Buslijnen in de provincie Gelderland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

regenmaker schreef:Klopt Amersfoort - Apeldoorn is belangrijk. Als ik in de bus zit en de trein vanuit Amersfoort is te laat of rijdt niet dan daalt het aantal reizigers in de stadsbus significant.
Soms zijn aansluitingen ook belangrijk.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Ik wil hier toch nog even ingaan op de post uit het topic Arnhem-Nijmegen:
SuperGhost schreef:Ik vrees dat het niet rendabel is, omdat je dan eigenlijk een aparte lijn krijgt voor Ooij alleen. Het ommetje via Ooij is bovendien eigenlijk helemaal niet zo gek ver om. Lijnen 80 en 82 schelen 11 minuten tussen Nijmegen en Leuth. Echter zitten 8 minuten daarvan tussen Nijmegen en Beek (het ommetje via Ubbergen) en dus slechts 3 voor het ommetje via Ooij.

Voor die 3 minuten hoef je het niet te doen, dan is een dubbele frequentie aantrekkelijker. Ik denk dus eerder dat je het ommetje via Ubbergen moet gaan schrappen (zet in plaats daarvan vervangende haltes langs de N325) en dan lijn 80 in de (brede) spits 4x p/u laten rijden. In de ochtendspits zou je dan zelfs 8x p/u krijgen ri. Nijmegen.
Is het niet beter om een aparte lijn naar Beek en Ubbergen te laten rijden. Dan kan lijn SB58 (Nijmegen - Kleve) ook een snellere route langs Beek rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

Als je nieuwe haltes aanlegt met goede voorzieningen (abri, fietsenstalling, enz.) is een speciale lijn voor Beek-Ubbergen niet nodig. Het dorp ligt direct aan de provinciale weg.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

Op welke wijze moet ik eigenlijk de nieuwe bundel Varsseveld - Lichtenvoorde - Groenlo - Enschede inzien?

Er is aldus de visie een tweetal routes verplicht:
Route 1: Varsseveld - Lichtenvoorde - Lievelde Station - Groenlo - Haaksbergen - Enschede (de huidige 72, maar dan naar Enschede). Deze zou ik zo inleggen dat je vanuit Lievelde aansluit op de trein met de bus.
Route 2: Doetinchem - Varsseveld - Lichtenvoorde - groenlo - Haaksbergen - Enschede (de huidige 74, maar alleen in spits).

Ik lees regelmatig dat de route tussen Groenlo en Enschede in de spits overvol is en daardoor veel extra gereden wordt, maar hoe wil je dit op elkaar afstemmen? Daarnaast hoe vaak wil je eigenlijk idealiter de bus laten rijden? Indien je goed aansluit op de Lieveldetreinen krijg je tussen Lichtenvoorde en Groenlo de volgende rijtijden:

Lijn 72: ongeveer 19 minuten
Lijn 74: ongeveer 9 minuten

Bij een gelijke verdeling boven Groenlo met 4x/uur, krijg je een 25/5 verdeling tussen Lichtenvoorde en Varsseveld. Dat lijkt me ook niet heerlijk als verdeling.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Ik weet niet welk bericht je op reageerde, want de berichten zijn allemaal al oud.

Als je mijn idee bedoelde:

Buiten de spits is lijn 74 zeer slecht bezet tussen Lichtenvoorde en Groenlo en biedt tussen Varsseveld en Doetinchem eigenlijk vooral een extra verbinding voor het Graafschap College (maar die reizen vooral in de spits) en het kleine dorpje Westerdorp.
Hierdoor is een paar jaar geleden lijn 74 al teruggeschroefd van 2x p/u ma-za overdag en 1x p/u 's avonds en zondags naar 1x p/u tussen de spitsen in en 0x p/u in het weekend.
Daarbij is lijn 72 doorgetrokken vanaf Lichtenvoorde naar Varsseveld Station en is de buurtbus tussen Zelhem en Varsseveld via Westerdorp gaan rijden.

Idee dat ik dus opgooide was om van lijn 74 dan maar helemaal een brede spitslijn te maken. Die rijdt dan in de spits net zoals nu: 4x tot Groenlo, waarvan 2 door naar Enschede en 2 met overstap op een aansluitende bus naar Enschede.

Daarnaast heb ik 72 en 73 dan hervormd. Dit aangezien tussen Eibergen en Neede maar weinig reizigers zijn en die enkelen ook via het voormalige Danspaleis zouden kunnen (daar dan een overstaphalte maken) of via een nieuw/doorgetrokken buurtbusje. Hierdoor heb je niet dat tussen Groenlo en Eibergen een overmatige 6 bussen per uur moeten rijden in de brede spits (in een 1-14-15-1-14-15-verdeling) en buiten de brede spits 4 in een 1-29-1-29-verdeling.

Mijn idee was dan dus om tussen de spitsen in lijn 72 het pad van 74 over te laten nemen en zo de halfuursdienst weer te complementeren tussen Groenlo en Enschede. De andere rit van lijn 72 eindigt dan in Groenlo en sluit aan op lijn 73.

In de spits kan dat nog mooier uitkomen, omdat beide lijnen juist een tegenovergestelde spitsrichting hebben. 72 heeft 's ochtends juist een spitsrichting in zuidelijke richting (richting het station in Lievelde) en 73 juist in noordelijke richting (richting Enschede) en in de middagspits juist weer andersom.

Dit zou je dan makkelijk kunnen combineren door lijn 73 's ochtends niet meer op Enschede->Groenlo te laten rijden. In plaats daarvan rijdt dan lijn 72 2x p/u vanaf Enschede (vormt samen met spitslijn 74 dan een kwartiersdienst) en in Groenlo op lijn 73 aan te sluiten die daar dan begint.
In noordelijke richting rijdt lijn 72 dan niet verder dan Groenlo en rijdt lijn 73 2x door naar Enschede. De ritten van 72 die in Lievelde eindigen keren dan op de ritten van 73 die in Groenlo beginnen.

In de middagspits dan precies omgekeerd, dan eindigt lijn 73 in Groenlo en sluit 2x p/u aan op 72 naar Enschede en in zuidelijke richting rijdt lijn 73 dan vanaf Enschede en sluit in Groenlo aan op 72 naar Lievelde. De ritten van 73 die in Groenlo eindigen keren dan op die van 72 die in Groenlo beginnen.

Op die manier kun je dus maatwerk leveren en zoveel mogelijk de drukke verbindingen rechtstreeks houden én ook nog eens bezuinigen op het aantal DRU's. Deze DRU's kun je dan weer gebruiken voor meer extra topspitsritten op het drukke Groenlo-Enschede in plaats van zoals nu ze vrijwel leeg in te zetten op het rustige Eibergen-Neede.

Samengevat krijg je dan dit:
Ochtendspits:
2x 72 Varsseveld -> Groenlo + 2x 73 Winterswijk -> Enschede
2x 72 Enschede -> Varsseveld + 2x Groenlo -> Enschede
4x 74 Doetinchem <-> Groenlo, 2x van/naar Enschede (andere 2 aansluitend op lijn 73 of vanaf lijn 72)

Tussen de spitsen:
2x 72 Varsseveld <-> Groenlo, 1x van/naar Enschede (andere aansluitend van/naar 73)
1x 73 Winterswijk <-> Enschede

Brede middagspits:
2x 73 Winterswijk -> Groenlo + 2x 72 Varsseveld -> Enschede
2x 73 Enschede -> Winterswijk + 2x 72 Groenlo -> Varsseveld
4x 74 Doetinchem <-> Groenlo, 2x van/naar Enschede (andere 2 aansluitend op lijn 73 of vanaf lijn 72)

Avond/weekend:
2x 72 Varsseveld <-> Groenlo, 1x van/naar Haaksbergen (andere aansluitend van/naar 73)
1x 73 Winterswijk <-> Haaksbergen
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

hoi, Ik heb even de visie van de provincie Gelderland bekeken. De volgende verbindingen worden geëist:
- Varsseveld - Lievelde - Groenlo - Enschede (dagdekkend)
- Doetinchem - Groenlo - Enschede (spitsuren)

Aldus de provincie dient de reis Winterswijk - Groenlo via Lievelde plaats te vinden.

Ik vraag me alleen af wat dan vanuit Groenlo de deelfrequenties moeten worden.
Ik denk momenteel aan:

Groenlo - Enschede: spits 8x/uur, dal 4x/uur, avonduren 1 à 2x/uur
Groenlo - Lievelde - Varsseveld: een rit aansluitend op elke trein in Lievelde
Groenlo - Doetinchem: spits 4x/uur

Wel denk ik dat de ritten in groenlo doorgekoppeld moet worden voor aantrekkelijkheid.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Groenlo-Enschede is nu maar 4x p/u in de brede spits en in de topspits kort even 6x p/u ri. Enschede (niet andersom) omdat er 2 extra ritten van 74 vanaf Lichtenvoorde erbij zijn gestopt.

Ik zie dit nog niet zo snel uitgebreid worden naar 8x p/u.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

ze willen wel met aanhangers gaan rijden tussen Doetinchem en Enschede op de 74. Dat lijkt me ook een duur geintje. Kennelijk is de vraag er wel voor om een hoogfrequentere busverbinding te realiseren.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door waldo79 »

Jongens, Gelderland is 5.000 km2 en jullie focussen alleen op enkele lijnen in de Oostelijke Achterhoek. Ik kan het totaal niet volgen :X
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Daarvoor hadden we het over het gebied ten oosten van Nijmegen :wink:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

Dus in de brede middag- en ochtendspits krijg je een driehoek.
Lijn 74 rijdt heen- en weer tussen Enschede/Groenlo en Doetinchem.
Dan heb je een ochtend driehoek;
- 72 (Enschede-> Varsseveld) naar 72 (Varsseveld-> Groenlo) naar 73 (Groenlo-> Winterswijk) naar 73 (Winterswijk-> Enschede) en zo terug als 72 (Enschede-> Varsseveld). Dan begint het rondje opnieuw.

De middag driehoek is dan;
- 73 (Enschede-> Winterswijk) naar 73 (Winterswijk-> Groenlo) naar 72 (Groenlo-> Varsseveld) naar 72 (Varsseveld-> Enschede) en zo weer naar 73 (Enschede-> Varsseveld). Op Groenlo sluiten bus 73 naar Groenlo aan op 72 naar Varsseveld.

Kortom 2x/uur lijn 74 direct op Enschede- Varsseveld en 2x/uur met overstap lijn 72/73 op Enschede- Varsseveld.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Dat was inderdaad mijn idee ja :wink:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

Danke Schön, nu begrijp ik het.

Nu heb je altijd een omloop driehoek tussen deze bussen. Alleen lijn 74 staat daar los van.
Is dit omloopgebeuren ook je bedoeling geweest?
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 15 jul 2017, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: vorige bericht verwijderd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

De omloop kan vast gaan werken, echter eist de provincie dat er geen bus Groenlo - Winterswijk komt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Is dat zo? Ik dacht dat provincie juist nog wel een bus Groenlo - Winterswijk wilde, maar dan met uitgedunde bediening.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

OmniLezer schreef:Danke Schön, nu begrijp ik het.

Nu heb je altijd een omloop driehoek tussen deze bussen. Alleen lijn 74 staat daar los van.
Is dit omloopgebeuren ook je bedoeling geweest?
Ja, ik had de bedoeling dat de bussen van lijnen 72 en 73 dan in Enschede en Groenlo op elkaar zouden keren in de brede spits.
CamilleKreemers schreef:De omloop kan vast gaan werken, echter eist de provincie dat er geen bus Groenlo - Winterswijk komt.
Volgens mij wilde Arriva laatste nog lijn 73 's avonds en zondags schrappen en alleen nog lijn 72 laten rijden. Dit stuitte toen nog op weerstand van de provincie, waarop Arriva lijn 73 dus behouden heeft.
Daarnaast heeft lijn 73 onlangs juist een nieuwe halte voor de ingang van het ziekenhuis gekregen. Het lijkt me dan stug dat die moet verdwijnen. Dat zou een probleem zijn voor de bereikbaarheid van het ziekenhuis. Station Winterswijk West ligt namelijk te ver voor mensen die slecht ter been zijn (kan ik uit eigen ervaring vertellen, aangezien ik daar eens heen moest met een gebroken enkel)
regenmaker schreef:Is dat zo? Ik dacht dat provincie juist nog wel een bus Groenlo - Winterswijk wilde, maar dan met uitgedunde bediening.
Lijn 73 is altijd al een uitgedunde bediening geweest: in de brede spits 2x p/u en daarbuiten maar 1x p/u. :wink:
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

SuperGhost schreef:Daarnaast heeft lijn 73 onlangs juist een nieuwe halte voor de ingang van het ziekenhuis gekregen. Het lijkt me dan stug dat die moet verdwijnen.
Hierbij het Citaat van de provincie:
Provincie Gelderland schreef: Vanwege de overbodige parallelliteit vervalt de busverbinding tussen Winterswijk en Groenlo. Deze reis wordt gemaakt
per trein en bus via Lievelde. In de dunbevolkte regio ten noordoosten van Winterswijk gaan kleinschalige maatwerkoplossingen de mobiliteit verzorgen;
Ik lees hier dat die bus verdwijnen moet. Men moet maar via Lievelde gaan reizen.


Wat ik me afvraag, heeft het zin en potentie om in Lochem via het station te gaan reizen?
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door diederickx »

Van waar naar waar bedoel je? Winterswijk - Enschede via Lochem ligt namelijk niet voor de hand.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

oh, sorry. Ik had het over de lijn Deventer - Burcelo. Die rijdt door Lochem heen, maar daar is ook een station.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

CamilleKreemers schreef:
SuperGhost schreef:Daarnaast heeft lijn 73 onlangs juist een nieuwe halte voor de ingang van het ziekenhuis gekregen. Het lijkt me dan stug dat die moet verdwijnen.
Hierbij het Citaat van de provincie:
Provincie Gelderland schreef: Vanwege de overbodige parallelliteit vervalt de busverbinding tussen Winterswijk en Groenlo. Deze reis wordt gemaakt
per trein en bus via Lievelde. In de dunbevolkte regio ten noordoosten van Winterswijk gaan kleinschalige maatwerkoplossingen de mobiliteit verzorgen;
Ik lees hier dat die bus verdwijnen moet. Men moet maar via Lievelde gaan reizen.
Volgens mij zijn ze daar later op teruggekomen. Sowieso zou ik die visie met een korreltje zout nemen, wat er staat hoeft niet per se uitgevoerd te worden :wink:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Yanaike »

Maar waarom zou je vanuit het oogpunt van de vervoerder (die zowel de trein als de bus doet), een buslijn willen hebben die parallel loopt aan het rustigste stukje van de treinverbinding?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Dat heeft er denk ik mee te maken dat het station erg zuidelijk ligt en dus ver van veel woonwijken (tot wel 3km). Daarnaast zit je natuurlijk met de bereikbaarheid van het ziekenhuis, dat is nogal slecht per trein voor (tijdelijk) mindervaliden.

Ik ben het wel ermee eens dat zodra en zo bezuinigd moet worden dat de bereikbaarheid elders in gevaar komt, dat dan lijn 73 maar afgeschaft moet worden. Al zou er dan wel een buurtbusje voor in de plaats komen dat vanaf station Winterswijk via Winterswijk-Oost, Winterswijk-Noord en het ziekenhuis naar station Winterswijk West rijdt. Echter kun je dan nooit op beide stations goed aansluiten.
CamilleKreemers schreef:Wat ik me afvraag, heeft het zin en potentie om in Lochem via het station te gaan reizen?
Voor lijn 56? Niet echt. Er zijn namelijk maar weinig reizigers die van station Lochem zelf afhankelijk zijn om naar Zutphen te reizen. Epse heeft al een eigen buslijn, Harfsen reist via Epse, Laren heeft een eigen buslijn, Lochem heeft al zijn eigen stadsbusje en Borculo reist al sneller via Ruurlo. Dan houdt je alleen Barchem over.

Lijn 56 wordt voornamelijk gebruikt door reizigers naar Deventer en door scholieren naar Lochem en voor hen is de huidige route van belang. Het station ligt daarbij ook veel te ver van de route af. Een slagje maken via het station kost al snel 8-10 minuten, waarmee je de knopen in Deventer en Borculo dan niet meer zou kunnen halen. Ook zou je dan geen speling meer hebben of een extra rit nodig hebben voor dezelfde dienstregeling (Borculo-Deventer is nu 50 minuten)

De enige manier waarop je het station in Lochem zou kunnen bedienen is als je het station verplaatst naar onder het viaduct van de N332, zodat het station langs de huidige route komt te liggen. Maar dat is echter wel een hele dure investering. Wel zou je daarna de bus Zutphen-Laren wellicht kunnen inkorten tot Zutphen-Almen (voor wat het waard is).

Wel zou ik graag zien dat lijn 56 een halte krijgt ter hoogte van het kruispunt Rondweg West/Larenseweg, zodat het noordwesten van Lochem (nieuwbouwwijk De Molengronden) ook een halte in de buurt krijgt.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

oke, ander idee dan (misschien net zo slecht): Lijn 56 ombuigen naar Lochem?
Ik denk dan aan de route: Zutphen - Warnsveld - N862 - Almen - N346 - Lochem - Lochem Station
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

Bedoel je niet lijn 54?

En wat zou je met dit idee willen bereiken?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat je inderdaad lijn 54 bedoeld: lijn 54 is Zutphen-Laren(-Holten).

En wat wil je daarmee bereiken?
Laren heeft immers al een verbinding met Zutphen (diezelfde lijn 54) en Lochem heeft al een busje naar het station (stadslijntje 52). Wat hoop je hiermee dan extra te bieden? De route van lijntje 52 is bovendien ook niet geschikt voor groter materieel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten