wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door hidihi »

Dit najaar heeft de connexxion geprobeerd zijn oude fast ferries die naar Amsterdam vaarde te verkopen. Ze zijn al langer bezig met verkooptechnieken. De poging om de 3 schepen met een minimum van 300.000 euro via een veilinghuis te verkopen is mislukt. Nu de vraag hier zou er een nieuwe bestemming voor deze relatief jonge schepen gevonden kunnen worden?

Mijn idee is om de schepen voor nieuwe route te gaan gebruiken. Dordrecht-Spijkenisse. De route is een duidelijke keus want zowel Dord als Spijkenisse zijn relatief grote steden die een langzame verbinding met elkaar hebben.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door waldo79 »

Beide steden hebben een pendel op Rotterdam omdat dat het economisch centrum van de regio is. Die verbindingen zijn goed geregeld. Ik zie er weinig brood in.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Daantje »

De verbinding Kruiningen - Perkpolder nieuw leven inblazen?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Nitein-Repart »

Er bestaat nu toch een Westerscheldetunnel, dan is een veerdienst Kruiningen-Perkpolder niet te verantwoorden.

Wacht ik weet nog wat: veerdienst Tiel-Nijmegen over de Waal.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door waldo79 »

Dat laatste zou ik waarderen, maar het is niet sneller dan per trein of bus.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Nitein-Repart »

Een veerdienst Tiel-Nijmegen zou toch binnen drie kwartier kunnen.

Verder zat ik te denken aan een veerdienst Wageningen-Arnhem, maar dan moet er wel goed voor en natransport komen, in zowel Arnhem als Wageningen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Karl »

Als je dan toch mag fantaseren, dan zou ik het waterbusnetwerk in de regio Rotterdam intensiveren, zoals haltes nabij het Rivium bedrijvenpark en bij Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel; of meer richting Schiedam en Vlaardingen.
Het is een spectrum.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Jef400 »

Allicht kunnen we ze slopen? Of ombouwen voor toeristisch verkeer. Je kunt er niets meer mee in reizigersdienst.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Mr-W »

Erno-BE schreef:Er bestaat nu toch een Westerscheldetunnel, dan is een veerdienst Kruiningen-Perkpolder niet te verantwoorden.
mwa voor die hoek zal het reistijd schelen al is de vraag of het voldoende reizigers zal trekken.Yerseke-st Maartensdijk- Stavenise -Zierikzee zou bijvoorbeeld ook kunnen of anna jacobapolder- Bruinisse.

Voor Brabant zit ik aan Veghel-Keldonk-Beek en Donk-Helmond of Helmond-Someren-Weert-
Neerpelt? te denken.

Verbinding Tiel-Nijmegen voel ik ook wel iets voor.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Bakpapier »

Karl schreef:Als je dan toch mag fantaseren, dan zou ik het waterbusnetwerk in de regio Rotterdam intensiveren, zoals haltes nabij het Rivium bedrijvenpark en bij Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel; of meer richting Schiedam en Vlaardingen.
Dit is het enige zinnige plan dat in dit topic staat.


De rest is of heel erg dom (veerdiensten over een rivier als er ook gewoon een snelweg of spoorweg langs die rivier loopt :') ) of het betreft verbindingen die vroeger wel hebben bestaan maar tegenwoordig gewoon niet meer genoeg reizigers kunnen trekken wegens het verbeteren van overige infrastructuur.

Zo had je vroeger Anna Jacobapolder - Zijpe als veerdienst, simpelweg omdat je geen andere verbinding had, maar tegenwoordig kun je beter gewoon omrijden en daarom bestaat die veerdienst niet meer.

Perkpolder - Kruiningen is op zich wel kanshebbend, omdat dit sneller is dan met de bus helemaal omrijden naar Goes en dan 'terug' met de trein. Maar de vraag is welke relaties je hiermee bedient. Hulst - Goes en westelijker niet wnat dat gaat via de tunnel. En Hulst - Breda en verder oostelijk ook niet want dat gaat via de Bredabus. Dus alleen voor de richtingen BoZ en Roosendaal heeft het zin. Ik denk dat je met bredabus + trein naar Rotterdam ook sneller bent dan bus plus boot plus trein naar Rotterdam.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door baladid »

Is Almere‍‍—A'dam Oost een optie?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Bakpapier »

Men heeft al eens geprobeerd om een veer tussen Almere en amsterdam C te laten varen, maar de sluizen vormen dan nogal een probleem.

Naar IJburg zou je wel kunnen varen (dan s er natransport per tram), maar je zit nog met het probleem: wie moet er in vredesnaam van Almere naar IJburg? Beide plaatsen zijn voornamelijk woonlocaties, en openbaar vervoer heb je vooral van woon naar werk/centrumlocaties en niet tussen twee woonlocaties. En boot + tram naar A'dam CS is langzamer dan gewoon met de trein. Verder is in Almere het natransport ook een probleem.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door flipje »

baladid schreef:Is Almere‍‍—A'dam Oost een optie?
Zat ik ook al aan te denken :wink:. In zou dan voor IJburg gaan en zorgen voor aansluiting op de tram.
De Fast Ferries komen dan eindelijk hun recht omdat er op het Markermeer geen snelheidsbeperkingen zijn.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Nitein-Repart »

Bakpapier schreef:
Karl schreef:Als je dan toch mag fantaseren, dan zou ik het waterbusnetwerk in de regio Rotterdam intensiveren, zoals haltes nabij het Rivium bedrijvenpark en bij Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel; of meer richting Schiedam en Vlaardingen.
Dit is het enige zinnige plan dat in dit topic staat.


De rest is of heel erg dom (veerdiensten over een rivier als er ook gewoon een snelweg of spoorweg langs die rivier loopt :') ) of het betreft verbindingen die vroeger wel hebben bestaan maar tegenwoordig gewoon niet meer genoeg reizigers kunnen trekken wegens het verbeteren van overige infrastructuur.
Tussen zowel Nijmegen en Tiel als Arnhem en Wageningen loopt geen directe snelweg of spoorverbinding langs de rivier en is bij Nijmegen-Tiel de busverbinding met een overstap (lijn 89/42) en is bij Arnhem-Wageningen de busverbinding (lijn 52) traag en in de rustige uren infrequent. Een veerbootverbinding is een welkome aanvulling voor belangrijke vervoersrelaties zonder spoor of snelwegverbinding.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Suus »

Van Den Helder naar Harlingen! Gewoon, omdat er al havens zijn er water ligt tussen deze twee bruisende metropolen.

(Als we toch allemaal random trajecten roepen en anderen die dat traject niet noemen dom gaan vinden, dan kan ik er ook wat van)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Nitein-Repart »

Als we verder fantaseren: Terborg-Nijmegen, gewoon omdat het kan!
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Ronald »

Enkhuizen-Stavoren natuurlijk 8-) . Missing link in het spoornetwerk :Y
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Nitein-Repart »

Vaart daar niet al wat?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Jef400 »

's winters niet. Misschien dan in aansluiting op de treinen en integratie in het spoorwegtarief?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door SuperGhost »

Tussen Nijmegen en Tiel loopt praktisch een rechte snelweg: de A15. Als je die in zuidelijke richting verlaat ben je al praktisch in Nijmegen. Daarnaast is er ook een rechtstreekse busdienst naar Nijmegen (lijnen 42 en 85 zijn in praktijk gekoppeld) en in Druten ook nog eens een goede overstap op de snelbussen.

Voor Arnhem-Wageningen zijn er al plannen om lijn 52 uit te breiden tot een HOV-lijn. Dat is logischer én rendabeler dan een fast-ferry (want dan moet je alsnog die lijn laten rijden voor de tussenliggende plaatsen en een ferry sluit in Wageningen ook niet aan op ander OV, dus ook niet richting de universiteit).

Daarnaast heeft een veer over de Waal of Rijn één groot nadeel ten opzichte van de bus: bij hoog of laag water kan die niet uitvaren. Het huidige OV is daardoor betrouwbaarder. (nog buiten beschouwing gelaten de groep mensen die zeeziek worden van een boot)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Bakpapier »

Erno-BE schreef: Tussen zowel Nijmegen en Tiel als Arnhem en Wageningen loopt geen directe snelweg of spoorverbinding langs de rivier en is bij Nijmegen-Tiel de busverbinding met een overstap (lijn 89/42) en is bij Arnhem-Wageningen de busverbinding (lijn 52) traag en in de rustige uren infrequent. Een veerbootverbinding is een welkome aanvulling voor belangrijke vervoersrelaties zonder spoor of snelwegverbinding.
Arnhem - Wageningen: Kan gewoon met bus 52 in pak em beet 40 minuten. Ik zie niet in hoe dat sneller zou moeten kunnen met een bootverbinding :') En daarom noem ik het plan dus dom. En weet je waarom deze bus infrequent rijdt? Omdat er blijkbaar genoeg alternatieven zijn om van wageningen in Arnhem te komen, en/of omdat er simpelweg niet heel veel vraag naar deze verbinding is.
Nijmegen - Tiel: kan gewoon met de trein, met een overstap op Elst. Deze overstap is momenteel niet heel erg ideaal, maar dan zou je daar wat aan moeten doen ... Dan is het toch gewoon dom om een bootplan te verzinnen? Dan ben je echt niet sneller dan met de trein hoor.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door AppleMoose »

Gelukkig heb jij nooit domme ideeën... :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Bakpapier »

Ronaldussen schreef:Gelukkig heb jij nooit domme ideeën... :')
Als jij een idee dom vindt dan moet je dat vooral zeggen, en ook, zoals ik doe, beargumenteren waarom het een dom idee is.

Ik noem de ideën dom, niet de personen. Ook slimme mensen kunnen met domme ideeën komen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door waldo79 »

Niet gaan miezemuizen op elkaar. Schiet niemand wat mee op (A)

On-topic: Op de Waal zou ik geen fastferry laten varen. Dat is een drukbevaren verkeer waarbij je de beroepsvaart in de weg vaart 8-) Als je je reizigers zeeziek wil krijgen moet je ze 30 kilometer mee laten varen...
Rickingsh

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Rickingsh »

Ook ik zou gaan voor Enkhuizen - Stavoren. De snelheid van de Fast Ferry's i.c.m. het verbeterde comfort zou deze veerverbinding weer aantrekkelijk kunnen maken en West-Friesland weer een vaste connectie geven met Provincie Fryslân buiten 'het seizoen'. Zet het product dan ook gelijk goed op de markt, met correcte aansluitingen en de algemeen maatschappelijk geaccepteerde betalingswijzen (dus geen texelhopper-bullshit o.i.d.), en ik durf te wedden dat het nog een rendabel verhaal wordt ook. Gelijk ook weer een excuus om het busvervoer aan beide kanten een beetje overeind te houden, onder het mom van een overstap op de FFF (of wat de naam ook zou worden in zo'n geval).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten