Pagina 1 van 3

Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:13
door Rick Visser
Ik las het onderwerp 'Bus op de trein'. Hoeven mensen niet over te stappen. Dat bracht me op een idee:

Zoals jullie weten heeft google een heel lief zelfrijdend autootje gemaakt waar zelfs kinderen en blinden in kunnen rijden: zie dit filmpje.

Als ze klaar zijn met testen kan dat ding de weg op. Misschien volgend jaar al. Dat kunnen ze doen omdat het autootje niet harder kan dan 40km/u. Dat wordt beschouwd als veilige snelheid. Klinkt ideaal als openbaar vervoer van- en naar het station.

Als het nou mogelijk zou zijn om dat autootje op de trein te zetten kon je gewoon blijven zitten. Alleen een beetje moeilijk uitvoerbaar: duurt veel te lang om al die autootjes op de trein te zetten, zelfs als je het zou automatiseren.

Maar het kan ook zo:

Je roep met je app zo'n google autootje naar je voordeur:
Afbeelding

... na een minuut of drie kom je bij een plek waar het autootje kan inhaken op bijvoorbeeld zoiets:
Afbeelding

... dan kun je met normale snelheid (100km/u) of misschien nog wel sneller naar een plek waar je er weer vanaf kan.
En vervolgens nog een paar minuten van de afhaakplek naar je werk.
Afbeelding

Allemaal automatisch. Van deur tot deur. Als de autootjes een afstand houden van 2 seconden kunnern er 1800 per uur langs. Zou wel wat zijn toch?

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:17
door Thom91
Goede paints wel.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:29
door chemie
Thom91 schreef:Goede paints wel.
Dat had ik willen posten. :D

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 16:56
door verfmeer
Die auto's hebben wielen, dus dan lijkt het mij handig dat je die gebruikt. Als je nu de wisselbaan van de A1 ombouwt tot een rijbaan voor enkel automatische-auto's heb je voor een fractie van de kosten dezelfde voordelen.
Omdat het een afgesloten traject is geld de maximumsnelheid van 40 km/u niet, dus kan je gerust met 100-150 km/u tussen Almere, Hilversum en Amsterdam reizen. Bovendien ligt het asfalt er al. Als men dan ook nog die wagentjes met elkaar laat communiceren kan je de volgafstand terugbrengen tot onder de seconde, waardoor de capaciteit ook nog masaal toeneemt. Dit lijkt mij allemaal veel handiger en goedkoper dan er weer een apart vervoersnet voor opzetten.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:06
door Aking
Het kon ook niet anders of er kwam een zweefding in voor, ik vind de titel dan ook misleidend!

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:07
door Z2N
Blijft wel het feit dat de samenleving bij lange na nog niet klaar is voor het introduceren van volautomatische auto's: niet alleen de veiligheid is een probleem, ook kan de samenleving de 150.000 duizend directe werknemers in de transport- en logistieksector niet missen als werkzame beroepsbevolking. Met de 150.000 duizend heb ik het nog niet eens over de indirect werklozen die ontstaan door het grootschalig inplementeren van dit soort ideeën, de mensen die geld verdienen aan die mensen (dus de bakker die het geld krijgt van de chauffeur, en de deegverwerker die weer geld krijgt van de bakker, en de graanboer die weer geld krijgt van de deegverwerker, etc...), dus ben ik van mening dat, ondanks het 'Wauw'-effect dat er misschien bij zit, we dit soort initiatieven in zijn geheel moeten zien als iets slechts.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:09
door Thom91
Het levert natuurlijk ook banen op, dat lijkt me toch wel voor de hand liggend.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:13
door Z2N
Toch lijkt het mij niet dat dat er evenveel zijn, als je van een samenleving gaat waar voertuigen chauffeurs nodig hebben naar een waar voertuigen geen chauffeurs meer nodig hebben zijn de chauffeurs van de samenleving ineens overbodig. Dan kun je stellen dat er ook meer banen bijkomen, maar de vraag is, weet je dat wel zeker?

Voor de grap zou ik even de tijd nemen om onderstaand filmpje te bekijken, en je de boodschap eerst te realiseren alvorens te reageren:

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:23
door Thom91
Geen chauffeurs nee, maar wel in andere werkgebieden. Die auto's moeten ontworpen worden, gebouwd (gaat grotendeels automatisch, maar er blijven mensen nodig), onderhouden etc.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:28
door Z2N
Ga filmpje kijken jij, dan weet je dat voor het bouwen en het onderhoud binnenkort al geen personeel meer nodig is.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:29
door Aking
@Thom Dus in plaats van 10.000 buschauffeurs nu, staan er straks 5 man aan een lopende band? Dat is wel winst inderdaad :')

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 17:47
door Hainje
Winst voor de aandeelhouders idd. Gr gr.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 18:04
door Thom91
Aking schreef:@Thom Dus in plaats van 10.000 buschauffeurs nu, staan er straks 5 man aan een lopende band? Dat is wel winst inderdaad :')
Goedkoper OV, lekker boeiend van die chaufs. Toen de industrialisatie kwam hebben we ons aangepast, toen de IT de overhand kreeg hebben we ons aangepast.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 18:06
door Z2N
Dit is anders, dit gaat niet om het makkelijker maken van mensenwerk, maar om het vervangen van menselijk werk zonder nieuwe banen te creëren voor die mensen.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 18:06
door Suus
Wat een geniaal plan TS! Maar zo'n monorailwissel, kan dat een beetje snel werken? Bij pretparken moet dan vaak een heel stuk rails verschoven worden, zeker als je veel wagentjes moet verwerken? Hoe beweegt zo'n wagentje zich voort aan de rails trouwens? Bij veel hangbanen zie je dat de hangconstructie heel groot is, dit lijkt niet meer dan een glasbakhaak. En de laatste vraag, past er een doos met een IKEA Billy in zo'n voertuig?

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 18:16
door Thom91
Z2N schreef:Dit is anders, dit gaat niet om het makkelijker maken van mensenwerk, maar om het vervangen van menselijk werk zonder nieuwe banen te creëren voor die mensen.
Dat zeiden ze toen ook.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 18:19
door Hainje
Kennen jullie nog iemand die straatlantaarns aansteekt voor zijn beroep?

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 18:24
door Suus
Nee, maar toen hadden ze ook geen lassers en heftruckchauffeur.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 18:28
door Hainje
Klopt en nu wel. Wat ik dus wil zeggen, beroepen komen en gaan naar gelang daar vraag voor is. Dat is op de korte termijn misschien vervelend voor de mensen die daar hun geld mee verdienen, maar uiteindelijk komt het allemaal wel op zijn pootjes terecht. Vergeet ook niet dat de bevolking in de komende 50-60 jaar flink zal gaan krimpen in Europa. Daar kan de ontwikkeling van deze technieken dan ook mooi op inspelen.

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 21:02
door Vinny
Hainje schreef:Kennen jullie nog iemand die straatlantaarns aansteekt voor zijn beroep?
De grootste kritiek op de uitvinding van de straatlantaarn?
Dat die het soms wel eens niet deed :mrgreen:

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 21:10
door Aking
En dat is dus godverredomme nog steeds zo he! Af en toe doen die pleurisdingen het gewoon niet! Kutuitvinding! :x

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 21:21
door Thom91
Gelukkig levert dat dan weer banen op :-)

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 21:35
door Rick Visser
Bee schreef:... zo'n monorailwissel, kan dat een beetje snel werken? Bij pretparken moet dan vaak een heel stuk rails verschoven worden, zeker als je veel wagentjes moet verwerken? Hoe beweegt zo'n wagentje zich voort aan de rails trouwens? Bij veel hangbanen zie je dat de hangconstructie heel groot is, dit lijkt niet meer dan een glasbakhaak. En de laatste vraag, past er een doos met een IKEA Billy in zo'n voertuig?
Het gaat om het principe. Deze autootjes kunnen dan wel zelf rijden, maar het kan nog wel tientallen jaren duren voordat ze veilig genoeg zijn om harder te mogen dan 40 km/u. En misschien lukt dat wel nooit. Dus moeten we daar dan op wachten? Als ze nu vanaf het station allemaal samen op een aparte rijstrook verder reizen dan omzeil je dat probleem.

Het kan op allerlei manieren: aan elkaar gekoppeld als treintjes op rails, of vlak achter elkaar op een aparte asfaltstrook. Of zoals ik voorstel: aan zo'n hangding. Het voordeel van een apart hangding is dat de autootjes zelf niet hoeven te worden gebouwd op snelheid (sterkere motor, andere banden, enzo, dat hoeft allemaal niet). En ze kunnen onderweg mooi opladen voor als ze weer alleen verder moeten.

Wat betreft het wisselen van baan: het is niet zo moeilijk om iets te verzinnen dat die autootjes bij een splitsing zelf kunnen wisselen. Bestond al in de jaren zeventig, heb ik al eens laten zien: filmpje1 of filmpje2

Laat de discussie niet gaan over details in het ontwerp: hoe groot de hanghaak moet zijn en hoeveel bagage er in moet passen? Laat dat maar aan de ontwerpers over, als die iets in dit idee zien, tenminste :?

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 21:39
door Aking
En weer ontwijk je inhoudelijke vragen... :X

En als het niet over details moet gaan, kan hier toch gelijk een slotje op? Je hebt je idee tenslotte weer gespuid, en de rest zijn details... :')

Re: Google op de trein

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 21:45
door deadlock
Ik ben voor een nieuw topic: Rick's Fantasiewereld. Verder mag hij nergens meer posten in dit subforum, alleen in die thread. Als er toch niet gediscussieerd mag worden omdat niemand behalve hij het goed heeft kan ik hem mooi op mijn vijandenlijst zetten en dan is het daarmee afgelopen.