Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor Klaasje » Za 24 Jan 2015, 12:44

Als je goed kijkt naar de verschillen tussen de regionale vervoerders en NS dat valt op dat een van de belangrijke verschillen is dat de machinist verantwoordelijk is voor het vertrekproces van de trein in plaats van een conducteur. De praktijk en metingen wijzen uit dat treinen waarbij de machinist de vertrekprocedure uitvoert 10 tot 20 seconden sneller zijn per stop. Dat is best wel een flink verschil en als we de lage waarde aanhouden dan betekent dat op het stuk Zwolle-Amsterdam bijvoorbeeld al minimaal 2 minuten winst wat kan oplopen tot wel 3 á 4 minuten winst. Dat betekent dat een sprinter minder snel in de weg rijdt van een intercity of dat de dienstregeling verbetert kan worden.

Een ander belangrijk voordeel is dat een trein nadat het sein uit de stand stop komt sneller weg kan. Dat levert kortere opvolg- en overkruistijden op. Dit betekent betere prestaties op enkelspoor of wanneer een trein onderweg ingehaald moet worden door een andere trein. Op het volle Nederlandse spoor zouden we dat toch moeten willen.

Wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4466
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor JWM » Za 24 Jan 2015, 12:54

Wat zijn de nadelen mbt bijvoorbeeld veiligheid?

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor Klaasje » Za 24 Jan 2015, 13:03

Volgens mij valt het heel erg mee met goede sensoren bij de deuren en een camera-systeem, een HC kan het ook niet goed overzien. Verder zal er veel minder snel door rood gesleuteld worden (hoewel dat tegenwoordig vrijwel niet meer kan met ATB-vv).

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor Wubbo » Za 24 Jan 2015, 13:17

Voor! Je ziet nu inderdaad al dat de halteertijden bij de overige vervoerders substantieel lager liggen dan bij NS. Ik dacht dat dat aan het materieel lag, maar kennelijk ligt dat aan het vertrekproces.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor marlies » Za 24 Jan 2015, 14:27

Volgens mij is het enige bezwaar de vakbond. Die zullen dit zien als de eerste stap richting zonder HC rijden en daarom bezwaar maken, ookal hebben ze al zwart op wit dat dat niet gaat gebeuren. Maar wellicht valt daar over te onderhandelen.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor SuperGhost » Za 24 Jan 2015, 16:21

In de sprinters zou (zeker buiten de spits) dat zeer goed kunnen om kosten te besparen. Echter zou er met de vakbond dan wel zeer goed afgesproken moeten worden wat er met dat personeel gaat gebeuren. Een deel zou al nodig zijn voor de nieuwe IC's die moeten gaan rijden (daar zou wat mij betreft wel een HC moeten blijven) en een deel zou je om kunnen laten scholen tot machinist voor die IC's. De rest zou je wellicht kunnen omscholen tot S&V-medewerkers en ze vliegende controles laten uitvoeren in de sprinters.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor marlies » Za 24 Jan 2015, 16:31

Dat HCs de vertrekprocedure niet meer doen hoeft niet te betekenen dat ze niet meer op elke trein meereizen he? Dat is er namelijk een stuk moeilijker door te krijgen. Het is weliswaar meer 'zonde' dat er dan bij NSR nog altijd een HC aanwezig moet zijn maar dat lijkt me de voorkeur hebben boven deze rijtijdwinst laten liggen door te hoog in te zetten...

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor zone5324bericht... » Za 24 Jan 2015, 16:36

voor...
regionale vervoerders doen het al, metro's rijden zonder coducteur, trams rijden zonder conducteur en in het buitenland rijden er ook al genoeg lange treinen waarbij de machinist het vertrekpproces zelf regelt.

het zijn inderdaad de vakbonden binnen NS die het eigen personeel beschermen.
een conducteur kan wel op de trein blijven, maar of deze eigenlijk nog verantwoordelijk moet blijven voor het vertrekproces is inderdaad een goede vraag.
vooral bij de moderne sprinters die steeds meer lijken op metro's...

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor Ardan » Za 24 Jan 2015, 16:43

Helemaal voor! Schiet het reizen per sprinter nog een beetje op :) En de HC's kunnen gewoon blijven al is het met een taakje minder.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

chemie
Berichten: 366
Lid geworden op: Do 01 Mei 2014, 12:01

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor chemie » Za 24 Jan 2015, 16:50

Eens met de massa. Bij Arriva zie je de machinist het zelf regelen. Ik merk er als reiziger geen verschil in zodra ik in een NS trein stap.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 24 Jan 2015, 17:00

Ik ben het eens met Ardan.
Leven, en laten leven.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor Thom91 » Za 24 Jan 2015, 17:38

Kunnen ze meer gaan controleren in het zwartrij gevoelige sprintersegment!

Voor!
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor Suus » Za 24 Jan 2015, 17:45

Ik zie de vertrekprocedure door een conducteur ook als een extra stuk service om toch die late reiziger nog even mee naar binnen te krijgen. Ik heb dan ook geen problemen met de huidige situatie. Bij sprinters is de stop vooral zo traag door de uitklaptrede en ik kan je op een briefje meegeven dat bij alle nieuwe sprinters de deuren nog trager zullen openen en sluiten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor Geert » Za 24 Jan 2015, 18:02

Een sleutelende machinist kan toch ook wachten op een late reiziger? Sterker nog, soms zie je een machinist nog iemand mee naar binnen nemen in de cabine als de HC de deuren al gesloten heeft.

Worden ook lange treinen (zeg 8 bakken of langer) ook zonder HC gesleuteld? Hoe gaat dat met de spitstreinen bij Arriva/Breng?

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Geen vertrekprocedure sprinters door de HC

Berichtdoor zone5324bericht... » Za 24 Jan 2015, 18:51

kijk maar eens naar Parijs waar de RER-treinen vaak minstens met 8 bakken rijden en daar zit ook geen conducteur op en dat al meerdere tientallen jaren...
en de metro heeft toch ook geen conducteur.
alleen moet je dan gewoon zorgen voor goede camerabeelden voor de machinist/bestuurder, zodat deze veilig het perron kan overzien...

vooral bij stoptreinstations waar na vertrek van de trein het perron toch leeg is, kan dit makkelijk door een machinist gedaan worden en bij grotere stations waar meerdere treinen van hetzelfde perron gebruik maken, zou je weer terug kunnen naar vroeger (toen de perronopzichter het vertrekbevel gaf).
dan kunnen een deel van de conducteurs dit werk op grotere stations wel doen, of nog beter het servicepersoneel wat er al loopt, die sowieso weer goedkoper zijn, omdat ze een taakgroep lager zijn.

als een trein heel erg druk is, kom je toch al bijna geen controlerende conducteur tegen, dus voor de veiligheid op de trein is deze dan ook niet meer te verantwoorden...

ik kan het van beide kan weten, want ik ben hc geweest, maar ook metrobestuurder, dus al zou het banen kosten, zie ik er zelf geen problemen in.
de veiligheidsnorm van NS laat toch al toe, dat een machinist sowieso tot 8 bakken alleen mag rijden.
dus daar zou een conducteur nu al voor de NS eigen regels al niet perse nodig zijn.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast