wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor hidihi » Zo 07 Dec 2014, 00:48

Dit najaar heeft de connexxion geprobeerd zijn oude fast ferries die naar Amsterdam vaarde te verkopen. Ze zijn al langer bezig met verkooptechnieken. De poging om de 3 schepen met een minimum van 300.000 euro via een veilinghuis te verkopen is mislukt. Nu de vraag hier zou er een nieuwe bestemming voor deze relatief jonge schepen gevonden kunnen worden?

Mijn idee is om de schepen voor nieuwe route te gaan gebruiken. Dordrecht-Spijkenisse. De route is een duidelijke keus want zowel Dord als Spijkenisse zijn relatief grote steden die een langzame verbinding met elkaar hebben.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor waldo79 » Zo 07 Dec 2014, 11:29

Beide steden hebben een pendel op Rotterdam omdat dat het economisch centrum van de regio is. Die verbindingen zijn goed geregeld. Ik zie er weinig brood in.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Daantje » Ma 08 Dec 2014, 17:52

De verbinding Kruiningen - Perkpolder nieuw leven inblazen?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Erno-BE » Ma 08 Dec 2014, 18:14

Er bestaat nu toch een Westerscheldetunnel, dan is een veerdienst Kruiningen-Perkpolder niet te verantwoorden.

Wacht ik weet nog wat: veerdienst Tiel-Nijmegen over de Waal.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor waldo79 » Ma 08 Dec 2014, 18:36

Dat laatste zou ik waarderen, maar het is niet sneller dan per trein of bus.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Erno-BE » Ma 08 Dec 2014, 18:49

Een veerdienst Tiel-Nijmegen zou toch binnen drie kwartier kunnen.

Verder zat ik te denken aan een veerdienst Wageningen-Arnhem, maar dan moet er wel goed voor en natransport komen, in zowel Arnhem als Wageningen.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Karl » Ma 08 Dec 2014, 20:13

Als je dan toch mag fantaseren, dan zou ik het waterbusnetwerk in de regio Rotterdam intensiveren, zoals haltes nabij het Rivium bedrijvenpark en bij Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel; of meer richting Schiedam en Vlaardingen.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3743
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 08 Dec 2014, 20:14

Allicht kunnen we ze slopen? Of ombouwen voor toeristisch verkeer. Je kunt er niets meer mee in reizigersdienst.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2370
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Mr-W » Ma 08 Dec 2014, 22:04

Erno-BE schreef:Er bestaat nu toch een Westerscheldetunnel, dan is een veerdienst Kruiningen-Perkpolder niet te verantwoorden.
mwa voor die hoek zal het reistijd schelen al is de vraag of het voldoende reizigers zal trekken.Yerseke-st Maartensdijk- Stavenise -Zierikzee zou bijvoorbeeld ook kunnen of anna jacobapolder- Bruinisse.

Voor Brabant zit ik aan Veghel-Keldonk-Beek en Donk-Helmond of Helmond-Someren-Weert-
Neerpelt? te denken.

Verbinding Tiel-Nijmegen voel ik ook wel iets voor.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Bakpapier » Ma 08 Dec 2014, 22:25

Karl schreef:Als je dan toch mag fantaseren, dan zou ik het waterbusnetwerk in de regio Rotterdam intensiveren, zoals haltes nabij het Rivium bedrijvenpark en bij Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel; of meer richting Schiedam en Vlaardingen.

Dit is het enige zinnige plan dat in dit topic staat.


De rest is of heel erg dom (veerdiensten over een rivier als er ook gewoon een snelweg of spoorweg langs die rivier loopt :') ) of het betreft verbindingen die vroeger wel hebben bestaan maar tegenwoordig gewoon niet meer genoeg reizigers kunnen trekken wegens het verbeteren van overige infrastructuur.

Zo had je vroeger Anna Jacobapolder - Zijpe als veerdienst, simpelweg omdat je geen andere verbinding had, maar tegenwoordig kun je beter gewoon omrijden en daarom bestaat die veerdienst niet meer.

Perkpolder - Kruiningen is op zich wel kanshebbend, omdat dit sneller is dan met de bus helemaal omrijden naar Goes en dan 'terug' met de trein. Maar de vraag is welke relaties je hiermee bedient. Hulst - Goes en westelijker niet wnat dat gaat via de tunnel. En Hulst - Breda en verder oostelijk ook niet want dat gaat via de Bredabus. Dus alleen voor de richtingen BoZ en Roosendaal heeft het zin. Ik denk dat je met bredabus + trein naar Rotterdam ook sneller bent dan bus plus boot plus trein naar Rotterdam.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor baladid » Ma 08 Dec 2014, 22:37

Is Almere‍‍—A'dam Oost een optie?
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Bakpapier » Ma 08 Dec 2014, 22:40

Men heeft al eens geprobeerd om een veer tussen Almere en amsterdam C te laten varen, maar de sluizen vormen dan nogal een probleem.

Naar IJburg zou je wel kunnen varen (dan s er natransport per tram), maar je zit nog met het probleem: wie moet er in vredesnaam van Almere naar IJburg? Beide plaatsen zijn voornamelijk woonlocaties, en openbaar vervoer heb je vooral van woon naar werk/centrumlocaties en niet tussen twee woonlocaties. En boot + tram naar A'dam CS is langzamer dan gewoon met de trein. Verder is in Almere het natransport ook een probleem.

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor flipje » Ma 08 Dec 2014, 22:43

baladid schreef:Is Almere‍‍—A'dam Oost een optie?

Zat ik ook al aan te denken :wink:. In zou dan voor IJburg gaan en zorgen voor aansluiting op de tram.
De Fast Ferries komen dan eindelijk hun recht omdat er op het Markermeer geen snelheidsbeperkingen zijn.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Erno-BE » Ma 08 Dec 2014, 23:03

Bakpapier schreef:
Karl schreef:Als je dan toch mag fantaseren, dan zou ik het waterbusnetwerk in de regio Rotterdam intensiveren, zoals haltes nabij het Rivium bedrijvenpark en bij Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel; of meer richting Schiedam en Vlaardingen.

Dit is het enige zinnige plan dat in dit topic staat.


De rest is of heel erg dom (veerdiensten over een rivier als er ook gewoon een snelweg of spoorweg langs die rivier loopt :') ) of het betreft verbindingen die vroeger wel hebben bestaan maar tegenwoordig gewoon niet meer genoeg reizigers kunnen trekken wegens het verbeteren van overige infrastructuur.

Tussen zowel Nijmegen en Tiel als Arnhem en Wageningen loopt geen directe snelweg of spoorverbinding langs de rivier en is bij Nijmegen-Tiel de busverbinding met een overstap (lijn 89/42) en is bij Arnhem-Wageningen de busverbinding (lijn 52) traag en in de rustige uren infrequent. Een veerbootverbinding is een welkome aanvulling voor belangrijke vervoersrelaties zonder spoor of snelwegverbinding.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Suus » Ma 08 Dec 2014, 23:05

Van Den Helder naar Harlingen! Gewoon, omdat er al havens zijn er water ligt tussen deze twee bruisende metropolen.

(Als we toch allemaal random trajecten roepen en anderen die dat traject niet noemen dom gaan vinden, dan kan ik er ook wat van)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Erno-BE » Ma 08 Dec 2014, 23:07

Als we verder fantaseren: Terborg-Nijmegen, gewoon omdat het kan!

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3231
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Ronald » Ma 08 Dec 2014, 23:07

Enkhuizen-Stavoren natuurlijk 8-) . Missing link in het spoornetwerk :Y

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1646
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Erno-BE » Ma 08 Dec 2014, 23:11

Vaart daar niet al wat?

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3743
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 08 Dec 2014, 23:12

's winters niet. Misschien dan in aansluiting op de treinen en integratie in het spoorwegtarief?
Leven, en laten leven.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor SuperGhost » Ma 08 Dec 2014, 23:13

Tussen Nijmegen en Tiel loopt praktisch een rechte snelweg: de A15. Als je die in zuidelijke richting verlaat ben je al praktisch in Nijmegen. Daarnaast is er ook een rechtstreekse busdienst naar Nijmegen (lijnen 42 en 85 zijn in praktijk gekoppeld) en in Druten ook nog eens een goede overstap op de snelbussen.

Voor Arnhem-Wageningen zijn er al plannen om lijn 52 uit te breiden tot een HOV-lijn. Dat is logischer én rendabeler dan een fast-ferry (want dan moet je alsnog die lijn laten rijden voor de tussenliggende plaatsen en een ferry sluit in Wageningen ook niet aan op ander OV, dus ook niet richting de universiteit).

Daarnaast heeft een veer over de Waal of Rijn één groot nadeel ten opzichte van de bus: bij hoog of laag water kan die niet uitvaren. Het huidige OV is daardoor betrouwbaarder. (nog buiten beschouwing gelaten de groep mensen die zeeziek worden van een boot)

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Bakpapier » Ma 08 Dec 2014, 23:14

Erno-BE schreef:Tussen zowel Nijmegen en Tiel als Arnhem en Wageningen loopt geen directe snelweg of spoorverbinding langs de rivier en is bij Nijmegen-Tiel de busverbinding met een overstap (lijn 89/42) en is bij Arnhem-Wageningen de busverbinding (lijn 52) traag en in de rustige uren infrequent. Een veerbootverbinding is een welkome aanvulling voor belangrijke vervoersrelaties zonder spoor of snelwegverbinding.

Arnhem - Wageningen: Kan gewoon met bus 52 in pak em beet 40 minuten. Ik zie niet in hoe dat sneller zou moeten kunnen met een bootverbinding :') En daarom noem ik het plan dus dom. En weet je waarom deze bus infrequent rijdt? Omdat er blijkbaar genoeg alternatieven zijn om van wageningen in Arnhem te komen, en/of omdat er simpelweg niet heel veel vraag naar deze verbinding is.
Nijmegen - Tiel: kan gewoon met de trein, met een overstap op Elst. Deze overstap is momenteel niet heel erg ideaal, maar dan zou je daar wat aan moeten doen ... Dan is het toch gewoon dom om een bootplan te verzinnen? Dan ben je echt niet sneller dan met de trein hoor.

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 08 Dec 2014, 23:18

Gelukkig heb jij nooit domme ideeën... :')
Fear builds walls

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Bakpapier » Di 09 Dec 2014, 00:25

Ronaldussen schreef:Gelukkig heb jij nooit domme ideeën... :')

Als jij een idee dom vindt dan moet je dat vooral zeggen, en ook, zoals ik doe, beargumenteren waarom het een dom idee is.

Ik noem de ideën dom, niet de personen. Ook slimme mensen kunnen met domme ideeën komen.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor waldo79 » Di 09 Dec 2014, 00:32

Niet gaan miezemuizen op elkaar. Schiet niemand wat mee op (A)

On-topic: Op de Waal zou ik geen fastferry laten varen. Dat is een drukbevaren verkeer waarbij je de beroepsvaart in de weg vaart 8-) Als je je reizigers zeeziek wil krijgen moet je ze 30 kilometer mee laten varen...
Mij best :)

Rickingsh

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Berichtdoor Rickingsh » Di 09 Dec 2014, 01:09

Ook ik zou gaan voor Enkhuizen - Stavoren. De snelheid van de Fast Ferry's i.c.m. het verbeterde comfort zou deze veerverbinding weer aantrekkelijk kunnen maken en West-Friesland weer een vaste connectie geven met Provincie Fryslân buiten 'het seizoen'. Zet het product dan ook gelijk goed op de markt, met correcte aansluitingen en de algemeen maatschappelijk geaccepteerde betalingswijzen (dus geen texelhopper-bullshit o.i.d.), en ik durf te wedden dat het nog een rendabel verhaal wordt ook. Gelijk ook weer een excuus om het busvervoer aan beide kanten een beetje overeind te houden, onder het mom van een overstap op de FFF (of wat de naam ook zou worden in zo'n geval).


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast