Re: Openbaar Vervoer in Zeeland
Geplaatst: ma 26 jan 2015, 12:55
Sowieso een speciale bus voor een gehucht met 25 inwoners. :') :') :') :')
Precies zoals jij het hebt omschreven.SuperGhost schreef:Die shuttle moet iemand me ook even uitleggen, want het lijkt mij zo op het kaartje een vrij frequente buslijn van een dorpsrand naar een weiland in the middle of nowhere.
Zijn Etiennes ideeën :YHainje schreef:Je kraakt nu je eigen ideeën af? :')
Dat is wel een zeer lage frequentie zegregenmaker schreef:Zijn Etiennes ideeën :YHainje schreef:Je kraakt nu je eigen ideeën af? :')
Zo zou ik het doen in plaats van die Shuttle: http://app.transitmix.net/map/52733
Dat was vroeger zo, maar lijn 31 wordt juist ingekort tot Kamperland. Iets met te krappe rijtijden geloof ik.verfmeer schreef:- Ik zou lijn 31 door laten rijden naar De Banjaard, zodat daar op lijn 133 kan worden opgestapt. Anders wordt Middelburg-Noord Beveland wel een hele lastige route.
Een andere mogelijkheid is ook nog om de route van 535 om te gooien: Ouwerkerk - Zierikzee - Noordgouwe - Dreischor - Sirjansland. Nieuwerkerk en Oosterland hebben immers toch al een verbinding via de 133.verfmeer schreef:- Ik zou van lijn 535 een ringlijn maken, zodat er vanuit Kerkwerve en Dreischor in Noordgouwe overgestapt kan worden op lijn 134.
Die heb ik gewoon rechtstreeks overgenomen. Maar dan kan de 518 beter gesplitst worden, anders wordt die wel heel lang.Yanaike schreef: Verbinding tussen Kloosterzande en Hulst lijkt mij niet heel noodzakelijk. De vervoersvraag tussen die twee lijkt me niet heel groot en kan ook eventueel nog afgehandeld worden met buurtbus 518.
Dan zou ik eerder zeggen om één van de lijnen uit de tunnel naar Hulst te sturen en de andere lijn naar Oostburg. En dan op de relatie Kloosterzande - Terneuzen - Sas van Gent lijn 1 te gaan laten rijden.Yanaike schreef: - En misschien wat wisselen van eindpunten in Zeeuws-Vlaanderen. Mij lijkt logischer: Lijn 20 Goes - Terneuzen - Axel - Hulst; Lijn 10/50 Middelburg - Terneuzen - Kloosterzande/Sas van Gent; Lijn 1 Oostburg - Terneuzen - Kloosterzande/Sas van Gent.
In principe zijn 2 lijnen voldoende voor Domburg, maar er zijn feitelijk 3 routes. Daarom heb ik er voor gekozen om ook 3 lijnen in te tekenen en slechts één rijdt dagelijks via de snelste route. De 133 wil ik ook wat versnellen en laat deze dus meer rechtstreeks via de Provincialeweg rijden.Yanaike schreef: - Zoals de situatie vanaf maart 2015: je kunt lijn 53 over Aagtekerke naar Domburg laten rijden en lijn 54 vanaf Grijpskerke via Oostkapelle naar Domburg. Als dan de 133 tussen Middelburg en Serooskerke de route van lijn 52 rijdt, kun je lijn 52 schrappen zonder dat daar iemand echt op achteruit gaat.
Dan zou ik het beter lijn 515 laten rijden tussen Biervliet, Breskens, Cadzand en Retranchement en lijn 512 laten rijden tussen Eede, Oostburg en Waterlandkerkje. Het aantal reizigers in Waterlandkerkje is volgens mij niet zo bijzonder groot dat daar zo'n doorgaande lijn voor nodig is.Yanaike schreef: - Zoals de situatie vanaf maart 2015: als je de 515 naar Cadzand heen en terug laat rijden en vanuit Oostburg door naar Aardenburg/Eede en lijn 1 het ene uur via Schoondijke en het andere uur via Waterlandkerkje, dan kun je lijn 512 schrappen. Alleen Retranchement heeft buiten het hoogseizoen dan geen verbinding meer.
Daarom laat ik lijn 29 ook een veel langere route rijden en deze kan eventueel best een Sprinter City worden gereden.Yanaike schreef: - Ik zou ook nog even kritisch kijken naar lijn 28 en 29. Het is prima voor de bediening van de dorpen, maar de lijnen lopen wel grotendeels parallel aan de spoorlijn. Een servicebus is misschien een betere oplossing?
Kattendijke heeft nu alleen een belbus, dat betekent dat daar nooit echt veel passagiers vandaan moeten komen.Yanaike schreef: - Lijn 27 kan ook eventueel via Kattendijke naar Goes lopen?
De bus naar Breda laat ik eigenlijk ongewijzigd en Tholen moet eigenlijk nog, maar hoeft in mijn opzet eigenlijk niks te wijzigen t.o.v. nu.Yanaike schreef: - Ik mis Tholen en de bus naar Breda nog
Als je kijkt naar de nieuwe dienstregeling van 1 maart, dan zie je misschien het antwoord terug. Er vertrekken dan op .16/.46 (die uit Hulst komen) en de volgende gaat om .18/.48 vanaf Terneuzen busstation naar Goes in plaats van .01/.31 ;)SuperGhost schreef:Een vraagje voor degenen die bekend zijn met de bussen bij Terneuzen:
de bussen van lijn 20 die om .01/.31 vanaf het Busstation Weterscheldetunnel (Terneuzen) ri. Goes vertrekken, zijn die nu echt druk? Die bussen sluiten namelijk nergens op aan bij Terneuzen (alles komt rond .15/.45) en in Goes ook niet op de treinen. Lijken me zo vrij inefficiënte ritten.
Ben benieuwd naar je plannen. :YSuperGhost schreef:Dan weet ik even genoeg voor mijn eigen opzetje ;-)
Volgens mij had ik de frequentie's door de Westerscheldetunnel gelijk gehouden, maar wellicht vergis ik me dan. Ik dacht namelijk dat Terneuzen-Goes 2x p/u en in de spits 4x p/u was en Terneuzen-Middelburg 1x p/u en in de spits 2x p/u. Die frequenties heb ik wel aangehouden.Yanaike schreef:Als reactie op jouw plan:
Het valt mij op dat het aantal lijnen per uur door de Westerscheldetunnel vrij mager is. Slechts 2x/uur i.p.v. de huidige 3x/uur. En dat terwijl de relatie Middelburg - Terneuzen ook nog vertraagd wordt (ten behoeve van Nieuwdorp?) Waarom? Vooral de relatie Goes - Terneuzen lijkt mij vrij essentieel omdat het de snelste verbinding is tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van de Nederland.
Ik heb gewoon de frequentie van de huidige veerdienst aangehouden (ongeveer 1x p/2u van 10 tot 15) aangehouden en een spitsfrequentie van 1x p/u toegevoegd. De veerdienst zou je evt. bij de huidige uitvoerder kunnen laten, zodat je alleen die extra ritten (de spits dus) hoeft toe te voegen en te betalen.Yanaike schreef:De boot tussen Kamperland en Veere kan een interessante toevoeging zijn aan de concessie Zeeland, het is immers een missing link in de Concessie Zeeland. Het is wel een dure toevoeging en ik vraag me af of het rendabel is. Maar als je hem toch wilt toevoegen doe dat dan wel meteen met een dalfrequentie van 1x/uur i.p.v. 1x/2uur, anders heb je een boot die meer stil ligt in de havens van Veere en Kamperland dan dat die daadwerkelijk vaart. Bovendien mis je met een frequentie van 1x/2 uur als nog de helft van de aansluitingen tussen lijn 14 en 24.
Bath lijkt mij veel te klein voor een bus. Dan krijg je automatisch al een buurtbus die Rilland al mee neemt. Als dat voor Rilland niet genoeg is, zou je inderdaad lijn 26 of 27 in de spits kunnen doortrekken naar Rilland. In de daluren lijkt me dat Rilland wel af kan met de buurtbus (moeten ze het nu ook al mee doen, terwijl het huidige station ook niet direct buiten het dorp ligt).Yanaike schreef:En ik ben zelf geen voorstander van het opheffen van stations en zie liever een kleine pendelsprinter. Maar als je gaat opheffen moet je wel goed nadenken over de parallelle buslijn. Mij lijkt het logisch dat de 26 en/of 27 doorgetrokken moet worden naar Riland en eventueel zelfs Bath? En moet de 27 echt wel over Kapelle rijden en niet bijvoorbeeld een versnelde route over de snelweg? In jouw station behoudt Kapelle immers zijn station dus het aantal reizigers dat hier op de 27 stapt lijkt mij vrij weinig. Bedenk ook dat het voor deze plaatsen een grote achteruitgang is op het gebied van OV. In plaats van 2x/uur een directe intercity met de randstad, hebben ze nu een in sommige gevallen 1x/uur rijdende bus en overstap en dat terwijl de intercity misschien hooguit 5 minuten versneld kan worden.