wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
De Friesland-Fryslân-Ferry!
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Ik denk dat het niet voor niks is dat dat ding slechts in het zomerseizoen vaart. De vraag is simpelweg niet groot genoeg. Misschien dat dit ietsjes beter wordt als je gewoon met je OV chipkaart kunt inchecken en de frequentie wat hoger is, maar dan denk ik nog steeds dat je de pont zwaar moet subsidiëren buiten het hoogseizoen.
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Zoals ik al zei;Bakpapier schreef:Ik denk dat het niet voor niks is dat dat ding slechts in het zomerseizoen vaart. De vraag is simpelweg niet groot genoeg. Misschien dat dit ietsjes beter wordt als je gewoon met je OV chipkaart kunt inchecken en de frequentie wat hoger is, maar dan denk ik nog steeds dat je de pont zwaar moet subsidiëren buiten het hoogseizoen.
De snelheid van de Fast Ferry's i.c.m. het verbeterde comfort zou deze veerverbinding weer aantrekkelijk kunnen maken
De reden dat men de bestaande seizoensverbinding nauwelijks benut, is omdat het 1.) met een snelheid vaart wat gewoon onder de maat is voor een snelle verplaatsing van A naar B, en 2.) omdat het duidelijk in de markt is gezet als toeristische side-seeing verbinding (als het überhaubt al in de markt staat). Men weet ook simpelweg niet beter dan omreizen via de afsluitdijk of zelf de vierwieler te pakken.en de algemeen maatschappelijk geaccepteerde betalingswijzen
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Als de fastferry Dordrecht - Rotterdam gewoon tussen de schepen vaart,waldo79 schreef: On-topic: Op de Waal zou ik geen fastferry laten varen. Dat is een drukbevaren verkeer waarbij je de beroepsvaart in de weg vaart Als je je reizigers zeeziek wil krijgen moet je ze 30 kilometer mee laten varen...
zal dat op de veel bredere Waal zeker ook gewoon moeten kunnen!
Laatst gewijzigd door Gekko123 op di 09 dec 2014, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gerepareerd
Reden: quote gerepareerd
-
- Berichten: 3581
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
De vervoersrelatie tussen Noord-Holland en Friesland/Groningen is vrij zwak en bovendien concurreert zo'n veerdienst met de Qliner over de Afsluitdijk, die ook nog eens een overstap minder heeft. Ik zie geen brood in die verbinding, hoe mooi die ook lijkt.Rickingsh schreef:Ook ik zou gaan voor Enkhuizen - Stavoren. De snelheid van de Fast Ferry's i.c.m. het verbeterde comfort zou deze veerverbinding weer aantrekkelijk kunnen maken en West-Friesland weer een vaste connectie geven met Provincie Fryslân buiten 'het seizoen'. Zet het product dan ook gelijk goed op de markt, met correcte aansluitingen en de algemeen maatschappelijk geaccepteerde betalingswijzen (dus geen texelhopper-bullshit o.i.d.), en ik durf te wedden dat het nog een rendabel verhaal wordt ook. Gelijk ook weer een excuus om het busvervoer aan beide kanten een beetje overeind te houden, onder het mom van een overstap op de FFF (of wat de naam ook zou worden in zo'n geval).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Wat mij betreft is het voorstel niet zo kansrijk, omdat er al voldoende OV beschikbaar is. Hoewel het op centrum - centrum verbindingen concurrerend is in reistijd, maar een stop onderweg is wel aan te bevelen.michiel71 schreef:Als de fastferry Dordrecht - Rotterdam gewoon tussen de schepen vaart,waldo79 schreef: On-topic: Op de Waal zou ik geen fastferry laten varen. Dat is een drukbevaren verkeer waarbij je de beroepsvaart in de weg vaart Als je je reizigers zeeziek wil krijgen moet je ze 30 kilometer mee laten varen...
zal dat op de veel bredere Waal zeker ook gewoon moeten kunnen!
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Nee. Amsterdam-Leeuwarden blijft comfortabeler en waarschijnlijk ook sneller via Lelystad-Zwolle.Rickingsh schreef:Ook ik zou gaan voor Enkhuizen - Stavoren. De snelheid van de Fast Ferry's i.c.m. het verbeterde comfort zou deze veerverbinding weer aantrekkelijk kunnen maken en West-Friesland weer een vaste connectie geven met Provincie Fryslân buiten 'het seizoen'. Zet het product dan ook gelijk goed op de markt, met correcte aansluitingen en de algemeen maatschappelijk geaccepteerde betalingswijzen (dus geen texelhopper-bullshit o.i.d.), en ik durf te wedden dat het nog een rendabel verhaal wordt ook. Gelijk ook weer een excuus om het busvervoer aan beide kanten een beetje overeind te houden, onder het mom van een overstap op de FFF (of wat de naam ook zou worden in zo'n geval).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Zo'n verbinding zou dan ook vrij weinig met Amsterdam te maken hebben :')
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Want in Enkhuizen kun je niet overstappen op de intercity naar Amsterdam Centraal?
Ik denk dat die ferry er ook vooral is voor reizigers uit Stavoren en omgeving die naar Amsterdam moeten, of anders voor mensen uit Friesland die richting Enkhuizen moeten. Dat is dus niet zo'n grote groep.
Ik denk dat die ferry er ook vooral is voor reizigers uit Stavoren en omgeving die naar Amsterdam moeten, of anders voor mensen uit Friesland die richting Enkhuizen moeten. Dat is dus niet zo'n grote groep.
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Zeker niet. Maar ik denk dat het net zoals Enkhuizen-Lelystad een verbinding van nationaal belang moet worden. Al lijkt een keer per twee uur mij voldoende voor die verbinding. Kun je volgens mij met een boot af.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Laat men op Enkhuizen-Lelystad de normale dienstregeling dan eerst maar eens terugkeren.
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Ook enkhuizen-lelystad wordt bedroevend weinig gebruikt, er rijdt welgeteld één bus 650 per dag van wervershoof naar station lelystad. De vraag tussen deze twee regio's is nu eenmaal niet zo groot. De reizigersaantallen zullenbest ietsjes beter worden bij meer aanbod, maar het is en blijft een sterk verliesgevende verbinding.
Dat geldt ook voor enkhuizen-stavoren, vrees ik, zeker ook omdat het een boot betreft ipv een vaste verbinding.
Dat geldt ook voor enkhuizen-stavoren, vrees ik, zeker ook omdat het een boot betreft ipv een vaste verbinding.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Van mij hoeft het dan ook geen hoogfrequente verbinding te zijn. 1x p/u zou al voldoende kunnen zijn.
Overigens is sindsdien de Hanzelijn geopend, wat ook de groep reizigers die baat bij zo'n busverbinding heeft groter maakt (niet alleen puur Enkhuizen-Lelystad, maar ook al vanaf Enkhuizen naar Zwolle en verder). Dat wil niet zeggen dat die groot genoeg is, maar dat hij al wel iets groter kan zijn geworden.
Als de plannen voor het vliegveld door gaan, zie ik ook wel meer vraag ontstaan, niet alleen door vakantiegangers, maar ook door extra werkgelegenheid.
Daarnaast wordt vraag ook wel deels gecreëerd door aanbod. Als er geen aanbod is (of die te mager is), dan zullen consumenten (reizigers) naar een alternatief gaan zoeken (in dit geval dus de auto).
Overigens is sindsdien de Hanzelijn geopend, wat ook de groep reizigers die baat bij zo'n busverbinding heeft groter maakt (niet alleen puur Enkhuizen-Lelystad, maar ook al vanaf Enkhuizen naar Zwolle en verder). Dat wil niet zeggen dat die groot genoeg is, maar dat hij al wel iets groter kan zijn geworden.
Als de plannen voor het vliegveld door gaan, zie ik ook wel meer vraag ontstaan, niet alleen door vakantiegangers, maar ook door extra werkgelegenheid.
Daarnaast wordt vraag ook wel deels gecreëerd door aanbod. Als er geen aanbod is (of die te mager is), dan zullen consumenten (reizigers) naar een alternatief gaan zoeken (in dit geval dus de auto).
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Ja, en? Volgens mij is vrijwel iedere OV-verbinding verliesgevend. We moeten afstappen van het waanidee dat OV winstgevend hoort te zijn.Bakpapier schreef:Ook enkhuizen-lelystad wordt bedroevend weinig gebruikt, er rijdt welgeteld één bus 650 per dag van wervershoof naar station lelystad. De vraag tussen deze twee regio's is nu eenmaal niet zo groot. De reizigersaantallen zullenbest ietsjes beter worden bij meer aanbod, maar het is en blijft een sterk verliesgevende verbinding.
Dat geldt ook voor enkhuizen-stavoren, vrees ik, zeker ook omdat het een boot betreft ipv een vaste verbinding.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
De Houtribdijk is nu niet bepaald een drukke weg te noemen. Kijk als dat ding nou bol zou staan van de auto's dan had er allang een bus gereden.
Dat niet al het OV winstgevend moet zijn daar ben ik het mee eens. Maar dat maakt het wel onaantrekkelijk om een nieuwe verbinding te introduceren die bij voorbaat al zwaar verlieslijdend is. Als de verbinding al zou bestaan, zou ik ook zeggen 'niet opheffen', maar deze bestaat simpelweg niet en dan acht ik de kans dat dit wordt geïntroduceerd erg klein.
De discrepantie auto - ov is op lelystad-enkhuizen wel erg groot natuurlijk. 45 minuten versus bijna 2 uur. Maar dat heb je wel op meer verbindingen...
Dat niet al het OV winstgevend moet zijn daar ben ik het mee eens. Maar dat maakt het wel onaantrekkelijk om een nieuwe verbinding te introduceren die bij voorbaat al zwaar verlieslijdend is. Als de verbinding al zou bestaan, zou ik ook zeggen 'niet opheffen', maar deze bestaat simpelweg niet en dan acht ik de kans dat dit wordt geïntroduceerd erg klein.
De discrepantie auto - ov is op lelystad-enkhuizen wel erg groot natuurlijk. 45 minuten versus bijna 2 uur. Maar dat heb je wel op meer verbindingen...
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Hierbij mij dienstregelingvoorstel voor de "IJFF" (IJsselmeer Fast Ferry), gebaseerd op de huidige treindienstregeling.
Voor de vaartijd Enkhuizen-Stavoren en Enkhuizen-Urk heb ik 40 minuten aangehouden, moet lukken lijkt me. Dan kun je met drie boten dus de lijn Stavoren-Enkhuizen-Urk varen in uursdienst.
Ieder uur, traject Enkhuizen-Urk (uiteraard) niet op zondag:
Voorbeeld verbinding Leeuwarden - Stavoren - Enkhuizen - Amsterdam:
Voorbeeld verbinding Urk - Enkhuizen - Amsterdam:
Ik vind het wel wat
Voor de vaartijd Enkhuizen-Stavoren en Enkhuizen-Urk heb ik 40 minuten aangehouden, moet lukken lijkt me. Dan kun je met drie boten dus de lijn Stavoren-Enkhuizen-Urk varen in uursdienst.
Ieder uur, traject Enkhuizen-Urk (uiteraard) niet op zondag:
Code: Selecteer alles
Stavoren v. 14.05
Enkhuizen a. 14.45
------------
Enkhuizen v. 14.50
Urk a. 15.25
=====================
Urk v. 15.35
Enkhuizen a. 16.10
------------
Enkhuizen v. 16.15
Stavoren a. 16.55
Code: Selecteer alles
Leeuwarden v. 13.03
Sneek v. 13.30
Stavoren a. 13.57
----------
Stavoren v. 14.05
Enkhuizen a. 14.45
----------
Enkhuizen v. 14.54
Hoorn a. 15.20
Amsterdam C a. 15.53
=====================
Amsterdam C v. 16.09
Hoorn v. 16.44
Enkhuizen a. 17.08
----------
Enkhuizen v. 17.15
Stavoren a. 17.55
----------
Stavoren v. 18.04
Sneek v. 18.39
Leeuwarden a. 18.58
Code: Selecteer alles
Urk v. 15.35
Enkhuizen a. 16.10
------------
Enkhuizen v. 16.24
Hoorn a. 16.50
Amsterdam C a. 17.23
=====================
Amsterdam C v. 17.39
Hoorn v. 18.14
Enkhuizen a. 18.38
----------
Enkhuizen v. 18.50
Urk a. 19.25
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
40 minuten vind ik zelfs nog wat aan de voorzichtige kant. Als ik de meetinstrumenten d'r eventjes bijpak valt al snel genoeg op dat de afstand Enkhuizen - Stavoren niet veel groter is dan het voormalige traject Velsen Pontplein - Amsterdam CS. Daar bovenop komt ook nog eens dat je op het IJsselmeer minder tot geen rekening hoeft te houden met de beroepsvaart, dus kan het tempo nog extra opgevoert worden ook. 20-25 minuten lijkt me daarom ruim voldoende :)
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
Misschien heeft Doeksen er wat aan om diensten naar Vlieland en Terschelling uit te breiden? Of een andere rederij naar Ameland of Schiermonnikoog?
Ik doe ook maar wat
Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?
doeksen heeft geen geld. voor andere eilanden voegen ze niks toe.Ardan schreef:Misschien heeft Doeksen er wat aan om diensten naar Vlieland en Terschelling uit te breiden? Of een andere rederij naar Ameland of Schiermonnikoog?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten