Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Drie treinen per uur alleen in de spits kost extra materieel dat de rest van de dag nutteloos aan de kant staan.
Dat interesseerd ze in Middelburg percies niks. NS moet iedere intercity reiziger die langer dan 15 minuten in de trein zit een zitplaats aan kunnen bieden volgens de nieuwe concessie. Momenteel lukt dat niet,zo blijkt uit het lijstje van treinreiziger.nl dat ik al eerder heb geplaatst. (t2648)
Dat daarvoor extra materieel of langere perrons op kleine stations zoals Rilland nodig zijn is niet het probleem van de provincie Zeeland.

Verder snap ik dat argument van de knoop in Roosendaal niet. Al die treinen vertrekken op verschillende tijdstippen met relatief lange overstaptijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Suus »

De t2648 is (te) druk tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. De trein doet 9 minuten over het stuk tussen deze twee stations, als er in Bergen op Zoom genoeg mensen uitstappen (en dat zal ongetwijfeld het geval zijn, het is na Goes immers het drukste tussenstation tussen Roosendaal en Vlissingen) kan daarna iedereen zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door MdJ »

Mr-W schreef:
Bee schreef:Drie treinen per uur alleen in de spits kost extra materieel dat de rest van de dag nutteloos aan de kant staan.
Dat interesseerd ze in Middelburg percies niks. NS moet iedere intercity reiziger die langer dan 15 minuten in de trein zit een zitplaats aan kunnen bieden volgens de nieuwe concessie.
En jij denkt dat de NS daardoor langere treinen inzet?
a) het zal altijd een percentage reizigers zijn (Y% van reizigers moeten kunnen zitten op een traject van X-minuten.)
b) Dan maakt NS tussen Roosendaal-Vlissingen er een Sprinter van. Dat deze met hetzelfde materieel rijdt en toevallig aan de IC Roosendaal-Lelystad is gekoppeld is weer een andere situatie.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Vinny »

Het decentraliseren van de stoptreinverbinding maakt de exploitatie in ieder geval wel goedkoper, want dat kan dan met éénmansbediening gaan plaatsvinden. Tussen Leeuwarden en Sneek gaan in de toekomst in de spits wel vier treinen per uur rijden, en je kunt veel van Sneek zeggen maar niet dat het groter is dan Vlissingen :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door SuperGhost »

Maar nog altijd wel duurder dan de huidige opzet.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door verfmeer »

Ik zou de zeeuwse lijn eerder met Zwolle-Emmen vergelijken. Het is van dezelfde lengte, met een grote kern aan het eindpunt en meerdere middelgrote kernen langs de route.
Het grote verschil is dat Zwolle een centrumstad is voor half Overijssel, maar Roosendaal heeft weinig betekenis voor Zeeland. Op de Zeeuwse lijn zijn vooral Vlissingen/Middelburg en Goes belangrijke bestemmingen, evenals Rotterdam voor mensen uit Bergen op Zoom en Roosendaal. Daarom denk ik dat er hier nooit een kwartierdienst komt, omdat er een te kleine spitsrichting inzit.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Vinny »

SuperGhost schreef:Maar nog altijd wel duurder dan de huidige opzet.
Het is duurder dan een paar stations in Zeeland opheffen die wat mij betreft geen maatschappelijke meerwaarde hebben. Maar als de provincie er geld voor over heeft mogen ze wat mij betreft best het treinproduct verbeteren. Het is ook niet zo dat een derde trein per uur op werkdagen onbetaalbaar is. Een nachttrein in Brabant is veel duurder en er hebben veel minder reizigers wat aan... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door SuperGhost »

Wat mij betreft zouden Rilland-Bath en Kruiningen-Yerseke gesloten kunnen worden. Dat zijn beiden stations die (redelijk) ver buiten de kernen liggen en dus al een buslijn nodig hebben om hun kernen op het station aan te sluiten.
Dan kun je beter die stations sluiten en dan die buslijnen koppelen tot een buslijn:
(Goes - Kloetinge -) Kapelle - Wemeldinge - Yerseke - Kruiningen - Krabbendijke - Rilland - Bath
(dit zijn nu nog buurtbuslijnen 194 en 199 en streeklijn 27)

In Kapelle dan aansluiting op de trein van/naar Vlissingen en in Krabbendijke geheel verknoopt* (en als NS de dienstregeling behoorlijk verschuift hier uiteraard vooral aansluiting op de trein naar Roosendaal).

De vertrektijden van de treinen zijn nu:
.12/.42 ri. Roosendaal
.14/.44 ri. Vlissingen

met sluiting van Rilland-Bath (uitgaande dat op Amsterdam-Roosendaal dezelfde tijden behouden worden), krijg je dan:
.14/.44 ri. Roosendaal
.12/.42 ri. Vlissingen

Hier kun je dus prima verknoopt liggen, waardoor je vanuit beide richtingen (Yerseke/Kruiningen en Rilland/Bath) op de treinen kan aansluiten.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door starx »

De Zeeuwse lijn is in Nederland sowieso een geval apart. Een systeem met 2 IC's en 2 sprinters per uur is hier met de beste wil van de wereld niet rendabel te maken.

Wat we sowieso vast kunnen stellen is dat de meeste stations nooit zijn aangelegd met het idee dat er ooit 2 keer per uur een IC moest gaan stoppen. Als de lijn nu nieuw aangelegd zou worden, zouden alleen Vlissingen, Souburg, Middelburg, Goes en eventueel Kruiningen-Yerseke worden aangelegd en de rest van de plaatsten is simpelweg te klein. Een klokvast halfuurpatroon is net als in de rest van Nederland wenselijk vanwege aansluitend OV. Daarom is 1 IC + 1 sprinter ook niet handig (de huidige dienstregeling is naar mijn idee wel degelijk een verbetering t.o.v. van de vorige).

De lijn maakt richting de Randstad om geografische redenen een enorme omweg, waardoor de auto ook zonder de vele stops altijd sneller is.

Aanbesteden van deze lijn (of van een aparte stoptreindienst) is naar mijn idee niet echt een goed idee. De provincie is denk ik allang blij dat NS (voor hun gratis) een halfuurdienst uitvoert en die extra stops nemen ze op de koop toe. Een aparte treindienst zullen ze (deels) zelf moeten betalen. OV-geld is sowieso al schaars in Zeeland door de krimpende bevolking en doordat de spoorlijn nauwelijks dekking biedt (in de andere provincies wel).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Hainje »

Als de auto dan zo veel sneller is, dan lijkt het mij een goed plan om een uitgebreid netwerk van HOV busverbindingen in Zeeland te gaan ontwerpen en de treindienst richting Randstad op te heffen aldaar en ter compensatie de s3600 te verlengen. Immers richting Brabant is de trein (na een korte blik in Google Maps) wel sneller dan met de auto.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door SuperGhost »

Alleen liggen de dorpen lang niet allemaal langs de doorgaande wegen, waardoor je uiteindelijk nog langzamer bent.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Hainje »

Dat is maar net hoe je het netwerk inricht. Maar heb nu geen tijd om dat uit te gaan zitten tekenen. Dus dit houden jullie van mij tegoed.
🍉
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Obus »

Een HOV-busnet naar Zeeland lijkt mij het einde van het Zeeuwse OV. Dan is het versnellen van de huidige treindienst voor die gewraakte 2 mld toch een heel stuk beter.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Daantje »

starx schreef:De lijn maakt richting de Randstad om geografische redenen een enorme omweg, waardoor de auto ook zonder de vele stops altijd sneller is.
De auto is vaak amper sneller. Van mijn huis in Rotterdam naar mijn moeder in Middelburg is de snelste route met de auto ook via Roosendaal/Dordrecht (A16/A58) of via de Hoekse Waard en Bergen op Zoom (A29/A58). Via de N-wegen op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden (bruggenroute in de volksmond) is wel korter maar zeker niet sneller omdat dat bijna allemaal 80 of 100 km wegen zijn waar je vaak ook niet kan inhalen als je landbouwvoertuigen tegenkomt.

Van Rotterdam naar Middelburg is met de auto amper sneller dan de trein dus ik zie niet zo in waarom de Zeeuwse lijn perse versneld moet worden. Het is nou eenmaal een pokke eind weg. De intercitystops op de stoptreinstations zijn goed voor de leefbaarheid in de dorpen waardoor de krimp misschien nog enigszins beperkt kan worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Wubbo »

Als ik naar Zeeland kijk zie ik twee dingen:

* Bergen op Zoom heeft eigenlijk net te grote reizigersaantallen en is te erg op Roosendaal gericht voor de huidige bediening van 2x/uur (daarom rijden er ook wat gekke voortreinen in de ochtendspits)
* Voor Vlissingen en Middelburg is de reistijd naar Roosendaal etc eigenlijk te lang

Als je iets van een rendabele businesscase wil maken moet je het eigenlijk zodanig maken, dat je de IC dusdanig versnelt dat je 1 compositie minder nodig hebt. Daarvoor moet je een minuut of 14 winnen (kering is nu 12 minuten in Vlissingen, die zou dan 10 minuten worden en dat is eigenlijk wel het minimum op zo'n lange afstand) en dat haal je niet met het schrappen van stops (zijn er maximaal 5, uitgaand van de vuistregel van 2 minuten per stop is dat 10 minuten). Je kan dat dus alleen doen als je de dienstregeling grootschalig herontwerpt, want je schuift dan op de hele Oude Lijn.

Je zou voor het traject Roosendaal - Goes een aparte stoptrein in kunnen leggen. Dat zorgt ervoor dat de IC versneld kan worden (die stopt dan niet meer in Rilland-Bath, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge) en zorgt ervoor dat Bergen op Zoom een betere verbinding met Roosendaal krijgt. Roosendaal - Goes is met de huidige IC 39 minuten rijden, dat zou wellicht met materieel dat iets sneller optrekt (kaliber SLT of DDAR) wat minder kunnen worden. Roosendaal - Goes - Roosendaal zou dan in ongeveer 80 minuten gereden kunnen worden: kost dus altijd 3 setjes materieel en personeel uitgaande van een halfuurdienst (of 2 setjes als je de halfuurdienst maar tot Bergen op Zoom laat rijden, en de andere stations in een uurdienst bedient, of 2 als je de kering van de huidige sprinter in Roosendaal kunt laten vervallen hierdoor). Ook voor deze geldt dus dat je wat moet veranderen aan de dienstregeling om efficiency te halen: je wil dan eigenlijk in Roosendaal gelijk door als sprinter naar Dordrecht om winst te halen uit de kering van de Sprinter daar.

Globaal krijg je dan het volgende product:

Code: Selecteer alles

      IC   Spr
Vs    .20
Vss   .23
Mdb   .27
Arn   .31
Gs    .42 .48
Bzl    |  .52
Krg    |  .56
Kbd    |  .01
Rb     |  .05
Bgn   .03 .16
Rsd A .10 .23
Rsd V .13 .25
De andere kant op symmetrisch, waarmee je aardige mogelijkheden krijgt voor busknopen op de tussenstations (in Vlissingen, in Middelburg, in Goes, in Bergen op Zoom en als je wil zelfs in Arnemuiden en Krabbendijke). Voorwaarde is wel dat je op de Oude Lijn eea ook ingepast krijgt, wat van zoveel verschillende keuzes afhankelijk is dat ik er geen plaatje van durf te maken. 's Avonds en in (een deel van) het weekend zou de IC op alle stations moeten stoppen, wat betekent dat je eerder uit Vlissingen moet (en daar later aankomt). Je busdiensten moeten dan meeschuiven (muv Bergen op Zoom).
Doortrekken van de trein uit Breda (zolang daar geen extra stoptrein rijdt) lijkt me bij voorbaat kansloos, omdat je daar lange treinen rijdt die je in Zeeland voor de stopstations gewoon niet nodig hebt. 4x/uur met een dubbeldekker-zesje van Roosendaal naar Goes rijden lijkt me echt overdreven.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door Yanaike »

Ik sluit me helemaal aan bij de reacties van Roeland en Wubbo. Zo zou ik het ook het liefst zien! 2x per uur een IC die alle stations tussen Bergen op Zoom en Goes overslaat en 2x per uur een SPR tussen Roosendaal en Goes (eventueel gekoppeld aan een SPR naar Lage Zwaluwe/Dordrecht). En die busknopen zijn ook fijn! :D

Zelf ben ik ook al een tijdje bezig met een plan voor het Zeeuwse busnet, dat zal ik binnenkort ook wel eens een keertje posten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door SuperGhost »

Ben benieuwd.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door verfmeer »

Zou je die sprinter van Goes naar Roosendaal niet door kunnen trekken naar Breda? Dan is de overstap Zeeland-Breda ook beter en zou je nieuwe stations kunnen openen bij Bosschenhoofd of St. Willibrord en Prinsenbeek. De IC naar Zwolle zou dan ingekort kunnen worden tot Breda.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door SuperGhost »

En wat win je daarmee?
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door verfmeer »

Een directe verbinding met de s1900 en Breda, wat een regionaal centrum is en veel onderwijsinstellingen zitten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door SuperGhost »

Maar voor Tilburg en verder houdt je dus alsnog een overstap vanuit Zeeland en vanuit Roosendaal krijg je er weer een extra.
Ik denk dat je al met al er weinig mee op schiet. Zeker niet als er over een paar jaar 4 IC's Rotterdam-Eindhoven moeten rijden, dan zou de IC Zwolle-Roosendaal ook al een redelijke tot goede overstap naar Eindhoven leveren, waardoor je vanaf dan netto alleen maar achteruit gaat lijkt me.

Overigens: hoe wil je straks al die kerende treinen dan afhandelen op Breda?
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door verfmeer »

Misschien koppelen aan de s13600? Dan heb je ook een directe verbinding met Tilburg Universiteit.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Bericht door regenmaker »

Ja en die koppelen aan s4400 haha, nee dat gaat waarschijnlijk niet passen een stoptrein Goes - Roosendaal - Tilburg - Den Bosch.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten