wel interessant proberen te doen door telkens 'bron' te roepen, maar je kunt ook even nadenken.

010jongen

Berichtdoor 010jongen » Do 24 Dec 2015, 22:43

Nogmaals het gaat om ideeën. Dat het geen pure noodzaak is snap ik ook wel... Maar je had het prima op een wat nettere manier kunnen verwoorden :) Jouw realiteit hoeft de realiteit van een ander niet te zijn.

Ik vind dit alsnog een uitbreiding die voor een verbetering zorgt. maar zou toch eerder voor metrolijn F gaan. Maargoed het blijven ideeën :) wordt toch niks van uitgevoerd ;)

Bemined

Berichtdoor Bemined » Vr 25 Dec 2015, 09:26

Nogmaals, ik opperde alleen maar om wilde plannen gescheiden te houden van uitgedachte ideeën, want over die laatste valt nog serieus te discussiëren. Je begon je bericht zelf met "zomaar een idee", en opperde om eventueel "wat huisjes te slopen", dan kan je niet verwachten dat mensen dit serieus nemen. Dat iemand jouw ultieme plan als wild plan ziet kan nou eenmaal gebeuren. Dan kan je wel heel voorzichtig "Volgens mij is jouw plan niet zo goed doordacht en mist het wat realiteit" gaan zeggen, maar de boodschap blijft hetzelfde. En nog even een tip, als je het forum leesbaar wilt houden, citeer dan niet complete lappen tekst, zeker niet als die er al net boven staan, en je slechts op een deel van het bericht reageert.

Terug naar “Ideeën OVer OV”