Buslijnen in de provincie Gelderland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
OmniLezer

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Berichtdoor OmniLezer » Wo 19 Jul 2017, 00:41

Zou Winterswijk niet zo'n stadsbusje kunnen krijgen? Lochem als voorbeeld, maar dan reboot met frequentie van 1x/uur.
Een buurtbusje Aalten- Winterswijk- Südlohn zou ook kunnen.
Misschien een schoollijntje naar Enschede als lijn 673 met 2 ritten in de ochtend en middag ofzo. Ook een mooi alternatief.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

SuperGhost

Berichtdoor SuperGhost » Wo 19 Jul 2017, 02:38

Ik zat even te kijken, maar lijn 71 (Duitse lijn) keert nu 32 minuten in Winterswijk (van .08 tot .40)
Wellicht zou je met de Duitsers samen kunnen werken en deze lijn iets veranderen om Winterswijk nog enigszins redelijk te bedienen dan.
In die huidige keertijd kun je gemakkelijk doorrijden. Je hebt dan in principe 16 minuten de tijd om nog ergens naartoe te rijden met de huidige tijden.

Dit zou bijvoorbeeld als volgt kunnen:
Afbeelding
Blauw = route lijn 73
Rood = huidige route lijn 71
Rood stippel = aangepaste/verlengde route lijn 71.
Rondjes: wit = halte die bediend blijft, grijs = halte die verdwijnt, geel = nieuwe halte

Het verlengde stukje is volgens mijn routeplanner 8 minuten. Met haltes erbij zou je op 10-12 minuten komen. Dan houdt je 8-12 minuten keertijd over in Winterswijk-Noord. Dat lijkt me meer dan genoeg. Ik denk dat je op deze manier qua route Winterswijk prima bediend, wellicht zelfs beter (W'wijk Noord wordt dan immers beter bediend).
Ik zie overigens dat ik bij station West een geel bolletje ben vergeten te tekenen, uiteraard moet de bus daar dan ook stoppen. Hiermee verbind je dat station dan ook met het ziekenhuis

Wel heb je nog een paar andere aanpassingen nodig:
1) Lijn 71 rijdt slechts 1x p/2u doordeweeks en 1x p/u op zaterdag (altijd met kleine bus) en niet na 17u en zondags. Dit zul je moeten uitbreiden naar minimaal 1x p/u ma-za tot minimaal 20u. Van het geld dat vrijkomt als je lijn 73 zou schrappen kun je een (klein) deel hiervoor gebruiken uiteraard.

2) Daarnaast moet je de OV-chipkaart geldig maken op minimaal het Nederlandse deel (niet niet geldig in die bus).

3) Als laatst zul je de vertrek/aankomsttijden op station Winterswijk moeten aanpassen. Aankomst is nu .08 en vertrek is .40. Dit is beiden te vroeg, omdat je dan niet (goed) op de treinen aansluit. Ideale doorkomsttijd is natuurlijk .15/.45 (zodat je in beide richtingen van/naar de treinen kan aansluiten). Vraag is echter of je dan in Vreden nog goed blijft aansluiten op de bus van/naar Münster (nu aansluitgarantie). Hiervoor zul je dus samen met de Duitsers naar een oplossing moeten zoeken. Met deze tijden houdt je ook op station West een redelijke aansluiting (+/- 11 minuten) vanuit Noord/Ziekenhuis op de treinen van/naar Zutphen.

Het is dus in principe wel heel goed mogelijk, maar er zitten wel wat haken en ogen aan en je moet goed gaan samenwerken met onze oosterburen.

Chrysa

Berichtdoor Chrysa » Wo 19 Jul 2017, 03:02

Photobucket werkt niet meer. :p

lijntaxi

Berichtdoor lijntaxi » Ma 14 Aug 2017, 22:15

SuperGhost schreef:
OmniLezer schreef:
SuperGhost schreef:Ik vraag me af of het (mogelijk) schrappen van lijn 1 niet ook een voorbereiding zou kunnen zijn op het doortrekken van lijn 300. Gelderland wil die graag doorrijden naar Malden, alleen krijg je dan met lijnen 1, 83 en 300 dan wel een behoorlijke overcapaciteit.

Ik denk zelf dat één van de twee de stadsfunctie moet overnemen en dat is moeilijk te beslissen omdat lijn 83 niet van Nijmegen/Arnhem is en lijn 300 een sneldienst/HOV iets moet worden.
Lijn 83 is weldegelijk deels van Arnhem-Nijmegen, die behoort bij beide concessies.

Wat mij betreft lijn 83 na Gennep (vanuit Venlo gezien) laten afbuigen naar station Cuijk, met in Gennep een goede aansluiting op lijn 300 naar Nijmegen en in Cuijk een goede aansluiting op de trein naar Nijmegen.

Lijn 300 dan vanaf Heyendaal verlengen naar Gennep met de route van lijn 83. Enige aanpassing is dat in Mook via het station wordt gereden (maar een snellere route dan de huidige lijn 1, namelijk alleen via de Stationsstraat en de Lindenlaan). Dit vrij kleine ommetje moet prima kunnen voor een HOV-lijn. Lijn 331 maakt immers ook een klein ommetje om de wijk Oosterhout te bedienen (terwijl lijn 14 dit ook had kunnen doen).

Voor de stadslijn door Malden kun je dan lijn 9 herrouteren en via Malden-West naar het Radboudumc en HAN te sturen. In plaats van de bossen tussen Overasselt en Weezenhof te bedienen, bedien je dan ook Heumen en bedien je Overasselt ook iets beter. Voor Nijmegen-Zuidwest heb je immers ook al de frequentere lijn 6 om naar het Radboud te komen en voor de verbinding Nijmegen Zuidwest<->Grave/Uden kan via Station Dukenburg gereisd worden (lijnen 4, 6 of 331 en dan daar overstappen op 99)

Persoonlijk zou ik willen pleiten voor de een snelbus van Uden via Grave busstation naar Nijmegen Spinozagebouw/Tandheelkunde, Erasmusgebouw, Huygensgebouw, station Heyendaal en via de Spoorkuil naar het station. En een frequentieverhoging op dit traject.
Mensen die vanuit Grave, Overasselt, Nederasselt, Overasselt en Alverna per se snel op station Nijmegen moeten zijn, moet maar een alternatief bedacht worden.

Western Soldier

Berichtdoor Western Soldier » Za 09 Dec 2017, 08:54

Ik weet niet of het een eigen topic moet gaan krijgen, of dat ik het hier moet plaatsen. Maar ik heb wat ideeën voor de trolleylijnen in Arnhem. Wat mij betreft kan daar het een en ander efficiënter kan. De reden voor die gedachte is dat bijvoorbeeld de koppeling van lijn 1 niet handig is. Het aantal reizigers tussen Centraal Station en Velp is voor mijn gevoel een stuk drukker dan tussen Centraal Station en Oosterbeek. Tussen Centraal Station en Oosterbeek kan doordeweeks overdag prima met een kwartierdienst verder en misschien zelfs gewoon een halfuursdienst, terwijl de lijn naar Velp in de spits gewoon stamp vol zit. Daar kan geen reiziger meer bij. Daar zou in de spits een 10-minutendienst niet een overbodige luxe zijn. Op zaterdag is het traject Oosterbeek-Stad voor mijn gevoel drukker dan overdag doordeweeks. Wellicht een gevolg van het feit dat de trein zaterdag 1x per uur rijdt in plaats van 2x en vanwege het feit dat lijn 352 die zaterdags ook 2x per uur rijdt, welke toch ook een behoorlijk aantal reizigers uit Oosterbeek trekt.

Doordat lijn 2 naar De Laar West nu overdag en zaterdag 4x per uur gaat rijden krijg je tussen Monchyplein en Centraal Station een dubbele kwartierdienst nog even los van de overige lijnen die er rijden. Het stuk Centraal Station-Het Duifje gaat namelijk ook 4x per uur. Ik kan mij niet voorstellen dat het nodig is dat in stand te houden voor alleen het stuk Monchyplein-Het Duifje, aangezien daar ook nog lijn 33 rijdt. Met het terugbrengen van dat gedeelte naar 2x per uur houdt je per saldo tussen Monchyplein-Centraal Station evenveel bussen over als voorheen. Wat ik dus zou doen is Oosterbeek aan Het Duifje koppelen. De losse stukken zijn nu Burgers Zoo-Centraal Station en Velp-Centraal Station. Die laatste zou ik in de spits 6x per uur laten rijden. De enige lijn in het zuiden waarvoor dat geen overkill is Centraal-Station Schuytgraaf. Ik zou dat dus kopppelen aan Velp-Centraal Station. Blijft over Burgers Zoo-Presikhaaf.

Samengevat zou ik dus de volgende lijnen hanteren:
Oosterbeek-Het Duifje
Burgers Zoo-Presikhaaf
Schuytgraaf-Velp
Rijkerswoerd-Geitenkamp
Centraal Station-De Laar West via Kronenburg
De Laar West-Elsweide/HAN

Laat weten wat jullie vinden.

TreinenFreak

Berichtdoor TreinenFreak » Za 09 Dec 2017, 11:52

Ik ken deze regio niet zo maar zal toch even mijn mening geven. Een trolleylijn van Burgers Zoo naar Presikhaaf is niet logisch en zou dan beter opgedeeld kunnen worden in 2 lijnen (beide tot aan station). Verder is 2x per uur naar het Duifje naar mijn mening een doodsteek voor deze trolleylijn. Het aantal reizigers is best hoog en ook al wordt vanaf de Monchyplein dan nog steeds dezelfde frequentie geboden (combinatie lijn 2+3). De frequentie in Malburgen, Immerloo en het Duifje gaan dan drastisch naar beneden, wat waarschijnlijk zorgt voor minder reizigers.

Western Soldier

Berichtdoor Western Soldier » Za 09 Dec 2017, 15:00

In de spits en op zaterdag blijft het naar Het Duifje naar mijn idee wel 4x per uur, daar vanwege het feit dat Oosterbeek-Centraal Station zaterdags drukker is dan doordeweeks overdag. Dus winkelen in de stad kan voor de mensen nog steeds elk kwartier. Je zou wellicht als oplossing lijn 33 ook overdag 4x per uur kunnen laten rijden, waarvan 2x tot aan Huissen en 2x door naar Nijmegen, zoals nu in de spits al gebeurd. Dan blijft Het Duifje wel gewoon dezelfde frequentie hebben, afgezien van de eindhalte zelf dan.

Terug naar “Ideeën OVer OV”