Pagina 3 van 3

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: do 11 dec 2014, 18:32
door Mr-W
Bee schreef:Drie treinen per uur alleen in de spits kost extra materieel dat de rest van de dag nutteloos aan de kant staan.
Dat interesseerd ze in Middelburg percies niks. NS moet iedere intercity reiziger die langer dan 15 minuten in de trein zit een zitplaats aan kunnen bieden volgens de nieuwe concessie. Momenteel lukt dat niet,zo blijkt uit het lijstje van treinreiziger.nl dat ik al eerder heb geplaatst. (t2648)
Dat daarvoor extra materieel of langere perrons op kleine stations zoals Rilland nodig zijn is niet het probleem van de provincie Zeeland.

Verder snap ik dat argument van de knoop in Roosendaal niet. Al die treinen vertrekken op verschillende tijdstippen met relatief lange overstaptijden.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: do 11 dec 2014, 18:51
door Suus
De t2648 is (te) druk tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. De trein doet 9 minuten over het stuk tussen deze twee stations, als er in Bergen op Zoom genoeg mensen uitstappen (en dat zal ongetwijfeld het geval zijn, het is na Goes immers het drukste tussenstation tussen Roosendaal en Vlissingen) kan daarna iedereen zitten.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: do 11 dec 2014, 19:35
door MdJ
Mr-W schreef:
Bee schreef:Drie treinen per uur alleen in de spits kost extra materieel dat de rest van de dag nutteloos aan de kant staan.
Dat interesseerd ze in Middelburg percies niks. NS moet iedere intercity reiziger die langer dan 15 minuten in de trein zit een zitplaats aan kunnen bieden volgens de nieuwe concessie.
En jij denkt dat de NS daardoor langere treinen inzet?
a) het zal altijd een percentage reizigers zijn (Y% van reizigers moeten kunnen zitten op een traject van X-minuten.)
b) Dan maakt NS tussen Roosendaal-Vlissingen er een Sprinter van. Dat deze met hetzelfde materieel rijdt en toevallig aan de IC Roosendaal-Lelystad is gekoppeld is weer een andere situatie.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: do 11 dec 2014, 21:08
door Vinny
Het decentraliseren van de stoptreinverbinding maakt de exploitatie in ieder geval wel goedkoper, want dat kan dan met éénmansbediening gaan plaatsvinden. Tussen Leeuwarden en Sneek gaan in de toekomst in de spits wel vier treinen per uur rijden, en je kunt veel van Sneek zeggen maar niet dat het groter is dan Vlissingen :twisted:

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: do 11 dec 2014, 21:28
door SuperGhost
Maar nog altijd wel duurder dan de huidige opzet.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: do 11 dec 2014, 21:28
door verfmeer
Ik zou de zeeuwse lijn eerder met Zwolle-Emmen vergelijken. Het is van dezelfde lengte, met een grote kern aan het eindpunt en meerdere middelgrote kernen langs de route.
Het grote verschil is dat Zwolle een centrumstad is voor half Overijssel, maar Roosendaal heeft weinig betekenis voor Zeeland. Op de Zeeuwse lijn zijn vooral Vlissingen/Middelburg en Goes belangrijke bestemmingen, evenals Rotterdam voor mensen uit Bergen op Zoom en Roosendaal. Daarom denk ik dat er hier nooit een kwartierdienst komt, omdat er een te kleine spitsrichting inzit.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: do 11 dec 2014, 22:33
door Vinny
SuperGhost schreef:Maar nog altijd wel duurder dan de huidige opzet.
Het is duurder dan een paar stations in Zeeland opheffen die wat mij betreft geen maatschappelijke meerwaarde hebben. Maar als de provincie er geld voor over heeft mogen ze wat mij betreft best het treinproduct verbeteren. Het is ook niet zo dat een derde trein per uur op werkdagen onbetaalbaar is. Een nachttrein in Brabant is veel duurder en er hebben veel minder reizigers wat aan... ;)

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: do 11 dec 2014, 23:19
door SuperGhost
Wat mij betreft zouden Rilland-Bath en Kruiningen-Yerseke gesloten kunnen worden. Dat zijn beiden stations die (redelijk) ver buiten de kernen liggen en dus al een buslijn nodig hebben om hun kernen op het station aan te sluiten.
Dan kun je beter die stations sluiten en dan die buslijnen koppelen tot een buslijn:
(Goes - Kloetinge -) Kapelle - Wemeldinge - Yerseke - Kruiningen - Krabbendijke - Rilland - Bath
(dit zijn nu nog buurtbuslijnen 194 en 199 en streeklijn 27)

In Kapelle dan aansluiting op de trein van/naar Vlissingen en in Krabbendijke geheel verknoopt* (en als NS de dienstregeling behoorlijk verschuift hier uiteraard vooral aansluiting op de trein naar Roosendaal).

De vertrektijden van de treinen zijn nu:
.12/.42 ri. Roosendaal
.14/.44 ri. Vlissingen

met sluiting van Rilland-Bath (uitgaande dat op Amsterdam-Roosendaal dezelfde tijden behouden worden), krijg je dan:
.14/.44 ri. Roosendaal
.12/.42 ri. Vlissingen

Hier kun je dus prima verknoopt liggen, waardoor je vanuit beide richtingen (Yerseke/Kruiningen en Rilland/Bath) op de treinen kan aansluiten.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: do 11 dec 2014, 23:27
door starx
De Zeeuwse lijn is in Nederland sowieso een geval apart. Een systeem met 2 IC's en 2 sprinters per uur is hier met de beste wil van de wereld niet rendabel te maken.

Wat we sowieso vast kunnen stellen is dat de meeste stations nooit zijn aangelegd met het idee dat er ooit 2 keer per uur een IC moest gaan stoppen. Als de lijn nu nieuw aangelegd zou worden, zouden alleen Vlissingen, Souburg, Middelburg, Goes en eventueel Kruiningen-Yerseke worden aangelegd en de rest van de plaatsten is simpelweg te klein. Een klokvast halfuurpatroon is net als in de rest van Nederland wenselijk vanwege aansluitend OV. Daarom is 1 IC + 1 sprinter ook niet handig (de huidige dienstregeling is naar mijn idee wel degelijk een verbetering t.o.v. van de vorige).

De lijn maakt richting de Randstad om geografische redenen een enorme omweg, waardoor de auto ook zonder de vele stops altijd sneller is.

Aanbesteden van deze lijn (of van een aparte stoptreindienst) is naar mijn idee niet echt een goed idee. De provincie is denk ik allang blij dat NS (voor hun gratis) een halfuurdienst uitvoert en die extra stops nemen ze op de koop toe. Een aparte treindienst zullen ze (deels) zelf moeten betalen. OV-geld is sowieso al schaars in Zeeland door de krimpende bevolking en doordat de spoorlijn nauwelijks dekking biedt (in de andere provincies wel).

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: do 11 dec 2014, 23:37
door Hainje
Als de auto dan zo veel sneller is, dan lijkt het mij een goed plan om een uitgebreid netwerk van HOV busverbindingen in Zeeland te gaan ontwerpen en de treindienst richting Randstad op te heffen aldaar en ter compensatie de s3600 te verlengen. Immers richting Brabant is de trein (na een korte blik in Google Maps) wel sneller dan met de auto.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: do 11 dec 2014, 23:50
door SuperGhost
Alleen liggen de dorpen lang niet allemaal langs de doorgaande wegen, waardoor je uiteindelijk nog langzamer bent.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 00:02
door Hainje
Dat is maar net hoe je het netwerk inricht. Maar heb nu geen tijd om dat uit te gaan zitten tekenen. Dus dit houden jullie van mij tegoed.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 11:33
door Obus
Een HOV-busnet naar Zeeland lijkt mij het einde van het Zeeuwse OV. Dan is het versnellen van de huidige treindienst voor die gewraakte 2 mld toch een heel stuk beter.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 13:03
door Daantje
starx schreef:De lijn maakt richting de Randstad om geografische redenen een enorme omweg, waardoor de auto ook zonder de vele stops altijd sneller is.
De auto is vaak amper sneller. Van mijn huis in Rotterdam naar mijn moeder in Middelburg is de snelste route met de auto ook via Roosendaal/Dordrecht (A16/A58) of via de Hoekse Waard en Bergen op Zoom (A29/A58). Via de N-wegen op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden (bruggenroute in de volksmond) is wel korter maar zeker niet sneller omdat dat bijna allemaal 80 of 100 km wegen zijn waar je vaak ook niet kan inhalen als je landbouwvoertuigen tegenkomt.

Van Rotterdam naar Middelburg is met de auto amper sneller dan de trein dus ik zie niet zo in waarom de Zeeuwse lijn perse versneld moet worden. Het is nou eenmaal een pokke eind weg. De intercitystops op de stoptreinstations zijn goed voor de leefbaarheid in de dorpen waardoor de krimp misschien nog enigszins beperkt kan worden.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 13:25
door Wubbo
Als ik naar Zeeland kijk zie ik twee dingen:

* Bergen op Zoom heeft eigenlijk net te grote reizigersaantallen en is te erg op Roosendaal gericht voor de huidige bediening van 2x/uur (daarom rijden er ook wat gekke voortreinen in de ochtendspits)
* Voor Vlissingen en Middelburg is de reistijd naar Roosendaal etc eigenlijk te lang

Als je iets van een rendabele businesscase wil maken moet je het eigenlijk zodanig maken, dat je de IC dusdanig versnelt dat je 1 compositie minder nodig hebt. Daarvoor moet je een minuut of 14 winnen (kering is nu 12 minuten in Vlissingen, die zou dan 10 minuten worden en dat is eigenlijk wel het minimum op zo'n lange afstand) en dat haal je niet met het schrappen van stops (zijn er maximaal 5, uitgaand van de vuistregel van 2 minuten per stop is dat 10 minuten). Je kan dat dus alleen doen als je de dienstregeling grootschalig herontwerpt, want je schuift dan op de hele Oude Lijn.

Je zou voor het traject Roosendaal - Goes een aparte stoptrein in kunnen leggen. Dat zorgt ervoor dat de IC versneld kan worden (die stopt dan niet meer in Rilland-Bath, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge) en zorgt ervoor dat Bergen op Zoom een betere verbinding met Roosendaal krijgt. Roosendaal - Goes is met de huidige IC 39 minuten rijden, dat zou wellicht met materieel dat iets sneller optrekt (kaliber SLT of DDAR) wat minder kunnen worden. Roosendaal - Goes - Roosendaal zou dan in ongeveer 80 minuten gereden kunnen worden: kost dus altijd 3 setjes materieel en personeel uitgaande van een halfuurdienst (of 2 setjes als je de halfuurdienst maar tot Bergen op Zoom laat rijden, en de andere stations in een uurdienst bedient, of 2 als je de kering van de huidige sprinter in Roosendaal kunt laten vervallen hierdoor). Ook voor deze geldt dus dat je wat moet veranderen aan de dienstregeling om efficiency te halen: je wil dan eigenlijk in Roosendaal gelijk door als sprinter naar Dordrecht om winst te halen uit de kering van de Sprinter daar.

Globaal krijg je dan het volgende product:

Code: Selecteer alles

      IC   Spr
Vs    .20
Vss   .23
Mdb   .27
Arn   .31
Gs    .42 .48
Bzl    |  .52
Krg    |  .56
Kbd    |  .01
Rb     |  .05
Bgn   .03 .16
Rsd A .10 .23
Rsd V .13 .25
De andere kant op symmetrisch, waarmee je aardige mogelijkheden krijgt voor busknopen op de tussenstations (in Vlissingen, in Middelburg, in Goes, in Bergen op Zoom en als je wil zelfs in Arnemuiden en Krabbendijke). Voorwaarde is wel dat je op de Oude Lijn eea ook ingepast krijgt, wat van zoveel verschillende keuzes afhankelijk is dat ik er geen plaatje van durf te maken. 's Avonds en in (een deel van) het weekend zou de IC op alle stations moeten stoppen, wat betekent dat je eerder uit Vlissingen moet (en daar later aankomt). Je busdiensten moeten dan meeschuiven (muv Bergen op Zoom).
Doortrekken van de trein uit Breda (zolang daar geen extra stoptrein rijdt) lijkt me bij voorbaat kansloos, omdat je daar lange treinen rijdt die je in Zeeland voor de stopstations gewoon niet nodig hebt. 4x/uur met een dubbeldekker-zesje van Roosendaal naar Goes rijden lijkt me echt overdreven.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 22:26
door Yanaike
Ik sluit me helemaal aan bij de reacties van Roeland en Wubbo. Zo zou ik het ook het liefst zien! 2x per uur een IC die alle stations tussen Bergen op Zoom en Goes overslaat en 2x per uur een SPR tussen Roosendaal en Goes (eventueel gekoppeld aan een SPR naar Lage Zwaluwe/Dordrecht). En die busknopen zijn ook fijn! :D

Zelf ben ik ook al een tijdje bezig met een plan voor het Zeeuwse busnet, dat zal ik binnenkort ook wel eens een keertje posten.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 22:33
door SuperGhost
Ben benieuwd.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 23:22
door verfmeer
Zou je die sprinter van Goes naar Roosendaal niet door kunnen trekken naar Breda? Dan is de overstap Zeeland-Breda ook beter en zou je nieuwe stations kunnen openen bij Bosschenhoofd of St. Willibrord en Prinsenbeek. De IC naar Zwolle zou dan ingekort kunnen worden tot Breda.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 23:23
door SuperGhost
En wat win je daarmee?

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 23:49
door verfmeer
Een directe verbinding met de s1900 en Breda, wat een regionaal centrum is en veel onderwijsinstellingen zitten.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: za 13 dec 2014, 02:33
door SuperGhost
Maar voor Tilburg en verder houdt je dus alsnog een overstap vanuit Zeeland en vanuit Roosendaal krijg je er weer een extra.
Ik denk dat je al met al er weinig mee op schiet. Zeker niet als er over een paar jaar 4 IC's Rotterdam-Eindhoven moeten rijden, dan zou de IC Zwolle-Roosendaal ook al een redelijke tot goede overstap naar Eindhoven leveren, waardoor je vanaf dan netto alleen maar achteruit gaat lijkt me.

Overigens: hoe wil je straks al die kerende treinen dan afhandelen op Breda?

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: za 13 dec 2014, 17:36
door verfmeer
Misschien koppelen aan de s13600? Dan heb je ook een directe verbinding met Tilburg Universiteit.

Re: Voorstel m.b.t. Zeeuwse Lijn

Geplaatst: za 13 dec 2014, 20:19
door regenmaker
Ja en die koppelen aan s4400 haha, nee dat gaat waarschijnlijk niet passen een stoptrein Goes - Roosendaal - Tilburg - Den Bosch.