Buslijnen in de provincie Gelderland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Aangezien het in het topic over Servicebussen in Doetinchem opeens over lijn 43 gaat, dit nieuwe topic. Het mag gaan over alle buslijnen in de regio Gelderland.

Discussie lijn 43:
Ronaldussen schreef:Door per lijn aan te besteden haal je de samenhang uit het regio-netwerk weg. Daarmee verplaats en vergroot je alleen maar het probleem dat je eigenlijk wil oplossen. Ook zorgt die methode er voor dat onrendabele (maar wellicht toch nuttige) lijnen verdwijnen, die nu in stand gehouden kunnen worden dankzij de overige lijnen in het netwerk.

Gebieden afbakenen is prima, maar het moeten geen "Berlijnse Muren" worden. Constructies zoals hier met lijn 43 (Zowel Breng als Syntus verzorgen deze dienst) kunnen prima als oplossing dienen, mits alle vervoersbewijzen van beide vervoerders bij beide vervoerders geldig zijn. Taak van de concessieverlender om dit goed te regelen!
Erno-BE schreef:Bij lijn 43 heeft het doorrijden juist weinig toegevoegde waarde.
regenmaker schreef:Dat is niet eens waar. Reis je wel is met de 43?
Erno-BE schreef:Niet heel vaak nee,

Kijk de dorpen tussen Dieren en Apeldoorn hebben een snellere verbinding met Arnhem als ze in Dieren overstappen. Bovendien rijdt de trein door naar het veel belangrijkere Nijmegen. Ellecom en De Steeg lijken mij niet dat ze erg op Apeldoorn gericht zijn.
regenmaker schreef:Er stappen eigenlijk best wel weinig mensen in en uit in Dieren. Ik heb geen idee waarom, de reizigersstroom Loenen & Eerbeek - Nijmegen is nou niet zo heel groot hoor. Grotere kans dat ze naar Arnhem reizen: HAN, CIOS etc. (Ja, ik weet dat Arnhem volgens jou niets voorstelt, maar de Universiteit in Nijmegen is ook niet alles. Arnhem is wel de hoofdstad van Gelderland, vergeet dat niet!)

Vanuit Rheden, Ellecom en De Steeg is 43 toch wel echt de snelste manier om in Apeldoorn te komen, want de sprinter heeft een slechte aansluiting op de 43 (dacht ik tenminste).

EDIT: Nou blijkt het met de trein gewoon sneller te zijn vanuit Rheden maar oké. :wink:
Erno-BE schreef:Arnhem is officieel de hoofdstad van Gelderland, Nijmegen is de facto de hoofdstad van Gelderland.

Verder wil ik je erop wijzen dat de HAN in Nijmegen veel meer opleidingen aanbied en dat bij de opleidingen die zowel in Arnhem als in Nijmegen worden aangeboden er in Nijmegen veel meer leerlingen staan ingeschreven (Logistiek en economie is hierbij een opvallende uitzondering). Dit terwijl het ontsluitingsgebied van Nijmegen niet veel groter of kleiner is dan die van Arnhem. Er zijn zat leerlingen uit de IJsselvallei en de Achterhoek die de HAN in Arnhem (letterlijk) voorbij reizen om in Nijmegen les te volgen, andersom gebeurt vaak niet. Dit heeft een reden, namelijk Nijmegen heeft VEEL meer faciliteiten dan Arnhem. De leerlingen die in Arnhem les volgen geven als eerste argument aan, dat Arnhem het dichtste bij huis ligt, niet dat Arnhem zo leuke locatie is.

Terug naar lijn 43: vanuit Eerbeek en Loenen is ook Arnhem Centrum met een overstap op de trein sneller dan in de bus blijven zitten. Reden lijn 43 rijdt een heel stuk om en geeft een mooie sightseeing door het industrieterrein van Arnhem. Ik weet niet waarom lijn 43 zo'n route heeft. Het is wel goed dat er bij deze lijn geen strubbelingen zijn met het doorrijden in andersmans concessie, maar er zijn zat buslijnen waarbij een doorkoppeling nuttiger is dan bij deze lijn, maar die zijn geknipt bij de concessiegrens.
regenmaker schreef:Erno-BE kijkt alleen naar de scholen, maar niet naar al die oudere mensen die gewoon gaan winkelen in Arnhem of iets dergelijks, daarvoor hoef je echt niet naar Nijmegen. :Y
Erno-BE schreef:Ik zei ook: overstap op trein is sneller, ook voor Arnhem Centrum.
regenmaker schreef:Hoe kan het dan dat lijn 43 altijd nog aardig gevuld is?
Erno-BE schreef:Blijkbaar houden mensen van sightseeings door industrieterreinen 8-)
Ronaldussen schreef:Dat Arnhem vs. Nijmegen is wel een vast dingetje aan het worden voor je he Erno? :roll:

Lijn 43 is geen lijn die vooral reizigers naar Nijmegen bedient, maar andere locaties tussen Apeldoorn en Arnhem waar veel reizigers heen willen waarvoor de trein geen redelijk alternatief is om uiteenlopende redenen. Redenen die jij absoluut niet kent omdat je nauwelijks (of niet...) van deze lijn gebruik maakt. Het is dan ook erg apart dat je zo stellig durft te beweren dat het doorrijden van deze buslijn geen nut/meerwaarde heeft, zeker ook omdat je verdere onderbouwing niet verder komt dan dat Nijmegen in jouw ogen meer faciliteiten biedt dan Arnhem...
Prima dat je een hekel hebt aan Arnhem, maar hou dat lekker voor jezelf en misbruik niet elk topic die enigszins ruimte toelaat voor enige vorm van rivaliteit tussen Arnhem en Nijmegen.
Bovendien was mijn reactie bedoeld om aan te geven dat je best creatief kunt omgaan met concessiegrenzen, bijvoorbeeld door gedeelde verantwoordelijkheid in te voeren, in plaats van zo'n grens als een "Berlijnse Muur" te laten fungeren. Niet om de relevantie van lijn 43 ter discussie te stellen.
SuperGhost schreef:Omdat de overstap niet ideaal is. Veel mensen moeten in Arnhem zijn, maar lang niet iedereen op Arnhem CS. Daar wringt het juist, want er wordt vooral afgestemd op de IC, terwijl aansluiting op de sprinter zinvoller is (reizigers vanaf Eerbeek naar de Randstad reizen toch via Apeldoorn).
Doordat de overstap op de sprinter niet goed is (ochtend/zaterdag: 14 minuten, middag doordeweeks: 26 minuten, avond/zondags: 44 minuten), is het vaak lonend om naar Rheden, Velp en Arnhem-Noord te blijven zitten in de bus. Daarnaast is er na ochtend ook totaal geen aansluiting meer op de treinen. (in omgekeerde richting is het precies andersom)
Erno-BE schreef:Mij lijkt het logisch om lijn 43 en lijn 26 te verknopen rond 15/45. Dan sluit je aan op de SPR naar Nijmegen en de IC naar Zwolle. Te Apeldoorn biedt lijn 43 aansluiting op de IC naar Amersfoort, Utrecht/Schiphol. Als lijn 26 doorrijdt naar Doetinchem kan er in Doetinchem aansluiting geboden worden op de ST naar Zevenaar, Arnhem. Nu is er net geen aansluiting mogelijk.

Overigens verbaasd me dat lijn 43 50-55 minuten over een stuk van 24 kilometer doet (Dieren-Apeldoorn). Dan kan toch sneller?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Erno-BE schreef:Overigens verbaasd me dat lijn 43 50-55 minuten over een stuk van 24 kilometer doet (Dieren-Apeldoorn). Dan kan toch sneller?
Komt omdat de route door Eerbeek nou ook niet super snel is. Ook moet de bus eerst helemaal via Beekbergen rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Erno-BE schreef:Mij lijkt het logisch om lijn 43 en lijn 26 te verknopen rond 15/45. Dan sluit je aan op de SPR naar Nijmegen en de IC naar Zwolle. Te Apeldoorn biedt lijn 43 aansluiting op de IC naar Amersfoort, Utrecht/Schiphol. Als lijn 26 doorrijdt naar Doetinchem kan er in Doetinchem aansluiting geboden worden op de ST naar Zevenaar, Arnhem. Nu is er net geen aansluiting mogelijk.

Overigens verbaasd me dat lijn 43 50-55 minuten over een stuk van 24 kilometer doet (Dieren-Apeldoorn). Dan kan toch sneller?
Dat via Beekbergen is niet om, want lijn 109 is langzamer.
Vergeet overigens ook niet dat in Apeldoorn ook wel enig oponthoud is i.v.m. het verkeer en de verkeerslichten.

Dat over de verknoping te Dieren:
de bussen uit Apeldoorn en Doetinchem wil je een overstap hebben op de sprinter naar Arnhem-Nijmegen. Daarnaast krijg je dan ook een redelijke overstap op de IC naar Zwolle (+/- 10 min.).
De bus uit Arnhem wil je juist aan laten sluiten op de sprinter naar Zutphen, opdat je anders de concurrentie aan gaat met de sprinter (ongewenst wat mij betreft) en bij goede aansluiting op de IC heb je geen aansluiting op de bussen naar Apeldoorn en Doetinchem.

De tijden van de sprinters:
.17/.47 vertrek naar Arnhem
.11/.41 aankomst uit Arnhem (enkele om .13 i.v.m. goederenpad)

De bussen moeten 5 minuten voor vertrektijd van de trein aanwezig zijn en kunnen 1 a 2 minuten na aankomst van de trein vertrekken (waarbij de bus dan wel moet wachten op de reizigers uit de sprinter).

De vertrek/aankomsttijden van de bussen per richting zouden dan worden:
Bus Apeldoorn: .12/.42 aankomst, .13/.43 vertrek (enkele ritten dus .14)
Bus Doetinchem: .12/.42 aankomst, .13/.43 vertrek (enkele ritten dus .14)
Bus Arnhem: .07/.37 aankomst, .19/.49 vertrek

Een doorkoppeling Apeldoorn<->Doetinchem is inderdaad het meest logische, aangezien dit de kortste 'overstaptijd' is anders én omdat dit de enige doorkoppeling is waarbij het wel voor alle plaatsen langs de route de snelste verbinding is.
Daarnaast zou de bus van/naar Arnhem met 12 minuten een robuuste kering hebben in Dieren, waar de andere 2 verbindingen met 1 minuut een wat minder robuuste kering hebben.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Je zou ook:
Spits:
2x/uur Apeldoorn - Dieren - Rheden (via route huidige 29) Arnhem (Lijn 43)
2x/uur Apeldoorn - Dieren - Doetinchem (Lijn 29)
Kan je lijn 109 opheffen.

Dal & zaterdag:
2x/uur Apeldoorn - Dieren - Doetinchem (Lijn 29)
2x/uur Dieren - Rheden (via route huidige 29) - Arnhem (Lijn 43)
Met overstap te Dieren.

Avond & zondag:
1x/uur Apeldoorn - Dieren - Doetinchem (Lijn 29)
1x/uur Dieren - Rheden (via route huidige 29) - Arnhem (Lijn 43)
Met overstap te Dieren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Dan heeft lijn 29/43 in de spits geen aansluiting van/naar Doetinchem én je moet die lijn dan ook steeds met een kwartier verschuiven tijdens de spitsen.

Lijkt mij dus niet helemaal wenselijk.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door MdJ »

Uhm. Voor hen die lij 109 willen opheffen... Waarom rijden er van de 3 omlopen 3(in de ochtend) respectievelijk 2 gelede bussen? Er is dus een vervoersvraag!

Lijn 109 was altijd een scholierenlijn: in de ochtend naar Apeldoorn, in de middag naar Eerbeek. Wordt erg veel gebruik gemaakt door scholieren die in Eerbeek wonen en in De Maten op school zitten. Dat de 109 nu ook retourritten, heeft te maken met de functie als spitsversterker in Apeldoorn. Opheffen is maatschappelijk gezien onterecht.
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Even dit topic maar weer een kick geven, zeker aangezien er in het verkiezingstopic ook al een en ander over de Veluwe werd gezegd.

Ik ben bezig aan een plannetje voor alle buslijnen in Gelderland. Ben nog een aantal lijnen aan het bijschaven en herontwerpen (ook de routes door sommige plaatsen en moet sommige wijzigingen nog aanpassen in mijn kaartje), maar plaats hier al wat ik heb.

Vooraf: ik heb ook de lijnnummering aangepast, zodat er meer uniformiteit is in Gelderland. De lijnnummers lopen nu nogal door elkaar. Zo wordt bijvoorbeeld de 100-serie nogal verschillend gebruikt, van reguliere buslijnen in de Veluwe, buurtbussen in de Achterhoek tot forenzenlijnen in de SAN. Daar mocht van mij wel wat meer eenduidigheid in.

In het kort komt mijn lijnnummering neer op:
1-9 Stadsbussen (Apeldoorn, Zutphen, Doetinchem, Ede, Harderwijk) + Stadsregio
10-19 Stadsregio
20-29 Achterhoek
30-39 Veluwe
40-49 Rivierenland
50-99 Buurconcessies
100-199 Forenzenlijnen
200-299 Treinvervangend vervoer
300-399 HOV-/snelbussen
400-499 Evenementenbussen (Denk aan: 4Daagse, Vitesse/Gelredome, NEC/Goffertpark, Zwarte Cross, etc.)
500-599 Buurtbussen
600-699 Scholierenvervoer (waar dat niet geïntegreerd in het reguliere OV kan)

Ik ga de lijnen even per streek langs.
Achterhoek
Allereerst de treindienst symmetrisch maken (waarmee ook enkele busdiensten symmetrisch worden)
Stadsbussen Doetinchem
1) OV Station - Centrum - De Huet - Station De Huet (1x p/u, spits 2x)
2) OV Station - Centrum - Dichteren - Station De Huet (1x p/u, alleen doordeweeks tot 20:00)
Stadsbussen Zutphen
1) Station/NS - GGNet - Vorden via Ziekenhuis (2x p/u tot GGNet, 1x door naar Vorden. Avond/weekend: 1x hele route)
2) Station/NS - GGNet via Warnsveld (1x p/u, alleen doordeweeks tot 20:00)
Streeknet
20) Enschede - Ruurlo - Doetinchem (samen met Twents, 2x p/u, avond/weekend: 1x p/u)
21) Enschede - Groenlo - Winterswijk (samen met Twents, 1x p/u, spitsfrequentie maatwerk samen met lijn 22*)
22) Enschede - Groenlo - Lievelde - Varsseveld (frequentie maatwerk samen met lijn 21*)
23) Vorden - Doetinchem (2x p/u. Avond/zondag 1x p/u, dan gekoppeld aan Zutphense stadslijn 1)
24) Doetinchem - 's-Heerenberg - Emmerich (2x p/u tot 's-Heerenberg, 1x door naar Emmerich. Avond/zondag: 1x p/u)
25) Borculo - Lochem - Deventer (2x p/u. Avond/zondag: 1x p/u Haaksbergen-Borculo-Deventer)
26) Zutphen - Deventer (2x p/u. Avond/zondag: 1x p/u)
27) Zutphen - Laren - Holten. (1x p/u Zutphen-Laren, spits: 1x p/u hele route)
28) Terborg - Dinxperlo (2x p/u, avond/weekend: 1x p/u)
29) Zutphen Havengebied - Steenderen - Doetinchem (1x p/u, avond/zondag niet op Zutphen Haven-Zutphen Station)
322) Enschede - Groenlo - Varsseveld - Doetinchem (0x p/u, spits: 4x p/u Doetinchem-Groenlo, 2x door naar Enschede)
Buurtbussen
520) Neede - Noordijk - Borculo - Beltrum - Groenlo
521) Haaksbergen - Rekken - Eibergen - Haarlo - Borculo
522) Lievelde - Vragender - Lichtenvoorde - Zieuwent - Halle - Zelhem - Hengelo GLD
523) Lichtenvoorde - Breedevoort - Aalten - Lintelo - IJzerlo - Dinxperlo
524) Nieuw Wehl - Wehl - Kilder - Dichteren - Station De Huet
525) Lochem Station - Lochem Ruighenrode (- Vorden)
527) Doesburg - Angelo - Loil - Didam - Nieuw Dijk - Loerbeek - Beek - Stokkum - 's-Heerenberg
528) 's-Heerenberg - Azewijn - Varsselder - Ulft
529) Megchelen - Ulft - Bontebrug - Silvolde - Terborg - Westendorp - Varsseveld - Sinderen - De Heurne - Dinxperlo

*dit maatwerk bestaat uit:
- In de ochtendspits zijn beide ritten vanuit Enschede ritten van lijn 22 en begint lijn 21 in Groenlo. Andersom rijden alle ritten van lijn 21 naar Enschede en eindigt lijn 22 in Groenlo (lijnen 21 en 22 keren op elkaar in Groenlo en Enschede). In de middagspits is dit precies andersom (naar Enschede lijn 22 en vanaf Enschede lijn 21). Op deze manier worden de spitsvragen (Winterswijk<->Enschede en Eibergen<->Lievelde) zo optimaal mogelijk bediend. Overdag rijdt lijn 22 1x per uur de hele route en 1x per uur slechts tot Groenlo (op het halfuur dat lijn 21 rijdt en biedt dan overstap op lijn 21)
- In de avonduren en in het weekend is het maatwerk zo dat zowel op de Groenlo-tak als op de Borculo-tak er één rit door rijdt naar Enschede en 1 rit eindigt in Haaksbergen en overstap biedt op de andere tak. Voor de Borculo-tak rijdt daarvoor lijn 25 door naar Haaksbergen (je kan het ook zien als een verdichtingsrit van lijn 20 die na Borculo doorrijdt als lijn 25, maar dit zijn als één lijn is duidelijker. Die doorkoppeling is er om de lange keringen weg te kunnen werken). De dienst ziet er dan als volgt uit: het ene half uur lijn 20 Enschede-Borculo-Doetinchem + lijn 22 Haaksbergen-Varsseveld en het andere half uur lijn 21 Enschede-Winterswijk + lijn 25 Haaksbergen-Borculo-Deventer.


Veluwe
Stadsdienst Apeldoorn
1) Kayersmolen - Vogelkwartier - Station - Centrum - Anklaar - Zuidbroek (4x p/u. Avond/zondag: 2x p/u)
2) Ziekenhuis - Ugchelen - Orden - Centrum - Station - Sprenkelaar - Anklaar - Bedrijvenpark Noord (2x p/u)
3) Zutphenseweg - De Maten - Station - Centrum - Kerschoten (2x p/u, spits: 4x p/u)
4) Centrum - Station - De Maten - Malkenschoten - Ziekenhuis (2x p/u)
5) Station - Centrum - Osseveld - Steenkamp - Zutphenseweg (2x p/u)
6) Station - Centrum - Spainkbos - Berg en Bos - Apenheul (2x p/u)
7) Station - Centrum - Osseveld-Oost - Teuge - Twello-Zuid - Station Twello (2x p/u. Avond/zondag niet op GGNet-Twello)
8) Stadhoudersmolen - Centrum - Station - Kuipersveld - Lieren - Beekbergen (2x p/u, alleen doordeweeks).
Enkele lijnen zijn op de uiteinden aan elkaar gekoppeld (zo vormen enkele lijnen de facto een ringlijn, maar hebben ze wel een duidelijke bestemming) om zo ervoor te zorgen dat ze overstap kunnen geven op de HOV-lijnen:
- lijnen 3 en 5 zijn gekoppeld bij de Zutphenseweg (overstaphalte van/naar HOV-lijn 300)
- lijnen 1 en 8 zijn gekoppeld bij de Laan van de Leeuw (overstaphalte van/naar HOV-lijnen 301 en 303)
- lijnen 2 en 3 zijn gekoppeld bij de Laan van de Dierenruim (overstaphalte van/naar HOV-lijnen 301 en 303)

Stadsdienst Ede
1) Ringlijn: Station - Kenniscampus - Rietkampen - Ziekenhuis - De Velder - Station Centrum - Oost - Station (2x p/u)
2) Ringlijn: Station - Oost - Station Centrum - De Velder - Ziekenhuis - Rietkampen - Kenniscampus - Station (2x p/u)
3) Station - Station Centrum - Kernhem - Kievitsmeent - Station De Klomp (2x p/u, avond/zondag 1x p/u)
4) Station Centrum - Verl.Maanderweg - Maanderzand - Station - Maandereng - Ziekenhuis (1x p/u)
Stadsdienst Harderwijk
1) Drielanden - Station - Ziekenhuis - Centrum - Frankrijk (2x p/u, doordeweeks gekoppeld aan lijn 2)
2) Ermelo - Drielanden - Station - Ziekenhuis - Centrum - Lorentz III (2x p/u, Avond/weekend niet op Station - Lorentz III)
Streeknet
30) Apeldoorn - Beekbergen - Eerbeek - Dieren - Doesburg - Doetinchem (2x p/u, spits 4x p/u op Apeldoorn-Dieren)
31) Apeldoorn - Ziekenhuis - Beekbergen - Burgers' Zoo - NOM - Arnhem CS (4x tot Ziekenhuis, 2x naar Arnhem, spits 4x hele route)
32) Apeldoorn - Apenheul - Hoog Soeren - Uddel - Garderen - Putten - Station Putten (1x p/u, brede spits 2x p/u)
33) Apeldoorn - Ugchelen - Hoenderloo - Otterlo - Harskamp - Wekerom - Ede - Veenendaal (2x p/u, avond/weekend: 1x p/u alleen op Apeldoorn-Ede)
34) Arnhem - NOM - Burgers' Zoo - Otterlo - Harskamp - Wekerom - Barneveld - Hoevelaken - Amersfoort (1x p/u, spits 2x)
35) Zwolle - Wezep - Elburg - Nunspeet - Uddel - Garderen - Stroe - Kootwijkerbroek - Barneveld (2x p/u tot Nunspeet, 1x door naar Barneveld. Avond/zondag: 1x p/u hele route)
36) Harderwijk - Hierden - Hulshorst - Nunspeet (1x p/u, brede spits 2x p/u)
37) Harderwijk - Zeewolde - Nijkerk - Nijkerkerveen - Hoevelaken - Amersfoort (2x p/u, avonds/zondag 1x p/u)
300) Apeldoorn Apenheul - Station - Arnhem - Rijnstate - CS (2x p/u, spits 4x p/u. Zomer: verlengd naar Julianatoren)
301) Apeldoorn - Zwolle (2x p/u alleen doordeweeks)
302) Apeldoorn - Vaassen - Epe - Heerde - Zwolle (2x p/u, spits 4x, avond/weekend: alleen op Apeldoorn-Horsthoek)
303) Apeldoorn - Epe - Heerde - Hattem - Zwolle (2x p/u, spits 4x, avond/weekend: alleen op Horsthoek-Zwolle)
305) Barneveld - Voorthuizen - Putten - Ermelo - Harderwijk - Lelystad Airport - Lelystad (2x p/u)
Buurtbussen
nog niet ingevuld

Rivierenland
De trein krijgt nieuwe stations in Echteld (onder viaduct N323 zodat de bus van/naar Druten er kan halteren) en Valburg. Hemmen-Dodewaard wordt gesloten.
Streeknet
40) Ochten - Kesteren - Rhenen - Wageningen - Universiteit - Bennekom - Ede Kenniscampus - Station (2x p/u, avond/zondag: 1x p/u)
41) Tiel - Medel - Maurik - Lienden - Kesteren (1x p/u)
42) Tiel - Wadenoijen - Geldermalsen - Meteren - Waardenburg - Gorinchem (1x p/u, 2 p/u op Geldermalsen-Gorinchem)
43) Tiel - Buren - Culemborg - Vianen - Nieuwegein (1x p/u)
44) 's-Hertogenbosch - Hedel - Kerkdriel - Druten (2x p/u, avond/zondag 1x p/u)
45) 's-Hertogenbosch - Hedel - Amerzoden - Gameren - Zaltbommel (1x p/u)
46) Rossum - Zaltbommel - Bakel - Andel (1x p/u)
340) Tiel - Echteld - Druten - Dukenburg - Nijmegen CS (2x p/u, avond/weekend 1x p/u)
Buurtbussen
540) Zoelen - Tiel - Echteld - IJzendoorn - Ochten - Kesteren
541) Opheusden - Dodewaard
542) Heteren - Randwijk - Zetten - Station - Andelst - Herveld
Laatst gewijzigd door SuperGhost op do 19 mar 2015, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Ronald »

Als ik naar de Veluwe kijk (dat ik het beste ken) vind ik er wel een paar rare kronkelroutes bijzitten. Wat is het doel van je opzet? Bezuinigen, snellere routes, meer dorpen bedienen? Met een doel voor ogen ik het misschien wat beter beoordelen.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Berk-24 »

Je mist nog een buslijn tussen Gendringen en Doetinchem, grapjas.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Suus »

Ik snap niet helemaal het doel van het omgooien van de halve Veluwe eigenlijk, de problemen die er zouden kunnen zijn (zijn er problemen eigenlijk?) worden er in ieder geval niet mee opgelost, zoals de verbinding Barneveld - Apeldoorn. Ik mis ook een snelle lijn tussen Station Ede-Wageningen en Ede (daar heb je wel meer dan 2x/uur een bus naar Ochten nodig). Harderwijk - Zeewolde - Amersfoort klinkt bij mij ook niet praktisch, ik denk dat Zeewolde (wat in Flevoland ligt) meer gebaat is bij een lijnenkruis Harderwijk - Almere (ook in het weekend wenselijk) en Lelystad - Nijkerk. Dan is Zeewolde vanuit vier hoeken bereikbaar.

Mijn gevoel zegt ook dat Ede een overbediening krijgt op de stadsdienst en Apeldoorn een onderbediening, maar dat moet ik nog even staven met de praktijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Eerste is natuurlijk bezuinigen, aangezien dat gewoon zal moeten in Gelderland.
Daarnaast is het ook gewoon het net (in mijn ogen) meer optimaliseren. Ik denk namelijk dat de Veluwe hiermee niet alleen goedkoper is, maar uiteindelijk ook beter (alleen de kleine gehuchtjes zullen er wat op achteruit kunnen gaan, maar behouden wel regulier OV en de achteruitgang is ook niet zo heel groot gezien de lage frequenties die er nu al zijn)

Bedoeling is om de belangrijkere verbindingen tussen de grotere plaatsen zo veel mogelijk een goede frequentie te geven (ma-za overdag elk half uur of vaker)

Als je de Veluwe bekijkt, dan liggen de grotere kernen alleen aan de rand van die regio. Probleem daarbij is dat de grootste kernen (Apeldoorn, Harderwijk, Barneveld en Ede) juist aan de verschillende kanten van die rand liggen.
Probleem hierdoor is dat men de verbindingen door dat 'niemandsland' (slechte een handjevol zeer kleine kernen in het middengebied) relatief strak heeft gelegd, waardoor er ook weer allerlei extra buslijntjes door het midden gelegd moesten worden om die overige kerntjes daar ook weer te bedienen.
De eerste bedoeling is dus al die wildgroei aan buslijnen die door dat vrijwel onbevolkte middengebied terug te brengen en die zo veel mogelijk langs de randen te laten lopen. Hiervoor moeten de lijnen langs die randen versneld worden waar mogelijk en moet er meer samengewerkt worden met het spoor.

Ter vergelijking: in dat middengebied lopen nu lijnen 102, 104, 105, 107, 108 en 112 en deels ook nog lijnen 91 en de Arnhemse stadslijn 9 (voor Schaarsbergen)*. Dat zijn wel belachelijk veel buslijnen voor een leeg gebied (en eigenlijk is alleen lijn 91 'rendabel'), zeker als je bedenkt dat een route langs de rand helemaal niet langzamer hoeft te zijn vaak voor de verbinding tussen die grotere plaatsen.
*De lijnen 231 en 293 tel ik hierbij niet mee, want dat zijn een soort interliners en zouden ook bij een bebouwd gebied nog altijd haast nergens stoppen, net zoals lijn 201.

Op deze manier worden de buslijnen aan de randen, die wel door bebouwd gebied gaan rendabeler. Tel daarbij op dat er nog enkele (lange) buslijnen zijn die parallel aan het spoor liggen (102 en 103) deels weg kunnen: 102 is volstrekt onnodig op Voorthuizen-Apeldoorn met een station Barneveld Noord (bediend op dat hele gebied van bijna 25 km alleen een gehuchtje van 4 huisjes) en lijn 103 kan tussen Nijkerk en Harderwijk makkelijk weg, aangezien die parallel aan het spoor loopt en grotendeels daar ook nog lijn 205 rijdt die de kernen Putten en Ermelo ook al bediend. Lijn 103 kan dus veel beter omgelegd worden via Zeewolde (integratie met lijn 142).

Voor dat lege tussengebied kun je de kerntjes dan makkelijk bedienen door een 'kruis'systeem. Ten noorden van de A1 krijg je dan een kruis Putten-Apeldoorn (via Garderen, Uddel en Hoog-Soeren) met (Zwolle-)Nunspeet-Barneveld (via Vierhouten, Elspeet, Uddel, Garderen, Stroe en Kootwijkerbroek), die op het stuk Uddel-Garderen met elkaar verknoopt kunnen liggen.
Ten zuiden van de A1 bestaat dat kruis uit Barneveld-Arnhem met Ede-Apeldoorn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Aantal punten:
Waarom rijdt Lijn 5 in Apeldoorn slechts 2x/uur? (Overigens zie ik liever het gebruik van Woudhuis dan Steenkamp maar dat even ter zijde. :wink: )

Waarom is de lijn naar Apeldoorn zuid (Malkenschoten) gekort in frequentie. Tegenwoordig wordt er zelfs geleed materieel ingezet op de businessline lijn 14 in de ochtendspits vanwege de enorme drukte!

Orden (wijk in Aperldoorn) gaat ook achteruit van 4x/uur naar 2x/uur. Terwijl Ziekenhuis en Anklaar worden opeens 6x/uur bediend, dat vind ik wel fors.

Uhm, buiten de spits dus maar 2x/uur een fatsoenlijke verbindingen Apeldoorn - Arnhem. Niemand is zo gek om de lijn via Burgers Zoo te nemen, dat is om. Ik ben voor 6x/uur Apeldoorn - Arnhem in de spits, 4x/uur in dal/zaterdag en avond/zondag 2x/uur. Zeker omdat in de spits nu al 6x/uur een redelijk snelle bus (4x/uur lijn 91 en 2x/uur 231) rijdt.

Waarom lijn 36 en 37 niet koppelen?

Lijn 301 heeft een te lage frequentie, Syntus heeft per december niet voor niets extra ritten in de ochtendspits van Apeldoorn naar Zwolle ingevoerd (middagspits tegengestelde richting). Zodat een 4x/uur frequentie ontstaat.

Ik denk niet dat Barneveld - Lelystad rendabel is, argumenten?
Bee schreef:Mijn gevoel zegt ook dat Ede een overbediening krijgt op de stadsdienst en Apeldoorn een onderbediening, maar dat moet ik nog even staven met de praktijk.
Ik kan je zeggen dat het ook zo is. Lijn 4 in Ede kan wat mij betreft geschrapt worden, 1x/uur stadsdienst is sowieso niet aantrekkelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Op deze manier worden de buslijnen aan de randen, die wel door bebouwd gebied gaan rendabeler. Tel daarbij op dat er nog enkele (lange) buslijnen zijn die parallel aan het spoor liggen (102 en 103) deels weg kunnen: 102 is volstrekt onnodig op Voorthuizen-Apeldoorn met een station Barneveld Noord (bediend op dat hele gebied van bijna 25 km alleen een gehuchtje van 4 huisjes)
Lijn 102 zorgt op dit moment voor een verbinding tussen Apeldoorn en Barneveld eigenlijk. Ook is de verbinding belangrijk voor het vervoer tussen een aantal dorpen op de Veluwe en Amersfoort/Apeldoorn.
SuperGhost schreef:lijn 103 kan tussen Nijkerk en Harderwijk makkelijk weg, aangezien die parallel aan het spoor loopt en grotendeels daar ook nog lijn 205 rijdt die de kernen Putten en Ermelo ook al bediend. Lijn 103 kan dus veel beter omgelegd worden via Zeewolde (integratie met lijn 142).
Als je goed kijkt is te zien dat lijn 103 een ander gedeelte van Harderwijk en Ermelo bediend die lijn 205 bediend. Enige overeenkomstige stuk is de provinciale weg tussen Putten en Ermelo.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Berk-24 schreef:Je mist nog een buslijn tussen Gendringen en Doetinchem, grapjas.
Iets te snel op enter gedrukt, lijn 30 had ik na Doetinchem nog verder naar Gendringen laten lopen :oops:
Bee schreef:Ik snap niet helemaal het doel van het omgooien van de halve Veluwe eigenlijk, de problemen die er zouden kunnen zijn (zijn er problemen eigenlijk?) worden er in ieder geval niet mee opgelost, zoals de verbinding Barneveld - Apeldoorn. Ik mis ook een snelle lijn tussen Station Ede-Wageningen en Ede (daar heb je wel meer dan 2x/uur een bus naar Ochten nodig). Harderwijk - Zeewolde - Amersfoort klinkt bij mij ook niet praktisch, ik denk dat Zeewolde (wat in Flevoland ligt) meer gebaat is bij een lijnenkruis Harderwijk - Almere (ook in het weekend wenselijk) en Lelystad - Nijkerk. Dan is Zeewolde vanuit vier hoeken bereikbaar.
Barneveld-Apeldoorn gaat via het spoor. Een buslijn heeft daar sowieso geen zin, want omreizen via Amersfoort is nog sneller dan de bus (er is in principe al een prima verbinding met de 2-minuutsoverstap in Voorthuizen). Hier moet je dus gewoon een treinoverstap op Barneveld Noord voor krijgen, dat is de enige manier waarop je dat kan verbeteren (en ook meteen behoorlijk).

Een snelle bus tussen station Ede-Wageningen en Ede is niet nodig, want je bent dan al in Ede :wink:
Maar ga uit dat je naar Wageningen bedoelde? Die komt er uiteraard wel, maar heb de SAN nog niet klaar. Ik heb namelijk de Valleilijn-bus (die snelle bus die jij bedoeld) vastgemaakt aan de HOV-as Arnhem-Wageningen die er moet komen. Dit heb ik gedaan zodat je ook vanuit Arnhem, Oosterbeek en Renkum rechtstreeks naar de universiteit kan.

Wat betreft Zeewolde: het maakt voor Zeewolde natuurlijk weinig uit of je Harderwijk-Zeewolde-Nijkerk + Lelystad-Zeewolde-Almere doet of Harderwijk-Zeewolde-Almere + Lelystad-Zeewolde-Nijkerk doet. Voor Harderwijk zou het wel uit kunnen maken natuurlijk. Maar ik heb bewust Harderwijk-Zeewolde-Nijkerk-Amersfoort ervan gemaakt, zodat die bij Gelderland zou kunnen horen en die wel de gehele dag geboden kan worden, terwijl de routes die jij noemt allebei bij Flevoland geplaatst zouden worden en Flevoland laat de routes Zeewolde-Almere en Zeewolde-Nijkerk nu al niet altijd rijden, dan leek me dit een betere optie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Aantal punten:
Waarom rijdt Lijn 5 in Apeldoorn slechts 2x/uur? (Overigens zie ik liever het gebruik van Woudhuis dan Steenkamp maar dat even ter zijde. :wink: )

Waarom is de lijn naar Apeldoorn zuid (Malkenschoten) gekort in frequentie. Tegenwoordig wordt er zelfs geleed materieel ingezet op de businessline lijn 14 in de ochtendspits vanwege de enorme drukte!
Lijn 5 omdat die nu buiten de spits ook maar 2x p/u rijdt en een deel van de route (door Osseveld-Oost) niet meer gereden wordt (heb ik bij de lijn naar Twello ondergebracht). Maar zou in principe in de spits gewoon 4x kunnen blijven.

Lijn 14 heb ik niet gekort, die wordt lijn 1 en blijft dus 4x p/u rijden overdag.
regenmaker schreef:Orden (wijk in Aperldoorn) gaat ook achteruit van 4x/uur naar 2x/uur. Terwijl Ziekenhuis en Anklaar worden opeens 6x/uur bediend, dat vind ik wel fors.
Orden wordt volgens mij nu eigenlijk ook maar 2x p/u bediend (heen door lijn 7, terug door lijn 6).
regenmaker schreef:Uhm, buiten de spits dus maar 2x/uur een fatsoenlijke verbindingen Apeldoorn - Arnhem. Niemand is zo gek om de lijn via Burgers Zoo te nemen, dat is om. Ik ben voor 6x/uur Apeldoorn - Arnhem in de spits, 4x/uur in dal/zaterdag en avond/zondag 2x/uur. Zeker omdat in de spits nu al 6x/uur een redelijk snelle bus (4x/uur lijn 91 en 2x/uur 231) rijdt.
Prima, ik heb nu de frequentie deels afgekeken van lijn 201. Maar ik denk inderdaad dat op Arnhem-Apeldoorn wel een hogere frequentie moet kunnen.
regenmaker schreef:Waarom lijn 36 en 37 niet koppelen?
Omdat ze aan dezelfde kant Harderwijk binnen komen en omdat lijn 37 nog doorrijdt naar Wittenhagen.
regenmaker schreef:Lijn 301 heeft een te lage frequentie, Syntus heeft per december niet voor niets extra ritten in de ochtendspits van Apeldoorn naar Zwolle ingevoerd (middagspits tegengestelde richting). Zodat een 4x/uur frequentie ontstaat.
Had ik nog niet meegekregen. Bedoeling was hier natuurlijk de huidige dienstregeling over te nemen, met alleen een aangepast nummertje (vanwege de uniformiteit in nummers).
regenmaker schreef:Ik denk niet dat Barneveld - Lelystad rendabel is, argumenten?
Zijn de bestaande lijnen 205 en 148 die gekoppeld zijn.
regenmaker schreef:
Bee schreef:Mijn gevoel zegt ook dat Ede een overbediening krijgt op de stadsdienst en Apeldoorn een onderbediening, maar dat moet ik nog even staven met de praktijk.
Ik kan je zeggen dat het ook zo is. Lijn 4 in Ede kan wat mij betreft geschrapt worden, 1x/uur stadsdienst is sowieso niet aantrekkelijk.
Weet ik ook niet, heb gewoon de frequentie zo veel mogelijk overgenomen van de stadsdiensten. Lijn 4 in Ede is de huidige servicelijn (maar dan iets aangepast), dus vandaar de lagere frequentie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Lijn 14 heb ik niet gekort, die wordt lijn 1 en blijft dus 4x p/u rijden overdag.
Ah op die manier, ik dacht dat deze lijn richting Apeldoorn Zuid de route van de huidige lijnen 18 en 19 zou overnemen en dat lijn 4 laat maar zeggen de route van lijn 14 overnam, want daar staat Malkenschoten. :P
SuperGhost schreef:Zijn de bestaande lijnen 205 en 148 die gekoppeld zijn.
Ja, zo had ik nog niet bekeken. :@
Maar wordt de lijn niet vertragingsgevoeliger zo?
En waarom als HOV lijn?
SuperGhost schreef:Orden wordt volgens mij nu eigenlijk ook maar 2x p/u bediend (heen door lijn 7, terug door lijn 6).
Over lijnen 6 en 7. Orden wordt wel degelijk 4x/uur bediend. :wink:
Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door deadlock »

Waarom zou je die snelbus willen laten stoppen in Hattem, of is dat die snelweghalte aan de A50?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Omdat dat een zonebus is. Lijnen 301 t/m 303 zijn in mijn opzet vrijwel ongewijzigd ten opzichte van de huidige 201 t/m 203. Het grootste verschil is dus het nummertje dat iets hoger is (zodat alle snelbussen in GLD in de 300-serie zitten).

De volledige snelwegbus is dus lijn 301 en daar zie ik liever die stop aan de afslag bij Hattem verdwijnen. Voor zo'n halte ver buiten de dorpen (alleen een carpoolplaats zit daar geloof ik?) is alleen lijn 302 (2-4x p/u) wel genoeg lijkt me. Dan kan lijn 301 (de 'interliner') weer een minuutje winnen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Ik moet zeggen dat ik het huidige systeem van lijn 201 t/m 203 zeer goed vind en ook nog eens goede punctualiteit, ben zeer tevreden over de huidige Veluwelijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Dat is ook een prachtige opzet en er zijn genoeg reizigers om dat rendabel te houden. Dat is echt een succesverhaal geworden en moet je natuurlijk gewoon behouden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:Omdat dat een zonebus is. Lijnen 301 t/m 303 zijn in mijn opzet vrijwel ongewijzigd ten opzichte van de huidige 201 t/m 203. Het grootste verschil is dus het nummertje dat iets hoger is (zodat alle snelbussen in GLD in de 300-serie zitten).

De volledige snelwegbus is dus lijn 301 en daar zie ik liever die stop aan de afslag bij Hattem verdwijnen. Voor zo'n halte ver buiten de dorpen (alleen een carpoolplaats zit daar geloof ik?) is alleen lijn 302 (2-4x p/u) wel genoeg lijkt me. Dan kan lijn 301 (de 'interliner') weer een minuutje winnen.
Euh, ik snap helemaal niets van dit antwoord; Stopt deze bus nou in Hattem in de dorpskern of stopt hij aan de A50 bij de afslag Hattem?

Ik heb 18 jaar in Heerde gewoond en er is praktisch geen vervoersvraag van Heerde of Wapenveld naar Hattem. Een stop in Hattem terwijl er ook een andere bus 2x/u rijdt lijkt me totaal overbodig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door deadlock »

Lijn 94: Stopbus Apeldoorn-Vaassen-Emst-Epe-Heerde-Wapenveld-Hattem-Zwolle
Lijn 95: Snelbus Apeldoorn-Epe-Heerde-Zwolle (via Katerdijk)
Lijn 294: Snelbus Apeldoorn-Zwolle (alleen in de brede spits, 2xu/richting daarbuiten 0x
Diverse spitsversterkingsbussen voor de 95 tussen Epe en Zwolle en tussen Heerde en Apeldoorn, meer is er echt niet nodig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

En wat is daar nu een verbetering aan dan?

De Veluwelijnen zijn juist goed lopende lijnen, omdat de reistijden allen kort zijn. En dat hele concept ga je hiermee juist afbreken, omdat wat? Zodat er een rechtstreekse bus van Vaassen naar Wapenveld rijdt?

De lijnen 202 en 203 liggen tussen Epe en Heerde verknoopt zodat die enkele reizigers die baat zou hebben van zo'n stopbus ook een goede overstap heeft.

Daarnaast hebben de kernen Vaassen, Emst, Epe en Heerde een snelle busverbinding met Zwolle door lijn 202.
En hebben Epe, Heerde, Wapenveld en Hattem een snelle busverbinding met Apeldoorn door lijn 203.

Dat wil je dus afwaarderen tot alleen Epe en Heerde, die daarmee niet eens vooruit gaan. Wat hoop je hiermee dus te bereiken?

Daarnaast gaat de verbinding Apeldoorn-Zwolle wel zwaar achteruit, want daar laat je alleen nog in de brede spits ritten rijden en slechts 2x per uur, terwijl onlangs de spitsfrequentie juist verhoogd is naar 4x per uur, omdat er te veel vraag was.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Berk-24 »

Er zijn in mijn ogen wel verbeteringen vatbaar.

1. Verplichte eis om geledes in te zetten op rustige ritten schrappen, een Amba voldoet ook. Optares liever niet.
2. Lijn 201/301 beter later aansluiten op de IC naar Groningen door hem op .09 en .39 in Zwolle te laten arriveren en om .21 en .51 te laten vertrekken. Dit levert meer concurrentievoordeel tov de trein via Deventer op.
3. De gekoppelde ritten 202/302-203/303 laten vallen onder lijn 204/304. Dit is duidelijker te communiceren naar de klant.
4. In de vroege avond (tot 21 uur) en zaterdag (tot 19 uur) lijnen 201/301, 202/302, 203/303 en 204/304 1x/uur laten rijden. In de late avond (na 21 uur, zaterdag na 19 uur) en zondag rijdt lijn 204/304 2x/uur. Op de vroege zondagochtend (voor 11 uur) en late zondagavond (na 21 uur) rijdt lijn 204/304 1x/uur.
5. In de vroege zondagavond (17-21 uur) lijn 201/301 enkele ritten laten rijden richting Zwolle ten behoeve van studentenvervoer Apeldoorn-Groningen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

1) is in praktijk al wel losgelaten, aangezien er al niet-gelede bussen in rijden, maar die eis zou je buiten de spits op papier ook weg kunnen laten ja.
2) eens.
3) zou inderdaad handiger zijn, al is het alleen maar een papieren wijziging.
4) Ik zou lijnen 202/302-203/303 niet minder frequent laten rijden om een rit van lijn 201 op die tijdstippen te laten rijden. Die rit van lijn 201 zou wat mij betreft gewoon naast de huidige dienstregeling moeten rijden.
5) eens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten