Geautomatiseerd openbaar vervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door deadlock »

Het grootste gedeelte van je argumenten is dogmatisch herhalen van wat je eerder gepost hebt en een absoluut geloof daarin. Dat zijn argumenten, dat is religie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

deadlock schreef:Dat het niet gescheiden was van overig verkeer is juist een goede zaak. Die kant gaan we toch op met al het verkeer dus waarom niet. Verder zijn constructiefouten en foute keuzes allemaal kut met peren maar dat is natuurlijk op te lossen door nieuwe hardware.
Uiteindelijk willen we daar misschien wel naar toe, maar bij onderzoek moet je bij het begin beginnen. Bij de Phileas hebben ze een aantal stappen overgeslagen en geprobeerd alles in één keer te doen. Dat is wetenschappelijk gezien niet slim en dat is gebleken: veel passagiers waren de dupe, het heeft veel geld gekost en het publiek wantrouwig gemaakt tegen andere 'experimenten'.
deadlock schreef:Die fractie van dat bedrag zie ik dus niet.
Driekwart miljoen is een fractie van de vele tientallen miljoenen die de Philias heeft gekost.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

deadlock schreef:Het grootste gedeelte van je argumenten is dogmatisch herhalen van wat je eerder gepost hebt en een absoluut geloof daarin. Dat zijn argumenten, dat is religie.
Klopt: ik laat me soms aardig meeslepen. Ik doe mijn best om de realiteit niet uit het oog te verliezen. Goede argumenten helpen daarbij, vooroordelen en ongefundeerde reakties niet :(
Laatst gewijzigd door Rick Visser op zo 04 jan 2015, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door deadlock »

Rick Visser schreef:Uiteindelijk willen we daar misschien wel naar toe, maar bij onderzoek moet je bij het begin beginnen. Bij de Phileas hebben ze een aantal stappen overgeslagen en geprobeerd alles in één keer te doen. Dat is wetenschappelijk gezien niet slim en dat is gebleken: veel passagiers waren de dupe, het heeft veel geld gekost en het publiek wantrouwig gemaakt tegen andere 'experimenten'.
Ik herhaal de vraag die al duizend keer gesteld is; waarom een experiment als het al een beproefd concept is. Je wil dat op een HOV-manier implementeren maar schijnbaar is het ergens al werkend dus waarom een experiment? Gewoon invoeren. Of gelijk goed doen en met Google dat experiment doen, die pompen er zo een paar honderd miljoen in.
Driekwart miljoen is een fractie van de vele tientallen miljoenen die de Philias heeft gekost.
Ja, maar het gaat geen driekwart miljoen kosten maar tientallen miljoenen. Op zijn minst. En je hebt nog geen enkele keer een goed argument laten horen waarom het wel zo goedkoop wordt behalve dan dat je wat kosten bij elkaar opgeteld hebt, en dat is niet hoe zoiets werkt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

deadlock schreef:Ik herhaal de vraag die al duizend keer gesteld is; waarom een experiment als het al een beproefd concept is. Je wil dat op een HOV-manier implementeren maar schijnbaar is het ergens al werkend dus waarom een experiment? Gewoon invoeren. Of gelijk goed doen en met Google dat experiment doen, die pompen er zo een paar honderd miljoen in.
Het is geen beproefd concept. Helaas niet: er een drietal kleine pilots met karretjes op lage snelheid die inmiddels goed lopen, maar er is een probleem met acceptatie: mensen die het niet zelf hebben gezien geloven niet dat het mogelijk is: onbekend maakt onbemind. Het wordt tijd voor een pilot die contact maakt met het grote publiek, zodat meer mensen nieuwsgierig worden: als men ziet hoe goed het werkt gaat men zich afvragen waarom het niet overal wordt gebruikt.
Ja, maar het gaat geen driekwart miljoen kosten maar tientallen miljoenen. Op zijn minst. En je hebt nog geen enkele keer een goed argument laten horen waarom het wel zo goedkoop wordt behalve dan dat je wat kosten bij elkaar opgeteld hebt, en dat is niet hoe zoiets werkt.
Ik heb alleen maar de veronderstelling geuit dat het voor 7,5 ton kan. Ik heb van jou gehoord dat er minstens tien miljoen bij moet voor procedures en toegang. Daarmee ben ik niet bekend. Blijkbaar weet jij daar meer van: is voor zo'n klein experiment als dit werkelijk zo'n groot bedrag aan protocolkosten reëel?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door deadlock »

Rick Visser schreef:Het is geen beproefd concept. Helaas niet: er een drietal kleine pilots met karretjes op lage snelheid die inmiddels goed lopen, maar er is een probleem met acceptatie: onbekend maakt onbemind. Het wordt tijd voor een pilot die contact maakt met het publiek, zodat het publiek nieuwsgierig wordt: als men ziet hoe goed het werkt gaat men zich afvragen waarom het niet overal wordt gebruikt.
Als het geen beproefd concept is dan is het nog veel kostbaarder omdat je de wereld aan vergunningen en juristen nodig hebt. Denk je dat als het zo simpel zou zijn het niet allang geregeld zou zijn?
Ik heb alleen maar de veronderstelling geuit dat het voor 7,5 ton kan. Ik heb van jou gehoord dat er minstens tien miljoen bij moet voor procedures en toegang. Daarmee ben ik niet bekend. Blijkbaar weet jij daar meer van: is voor zo'n klein experiment als dit werkelijk zo'n groot bedrag aan protocolkosten reëel?
Ja, puur aan materiaal wel, maar er moet ook nog ontzettend ingewikkelde software geschreven worden die er nog niet is en BAM zo twee miljoen verder. Helemaal als de baan niet vrij ligt moet die software met heel veel dingen rekening kunnen houden. En klein is relatief natuurlijk, het lijkt klein maar dat is het gewoon simpelweg niet. Er zijn zo ongelofelijk veel bijkomende kosten. Ik zal nog even je veel te simpele voorstelling van 'je hebt voor een half jaar één chauffeur nodig' ontkrachten; Dat zijn er dus minimaal drie. Kan je zelf bedenken waarom?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door SuperGhost »

Rick Visser schreef:
deadlock schreef:Ik herhaal de vraag die al duizend keer gesteld is; waarom een experiment als het al een beproefd concept is. Je wil dat op een HOV-manier implementeren maar schijnbaar is het ergens al werkend dus waarom een experiment? Gewoon invoeren. Of gelijk goed doen en met Google dat experiment doen, die pompen er zo een paar honderd miljoen in.
Het is geen beproefd concept. Helaas niet: er een drietal kleine pilots met karretjes op lage snelheid die inmiddels goed lopen, maar er is een probleem met acceptatie: mensen die het niet zelf hebben gezien geloven niet dat het mogelijk is: onbekend maakt onbemind. Het wordt tijd voor een pilot die contact maakt met het grote publiek, zodat meer mensen nieuwsgierig worden: als men ziet hoe goed het werkt gaat men zich afvragen waarom het niet overal wordt gebruikt.
Dan moet je dus niet dit lijntje gebruiken, want dan blijft het onbekend, aangezien er slechts een zeer selectie groep reizigers voor te vinden zijn. Het blijft dus onbekend. Ik denk dat die buitenlandse projecten misschien samen nog even veel Nederlanders kunnen vervoeren dan zo'n losstaand lijntje tussen Den Dolder en een museumpje dat slechts enkele dagen per jaar dienst zal doen.

Juist als je mensen in Nederland ervan bekend wil laten worden, heb je een lijn nodig die druk is en het gehele jaar reizigers trekt. En de mensen die je vooral moet zien te trekken zijn de investeerders en politici, maar die zullen al helemaal geen gebruik maken van dat voorgestelde lijntje, want die gaan niet naar dat museum (opening is al geweest, dan is de reden om erheen te gaan vaak alweer weg) of gaan per auto, omdat het relatief afgelegen ligt en het te veel overstappen en reistijd kost om er met dat lijntje heen te gaan. Daar zul je dus een lijn voor moeten hebben in de Randstad naar een plek waar dat soort mensen wel per OV heen zouden willen gaan (bijv. Schiphol, zoals iemand al voorstelde).
Laatst gewijzigd door SuperGhost op zo 04 jan 2015, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door deadlock »

Inderdaad, en alle overige vormen van experimenteren doen ze dan maar mooi op het parkeerterrein van de leverancier. Net zoals treinen getest worden op de ring van Velim en in de KlimaKammer in Oostenrijk. En die experimenten gaan dan ten eerste niet met publiek geld en ten tweede kan een leverancier ook prima de meuk met reizigers simuleren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

SuperGhost schreef:Dan moet je dus niet dit lijntje gebruiken, want dan blijft het onbekend, aangezien er slechts een zeer selectie groep reizigers voor te vinden zijn. Het blijft dus onbekend. Ik denk dat die buitenlandse projecten misschien samen nog even veel Nederlanders kunnen vervoeren dan zo'n losstaand lijntje tussen Den Dolder en een museumpje dat slechts enkele dagen per jaar dienst zal doen.
De 50.000 bezoekers van de eerste maand zijn natuurlijk een uitzondering. Maar het goede van deze locatie is dat de mensen uit het hele land komen. En het zijn telkens andere: elk weekend weer een paar honderd andere mensen die kennis maken met het fenomeen. Als je dat vergelijkt met het Rivium: dat zijn slechts een paar honderd mensen uit de buurt en het zijn ook telkens dezelfde.

Investeerders en politici nodig je een keer uit voor een demonstratie. Zouden ze bij het Rivium ook weer eens moeten doen. Sinds Balkenende in 2005 is daar niemand meer uitgenodigd. Maar ik heb begrepen dat ze bij 2Getthere behoorlijk gefrustreerd zijn geraakt door de houding van de politiek hier. Daarom zijn ze uitgeweken naar het buitenland.
Laatst gewijzigd door Rick Visser op ma 05 jan 2015, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

deadlock schreef: Als het geen beproefd concept is dan is het nog veel kostbaarder omdat je de wereld aan vergunningen en juristen nodig hebt. Denk je dat als het zo simpel zou zijn het niet allang geregeld zou zijn?
Ongetwijfeld heb je gelijk dat daar ook een kostenplaatje aan zit. Maar vind je tientallen miljoenen niet een beetje overdreven? Ik weet het niet hoor.
deadlock schreef:Ja, puur aan materiaal wel, maar er moet ook nog ontzettend ingewikkelde software geschreven worden die er nog niet is en BAM zo twee miljoen verder. Helemaal als de baan niet vrij ligt moet die software met heel veel dingen rekening kunnen houden.

Mwoh: uitgangspunt was dat de baan vrijligt. Het principe functioneert al voor 40 km/u. Het moet worden aangepast voor hogere snelheden. Zal wel geld kosten, maar of dat meteen miljoenen zijn waag ik te betwijfelen.
deadlock schreef:Ik zal nog even je veel te simpele voorstelling van 'je hebt voor een half jaar één chauffeur nodig' ontkrachten; Dat zijn er dus minimaal drie. Kan je zelf bedenken waarom?
Hier heb je ongelijk: je voert een paar testen uit per dag, niet fulltime. De ene week 's ochtends, de volgende week 's middags en de week daarna 's avonds. Enzovoort. Kan prima met één chauffeur (1 fte). Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Suus »

Dit soort dingen kunnen nooit goedkoop in Nederland. Het heruitvinden van het openbaar vervoer in Texel kost ook achterlijk veel voor twee beplakte bussen en een zooitje taxibusjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door SuperGhost »

Rick Visser schreef:
SuperGhost schreef:Dan moet je dus niet dit lijntje gebruiken, want dan blijft het onbekend, aangezien er slechts een zeer selectie groep reizigers voor te vinden zijn. Het blijft dus onbekend. Ik denk dat die buitenlandse projecten misschien samen nog even veel Nederlanders kunnen vervoeren dan zo'n losstaand lijntje tussen Den Dolder en een museumpje dat slechts enkele dagen per jaar dienst zal doen.
De 50.000 bezoekers van de eerste maand zijn natuurlijk een uitzondering. Maar het goede van deze locatie is dat de mensen uit het hele land komen. En het zijn telkens andere: elk weekend weer een paar honderd andere mensen die kennis maken met het fenomeen. Als je dat vergelijkt met het Rivium: dat zijn slechts een paar honderd mensen uit de buurt en het zijn ook telkens dezelfde.
Het slechte is dat je alleen aansluit op een sprintertje en dus per OV niet goed aansluit (zeker vanuit de richting Rhenen/Arnhem moet je omreizen om er bij te komen per OV). Juist voor mensen die van verder af moeten komen is dit traject dan totaal oninteressant, omdat de auto veel sneller is (juist wanneer bezoekers er naartoe zouden willen, staan er juist minder files, terwijl veel busverbindingen juist lager zijn in frequentie, waardoor de auto sowieso al aantrekkelijker wordt). Daarnaast heeft het museum ook nog eens als nadeel dat het ver buiten een grote stad ligt, wat ook niet erg aantrekkelijk is voor dagjesmensen (je kunt niet dat museum zomaar even koppelen met een andere activiteit, omdat je dan eerst weer een hele reis moet maken).

Ik denk dat dit een vrij rustig museum wordt. Hoeveel (zeer) drukke musea zijn er die kilometers ver buiten een grote stad staan? Dat zijn er vrij weinig, alleen het Kröller Muller Museum en dat profiteert mee van de ligging in het nationaal park De Hoge Veluwe, waardoor veel natuurliefhebbers dat museum even meenemen in hun tocht door dat park. Voor de rest zijn de enige attracties buiten een grote stad pretparken, omdat die niet in de steden te vinden zijn (te weinig ruimte en te dure grond, terwijl bezoekers hiervan toch al de hele dag blijven en dus niet afhankelijk zijn van een stad in tegenstelling tot een museum). Daarnaast is dit ook nog een vrij specifiek museum, waardoor je een veel specifiekere en selectere doelgroep hebt. Dat er de eerste dag veel mensen kwamen had er ook mee te maken dat het voor het eerst was dat zoiets geopend werd en er hoge piefen kwamen voor de opening (en dus ook pers, die ook als bezoekers tellen), veel van de bezoekers zullen dus eerder daarvoor zijn gekomen dan voor het museum zelf.

De weinige bezoekers en de slechte ligging vanuit het OV gezien (ver van een belangrijk OV-knooppunt, maar wel zeer dicht bij de snelweg) zal bovendien ook voor een enorm hoog autopercentage blijven houden. Kijk voor de grap eens naar bijvoorbeeld Burgers' Zoo en het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Die twee attracties behoren tot de druksten van Nederland, maar die twee worden samen slechts met een kwartiersdienst per (trolley)bus bediend, terwijl ze ook nog woonwijken bedienen. Dit omdat de hoeveelheid bezoekers die per auto komt enorm blijft. Dit terwijl er dus een prima buslijn loopt vanuit een groot OV-knooppunt. Als die twee enorme attracties die veel beter bereikbaar zijn per OV samen al met een kwartiersdienst per bus af kunnen, hoe denk je dan ooit zo'n enorme dure investering terug te winnen bij dat militair museum? Ik denk dat je in het hoogseizoen hooguit een paar tientallen per dag kan vervoeren, een uursdienst per kleine bus zal daarvoor al meer dan voldoende zijn. Daar verdien je die aanleg en onderhoudskosten nooit uit terug. Zo'n uursdienst met chauffeur zal goedkoper blijven (en zelfs dat blijft onrendabel) en door de zeer lage reizigersaantallen zal het ook absoluut geen bekendheid voor het systeem krijgen. De enige bekendheid die het er wellicht van kan krijgen, is in de combinatie van een zeer onrendabele lijn die een enorme investering vergde ('weggegooid geld') en dat geeft juist een negatieve bekendheid, waardoor mensen het eerder niet meer willen. Dat moet je niet willen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door waldo79 »

Je loopt achter de discussie aan, SuperGhost :X
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Wubbo »

Aking schreef:
Rick Visser schreef:By the way: ik merk in dit forum erg veel weerstand die ik niet helemaal begrijp. Komt dat nu
Volgens mij komt dat voornamelijk omdat je nogal aan het drammen bent... Overal wil je een schwebebahnparkshuttlemolotovrailmover, en alle argumenten wuif je een beetje weg, of je komt met dingen waar de gemiddelde kleuter met gemak overheen gaat.... (MIJN mening)
Dit is ook de reden waarom ik afgehaakt ben in de discussie. Er worden in deze discussie argumenten aangedragen waarom het moeilijker/duurder is dan jij verwacht, maar daar ga je meestal niet op in (en als je er al op ingaat stel je alleen een vraag om uitleg). Dat is niet alleen in deze discussie zo, maar ook in discussies die we eerder hebben gehad. Je lijkt daar niets mee te doen (je geeft geen tegenargumenten en je past je beeld niet aan), waardoor ik het idee heb dat ik niks te winnen heb in de discussie: je doet er toch niets mee. Wellicht doe je er wel wat mee, maar dan komt dat niet zo over.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door deadlock »

Rick Visser schreef:Ongetwijfeld heb je gelijk dat daar ook een kostenplaatje aan zit. Maar vind je tientallen miljoenen niet een beetje overdreven? Ik weet het niet hoor.
Nee, ik denk dat het een zeer realistische schatting is.
Mwoh: uitgangspunt was dat de baan vrijligt. Het principe functioneert al voor 40 km/u. Het moet worden aangepast voor hogere snelheden. Zal wel geld kosten, maar of dat meteen miljoenen zijn waag ik te betwijfelen.
Oh okay. Waarom denk je eigenlijk dat de luchtvaart zo'n beetje de enige sector is waar alles geautomatiseerd is? Inclusief landen en opstijgen? Omdat het voor tientje kan of omdat het niet zo erg is om er nog een paar miljard tegenaan te gooien bij het ontwikkelen van de software?
Hier heb je ongelijk: je voert een paar testen uit per dag, niet fulltime. De ene week 's ochtends, de volgende week 's middags en de week daarna 's avonds. Enzovoort. Kan prima met één chauffeur (1 fte). Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.
Griepepidimie en hoppa, er zijn er twee ziek. En nu?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Alargule

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Alargule »

Tja. Met de paus ga je ook niet in discussie over de nadelen van het katholicisme en de mogelijkheden die alternatieve geloofsbelijdenissen met zich meebrengen...
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

Bee schreef:Dit soort dingen kunnen nooit goedkoop in Nederland. Het heruitvinden van het openbaar vervoer in Texel kost ook achterlijk veel voor twee beplakte bussen en een zooitje taxibusjes.
Wist je dat het openbaar Vervoer op Texel sinds september voor een flink deel elektrisch is gemaakt? Connexxion heeft Texel gebombardeerd als proefgebied elektrisch rijden. Ze hebben daarvoor flink geïnvesteerd.

Je zou zeggen dat Texel totaal ongeschikt is voor zo'n experiment: Van luchtvervuiling hebben ze daar echt geen last, er is altijd een fris windje, dus waarom zou je dáár nu juist elektrisch gaan rijden? Bovendien heb je buiten het seizoen nauwlijks passagiers, dus dat verdienen ze daar nooit terug.

Maar net als het experiment bij het NNM is het ook niet de bedoeling om de investering daar terug te verdienen: ze willen gewoon testen of die bussen een beetje tegen een stootje kunnen: het is daar in de winter lekker koud en winderig. En er is genoeg groene energie (windmolens).

Ook al komen er niet veel passagiers, er komen er genoeg om reacties te kunnen peilen. Ik was ook zo'n passagier en ik moet zeggen: hij rijdt net als een gewone bus, alleen viel het geluid een beetje tegen: ik dacht dat die bussen muisstil zouden zijn, maar die elektromotor maakt meer herrie dan ik zou verwachten. Wel minder als een gewone bus, dat wel.
Laatst gewijzigd door Rick Visser op ma 05 jan 2015, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Etienne »

Texel :!: :!:

Ik denk dat je toch in de war bent met Schiermonnikoog, waar Arriva inderdaad met elektrische bussen van BYD rijdt. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

Etienne schreef:Texel :!: :!:

Ik denk dat je toch in de war bent met Schiermonnikoog
Nee hoor: ik bedoel wel degelijk Texel
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Suus »

Connexxion heeft alle bussen die op Texel reden afgelopen maand vervangen door gewone gelede bussen die op doodnormale dieselbussen rijden. Die elektrische busjes ga je niet vinden vrees ik :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door deadlock »

Goed gelukt experiment dus. We wachten met smart de onderzoeksresultaten af. Die onderzoekers, twee stuks, kosten tenslotte maar een ton per jaar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door Rick Visser »

Ik lees dat de provincie Noord-Holland het project financiert.

Als een provincie zo'n experiment financiert is er altijd maar geld voor een korte tijd beschikbaar. Het experiment zal dus wel afgelopen zijn. Het stomme is dat zelfs als het experiment slaagt er toch een kans is dat het niet wordt uitgevoerd: tegen de tijd dat het 'rapport' klaar is zijn er weer verkiezingen geweest. Het nieuwe bestuur vindt het dan wel leuk dat het experiment geslaagd is maar zet het toch niet door omdat het te duur zou zijn.

Dat is ook gebeurd bij de experimenten van elektrische bussen die worden opgeladen via inductie in Utrecht. Volgens mij was het experiment best geslaagd, maar na de test vond de nieuwe gemeenteraad het opeens te duur. Ook een kwestie van je onderzoeksgeld verspillen, eh besteden.

Hé wacht, of is er toch... moet je misschien geduld hebben ;-)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideaal trajekt voor praktijk-pilot met nieuwe vorm van O

Bericht door SuperGhost »

Rick Visser schreef:
Bee schreef:Dit soort dingen kunnen nooit goedkoop in Nederland. Het heruitvinden van het openbaar vervoer in Texel kost ook achterlijk veel voor twee beplakte bussen en een zooitje taxibusjes.
Wist je dat het openbaar Vervoer op Texel sinds september voor een flink deel elektrisch is gemaakt? Connexxion heeft Texel gebombardeerd als proefgebied elektrisch rijden. Ze hebben daarvoor flink geïnvesteerd.

Je zou zeggen dat Texel totaal ongeschikt is voor zo'n experiment: Van luchtvervuiling hebben ze daar echt geen last, er is altijd een fris windje, dus waarom zou je dáár nu juist elektrisch gaan rijden? Bovendien heb je buiten het seizoen nauwlijks passagiers, dus dat verdienen ze daar nooit terug.
Texel lijkt me juist wél een goede plek om elektrische bussen uit te proberen. De busdiensten komen namelijk samen op één plek - de veerhaven - en zouden daar prima steeds opgeladen kunnen worden als ze daar wachten (je zou dus maar op één plek een oplaadinstallatie nodig hoeven hebben voor het OV op het gehele eiland). Daarnaast rijden die bussen ook gewoon buiten het hoogseizoen (ze vervoeren niet alleen toeristen, maar ook de eilandbewoners!). Wat ook nog mee speelt is dat bij slecht weer er geen verbinding met het land mogelijk zou kunnen zijn (de veerdienst is de enige verbinding met het vaste land), waardoor het verkrijgen van diesel wellicht problematisch kan worden (hoe komen die tankwagens op het eiland als de veer niet uitvaart?) als dit voor langere tijd zou zijn (gezien de milieuproblematiek wordt er steeds vaker extreem weer verwacht). Dit terwijl elektriciteit op het eiland zelf opgewekt kan worden (naast dat er volgens mij ook gewoon een ondergrondse kabel loopt) en dus wel geleverd kan blijven bij slecht weer.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geautomatiseerd openbaar vervoer

Bericht door waldo79 »

Je kent de hele Texeldiscussie, SuperGhost? Daar hebben ze een ingewikkeld reserveringssysteem bedacht. Enfin: zie OV in West-Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Geautomatiseerd openbaar vervoer

Bericht door SuperGhost »

waldo79 schreef:Je kent de hele Texeldiscussie, SuperGhost? Daar hebben ze een ingewikkeld reserveringssysteem bedacht. Enfin: zie OV in West-Nederland.
Dat staat natuurlijk lost van het met dieselbussen of elektrische bussen rijden. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten