Buslijnen in de provincie Gelderland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

Zou Winterswijk niet zo'n stadsbusje kunnen krijgen? Lochem als voorbeeld, maar dan reboot met frequentie van 1x/uur.
Een buurtbusje Aalten- Winterswijk- Südlohn zou ook kunnen.
Misschien een schoollijntje naar Enschede als lijn 673 met 2 ritten in de ochtend en middag ofzo. Ook een mooi alternatief.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Ik zat even te kijken, maar lijn 71 (Duitse lijn) keert nu 32 minuten in Winterswijk (van .08 tot .40)
Wellicht zou je met de Duitsers samen kunnen werken en deze lijn iets veranderen om Winterswijk nog enigszins redelijk te bedienen dan.
In die huidige keertijd kun je gemakkelijk doorrijden. Je hebt dan in principe 16 minuten de tijd om nog ergens naartoe te rijden met de huidige tijden.

Dit zou bijvoorbeeld als volgt kunnen:
Afbeelding
Blauw = route lijn 73
Rood = huidige route lijn 71
Rood stippel = aangepaste/verlengde route lijn 71.
Rondjes: wit = halte die bediend blijft, grijs = halte die verdwijnt, geel = nieuwe halte

Het verlengde stukje is volgens mijn routeplanner 8 minuten. Met haltes erbij zou je op 10-12 minuten komen. Dan houdt je 8-12 minuten keertijd over in Winterswijk-Noord. Dat lijkt me meer dan genoeg. Ik denk dat je op deze manier qua route Winterswijk prima bediend, wellicht zelfs beter (W'wijk Noord wordt dan immers beter bediend).
Ik zie overigens dat ik bij station West een geel bolletje ben vergeten te tekenen, uiteraard moet de bus daar dan ook stoppen. Hiermee verbind je dat station dan ook met het ziekenhuis

Wel heb je nog een paar andere aanpassingen nodig:
1) Lijn 71 rijdt slechts 1x p/2u doordeweeks en 1x p/u op zaterdag (altijd met kleine bus) en niet na 17u en zondags. Dit zul je moeten uitbreiden naar minimaal 1x p/u ma-za tot minimaal 20u. Van het geld dat vrijkomt als je lijn 73 zou schrappen kun je een (klein) deel hiervoor gebruiken uiteraard.

2) Daarnaast moet je de OV-chipkaart geldig maken op minimaal het Nederlandse deel (niet niet geldig in die bus).

3) Als laatst zul je de vertrek/aankomsttijden op station Winterswijk moeten aanpassen. Aankomst is nu .08 en vertrek is .40. Dit is beiden te vroeg, omdat je dan niet (goed) op de treinen aansluit. Ideale doorkomsttijd is natuurlijk .15/.45 (zodat je in beide richtingen van/naar de treinen kan aansluiten). Vraag is echter of je dan in Vreden nog goed blijft aansluiten op de bus van/naar Münster (nu aansluitgarantie). Hiervoor zul je dus samen met de Duitsers naar een oplossing moeten zoeken. Met deze tijden houdt je ook op station West een redelijke aansluiting (+/- 11 minuten) vanuit Noord/Ziekenhuis op de treinen van/naar Zutphen.

Het is dus in principe wel heel goed mogelijk, maar er zitten wel wat haken en ogen aan en je moet goed gaan samenwerken met onze oosterburen.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Chrysa »

Photobucket werkt niet meer. :p
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door lijntaxi »

SuperGhost schreef:
OmniLezer schreef:
SuperGhost schreef:Ik vraag me af of het (mogelijk) schrappen van lijn 1 niet ook een voorbereiding zou kunnen zijn op het doortrekken van lijn 300. Gelderland wil die graag doorrijden naar Malden, alleen krijg je dan met lijnen 1, 83 en 300 dan wel een behoorlijke overcapaciteit.
Ik denk zelf dat één van de twee de stadsfunctie moet overnemen en dat is moeilijk te beslissen omdat lijn 83 niet van Nijmegen/Arnhem is en lijn 300 een sneldienst/HOV iets moet worden.
Lijn 83 is weldegelijk deels van Arnhem-Nijmegen, die behoort bij beide concessies.

Wat mij betreft lijn 83 na Gennep (vanuit Venlo gezien) laten afbuigen naar station Cuijk, met in Gennep een goede aansluiting op lijn 300 naar Nijmegen en in Cuijk een goede aansluiting op de trein naar Nijmegen.

Lijn 300 dan vanaf Heyendaal verlengen naar Gennep met de route van lijn 83. Enige aanpassing is dat in Mook via het station wordt gereden (maar een snellere route dan de huidige lijn 1, namelijk alleen via de Stationsstraat en de Lindenlaan). Dit vrij kleine ommetje moet prima kunnen voor een HOV-lijn. Lijn 331 maakt immers ook een klein ommetje om de wijk Oosterhout te bedienen (terwijl lijn 14 dit ook had kunnen doen).

Voor de stadslijn door Malden kun je dan lijn 9 herrouteren en via Malden-West naar het Radboudumc en HAN te sturen. In plaats van de bossen tussen Overasselt en Weezenhof te bedienen, bedien je dan ook Heumen en bedien je Overasselt ook iets beter. Voor Nijmegen-Zuidwest heb je immers ook al de frequentere lijn 6 om naar het Radboud te komen en voor de verbinding Nijmegen Zuidwest<->Grave/Uden kan via Station Dukenburg gereisd worden (lijnen 4, 6 of 331 en dan daar overstappen op 99)
Persoonlijk zou ik willen pleiten voor de een snelbus van Uden via Grave busstation naar Nijmegen Spinozagebouw/Tandheelkunde, Erasmusgebouw, Huygensgebouw, station Heyendaal en via de Spoorkuil naar het station. En een frequentieverhoging op dit traject.
Mensen die vanuit Grave, Overasselt, Nederasselt, Overasselt en Alverna per se snel op station Nijmegen moeten zijn, moet maar een alternatief bedacht worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Western Soldier »

Ik weet niet of het een eigen topic moet gaan krijgen, of dat ik het hier moet plaatsen. Maar ik heb wat ideeën voor de trolleylijnen in Arnhem. Wat mij betreft kan daar het een en ander efficiënter kan. De reden voor die gedachte is dat bijvoorbeeld de koppeling van lijn 1 niet handig is. Het aantal reizigers tussen Centraal Station en Velp is voor mijn gevoel een stuk drukker dan tussen Centraal Station en Oosterbeek. Tussen Centraal Station en Oosterbeek kan doordeweeks overdag prima met een kwartierdienst verder en misschien zelfs gewoon een halfuursdienst, terwijl de lijn naar Velp in de spits gewoon stamp vol zit. Daar kan geen reiziger meer bij. Daar zou in de spits een 10-minutendienst niet een overbodige luxe zijn. Op zaterdag is het traject Oosterbeek-Stad voor mijn gevoel drukker dan overdag doordeweeks. Wellicht een gevolg van het feit dat de trein zaterdag 1x per uur rijdt in plaats van 2x en vanwege het feit dat lijn 352 die zaterdags ook 2x per uur rijdt, welke toch ook een behoorlijk aantal reizigers uit Oosterbeek trekt.

Doordat lijn 2 naar De Laar West nu overdag en zaterdag 4x per uur gaat rijden krijg je tussen Monchyplein en Centraal Station een dubbele kwartierdienst nog even los van de overige lijnen die er rijden. Het stuk Centraal Station-Het Duifje gaat namelijk ook 4x per uur. Ik kan mij niet voorstellen dat het nodig is dat in stand te houden voor alleen het stuk Monchyplein-Het Duifje, aangezien daar ook nog lijn 33 rijdt. Met het terugbrengen van dat gedeelte naar 2x per uur houdt je per saldo tussen Monchyplein-Centraal Station evenveel bussen over als voorheen. Wat ik dus zou doen is Oosterbeek aan Het Duifje koppelen. De losse stukken zijn nu Burgers Zoo-Centraal Station en Velp-Centraal Station. Die laatste zou ik in de spits 6x per uur laten rijden. De enige lijn in het zuiden waarvoor dat geen overkill is Centraal-Station Schuytgraaf. Ik zou dat dus kopppelen aan Velp-Centraal Station. Blijft over Burgers Zoo-Presikhaaf.

Samengevat zou ik dus de volgende lijnen hanteren:
Oosterbeek-Het Duifje
Burgers Zoo-Presikhaaf
Schuytgraaf-Velp
Rijkerswoerd-Geitenkamp
Centraal Station-De Laar West via Kronenburg
De Laar West-Elsweide/HAN

Laat weten wat jullie vinden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door TreinenFreak »

Ik ken deze regio niet zo maar zal toch even mijn mening geven. Een trolleylijn van Burgers Zoo naar Presikhaaf is niet logisch en zou dan beter opgedeeld kunnen worden in 2 lijnen (beide tot aan station). Verder is 2x per uur naar het Duifje naar mijn mening een doodsteek voor deze trolleylijn. Het aantal reizigers is best hoog en ook al wordt vanaf de Monchyplein dan nog steeds dezelfde frequentie geboden (combinatie lijn 2+3). De frequentie in Malburgen, Immerloo en het Duifje gaan dan drastisch naar beneden, wat waarschijnlijk zorgt voor minder reizigers.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Western Soldier »

In de spits en op zaterdag blijft het naar Het Duifje naar mijn idee wel 4x per uur, daar vanwege het feit dat Oosterbeek-Centraal Station zaterdags drukker is dan doordeweeks overdag. Dus winkelen in de stad kan voor de mensen nog steeds elk kwartier. Je zou wellicht als oplossing lijn 33 ook overdag 4x per uur kunnen laten rijden, waarvan 2x tot aan Huissen en 2x door naar Nijmegen, zoals nu in de spits al gebeurd. Dan blijft Het Duifje wel gewoon dezelfde frequentie hebben, afgezien van de eindhalte zelf dan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Western Soldier »

Ik wil weer even een nieuw idee aandragen. De plaats Renkum wordt momenteel bediend door lijn 51, 352 en buurtbussen. Lijn 51 is in de spits erg druk en buiten de spits goed gevuld, maar niet overvol. Voor lijn 352 geldt dat staan er standaard bij hoort, met enkele ritten, waarbij het zo druk is dat je moeite moet doen om bij de deur te kunnen komen bij het uitstappen. Renkum ligt niet eens zo ver van het spoor. Toch duurt het behoorlijk lang voordat je bij een station staat. Ede-Wageningen kost 40 minuten en Arnhem Centraal duurt 30 minuten. Arnhem Zuid is te bereiken in circa 35 minuten. Met de buurtbus is Wolfheze in 15 minuten te bereiken, maar de buurtbus rijdt 1x per uur en de eerste bus komt om 8.24 bij station Wolfheze. Mensen kunnen natuurlijk fietsen, maar dat is ook een behoorlijk lang stuk. Ik wil eens kijken of er mogelijkheden zijn om Renkum dichterbij de trein te brengen.

Een aantal ideeën:
1). De buurtbus eerder laten rijden en het tijdpad 32 minuten vervroegen. De eerste bus komt dan aan om 6.52 op station Wolfheze, waarmee je de treinen beide richtingen op kunt halen. De sprinter naar Arnhem Centraal vertrekt om 6.57 en de sprinter naar Ede-Wageningen vertrekt om 6.59.
2). Een reguliere buslijn tussen Heidesteinlaan en Station Wolfheze. Deze is sneller dan de buurtbus, omdat de buurtbus nog heel Renkum aandoet, terwijl een reguliere bus 7 minuten sneller kan zijn. Daarmee is het mogelijk om rond 6.43 op de bus te stappen. Lijn 54 uit Heteren eindigt daar momenteel en zou dus ook doorgetrokken kunnen worden.
3). Een reguliere buslijn van Heidesteinlaan naar Ede-Wageningen. Een dergelijke bus kan in 20 minuten van Renkum naar Ede-Wageningen komen. 20 minuten sneller dan de snelste reismogelijkheid. Het enige probleem hiervoor is dat je dan in 2 consessies moet rijden.

Momenteel moet men bij Heidesteinlaan om 6.30 opstappen om om 7.01 de IC naar Den Helder te kunnen halen in Arnhem Centraal. Met plan 1 wordt kan men om 6.33 op Heidesteinlaan opstappen om via Wolfheze om 7.11 de IC naar Den Helder te kunnen halen in Ede-Wageningen. Met plan 2 kan men op Heidesteinlaan opstappen om 6.40 waarmee men om 7.11 de IC naar Den Helder kan hebben in Ede-Wageningen. Met plan 3 is opstappen om 6.45 nog mogelijk. Dit is momenteel de meest gunstige halte.

De in de huidige dienstregeling meest ongunstige halte is Telefoonweg (eigenlijk Hackettweg, maar die bushalte is lastig aan te doen in een uitvoerbaar plan). Op Telefoonweg kan men nu de bus pakken om 6.43. Hiermee kan men in Ede-Wageningen om 7.41 de IC naar Den Helder hebben. Met optie 1 en 2 kan dit 6.48 worden, waarmee men de IC van 7.11 kan halen in Ede-Wageningen. Met optie 3 hoeft men pas om 6.53 op te stappen. Vanaf Telefoonweg is bovendien de eerste bus naar Arnhem pas om 7.13. Hiermee kan men pas om 8.05 een IC naar Nijmegen hebben en pas om 8.23 een IC naar Roosendaal. Met plan 1 en 2 is de sprinter van 7.11 naar Wijchen te halen en de IC van 7.23 richting Roosendaal.

Met een paar veranderingen in de dienstregeling is met name Renkum-Noord 30 minuten dichter bij de Randstad te brengen en zelfs 60 minuten dichter bij Brabant te brengen. Natuurlijk kun je je afvragen in hoeverre dit nodig is, maar de cijfers liegen niet. Wolfheze is een heel stuk kleiner dan Oosterbeek en toch heeft het bijna 20% meer reizigers dan Oosterbeek, maar die reizigers komen zeker niet allemaal uit Wolfheze zelf. Ook is het verschil niet volledig af te schuiven aan het feit dat voor een groot deel van Oosterbeek de bus naar Arnhem sneller is. Dit geldt echter een stuk minder voor reizen naar de Randstad.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Western Soldier »

Na de zomervakantie ben ik begonnen met een studie in Amsterdam en ik reis dus nu dagelijks tussen Renkum en Amsterdam. Er zijn een paar dingen die mij opvallen tijdens mijn reis en in dit topic wil ik de punten toelichten die mij in Gelderland opvallen.

Voor mijn heenreis zijn er 2 verschillende routes en die zal ik eerst toelichten voor ik begin over mijn punten om te verbeteren.

Optie 1: Voor 8.00 rijdt de buurtbus nog niet en dan is de snelste optie lijn 51 naar Wageningen en vervolgens lijn 84, 86 of 88 naar Ede-Wageningen afhankelijk van welke lijn als eerste vertrekt. In Ede-Wageningen sluiten de bussen perfect aan op de intercity met eindbestemming Schiphol Airport en dus stap ik over op Utrecht Centraal, zodat ik te Amsterdam Amstel over kan stappen op de metro naar Weesperplein. Een enkele keer mis ik de genoemde intercity en dan kom ik in de rechtstreekse intercity terecht. Mijn reistijd vanaf mijn beginhalte tot eindhalte bedraagt in dit geval normaal gesproken 1 uur en 40 minuten. Hierbij moet wel gezegd worden dat waar de overstap vanuit de intercity uit Maastricht op de metro officieel lijn 51 is, maar het komt zeer regelmatig voor dat het de eerdere 53 is, waarmee de reistijd 1 uur en 38 minuten bedraagt. Een metro later dan de genoemde lijn 51 is zeldzaam.

Optie 2: Na 8.00 is het de buurtbus die mij een enorme uitkomst biedt. Daarmee reis ik via Wolfheze naar Ede-Wageningen, waarmee de aansluiting is op de intercity naar Den Helder, waarmee ik dus niet hoef over te stappen op Utrecht Centraal. De aansluiting in Wolfheze is met 5 minuten ook zeer goed te doen en tot nog toe heb ik daar geen enkel probleem mee om die te halen en de aansluiting van sprinter op de intercity is feilloos. Ook als de sprinter vertraging heeft haal je de intercity gewoon, omdat de intercity er toch altijd achter zit. Ook deze intercity sluit in principe aan op metro 51. Hiermee is de reistijd van beginhalte tot Weesperplein 1 uur en 17 minuten, wat fors korter is dan via Wageningen.

Ook op de terugreis zijn er 2 reismogelijkheden.

Optie 1: Is hetzelfde als optie 1 op de heenreis, maar dan andersom. Het enige verschil is dat de overstap in Wageningen bijna altijd minimaal 15 minuten is, doordat de bussen die te Ede-Wageningen goed op de treinen aansluiten minder goed aansluiten op lijn 51 terug naar Renkum duurt het vaak wel langer. Van Weesperplein tot mijn eindbestemming is dat 1 uur en 45 minuten als ik de laatste metro heb waarmee ik de rechtstreekse intercity kan nemen en is 2 uur en 5 minuten als ik de intercity naar Maastricht met overstap te Utrecht Centraal heb. In principe is de reistijd 20 minuten met de bussen van Ede-Wageningen naar Wageningen, maar doorgaans redt je het net niet om de overstap in Wageningen te halen, waardoor je daar in de laatste situatie bijna 30 minuten moet wachten.

Optie 2: Op de terugreis reis ik nooit via Wolfheze, omdat de aansluiting op de buurtbus iets krapper is en ik niet het risico wil lopen daar 60 minuten te moeten wachten. Optie 2 is wel de ICE als die rijdt die te Arnhem Centraal perfect aansluit op de 51. De reistijd is in dat geval 1 uur en 43 minuten, wat dan dus vergelijkbaar is met de rechtstreekse intercity naar Ede-Wageningen.

Dat over mijn reismogelijkheden. Nu de dingen die mij tijdens de reis opvallen. De lijnen 84 en 88 doen het echt fantastisch tussen Wageningen en Ede en met name voor de 88 geldt dat hij bij elke halte moet stoppen. De enige halte waar de bussen doorgaans niet stoppen zijn Stadspoort en Haldenbrink, alle overige doordeweeks haltes bijna standaard. Opvallend is ook dat of via lijn 51 of via de buurtbus naar Ede-Wageningen reist om daarna verder de trein te pakken ook wel een aardige groep is. Tot slot valt mij op dat waar lijn 50 uit Utrecht in Wageningen officieel een aansluiting van 5 minuten heeft op lijn 51 naar Arnhem, dat de aansluiting ook regelmatig niet wordt gehaald.

Er zijn een aantal dingen waarvan ik denk dat het de busdienst rond Wageningen zou verbeteren, al heb ik voor een aantal dingen niet echt zicht op de oorzaken. Eerst maar eens mijn eigen vraagtekens. Wat betreft lijn 50 heb ik geen idee wat de oorzaak is van het feit dat de bus de aansluiting niet haalt, dus daar heb ik ervaringen van het forum voor nodig. Wat ik wel weet is dat staan in de lijnen 84 en 88 niet zeldzaam is. Vaak niet de gehele rit, doordat het verloop tijdens de rit hoog is, maar wel delen van de rit. De dienstregeling van beide lijnen wisselt nogal vaak. Voor de mensen die niet op de voor beide lijnen specifieke delen van de routes hoeven te zijn is het niet erg, want de gezamenlijke frequentie is erg hoog. Op de specifieke delen van de routes is het voor die mensen vaak erg verwarrend, omdat de frequentie vele malen per dag wijzigt. Ik ben er wat dat betreft dus voorstander van om de dienstregeling wat meer gelijk te trekken naar 4x per uur. In het weekend rijdt behoudens enkele uurtjes zondagavond de 84 niet en dan rijdt de 88 standaard 4x per uur.

Lijn 86 rijdt via een compleet andere route tussen Ede en Wageningen en ook die lijn is goed gevuld. In tegenstelling tot de 84 en 88 heeft die lijn een hoger percentage reizigers wat op het beginpunt instapt en bij het eindpunt uitstapt al heeft ook lijn 86 wel degelijk ook een groot aantal reizigers wat tijdens de rit in- of uitstapt. De lijn rijdt standaard 2x per uur en opvallend aan de lijn is dat hij zondagavond niet teruggaat naar 1x per uur en de andere dagen wel. Lijn 86 heeft door de lagere frequentie ook wel af en toe te kampen met drukte, maar het valt mee. Lijn 51 heeft richting Wageningen in de ochtendspits veel ruimte en lijn 352 lijkt redelijk vol te zitten.

Lijn 54 is vaak leeg en zou kunnen plaatsmaken voor een buurtbus in de spits die rijdt tussen Renkum, Heidesteinlaan en Bennekom, zodat de buurtbus in de spits lijn 352 kan verlichten en in combinatie met een frequentieverhoging van 86 ervoor kan zorgen dat er 15 minuten reistijd winst kan worden geboekt richting Ede-Wageningen. De buurtbus gaat de hele dag rijden en rijdt tussen Heidesteinlaan en ONO dezelfde route als de bestaande buurtbus en daarna verder via Wageningen-Hoog. De bestaande buurtbus snijdt een stukje af door via de noordkant van het centrum van Renkum te rijden, alwaar het ook de huisartsenpost en een relatief nieuw Wijkcentrum aandoet. Daarna rijdt hij via de Europalaan en pakt vanaf de Schaapsdrift weer de huidige route op. De buurtbus blijft in de spits een verbinding tussen Heteren en Renkum bieden.

Tot slot vind ik het nog interessant om eens te onderzoeken of lijn 88 om te vormen tot een tram. 88 rijdt zoals gezegd zelfs in het weekend standaard 4x per uur en stopt op alle haltes. Een tram zorgt in mijn ogen voor een veel prettiger comfort en zou denk ik ook wel een kortere reistijd kunnen halen. Het zal absoluut een kostenplaatje hebben, maar het is ook milieuvriendelijker en er zijn echt wel genoeg reizigers om de tram te kunnen rechtvaardigen en daarnaast is Wageningen universiteitsstad en het ligt ver van de trein af. Om die reden moet een tram de reistijd verkorten. Lijn 88 is ook een betere kandidaat dan 84, omdat 88 ook in het weekend standaard 4x per uur rijdt.

Dit is een overzicht van mogelijke aanpassingen die gedaan zouden kunnen worden. Lijn 352 die vaak vol zit kan ontlast worden en lijn 86 zit al tegen frequentieverhoging in de spits aan en met de buurtbus zou de frequentieverhoging ook nog extra nut kan hebben. Ik kies daar voor een buurtbus, omdat ik ervan uitga dat een grotere bus niet nodig zal zijn al kan de tijdwinst uiteindelijk wel een succes worden. Lijn 88 is vaak ook vol en zou met een tram ook de reistijd iets kunnen verkorten, al vrees ik dat het kostenplaatje daarvoor te hoog is. Ik ben benieuwd of jullie in de omgeving van Wageningen nog dingen hebben die daar beter kunnen en daarvoor oplossingen kunnen aandragen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Yanaike »

Over het algemeen is een bus sneller, of op zijn minst even snel als een tram. Dat je met een tram reistijdwinst kan halen, lijkt me een illusie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Western Soldier »

Een tram trekt denk ik wel iets sneller op dan een bus en een tram hoef je niet over de weg te laten rijden, waardoor je die langs de opstoppingen kunt leiden. Tussen Wageningen en Ede is er wel een busbaan, maar in Wageningen en Ede zelf niet overal. Er zijn op een aantal plekken smalle middenbermen die met name in Wageningen eenvoudig verbreed kunnen worden. Op die manier kan een tram toch sneller zijn dan een bus. Tot slot is een tram langer en met een open instapbeleid heb je meer deuren waardoor mensen kunnen in en uitstappen. Op die manier kan je ook de tijd dat een voertuig bij de halte stilstaat verkorten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:Een tram trekt denk ik wel iets sneller op dan een bus
Heb je daar cijfertjes van? Ik zou zeggen dat een bus iets sneller optrekt, omdat het voertuig kleiner en lichter is.
en een tram hoef je niet over de weg te laten rijden, waardoor je die langs de opstoppingen kunt leiden.
Een bus hoeft ook niet over de doorgaande weg te rijden. Als er ruimte is voor een trambaan, is er ook ruimte voor een busbaan.
Tot slot is een tram langer en met een open instapbeleid heb je meer deuren waardoor mensen kunnen in en uitstappen. Op die manier kan je ook de tijd dat een voertuig bij de halte stilstaat verkorten.
Bussen kun je ook een open instapbeleid geven.

En trams vervoeren ook meer mensen ( = meer in- en uitstappers). Als je twee of drie bussen inzet en de in- en uitstappers zich verspreiden over die bussen, heb je net zo veel deuren om bij in te stappen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Western Soldier »

Ik denk dat een busbaan meer ruimte nodig heeft dan een trambaan, bovendien heb je voor een trambaan ook geen asfalt nodig, dus kan je het groen behouden. Daarmee kan je ook hekken naast het spoor plaatsen, waarmee de tram gewoon een vrije baan heeft. Ik heb geen cijfers van het optrekken, maar een tram rijdt op elektriciteit,
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Suus »

Een trambaan is wat smaller dan een busbaan, maar in een drukke smalle straat staan tram en bus allebei net zo stevig in de file. Trams zijn vooral capaciteitsmonsters omdat er heel veel mensen in kunnen staan.

Het probleem bij lijn 88 (en nakomeling 84) tussen Ede en Wageningen is dat al sinds de tijd van Veolia een dienstregeling wordt gehanteerd waarbij wordt verwacht dat bussen kunnen vliegen en dat er nooit rekening wordt gehouden met de vele instappers in Ede (en de tijd tussen einde pauze en vertrek van de bus wat langer wordt gemaakt). Zolang Syntus op de Veluwe rijdt heb ik er geen vertrouwen in dat het ooit nog goed komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Roeland »

Mijn ideeën voor het OV rond Wageningen zouden zijn:
* lijn 51 rijdt vanaf Renkum-noord niet meer naar Wageningen, maar (via Bennekom) rechtstreeks naar Ede-Wageningen, en sluit daar goed aan op de IC van/naar Utrecht
* lijn 352 gaat in de drukste spits vaker rijden (8x i.p.v. 6x/uur)

En wellicht kan één van de HOV-lijnen (84 en 88) tussen Wageningen en Ede-W niet meer via het Ziekenhuis rijden, maar via de Balverenweg en de Edeseweg. Volgens mij wordt de lijn daarmee best wel wat sneller.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Western Soldier »

Op zich een leuk idee om 51 naar Bennekom te sturen? Mijn vraag is na welke halte dat moet gebeuren? Meteen na Hackettweg betekent dat je een groot deel van Renkum Noord niet meer bediend behalve met de bestaande buurtbus. Een andere route lijkt mij niet mogelijk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OV-Hobbyist »

Een mogelijke route die ook Renkum Noord bediend is tot de Nieuwe Keijenbergseweg/Mr. van Damweg om vervolgens via de Nieuwe Keijenbergseweg, Schapendrif, Waterweg, Hartenseweg en N782 naar Bennekom te rijden. Dan wordt alleen halte Bellevue niet meer bediend, daarvoor in de plaats kan je wel halte Waterweg bedienen en de buurtbus via halte Bellevue.

Een andere mogelijkheid is om tot Wageningen Diedenweg te rijden en dan via de Diedenweg en N781 naar Ede te rijden.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Western Soldier »

Maar dan heb je nauwelijks reistijdwinst. Het eerste voorstel is slimmer.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Vinny »

De Valleilijn naar Wageningen doortrekken, daar zou op zich ook wat voor te zeggen zijn. De belangrijkste reden daarvoor is dat universiteiten die studenten uit het hele land aantrekken een hoogwaardige OV-aansluiting nodig hebben.

Maar dit zal zo niet gebeuren, dat is in de 19e eeuw al beslist. Ede kreeg het station en Wageningen de universiteit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Suus »

We leven in een land van klei, niet van rotsen. Klei is flexibel, dus besluiten zijn dat ook :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Western Soldier »

Een trein kan ook, al is het denk ik eenvoudiger om een spoorlijn vanuit Rhenen door te trekken, al is het waarschijnlijk makkelijker om vlak voor het huidige station in Rhenen af te takken en langs de Grebbeberg naar Wageningen door te trekken. Wellicht zou dan de spoorlijn vanaf de rand van de stad ondergronds moeten lopen, doordat het centrum is volgebouwd. Het station komt dan onder het busstation.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door KL577 »

Vinny schreef: Maar dit zal zo niet gebeuren, dat is in de 19e eeuw al beslist. Ede kreeg het station en Wageningen de universiteit.
Beide besluiten hebben niets met elkaar te maken:

Wageningen kreeg pas in 1986 een volwaardige universiteit, daarvoor was het een hogeschool (sinds 1919). Daarvoor was het vanaf de oprichting in 1876 een rijksberoepsopleiding. Wageningen werd gekozen als kleine stad (grote steden brengt de jeugd immers op verkeerde ideeën) op de grens van het katholieke zuiden en protestante noorden.

De rhijnspoorweg werd aangelegd in de jaren 40 van de 19e eeuw, decennia voordat er überhaupt sprake was van een landelijke hogeschool of universiteit. De keuze voor het noordelijk tracé (door de woeste gronden van de Zuid-Veluwe) was financieel en militair strategisch optimaal. Een route langs Rhenen, Wageningen en Oosterbeek zou extreem duur geweest zijn door de vele noodzakelijke kunstwerken om hoogteverschillen op te vangen én om de adel uit te kopen wegens de vele landgoederen die doorkruist moesten worden. Bovendien lag het ministerie van defensie dwars: een spoorlijn zo zuidelijk door de Grebbelinie zou deze verdedigingslinie nagenoeg waardeloos maken. En dus kreeg Ede haar spoorlijn, zij het dat Ede op dat moment niet meer dan een verzameling van een tiental boerderijen was. Het was dus logisch om de naam van de grotere stad in de nabijheid gelijk in de stationsnaam op te nemen. En Wageningen kreeg natuurlijk een buurtspoorweg waarvan het tracé pas eind jaren 70 van de 20e eeuw werd opgebroken.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door KL577 »

Roeland schreef:Mijn ideeën voor het OV rond Wageningen zouden zijn:
* lijn 51 rijdt vanaf Renkum-noord niet meer naar Wageningen, maar (via Bennekom) rechtstreeks naar Ede-Wageningen, en sluit daar goed aan op de IC van/naar Utrecht
* lijn 352 gaat in de drukste spits vaker rijden (8x i.p.v. 6x/uur)

En wellicht kan één van de HOV-lijnen (84 en 88) tussen Wageningen en Ede-W niet meer via het Ziekenhuis rijden, maar via de Balverenweg en de Edeseweg. Volgens mij wordt de lijn daarmee best wel wat sneller.
Dat is eigenlijk hoe het vroeger was. De oude lijn 88 reed van Ede-Wagenigen via Wageningen Hoog en Doorwerth naar Arnhem. Lijn 352 (toe nog 86) reed in de vorige concessie al 8x per uur in de spits. Om onduidelijke redenen werd hier in de nieuwe concessie op beknibbeld.... wellicht omdat hare majesteit Connie Bieze nu kan roepen dat de lijn zo'n succes is dat uitbreiding van de frequentie noodzakelijk is.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door erjeebee »

Ik heb vroeger nog wel eens met die 88 gereisd.. mooie route langs Nol in 't Bosch.. maar bar weinig mensen in de bus.
't ding is niet voor niks om zeep geholpen.

HOV bussen via van Balverenweg en Edeseweg naar EW laten rijden kan, maar ik zie niet in wat voor winst je er mee boekt.
Route via het ziekenhuis gaat vlotjes. Stoplichten worden overal voor je op groen gezet.
Althans.. dat was zo voor ik uit Ede vertrok , enige jaren geleden.

En met name in de ochtendspits wil je dat niet omdat de Edeseweg Ede in dan vol staat.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Western Soldier »

Het is echter zonder een dergelijke lijn 15 tot 2p minuten langer doordat via het busstation wordt gereisd. Misschien wordt de lijn niet door een grote bus genoeg gebruikt, maar lijn 54 wordt ook weinig gebruikt. Misschien een idee voor een buurtbus Heteren-Bennekom
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten