Nieuwe dienstregeling DAV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Meltrain, ja inderdaad moet 92 gelezen worden als 87 en 192 als 187. Mijn excuses.

Ik hoop juist door de verbeteringen veel meer reizigers te trekken (met name op zaterdag). Met slimme marketing moet dit toch mogelijk zijn? Een halfuursdienst is naar mijn mening beter, maar inderdaad woon ik er niet. Forenzen lijken me in de Randstad een echte groeimarkt, daarom hoop ik dat meer 100-variantritten in de Drechtsteden actief bijdragen aan de filevorming.

Ik had een planningsidee waarbij de 85 en 81 gelijktijdig in Vianen kwamen in de richting Utrecht en uit Utrecht en beide lijnen ook rond 17:00 2 extra ritten hebben voor forenzen. 's Avonds zit er echter 30 minuten tussen. Ik wil het wel online plaatsen, maar kan geen bestanden toevoegen.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door waldo79 »

...daarom hoop ik dat meer 100-variantritten in de Drechtsteden actief bijdragen aan de filevorming.
Filevorming van bussen bedoel je zeker :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:'s Avonds zit er echter 30 minuten tussen.
Kwartiersdiensten zijn er geweest, die zullen er niet voor niets uit gehaald zijn. Zowel op 85 is dat zo geweest als op 81/181 waarbij laatstgenoemde lijnen dan dus alternerend reden. Al is er geloof ik ook een moment in de ochtendspits geweest waarop 81 3x/uur reed en daar dan één rit 181 tussendoor zat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:
CamilleKreemers schreef:'s Avonds zit er echter 30 minuten tussen.
Kwartiersdiensten zijn er geweest, die zullen er niet voor niets uit gehaald zijn. Zowel op 85 is dat zo geweest als op 81/181 waarbij laatstgenoemde lijnen dan dus alternerend reden. Al is er geloof ik ook een moment in de ochtendspits geweest waarop 81 3x/uur reed en daar dan één rit 181 tussendoor zat.
Lijn 85 is in de ochtend nog steeds een kwartier dienst. Bij 81/181 zal er een verschuiving zijn geweest naar 387 waardoor de 15 minuten dienst niet meer echt nodig is.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door CamilleKreemers »

lijn 85 is in de ochtend richting Utrecht en richting Leerdam in de middag een kwartiersdienst.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door OmniLezer »

Waarom is lijn 389 opgeheven.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

Lijn 389 is feitelijk niet opgeheven, maar is opgegaan in lijn 388. Op de tijden waarop voorheen lijn 389 reed is lijn 388 vanaf januari 2013 3x/uur i.p.v. 2x/uur gaan rijden. Dat heeft het geheel wat duidelijker gemaakt doordat sindsdien weer alle Qliners vanuit Utrecht via Sliedrecht reden en door reden naar Dordrecht.
En voor de reizigers waarvoor de 389 ooit ingevoerd was (overstappers uit Alblasserdam) bleef het effect beperkt tot een verplaatste overstap van het busstation naar Viaduct N3.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door ArrivaBas »

Daar heeft Daniël gelijk in, want om nou voor één rit een aparte lijn op te stellen...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door CamilleKreemers »

ArrivaBas, Vaak doen ze dat met specifiek vervoer (vaak richting Scholen) al. Daarnaast zegt de wiki dat er in de ochtend 2 ritten naar Utrecht en in de middag vanuit Utrecht 2 ritten waren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

Desondanks voegden die ritten van 389 niet zo gek veel toe omdat ze deels ook vrijwel tegelijk met lijn 388 reden. Dan is de verdeling nu beter en door de kwartiersdienst in de spits van lijn 16 zijn er juist werkelijk meer reismogelijkheden gekomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door nvdw »

Op zich leuk om eens te bomen over ideeën voor hoe de dienstregeling anders/beter/etc kan. Wat mij betreft hoeft het niet allemaal met financiële plaatjes en DRU's verantwoord te worden maar ik heb toch wel een aantal vragen.
CamilleKreemers schreef:Lijn 85 rijdt altijd via de lange route naar Leerdam, Station. Hier sluit deze lijn altijd goed aan op de treinen naar Dordrecht / Geldermalsen. Overdag rijdt deze lijn altijd 2x/uur, waarbij een hogere frequentie wordt aangeboden als de vraag dit toelaat.
Wat bedoel je precies met de lange route naar Leerdam Station?

En voor welke reizigers wil je aansluiting bieden op de treinen: die van en naar Schoonrewoerd en Zijderveld of die binnen Leerdam zelf? (Of beide, afhankelijk van welke route je bedoelt?) Op zich is het logisch om een overstap aan te bieden maar 'stadsvervoer' in Leerdam heeft een minuscule doelgroep en de meeste doorgaande reizigers die vanaf de Merwede-Lingelijn naar Utrecht willen zijn niet afhankelijk van de 85.
CamilleKreemers schreef:Qliner 387 rijdt net als nu altijd aansluitend op alle treinen. Dit levert een hogere frequentie op in het weekend (altijd 2x/uur).
Dan bedoel je 2x/uur over de complete dienst op die weekenddagen? Zowel op zaterdag als zondag wordt nu op het daggedeelte al 2x/uur gereden.
CamilleKreemers schreef:Streeklijn 90 rijdt tussen Alblasserdam en Rotterdam Zuidplein 2x/uur en tussen Alblasserdam en Utrecht 2x/uur in de spits. Lijn 89 rijdt tussen Nieuw-Lekkerland en Rotterdam HES 2x/uur. Hierdoor worden 4 reismogelijkheden van Nieuw-Lekkerland/Alblasserdam naar Rotterdam geboden. Dit geldt voor zaterdag tijdens winkeltijden en doordeweeks tussen 7 en 19 uur.
Komt in jouw plan ook spitsversterking voor tussen Ameide en Utrecht, de rol van de huidige lijn 94?

Verlengen van de 89 naar Nieuw-Lekkerland klinkt leuk: voor een overstapvrije verbinding naar de Zoom/HES zullen daar vast liefhebbers zijn. Maar zijn het er (vooral buiten de spits) nu echt zoveel dat de 89 er helemaal voor naar Nieuw-Lekkerland moet rijden en weer terug? Het gedeelte Alblasserdam Rijnstraat naar Nieuw-Lekkerland Jan van Nassauplein kost gerekend naar de huidige dienstregeling minstens een kwartier en dan moet de bus ook nog ergens keren, of een lusroute rijden. Bovendien is er van onderbediening op het traject zeker in de spits nu al geen sprake: in de ochtendspits rijden er richting Rotterdam al vier bussen per uur (90, 93 en 190).
CamilleKreemers schreef:De Drechtstederlijnen 11, 12, 14 en 15 gaan elk 2x/uur rijden en worden zo ingedeeld dat er een knoop ontstaan te Papendrecht Busstation. De verbinding Sliedrecht - Dordrecht wordt hierdoor bij N3, Papendrecht goed uitgevoerd middels overstap van 4x/uur. Deze bussen rijden met hybridematerieel om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Ik begrijp niet wat je hier bedoelt. Hebben we het over dezelfde lijnen (11/12 Zwijndrecht-Dordrecht en 14/15 Dordrecht-Papendrecht)? En zo ja, wat voor knoop ontstaat er dan op Papendrecht Busstation? Kun je hier iets specifieker uitleggen hoe je de dienstuitvoering voor je ziet?
CamilleKreemers schreef:Drechtstederlijn 16 rijdt 4x/uur met een hybridebus.
Een hybride bus hoeft natuurlijk niet per se de Volvo 7700 te zijn zoals die nu in Dordrecht rijdt, en de 16 rijdt voornamelijk door stedelijk gebied, maar vanaf Alblasserdam zit je toch al gauw een halfuur in de bus en dan is de zitplaatskans toch ook wel iets om rekening mee te houden. Afgaande op de specs van een ongelede Volvo 7900 Hybrid scheelt het zo tien stoelen met een standaard bus.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Mijn voorstel is voor lijn 85 erop gericht om altijd heel Leerdam een rechtstreekse verbinding te geven met Utrecht en het station. Nu rijdt de bus in de ochtend: Utrecht - dorpen - Station - Leerdam Pauluskerk/West - dorpen - Utrecht. Ik stel voor alle ritten Leerdam Station - Pauluskerk - West - dorpen - Utrecht te geven. Dit levert altijd een gelijke dienstregeling op.

Ik heb geen spitsversterking lijn 94 staan. Ik wist niet eens dat die er was.

Lijn 89 hoeft ook niet eventueel. Misschien 2 ritten van lijn 16 naar Nieuw-Lekkerland in het uur doortrekken om de verbinding Dordrecht - Papendrecht - Alblasserdam - Nieuw-Lekkerland te verbeteren.

Ik doel de aansluiting Sliedrecht - Papendrecht - Dordrecht tussen lijnen 87/92 op lijn 14/15. Door deze aansluiting goed te doen, vermoed ik dat de 1x/uur rijdende lijn 13 niet meer nodig is. Lijn 14 rijdt 2x/uur in een richting en lijn 15 rijdt de andere richting op. Te Papendrecht, Busstation sluit lijn 15 aan op lijn 92 (en 14 op 87), zodat heel Papendrecht globaal 4x/uur, waarvan 2x met overstap) een verbinding naar Rotterdam kan reizen.

Lijn 11/12 zit ik nog naar te kijken, want in Dordrecht rijdt nu lijn 11/12 door op 2 en v.v. Door deze lijnen 2x/uur te laten rijden, verwacht ik reizigersgroei omdat je vaker een korte route kan rijden. Nu kan lijn 11 of 12 ook standaard doorrijden op lijn 2 en de andere lijn moet dan op zichzelf keren.

Er zijn toch lijnen (lijn 5 en 7 vanuit Sterrenburg) zijn ook 25 minuten lang.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door Daniel »

92 moet neem ik aan 91 zijn?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door nvdw »

CamilleKreemers schreef:Mijn voorstel is voor lijn 85 erop gericht om altijd heel Leerdam een rechtstreekse verbinding te geven met Utrecht en het station. Nu rijdt de bus in de ochtend: Utrecht - dorpen - Station - Leerdam Pauluskerk/West - dorpen - Utrecht. Ik stel voor alle ritten Leerdam Station - Pauluskerk - West - dorpen - Utrecht te geven. Dit levert altijd een gelijke dienstregeling op.
Even voor mijn begrip: je wilt in Leerdam dus van de ringlijn af en deze op-en-neer de gehele route laten rijden. Dat levert je misschien wel een "gelijke dienstregeling" op maar je kunt ter plekke bij het station in Leerdam niet keren. De dichtstbijzijnde rotonde waar dat wel kan brengt de bus eigenlijk weer op de route terug richting Utrecht. Bovendien kan de 85 nu in vrijwel alle gevallen ruim binnen anderhalf uur van Utrecht naar Leerdam en terug rijden.
CamilleKreemers schreef:Lijn 89 hoeft ook niet eventueel. Misschien 2 ritten van lijn 16 naar Nieuw-Lekkerland in het uur doortrekken om de verbinding Dordrecht - Papendrecht - Alblasserdam - Nieuw-Lekkerland te verbeteren.
Ik denk dat lijn 18 en 19 al in die behoefte voorzien.
CamilleKreemers schreef:Ik doel de aansluiting Sliedrecht - Papendrecht - Dordrecht tussen lijnen 87/92 op lijn 14/15. Door deze aansluiting goed te doen, vermoed ik dat de 1x/uur rijdende lijn 13 niet meer nodig is. Lijn 14 rijdt 2x/uur in een richting en lijn 15 rijdt de andere richting op. Te Papendrecht, Busstation sluit lijn 15 aan op lijn 92 (en 14 op 87), zodat heel Papendrecht globaal 4x/uur, waarvan 2x met overstap) een verbinding naar Rotterdam kan reizen.
Lijn 13 heeft echter wel bestemmingen die lijn 14 en 15 niet aandoen: ziekenhuis Dordwijk en het Leerpark. Dat is ook de voornaamste reden dat deze lijn nog rijdt. Wie van Sliedrecht naar Dordrecht 'in het algemeen' wil heeft nu al twee treinstations met 4x/uur een trein en kan desnoods een van de buslijnen pakken om bij station Baanhoek te komen. Bovendien rijden bussen 87 en 91 niet (meer) via de haltes bij de N3.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door DrechtBlub »

Toch kiezen veel mensen nog voor de bus op sliedrecht-dordrecht. Omdat de trein nog altijd een stukje duurder is, en niet binnen sommige abbonementen valt. Ikvind dat 13 een uitgebreidere route door sliedrecht moet hebben, misschien een lus als volgt: Baanhoek >Geulstraat > Waterbus > winklerplein > Stormrand > circel > Lockhorst > station >winklerplein > baanhoek.

Dit verbeterd ook aanzienlijk de verbinding van station sliedrecht naar de wijken toe. En bronbad de lockhorst, en het noort oost kwadrant worden weer verbonden, en er rijd weer een grote bus door heel sliedrecht.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door nvdw »

Wat je met zo'n grote lus bereikt is dat de reistijd voor allerlei individuele bestemmingen buitensporig toeneemt. Bovendien klinkt het heel sympathiek om de geografische dekking van een buslijn te vergroten maar dat wil niet zeggen dat er vraag naar is, laat staan voldoende vraag om de extra rijtijd te kunnen verantwoorden. En dat loopt extra op als ook de frequentie omhoog zou moeten. Bovendien is het trajectgedeelte van lijn 77 door het oude dorp en naar de Lockhorst ook niet geschrapt vanwege grote successen, laat staan dat het traject over de Middeldiepstraat nu zo geschikt is voor een bus. Dat geldt overigens in behoorlijke mate ook voor de route via de Kerkbuurt van lijn 13.

Wie niet van station Sliedrecht naar 'de wijken' wil lopen of fietsen, en dat doen toch echt verreweg de meeste reizigers wel, kan ook op station Baanhoek overstappen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door DrechtBlub »

Maar, aangezien op het deeltraject dordrecht - sliedrecht er ook nog wel aardig wat busreizigers zijn, zou het niet slecht zijn om dat rondje te rijden om mensen dichter bij huis te brengen. En dit was ook even een wild idee, niks bijzonders.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Bericht door ArrivaBas »

en dan weer een halfuursdienst in de spits
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten