Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Obus »

jesperhaverkamp schreef:Eigenlijk zit je in alle situaties met de volgende problemen:
-De Flevolijn heeft veel stations met weinig inhaalmogelijkheden.
-Idem voor de Gooilijn
-Je wilt het liefst alle verbindingen viermaal per uur, maar dan heb je óf veel treinen nodig óf alles moet in Wp stoppen met een cross platform aansluiting.
Conclusie: vier sporen op Flevolijn en Gooilijn zijn noodzakelijk voor de groei van dit traject. Wat extra spoor te Wp zou ook geen kwaad kunnen. En die verdomde brug daar moet weg, dan bouw je maar lekker een tunneltje of een hoge brug.
De mortuis nil nisi bene
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Thom91 »

Dat zijn voorbarige conclusies. Je moet niet vergeten dat de plannen voor SAAL Middellange termijn ook al vast liggen en Weesp er twee sporen bij krijgt. Diverse overwegen op de Gooilijn gesaneerd worden en de snelheid bij Naarden-Bussum omhoog gaat. ERTMS wordt ingevoerd op SAAL & Gooi en hierdoor komt er ook meer capaciteit vrij.

Dit is nog toekomstmuziek (Uitvoer tot 2023) maar het is wel zeker dat deze aanpassingen komen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... or/ov-saal
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rmijn.html

Edit: Alhoewel dit natuurlijk geen invloed heeft op 2017. :@
Komt wel goed schatje.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door SuperGhost »

Maar dat alles neemt de krapte op Weesp - Lelystad niet weg, want daar blijft het slechts dubbelsporig met een brug die af en toe ook nog geopend moet kunnen worden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Thom91 »

Zeker wel, want je kan dan tegelijk met een IC Centraal - Gooi als Zuid - Almere door Weesp inhalen. Nu kan dat niet.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Wubbo »

Klaasje schreef:Het makkelijkst is denk ik als je dit bestand bekijkt. Al blijft de dienstregeling op dit stuk spoor altijd een beetje verwrongen zolang we niet veel meer spoor aanleggen.
Er gaat iets mis met je 2600 richting Randstad, in Almere (verspringt een half uur).

Op inhoud:
30 minuten Zl - Lls incl stop in Lls lijkt me niet haalbaar (de huidige s4600 daar doet het ook in 30 minuten, maar dan zonder stop in Lelystad). Ik verwacht dat je in Lelystad 3 minuten stationnement nodig hebt tbv bijplaatsen (perronlengte Zwolle is een probleem), 27 minuten voor Zl - Lls lijkt me echt te optimistisch
14 minuten Lls - Alm incl stop in Almb lijkt me niet haalbaar (16 lijkt me realistischer). Daar kom je zo te zien wel mee weg
De s4900 wordt erg op de hielen gereden door de 2600, ik denk dat de 4900 een minuutje eerder weg moet maar vraag me af of de polonaise met de s4300 dan lukt
Doorkomst na vertrek in 2 minuten (Duivendrecht, 700 na 5700) terwijl 5700 ook al te krap achter 1600 zit (3 min, aankomst na vertrek, norm is 4) wordt denk ik ook lastig.

Voor mooi zou het hele Gooilijn-feestje volgens mij 2 minuten vervroegd moeten worden. Dan kun je met 5700 eerder weg uit Weesp en krijg je lucht rond Duivendrecht. Die 3900 ligt ook klemvast.

Ik ga ook eens over een structuurtje nadenken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Dat zijn voorbarige conclusies. Je moet niet vergeten dat de plannen voor SAAL Middellange termijn ook al vast liggen en Weesp er twee sporen bij krijgt. Diverse overwegen op de Gooilijn gesaneerd worden en de snelheid bij Naarden-Bussum omhoog gaat. ERTMS wordt ingevoerd op SAAL & Gooi en hierdoor komt er ook meer capaciteit vrij.

Dit is nog toekomstmuziek (Uitvoer tot 2023) maar het is wel zeker dat deze aanpassingen komen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... or/ov-saal
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rmijn.html

Edit: Alhoewel dit natuurlijk geen invloed heeft op 2017. :@
Nou jah, als die brug een meter of anderhalf hoger gelegd wordt is er maar een handvol openingen nodig in vergelijking met nu. En dat hoeft niet eens de wereld te kosten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door deadlock »

Obus schreef:
jesperhaverkamp schreef:Eigenlijk zit je in alle situaties met de volgende problemen:
-De Flevolijn heeft veel stations met weinig inhaalmogelijkheden.
-Idem voor de Gooilijn
-Je wilt het liefst alle verbindingen viermaal per uur, maar dan heb je óf veel treinen nodig óf alles moet in Wp stoppen met een cross platform aansluiting.
Conclusie: vier sporen op Flevolijn en Gooilijn zijn noodzakelijk voor de groei van dit traject. Wat extra spoor te Wp zou ook geen kwaad kunnen. En die verdomde brug daar moet weg, dan bouw je maar lekker een tunneltje of een hoge brug.
De Flevolijn heeft juist relatief veel stations met inhaalmogelijkheden in vergelijking met stations op andere lijnen. De Gooilijn heeft die inderdaad minder maar om nou te zeggen dat er vier sporen nodig zijn.... ik denk dat het voor de dienstregeling handig zou zijn als Hvs-Ndb-Kva driesporig uitgevoerd zou worden maar ik denk dat viersporigheid niet nodig is.
Overstappen in Weesp is prima. Je kan gewoon niet van alles naar alles rijden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Wubbo »

Ik ben nog eens wat aan het klooien geweest, maar heb nog geen model weten te bouwen dat enigszins acceptabel is. De rijtijdverschillen tussen Almere Oostvaarders en Duivendrecht (de enige inhaalpunten die je kan gebruiken, als je Weesp niet wil gebruiken en Almere Centrum wil gebruiken voor de knoop tussen de IC's) zijn simpelweg te groot. De IC kan dat in 23 minuten (incl 1 minuut stop in Almere), voor de Sprinter kom ik tot 36 (incl 2 minuten stop in Weesp voor de overstap). Dat geeft een rijtijdverschil van 13 minuten, waar ik er eigenlijk maar 10 kan gebruiken (vertrekken kan 2 minuten na doorkomst in Almere Oostvaarders, doorkomst 3 minuten na korte stop Duivendrecht). Die 3 minuten kan ik alleen wegwerken in het stationnement in Almere Centrum, maar dan hou ik geen plaats meer over voor de IC naar Amsterdam Centraal. Die laten vertrekken voor de IC naar Schiphol loopt stuk in Weesp (daar komt ie achterop de vorige sprinter te zitten).

Ik ga nog eens op een lumineus idee broeden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door deadlock »

Maak het geheel scheef en gebruik de inhaalsporen vlak voor Llsoa? (vanaf jou gezien na Llsoa richting Zl).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Wubbo »

Heel Lelystad ben ik eigenlijk nog niet aan begonnen... Heb er schuin naar gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat je daar wel uit komt. Scheef leggen helpt me tot nu toe ook al niet: gegeven dat je elk kwartier hetzelfde treinpatroon hebt (een IC Lelystad - Duivendrecht en een Sprinter Almere Oostvaarders - Duivendrecht (al dan niet met overstap in Weesp), waarbij de IC uit Lelystad nooit een Sprinter in Weesp inhaalt maakt dat scheve kwartieren niks oplost.

Ik was net aan het proberen om de dubbele inhaling in Weesp te voorkomen door de Gooise IC niet in te laten halen in Weesp, maar ook dat mislukt tot nu toe.

Andere keer verder :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

Ik heb het opnieuw bekeken maar ik heb ook inderdaad een uitbuiging van de doorgaande IC toegepast om ruimte te creëeren voor Almere-Amsterdam CS hoewel ik dat liever niet had en die zo klein mogelijk heb gehouden. Die staat dus gek genoeg korter stil in Almere dan de Zwolle-Den Haag toevoeging terwijl die laatste ook nog in Almere Buiten stopt.

Voor Duivendrecht heb ik overigens aangenomen dat een Vertrek-Dooropvolging van 2 minuten haalbaar moet zijn. Je moet dan wel de norm met een locatiespecifieke berekening vaststelling in plaats van de standaardnorm te gebruiken. Het voordeel in deze situatie is namelijk dat het splitspunt meteen na het perron ligt. Een sprinter doet er minder dan een halve minuut over om dat helemaal vrij te rijden, dan moet de rijweg erin en de IC het stuk van ongeveer een kilometer voor Duivendrecht tot aan Duivendrecht in een minuut rijden waarna er een halve minuut buffer overheen komt. Die minuut is ook wel haalbaar met 80/100 km/h.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door jesperhaverkamp »

Zo heb je op alle verbindingen vier reismogelijkheden per uur (passend op de huidige infra):
https://www.dropbox.com/s/eofoz934d3bhb ... .xlsx?dl=0

Maar het is me nog niet gelukt het geopperde 4,4,4 er passend in te zetten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

Op zichzelf is 4x per uur een IC-knoop met name voor regionaal vervoer een goed idee. Ik kan ook niet anders zeggen dan dat je het goed hebt uitgewerkt. Met name tijdens de rustige uren kan je zo nog heel lang een goede dienstregeling aanbieden omdat de kosten beperkt zijn. Het nadeel van zo'n dienstregeling is alleen dat als er om wat voor reden dan ook ruimte ontstaat om Zwolle-Den Haag via de zuidtak te versnellen je in de dienstregeling vast zit aan de knoop Weesp. Een ander nadeel is dat er nog maar erg weinig ruimte is om in de spitsen reizigersgroei op te vangen zonder een frequentiesprong te maken. Kijk daarbij ook vooral naar de IC's. Daarbij is de vraag meteen ook: Past dat op een fatsoenlijke manier in een aantrekkelijke dienstregeling? Gaat dat niet, dan moet je dan alsnog over op 4/4/4 en Weesp de IC-stop en het Gooi een kwartierdienst gaan afnemen. Dat gaat vast niet zonder protest terwijl dat (technisch-)rationeel waarschijnlijk wel de beste oplossing is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door SuperGhost »

Een IC-knoop te Weesp ben ik ook voor. Voor de IC-reizigers Zwolle<->Amsterdam C is dat voordelig en voor Zwolle/Amersfoort<->Amsterdam Z/Schiphol hoeft dat niet per se nadelig te zijn als je Duivendrecht schrapt (kan als straks de NZL af is). Daarnaast bedien je de IC-reiziger met een hogere frequentie, zonder meer treinen te hoeven inzetten (vooral Amersfoort/Hilversum profiteren daarvan, want voor de Flevolijn zullen kwartiersdiensten er toch wel komen anders).

Voor veel sprinterreizigers is het ook juist een zeer groot voordeel:
- verknoping sprinter<->IC op Almere Centrum en Hilversum* (reistijdverkorting, zeer goede overstap)
- versnelling sprinters op Almere/Hilversum<->Amsterdam C/Schiphol (minder lange stop te Weesp)
- sprinters kunnen ontzien worden.

Dit nog naast de nog grotere voordelen voor Weesp zelf natuurlijk (al is dat meer bijvangst dan opzet)

*ten opzichte van het opzetje zou ik de trein Utrecht->Hilversum iets eerder laten vertrekken, zodat die verknoopt komt te liggen met de intercity in Hilversum en de sprinterstations tussen Utrecht en Hilversum dus ook profiteren van een snellere reistijd naar Amsterdam.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Wubbo »

Is in 2017 kort volgen op de Flevolijn al gerealiseerd? Volgens mij heb ik een uitwerking met 4x/uur een IC naar Schiphol, maar dat lukt me alleen met kort volgen, inhaling van de sprinters in Almere Centrum en het schrappen van de stops op Muziekwijk en Poort voor de 4900 (anders past het goederenpad via de Gooilijn niet meer).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Wubbo »

jesperhaverkamp schreef:Zo heb je op alle verbindingen vier reismogelijkheden per uur (passend op de huidige infra):
https://www.dropbox.com/s/eofoz934d3bhb ... .xlsx?dl=0

Maar het is me nog niet gelukt het geopperde 4,4,4 er passend in te zetten.
Hoewel ik het concept mooi vind toch wat puntjes:
  • Stop voor goederen in Hilversum is in deze richting wel te doen (staat dan aan de achterkant in de wissels maar dat is niet erg), maar de andere kant op niet (dan blokkeert hij de achteropkomende 4900).
  • Stop voor goederen in Weesp lukt niet: 1 minuut is sowieso te weinig om de luchtleiding weer te vullen, en daarnaast is het spoor waar hij op moet niet lang genoeg. Je hebt daar 315 meter (volgens sporenplan), terwijl je minimaal het dubbele nodig hebt.
  • Het goederenpad moet ook af kunnen buigen naar Diemen Zuid (- Breukelen - Gouda - Kijfhoek), of dat past is de vraag (lukt net wel of net niet als ik het goed zie in de opvolging)
  • Op Hilversum komt er een conflict tussen de 5800 naar Baarn (vertrek .24) en de aankomende 5700 uit Utrecht (.27) die elkaar moeten kruisen aan de oostzijde van Hilversum.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door jesperhaverkamp »

De goederentrein heb ik eigenlijk op dezelfde snelheid ingelegd als de intercity. In de praktijk rijdt die goederentrein langzamer. Dan is stop in Hilversum en Weesp niet nodig. Het zou precies moeten passen.

De situatie met de 5700 en 5800 in Hvs kan opgelost worden door de treinen 1 minuut uit de symmetrie te leggen. Datzelfde moet ook in Wp gebeuren om de Vechtbrug open te kunnen doen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Is in 2017 kort volgen op de Flevolijn al gerealiseerd?
Nee, dat project is gestopt doordat er twijfels over de toekomstvastheid en effectiviteit waren. Daaroverheen was er nog een groep mensen die niet overtuigd was van de veiligheid. Daar komt de aanstaande komst van ERTMS nog bij wat maakt dat er iets meer zekerheid op de drie twijfelpunten is. Het nadeel is alleen dat ik bang ben dat we niet hoeven te verwachten dat we ERTMS hebben in SAAL voor 2018/2019 omdat er eerst voldoende materieel moet zijn wat ermee overweg kan voordat het spoor kan worden omgezet.

Ik ga straks overigens nog even kijken voor de uitwerking van de Gooilijn en de goederenpaden over de Gooilijn. Kritieke punt is dan echter de overkruising bij Venserpolder.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door Klaasje »

Ik heb even gekeken en een goederenpad is eigenlijk alleen goed inplanbaar als je die met ongeveer 50-60 km/h inlegt op het deel Hilversum-Naarden=Bussum. Prima op zich, dat komt ook overeen met de huidige praktijk. De 4900 is er met hangen en wurgen in te krijgen op zowel Almere C-Muiderberg aanlsluiting als Hilversum-Keverdijk aansluiting. Echt over houdt het echter niet. Ik ben er voor het gemak overigens vanuit gegaan dat de overkruisingen in Hilversum in de halteertijden oplosbaar zijn. In 2017 is namelijk Utrecht af waardoor de treinen Hilversum-Utrecht ook eventueel langer zouden kunnen keren.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017 - Den Haag-Zwolle

Bericht door starx »

Ik heb hier wat bezwaren voorbij zien komen over het opheffen van de directe verbinding Lelylaan-Schiphol-Leiden-Den Haag.
Het lijkt mij eigenlijk wenselijk om deze dienst wel op te knippen zodat er een kwartierdienst Almere-Leiden via Amsterdam Zuid kan komen.

De westtak zit eigenlijk al veel te vol met treinen. En dan ook nog met veel langeafstandsverbindingen(Thalys, ICd, Benelux) en voor de punctualiteit is een serie als de huidige s2600 dan niet erg handig (die scoort ook erg slecht). Eigenlijk zou de hele westtak gewoon viersporig moeten worden, maar daar liggen de prioriteiten momenteel niet. De Noord-Zuidlijn haalt gelukkig wel een beetje druk van de westtak af.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten