Buslijnen in de provincie Gelderland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

regenmaker schreef:Gewoon nee, 331 functioneert prima en zie hem nooit volledig leeg rijden. Gister reed ik nog met die lijn en was nog redelijk goed bezet. Verder is het voor mij een goedkoper alternatief dan met de NS reizen. Wat gaat Herveld bedienen als de lijn vervalt?
Wat bedoel je hiermee? Ik begrijp je niet helemaal. En op welk traject gebruikt jij de 331 dan?
regenmaker schreef:Zie dan liever dat Oosterhout dorp helemaal geen bus meer krijgt dan. Als mensen niet met lijn 3 reizen (en die rijdt al met een 8-personenbusje) dan heeft Oosterhout Dorp dan maar pech. Maar niet verbindingen die ik tussen Arnhem CS en Nijmegen Heyendaal/Dukenburg gebruik nog een langere reistijd geven. ;)
Ik zou lijn 14 ook niet via Oosterhout laten rijden, maar het is wel zonde. Toen lijn 30 nog naar Oosterhout reed werd er gewoon goed gebruik van gemaakt. Helaas werd deze lijn opgeheven en vervangen door lijn 2, die helemaal via Lent reed. In die periode heeft de lijn veel reizigers verloren en dat is niet goed gekomen met de komst van lijn 3. Hoe jaag je reizigers weg? Zo dus.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

BrengMe schreef:
regenmaker schreef:Gewoon nee, 331 functioneert prima en zie hem nooit volledig leeg rijden. Gister reed ik nog met die lijn en was nog redelijk goed bezet. Verder is het voor mij een goedkoper alternatief dan met de NS reizen. Wat gaat Herveld bedienen als de lijn vervalt?
Wat bedoel je hiermee? Ik begrijp je niet helemaal. En op welk traject gebruikt jij de 331 dan?
Op het traject Nijmegen CS - Arnhem CS of Nijmegen Dukenburg - Arnhem CS. Scheelt me een hele euro als ik niet de trein pak. :) Komt omdat ik anders eerst met de bus naar Nijmegen CS moet (betaal ik instaptarief) bij de NS betaal ik opnieuw instaptarief en dan in Arnhem opnieuw.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

En op welke momenten?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

In het weekend als ik geen studentenov heb. Maar soms ook doordeweeks als ik zin heb.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

En hoeveel mensen zitten er dan in de bus (tussen Oosterhout en Arnhem)?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Doordeweeks in de spits goed gevuld en in het weekend, stuk of 10 max. Het klopt dat de lijn in Oosterhout goed opvult , bijvoorbeeld bij Jonagoldstraat stonden zaterdag stuk of 12 mensen die naar Nijmegen wilden.
Laatst gewijzigd door regenmaker op ma 06 jun 2016, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

Als ik meerij (in het weekend én op een doordeweekse dag in het dal) zitten er vaak nog geen 5 mensen in.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Het was gister wel koopzondag, kan meespelen. Daarnaast hoeft een aantal observaties niet het juiste beeld te geven. Misschien was mijn bus gister een toevalstreffer.
Laatst gewijzigd door regenmaker op ma 06 jun 2016, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Verder zou ik een spitslijn Apeldoorn - Nijmegen Heyendaal wel erg mooi vinden. Daar is ook wel vraag naar, gezien het aantal reizigers die de route aflegt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

Is dat niet een beetje een te lange route? Lijkt me erg vertragingsgevoelig en, als je het een snelbus wil maken, erg parallel aan het spoor tussen Arnhem en Nijmegen. We hebben al zo'n onnodige lijn (331), nog eentje lijkt me niet nodig.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

NS wil toch studenten uit de trein vanwege overvolle treinen? Kan door middel van dit soort verbindingen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Nitein-Repart »

Als je tussen Arnhem en Nijmegen reist neem je toch de trein? De bussen zijn bedoelt voor Huissen, Bemmel, Doornenburg, Oosterhout en delen van Elst en Arnhem. Snelheid lijkt me dan niet de primaire functie, ontsluiting des te meer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Erno-BE schreef:Als je tussen Arnhem en Nijmegen reist neem je toch de trein? De bussen zijn bedoelt voor Huissen, Bemmel, Doornenburg, Oosterhout en delen van Elst en Arnhem. Snelheid lijkt me dan niet de primaire functie, ontsluiting des te meer.
Niet als de bus goedkoper is. De bus sluit ook nog eens beter aan op de bus naar Apeldoorn dan de trein.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Zugführer »

Een normaal mens (lees: iemand die ov niet als hobby ziet) gaat echt niet een uur in een bus zitten in plaats van een kwartier met de trein om 1 euro uit te sparen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

De meeste reizigers voor de verbinding Apeldoorn<->Heyendaal zijn studenten en die reizen veelal op de SOV, dus goedkoper is dan geen reden.

Wat betreft de aansluitingen: de trein is een stukkie sneller (13-20 minuten) dan de snelste buslijn (lijn 331 met 51 minuten) tussen Nijmegen 'CS' en Arnhem Centraal. Je gaat me niet vertellen dat je in totaal zo'n 38 minuten extra overstaptijd hebt. Dat bestaat gewoon niet gezien het aantal reismogelijkheden (zowel op Heyendaal-Nijmegen CS als op Nijmegen-Arnhem).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Ik zeg ook niet dat het sneller is, zeg alleen dat mijn overstaptijd een paar minuten korter is. Duurt 30 min langer, maar scheelt wel geld.

Zo'n bus ontlast ten eerste de trein (die rond collegetijden bomvol zit) en ten tweede heb je minder overstappen en is de bus betrouwbaarder.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

regenmaker schreef:Ik zeg ook niet dat het sneller is, zeg alleen dat mijn overstaptijd een paar minuten korter is. Duurt 30 min langer, maar scheelt wel geld.
SuperGhost schreef:De meeste reizigers voor de verbinding Apeldoorn<->Heyendaal zijn studenten en die reizen veelal op de SOV, dus goedkoper is dan geen reden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Ja, je punt is? Je haalt twee dingen door elkaar. In het weekend reis ik namelijk soms Nijmegen Dukenburg - Apeldoorn. Daar maken niet alleen studenten gebruik van.

Overigens doe je volgens google maps 56 min over Apeldoorn - Nijmegen Heyendaal. Dat zou verbetering in de reistijd zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Suus »

Google Maps houdt rekening met de snelheid voor auto's, dus tussen de 120 en 130 km/uur. Een bus mag maximaal 80 km/uur, dus wordt de reistijd dan minimaal 1 uur 15 minuten. 9292OV geeft 1 uur 20 minuten als bestaande reistijd, lijkt mij daardoor een weinig nuttige toevoeging die vooral erg duur is om te rijden (studenten leveren een vast bedrag per rit op en de bus is na aankomst in Heyendaal niet voor iets anders in te zetten)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

regenmaker schreef:Ja, je punt is? Je haalt twee dingen door elkaar. In het weekend reis ik namelijk soms Nijmegen Dukenburg - Apeldoorn. Daar maken niet alleen studenten gebruik van.

Overigens doe je volgens google maps 56 min over Apeldoorn - Nijmegen Heyendaal. Dat zou verbetering in de reistijd zijn.
Jij beweert dat een directe bus tussen Apeldoorn en Nijmegen Heyendaal goedkoper is voor reizigers. De meeste reizigers zijn echter studenten die een studenten-ov hebben. Deze reizigers hoeven helemaal niet op de kosten te letten, dus dat is geen goede reden om die buslijn in het leven te roepen.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Nitein-Repart »

Apeldoorn-Dukenburg is een half uur sneller als je de trein pakt in plaats van de directe lijn 331. Apeldoorn-Heyendaal hetzelfde verhaal. Daarnaast krijgen veel werknemers reiskostenvergoeding dus die hoeven niet over de allergoedkoopste route te reizen. Het aantal reizigers Nijmegen CS-Arnhem CS per bus is vrijwel nihil. Nijmegen Centrum-Arnhem Centrum wordt wel meer per bus gedaan, maar daar heb je lijn 300 nog als optie. Het is voor mij geen bezwaar om lijn 14 of 331 te vertragen om zo meer woonkernen te kunnen bedienen en dus andere buslijnen (zoals lijn 3) te elimineren. Echter moet alles wel binnen proporties blijven.

Extra bussen laten rijden om de trein te ontlasten is erg onzinnig. Zeker in het voorjaar komen volle treinen waarbij mensen moeten staan vrijwel nooit voor, of er moet een trein zijn uitgevallen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Google Maps houdt rekening met de snelheid voor auto's, dus tussen de 120 en 130 km/uur. Een bus mag maximaal 80 km/uur, dus wordt de reistijd dan minimaal 1 uur 15 minuten. 9292OV geeft 1 uur 20 minuten als bestaande reistijd, lijkt mij daardoor een weinig nuttige toevoeging die vooral erg duur is om te rijden (studenten leveren een vast bedrag per rit op en de bus is na aankomst in Heyendaal niet voor iets anders in te zetten)
Daarom zou je de lijn ook met een T 100 bus moeten laten rijden. Laat Gebo Tours of Van Kooten ofzo met zo'n touringcar rijden. De meeste "normale" bussen halen overigens 85 km/h. De Uithof kan ook zo'n set spitsbussen krijgen, waarom Heyendaal dan niet?
BrengMe schreef: Jij beweert dat een directe bus tussen Apeldoorn en Nijmegen Heyendaal goedkoper is voor reizigers. De meeste reizigers zijn echter studenten die een studenten-ov hebben. Deze reizigers hoeven helemaal niet op de kosten te letten, dus dat is geen goede reden om die buslijn in het leven te roepen.
Nee ik beweer dat als je met de bus naar Nijmegen CS gaat, dan met de trein en dan weer met de bus gaat dat het duurder is dan bus naar Nijmegen CS, bus tussen Arnhem en Nijmegen en dan weer met de bus verder.

Dus bus-trein-bus is duurder dan bus-bus-bus. Kost je wel een halfuur extra ja.

Misschien had ik wat beter moeten verwijzen, maar een bus Apeldoorn - Nijmegen Heyendaal doe je ook niet vanwege de kosten, maar die ga je exploiteren om de NS trein rond collegetijden te ontlasten. En er is vraag. Moet de verbinding wel sneller zijn dan de huidige.

Misschien dat een lijn Zevenaar - Nijmegen Heyendaal ook een goede verbinding zou zijn.
Laatst gewijzigd door regenmaker op ma 06 jun 2016, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Suus »

Er rijden nu 8 treinen per uur tussen Nijmegen en Arnhem en volgend jaar 10. Daar hoeven de treinen echt niet ontlast te worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Studenten pakken allemaal de trein waarmee ze precies op tijd voor het college komen. Ook al rijden er 10 per uur dan zit er eentje helemaal vol.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Zugführer »

Met die redenatie is er toch geen enkele student die een half uur eerder op gaat staan om de bus te kunnen nemen in plaats van de trein? :P
Als dat een optie zou zijn zouden ze ook wel de trein van 10 minuten eerder kunnen pakken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten