Buslijnen in de provincie Gelderland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Nitein-Repart »

Het is inderdaad handiger om door te rijden naar Enschede.

Als je Enschede-Borculo-Doetinchem gaat rijden moet lijn 56 Deventer-Borculo lang (30 minuten) gaan keren, anders gaan 1. Aansluitingen in 1 richting verloren en 2. Kan er in Deventer niet worden gekeerd op lijn 81 die verschoven wordt en in een 00/30-symmetrie wordt gelegd.

Dinxperlo worst bedient door lijn 128 die op Doetinchem-Gendringen Rijnweg de route van lijn 28 rijdt en daarna via Engbergen naar Dinxperlo rijdt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

SuperGhost schreef:Als je een uursdienst tot Haaksbergen rijdt past het wel in de keertijd (dan keer je in 4 minuten in Enschede), dus kost inderdaad geen extra bus.

Het probleem ligt echter ergens anders: concessierechten

Het traject Haaksbergen-Enschede valt onder de concessie van Twents en Arriva heeft slechts beperkt toegang ertoe en mag slechts een bepaald percentage van alle ritten op dat traject rijden.
Dat is ook de reden dat de extra ochtendspitsritten (een 5e/6e bus per uur tussen Lichtenvoorde en Haaksbergen/Enschede) in eerste instantie niet verder mocht rijden dan Haaksbergen en daar moest aansluiten op 62 en pas na onderhandelen die ritten dit jaar door mochten rijden naar Enschede.
Er wordt bezuinigd bij alle bedrijven in het OV in Gelderland. Waarom laat je lijn 62 niet 1x per uur rijden waarvan 1x/2 uur Syntus en 1x/2 uur Arriva. Dan kan je gelijk buslijn 23 integreren in lijn 62. dan heb je een volledige lijn 62/23 van Doetinchem via Borculo naar Enschede/Denekamp. Qua aansluitingen maakt het niets uit omdat die bussen toch op elkaar aansluiten(dat zou moeten als geknipte lijn). Dit zou best kunnen werken aangezien Arriva al een gebundelde dienst heeft met Breng op lijn 42/85 en lijn 99.

Je hebt zondags dan een lijn van Doetinchem naar Enschede(die wel heel lang is) en dan kan je gerust de lijn 74 afbuigen naar Varsseveld en ook langer laten rijden. Dat is immers wat de Provincie wilt. Daarnaast wordt ook minder wegbezuinigd en behoudt je een volledige lijn. Zo heb je zondag ook geen vage overstap route van trein, buslijn 72 en 73.

Je zou ook eventueel buslijn 73 van Winterswijk/Vreden via Groenlo naar Neede kunnen laten rijden en lijn 72 van Varsseveld naar Enschede. Je jaagt iedereen er waarschijnlijk uit, maar dan heb je wel een reden om lijn 73 op te heffen zoals hier graag wordt gewild. Of roep je de oude EuroSchnellbus lijn 71 (Vreden- Groenlo via Winterswijk) en maak je van lijn 73 een stads/buurtbuslijn 173 met een rondje in Winterswijk.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Je hoeft geen reden meer te bedenken/creëren om 73 te schrappen, want Gelderland heeft dat plan al :wink:
Men wil het overige OV beter bezet krijgen, dus moeten Winterswijkers straks via Lievelde (trein en lijn 72) rijden, omdat de trein (tussen W'wijk en Lievelde is die juist het rustigste nu) en lijn 72 (tegenspits) nog plek genoeg hebben en ze die plekken liever opvullen.

Dat 72 dan doorrijdt naar Enschede is een idee van mij om ervoor te zorgen dat de gevolgen voor die reis beperkt blijven (zo min mogelijk overstappen) en ook dat je niet onnodig veel bussen hoeft te laten rijden op Groenlo-Eibergen zonder dat de belangrijke verbinding Lievelde<->Eibergen weer een knip krijgt.

Dat 73 op termijn zou verdwijnen dacht ik overigens al jaren. In de spits is die wel redelijk bezet op Winterswijk-Groenlo, maar dat is dan wel slechts in één richting, terwijl buiten de spits (als die zelfs maar 1x p/u rijdt) is de bezetting erg slecht.
Dit terwijl de route via Lievelde dus nog plek genoeg heeft, de reistijd Station Winterswijk<->Groenlo Busstation exact gelijk is (22 min. via Lievelde, 22 min. met 73) én die route ook frequenter is in het dagdal (2x p/u i.p.v. 1x p/u).
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

OmniLezer schreef:Er wordt bezuinigd bij alle bedrijven in het OV in Gelderland. Waarom laat je lijn 62 niet 1x per uur rijden waarvan 1x/2 uur Syntus en 1x/2 uur Arriva. Dan kan je gelijk buslijn 23 integreren in lijn 62. dan heb je een volledige lijn 62/23 van Doetinchem via Borculo naar Enschede/Denekamp. Qua aansluitingen maakt het niets uit omdat die bussen toch op elkaar aansluiten(dat zou moeten als geknipte lijn). Dit zou best kunnen werken aangezien Arriva al een gebundelde dienst heeft met Breng op lijn 42/85 en lijn 99.

Je hebt zondags dan een lijn van Doetinchem naar Enschede(die wel heel lang is) en dan kan je gerust de lijn 74 afbuigen naar Varsseveld en ook langer laten rijden. Dat is immers wat de Provincie wilt. Daarnaast wordt ook minder wegbezuinigd en behoudt je een volledige lijn. Zo heb je zondag ook geen vage overstap route van trein, buslijn 72 en 73.

Je zou ook eventueel buslijn 73 van Winterswijk/Vreden via Groenlo naar Neede kunnen laten rijden en lijn 72 van Varsseveld naar Enschede. Je jaagt iedereen er waarschijnlijk uit, maar dan heb je wel een reden om lijn 73 op te heffen zoals hier graag wordt gewild. Of roep je de oude EuroSchnellbus lijn 71 (Vreden- Groenlo via Winterswijk) en maak je van lijn 73 een stads/buurtbuslijn 173 met een rondje in Winterswijk.
Probleem dan: lijn 66 rijdt boven Enschede door naar Denekamp. In Enschede zou je dan die lijn moeten knippen.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

ik denk dat je lijn 62(Doetinchem/Borculo- Denekamp) bedoelt. Lijn 66(Neede- Oldenzaal) rijdt via Almelo.
Je kan er ook gewoon één lange lijn van maken met op Borculo 5 minuten rust(of minder), in Doetinchem een rust en in Enschede en Denekamp een pauze. Dit wordt ook al in Neede gedaan dus waarom niet ergens anders. Desnoods doe je een chauffeurs wissel in Enschede of Haaksbergen. De reizigers blijven zitten en de chauffeurs gaan hun ding doen in die 5 minuten. In Spijkenisse worden ook chauffeurs gewisseld.

Trouwens over lijn 62. Die extra ritten tussen Borculo/Denekamp naar Enschede kan je gewoon behouden.Zo is lijn 80 ook één lijn geworden door 3 lijnen te vervangen.

Als lijn 66 naar Denekamp wilt laten gaan, maak je een ring als die via Haaksbergen en Enschede zou moeten omdat die dan toch weer via Oldenzaal komt. Ik geloof echt dat je lijn 62 bedoelt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

klopt, bedoel inderdaad 62.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

Of je maakt van lijn 73 een schoolbus naar Groenlo, maar als je echt niet langs Groenlo wilt, neem dan maar de trein. Maar er is wel iets dat mensen niet graag de trein nemen. Dat kan komen door het instaptarief of andere oorzaken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Het zou mij niets verbazen als die lijn sowieso weer een knip krijgt.
Die lijnen zijn destijds gekoppeld om Denekamp/Oldenzaal een rechtstreekse verbinding met het centrum in Enschede te geven, omdat de nieuwe route Oldenzaal-Enschede niet meer via het centrum liep door de komst van de busbaan door Enschede-Noord.
Echter zal het me niets verbazen als rond 2018/2019 (als de nieuwe N18 af is) de lijnen Haaksbergen-Enschede via deze weg gaan rijden (ook aangezien de oude N18 dan afgewaardeerd wordt tot een 60-weg tussen Enschede en Haaksbergen en tussen Eibergen en Groenlo).
Via de nieuwe N18 gaan (sluit aan op de Westerval) zal betekenen dat je vanaf Haaksbergen niet meer eerst via het centrum gaat voordat je bij het station komt, dus die koppeling dan behouden betekend dat je het centrum niet meer bediend.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

Er zal toch wel een lijn via Usselo moeten rijden. Usselo kan niet van alle bussen naar geen bus gaan in één klap. Lijn 74 en de andere lijnen van Arriva kan wel omdat ze daar toch niet stoppen. Lijn 62 wordt een probleem.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

Als er niemand in Usselo instapt, kun je het weghalen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Als je ziet hoe Overijssel omgaat met de dorpen in Midden-Overijssel, dan zou het me niets verbazen als Usselo ook niets krijgt.

Maar er is nog best een andere optie:
- de buslijn naar Boekelo (lijn 6) via Usselo laten rijden (en vanaf daar de huidige route van 62). Industrieterrein Marssteden verliest dan zijn bus, maar kan misschien een vervangende halte krijgen op de Westerval ter hoogte van Geerdinkweg
(door het havengebied rijdt ook stadslijn 8 nog, al zouden de bussen Haaksbergen-Enschede ook nog via de parallel aan de Westerval lopende H. Ter Kuilestraat rijden en daar halte(s) krijgen)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

De volgende vragen zijn er vanuit mijn kant, wat niet in de visie staat.
vereenvoudiging netwerk
- Momenteel rijden lijn 1 Nijmegen en lijn 83 Nijmegen - Venlo parallel, worden deze lijnen bij elkaar ingebracht?
- Lijn 36 rijdt als basislijn, versterkt met lijn 53. Is het een idee lijn 36 via de 53-route van Heteren naar Arnhem te laten rijden?
Doortrekking naar Buitenland
- De buslijn Nijmegen - Groesbeek kan toch doorgetrokken worden naar Kleef?
- De buslijn Nijmegen - Millingen kan toch ook doorgetrokken worden naar Kleef?
- doorkoppeling Achterhoeklijnen met T-lijnen? Nu op grens overstappen, maar dan gezamenlijke exploitatie tussen beide vervoerders
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Ik vraag me af of het (mogelijk) schrappen van lijn 1 niet ook een voorbereiding zou kunnen zijn op het doortrekken van lijn 300. Gelderland wil die graag doorrijden naar Malden, alleen krijg je dan met lijnen 1, 83 en 300 dan wel een behoorlijke overcapaciteit.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

CamilleKreemers schreef:De volgende vragen zijn er vanuit mijn kant, wat niet in de visie staat.
vereenvoudiging netwerk
- Momenteel rijden lijn 1 Nijmegen en lijn 83 Nijmegen - Venlo parallel, worden deze lijnen bij elkaar ingebracht?
- Lijn 36 rijdt als basislijn, versterkt met lijn 53. Is het een idee lijn 36 via de 53-route van Heteren naar Arnhem te laten rijden?
Doortrekking naar Buitenland
- De buslijn Nijmegen - Groesbeek kan toch doorgetrokken worden naar Kleef?
- De buslijn Nijmegen - Millingen kan toch ook doorgetrokken worden naar Kleef?
- doorkoppeling Achterhoeklijnen met T-lijnen? Nu op grens overstappen, maar dan gezamenlijke exploitatie tussen beide vervoerders
- Buslijn vanuit Groesbeek naar Kleef verlengen?: Dat wordt wel erg moeilijk aangezien het wegennet daar zeer ontoegankelijk is. Je kan het wel via de Wylerbaan doen, maar ik weet niet of dat qua dienstregeling/reizigersaantal enzovoorts wel kan.
-Buslijn van Millingen naar Kleef?: Dat kan ook, maar er rijdt al een lijn van Millingen naar Kleef en die rijdt niet al te frequent. Dat is lijn 60 en die rijdt eens per uur/twee uur.
-Buslijn 1 en 83 samenvoegen kan wel, maar dan gaat één van de twee routes verloren aangezien ze allebei een andere functie hebben, zo zie ik dat.
-Van de rest heb ik niet genoeg verstand om een antwoord te kunnen geven.

Even kijken wat de rest hierover te zeggen heeft.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

SuperGhost schreef:Ik vraag me af of het (mogelijk) schrappen van lijn 1 niet ook een voorbereiding zou kunnen zijn op het doortrekken van lijn 300. Gelderland wil die graag doorrijden naar Malden, alleen krijg je dan met lijnen 1, 83 en 300 dan wel een behoorlijke overcapaciteit.
Ik denk zelf dat één van de twee de stadsfunctie moet overnemen en dat is moeilijk te beslissen omdat lijn 83 niet van Nijmegen/Arnhem is en lijn 300 een sneldienst/HOV iets moet worden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

CamilleKreemers schreef:Momenteel rijden lijn 1 Nijmegen en lijn 83 Nijmegen - Venlo parallel, worden deze lijnen bij elkaar ingebracht?
Indien (een van deze) lijnen onrendabel is is dat een optie, aangezien ze erg parallel aan elkaar rijden. Ik ken deze lijnen alleen niet goed om er echt een goed oordeel over te geven.
CamilleKreemers schreef:Lijn 36 rijdt als basislijn, versterkt met lijn 53. Is het een idee lijn 36 via de 53-route van Heteren naar Arnhem te laten rijden?
Nee, dit is geen goed idee, omdat beide lijnen andere reizigersstromen bedienen en op deze reizigersstromen zijn afgestemd. Lijn 36 rijdt vanuit de dorpen Driel en Heteren snel naar het centrum en centrale station in Arnhem. Deze lijn is belangrijk voor Driel en Heteren, en rijdt dan ook elke dag tot laat in de avond. Lijn 53 daarentegen bediend station Arnhem Zuid, waar een overstap op de sprinters naar Nijmegen wordt geboden, en belangrijke faciliteiten in Arnhem Zuid zoals het Poli Zuid van Rijnstate en Winkelcentrum Kronenburg. Deze lijn rijdt dan ook niet in de late avond en het weekend, omdat deze faciliteiten dan meestal gesloten zijn.
Beide lijnen zijn goed bezet en voldoen aan de vraag van de reizigers. Zou je lijn 36 omleggen dan rijden de lijnen enorm parallel aan elkaar (lijn 53 kan niet vervallen want die biedt de belangrijke verbinding tussen Arnhem Zuid en Wageningen) en bovendien zou deze lijn enorm veel reizigers verliezen omdat men veel langer moet reizen om het centraal station te bereiken.
CamilleKreemers schreef:De buslijn Nijmegen - Groesbeek kan toch doorgetrokken worden naar Kleef?
Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Een paar jaar geleden bestond deze verbinding ook al als lijn 55 van de NIAG. Deze is op een gegeven moment ingekort van Groesbeek tot Kranenburg omdat er op dat traject geen vraag naar was.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

OmniLezer schreef:
SuperGhost schreef:Ik vraag me af of het (mogelijk) schrappen van lijn 1 niet ook een voorbereiding zou kunnen zijn op het doortrekken van lijn 300. Gelderland wil die graag doorrijden naar Malden, alleen krijg je dan met lijnen 1, 83 en 300 dan wel een behoorlijke overcapaciteit.
Ik denk zelf dat één van de twee de stadsfunctie moet overnemen en dat is moeilijk te beslissen omdat lijn 83 niet van Nijmegen/Arnhem is en lijn 300 een sneldienst/HOV iets moet worden.
Lijn 83 is weldegelijk deels van Arnhem-Nijmegen, die behoort bij beide concessies.

Wat mij betreft lijn 83 na Gennep (vanuit Venlo gezien) laten afbuigen naar station Cuijk, met in Gennep een goede aansluiting op lijn 300 naar Nijmegen en in Cuijk een goede aansluiting op de trein naar Nijmegen.

Lijn 300 dan vanaf Heyendaal verlengen naar Gennep met de route van lijn 83. Enige aanpassing is dat in Mook via het station wordt gereden (maar een snellere route dan de huidige lijn 1, namelijk alleen via de Stationsstraat en de Lindenlaan). Dit vrij kleine ommetje moet prima kunnen voor een HOV-lijn. Lijn 331 maakt immers ook een klein ommetje om de wijk Oosterhout te bedienen (terwijl lijn 14 dit ook had kunnen doen).

Voor de stadslijn door Malden kun je dan lijn 9 herrouteren en via Malden-West naar het Radboudumc en HAN te sturen. In plaats van de bossen tussen Overasselt en Weezenhof te bedienen, bedien je dan ook Heumen en bedien je Overasselt ook iets beter. Voor Nijmegen-Zuidwest heb je immers ook al de frequentere lijn 6 om naar het Radboud te komen en voor de verbinding Nijmegen Zuidwest<->Grave/Uden kan via Station Dukenburg gereisd worden (lijnen 4, 6 of 331 en dan daar overstappen op 99)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Lijn 1 doet het op dit moment niet zo goed. Lijn 83 juist wel, zit redelijk vaak vol. Meeste mensen pakken lijn 83 naar Malden, omdat deze de snelste route rijdt CS -> Campusbaan -> UMC -> Sint Anna Straat -> Malden. Enige voordeel van lijn 1 is dat deze doorrijdt naar plein 1944, maar als 300 lijn 1 overneemt dan behoudt je nog steeds een directe verbinding tussen Malden en Nijmegen Centrum.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Nitein-Repart »

Lijn 1 kun je wel schrappen als je lijn 4 op maandag tot en met zaterdag overdag in een kwartiersdienst te laten rijden. Dit versimpeld de dienstregeling en zo krijgt Aldenhof ook nog een kwartiersdienst.

Verder zou ik lijn 14 omleggen via Oosterhout Dorp (vervanging lijn 3), Zetten-Andelst en Valburg (vervanging lijn 35). In een rechtstreekse lijn van Elst naar Nijmegen rijden is vrij zinloos als er ook een trein en lijn 331 rijdt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Het is juist 331 die de concurrentie aangaat met de trein (bedienen beiden Elst-Oost), niet lijn 14 (die gaat door Elst-West). :wink:

Verder lijkt me omreizen via Zetten wel heel erg veel om. De reistijd Elst-West <-> Nijmegen neemt dan enorm toe (zeker omdat je vanuit Oosterhout Dorp ook al vlakbij Valburg uitkom als je naar Zetten wil, dus maak je een behoorlijke 'steek' Valburg-Zetten-Valburg midden in de route).

Oosterhout Dorp bedienen kan nog wel lijkt me, maar dan zou ik gewoon via de Stationsstraat weer naar de Griftdijk rijden en dan direct naar Elst rijden.

Wat betreft lijn 35: de trein moet overdag 2x p/u gaan rijden, dus dan wordt lijn 35 al meteen wat onnodiger. De beste optie hiervoor lijkt me:
- een station in Valburg (ter compensatie dan Hemmen-Dodewaard sluiten)
- een nieuwe buurtbuslijn (Wageningen -) Zetten - Andelst - Herveld - Slijk-Ewijk - Oosterhout Dorp (aansluiting op lijn 14 van/naar Nijmegen). Deze kan prima op de veerpont mee en kan ongeveer een halfuursdienst vormen met de buurtbus Heteren-Kesteren op (Randwijk-)Zetten-Andelst.

Het is alleen wel een wat dure investering (nieuw station), al wilde Gelderland eerder al graag zo'n station.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

Lijn 14 moet je niet ombuigen naar Zetten. Deze lijn doet het prima en is erg belangrijk voor de westelijke wijken van Elst. Zeker in vergelijking met Slijk-Ewijk, Valburg, Herveld, Andelst en Zetten. De directe verbinding tussen deze plaatsen is niet voor niets jaren geleden opgeheven en lijn 35 is ook niet zonder reden weer met midibusjesgaan rijden. Ombuigen naar Zetten betekend de doodsteek voor lijn 14.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

Lijn 331 mag van mij wel afgewaardeerd worden, aangezien deze lijn volledig parallel rijdt aan de trein. Ik snap dan ook niet dat dit een HOV-lijn is geworden. In de spits wordt de lijn nog wel redelijk goed gebruikt, maar in het dal zit er (tussen Arnhem en Oosterhout) geen hond in die lijn en zou die prima 2x/uur kunnen rijden.

Bus en trein moeten elkaar aanvullen, niet beconcurreren.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zou hem 's avonds en op zondag alleen laten rijden tussen Oosterhout en Weezenhof. Het interessantste tussen Arnhem en Oosterhout zijn het winkelcentrum Kronenburg en de bedrijven rondom dat winkelcentrum en tevens de bedrijvigheid rondom het Ohra-kantoor. Allemaal gesloten in de late avond en op zondag.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

Dat gaat ietwat te ver. De bus is erg belangrijk voor de Westeraam, die dan zonder bus zou komen te zitten. Ik weet dat die wijk dicht bij het station ligt maar er wordt ook op zondag goed gebruik van gemaakt, dus ik zie geen reden om het helemaal te laten vervallen. Terug naar 1x/uur is wel een optie. Bovendien is er iedere laatste zondag van de maand koopzondag in Kronenburg, dus heeft die lijn dan wel degelijk een functie.

Kort daarbij de lijn in van Velp naar Arnhem-Zuid en laat lijn 352 naar Velp rijden. Dan hebben Doorwerth, Heerlsum, Renkum en Wageningen gelijk een directe verbinding met het Centrum van Arnhem.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Erno-BE schreef:Verder zou ik lijn 14 omleggen via Oosterhout Dorp (vervanging lijn 3), Zetten-Andelst en Valburg (vervanging lijn 35). In een rechtstreekse lijn van Elst naar Nijmegen rijden is vrij zinloos als er ook een trein en lijn 331 rijdt.
Gewoon nee, 331 functioneert prima en zie hem nooit volledig leeg rijden. Gister reed ik nog met die lijn en was nog redelijk goed bezet. Verder is het voor mij een goedkoper alternatief dan met de NS reizen. Wat gaat Herveld bedienen als de lijn vervalt?

Lijn 35 doet het anders ook redelijk goed. In de spitsuren zit het midibusje wel vol tussen Elst en Zetten. Tussen Bemmel en Elst is de vraag wat minder.

Zie dan liever dat Oosterhout dorp helemaal geen bus meer krijgt dan. Als mensen niet met lijn 3 reizen (en die rijdt al met een 8-personenbusje) dan heeft Oosterhout Dorp dan maar pech. Maar niet verbindingen die ik tussen Arnhem CS en Nijmegen Heyendaal/Dukenburg gebruik nog een langere reistijd geven. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten