Nieuwe dienstregeling DAV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor nvdw » Za 02 Mei 2015, 10:30

Wat je ervan vindt is niet zo van belang zo lang dat recht op vervoer wettelijk is vastgelegd. De SGP heeft niet zo lang geleden weten te voorkomen dat dit recht zou komen te verdwijnen: koehandel in de afspraken tussen kabinet en de 'constructieve oppositie'.

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor waldo79 » Za 02 Mei 2015, 11:07

Dat neemt niet weg dat fundamentalisten relatief veel te zeggen hebben. Maar goed, laat ik er me niet druk over maken. Heb toch geen politieke ambities.
Mij best :)

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 02 Mei 2015, 21:56

nvdw schreef:[*]Gezien de keuze van Arriva om de busuren op de 388 te besteden aan latere ritten en een dienst op zaterdag en niet aan verdubbeling van de frequentie tussen 10 en 2 denk ik dat het antwoord 'nee' is.

Ik denk dat Arriva deze markten eerst wil gebruiken om daarna in de toekomst verder uit te breiden. Voordeel van die avondritten is dat je dan in de daluren of middagspits de anti-spitsrichting kan vullen. De gemiddelde bezetting neemt dan toe.

Zaterdag was toch om te kijken of er grote potentie was? Ik kan het vervoerplan DAV-2015 niet vinden (wel DAV-2014).

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor Meltrain » Zo 03 Mei 2015, 11:58

Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 496
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor wilburg22 » Di 05 Mei 2015, 03:34

De verandering in lijn 5 was echt onzin, de bus laat nu frequent mensen staan omdat mensen leterlijk tegen elkaar aangeplakt staan, dit was al het geval voor de frequentie verlaging, dit was al een probleem bij de SVD. (ik heb er vaak genoeg in gezeten), en ik weet van chauffeurs dat dat ook niet om één ritje per dag gaat, sommige mensen meiden lijn 5 nu zelfs, dat is niet hoe het hoort, of wel... Vooral tussen stadspolders en het station is dit een probleem.
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1375
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor BrengMe » Di 05 Mei 2015, 09:31

*mijden
---

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3687
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor regenmaker » Di 05 Mei 2015, 11:54

BrengMe schreef:*mijden


Er heerst wel echt een verbeterziekte op het forum. :P
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 496
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor wilburg22 » Di 05 Mei 2015, 13:58

regenmaker schreef:
BrengMe schreef:*mijden


Er heerst wel echt een verbeterziekte op het forum. :P

Tsja, ik doe het zelf ook :roll:
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor Daniel » Di 05 Mei 2015, 14:22

wilburg22 schreef:De verandering in lijn 5 was echt onzin, de bus laat nu frequent mensen staan omdat mensen leterlijk tegen elkaar aangeplakt staan, dit was al het geval voor de frequentie verlaging, dit was al een probleem bij de SVD.

Je kunt ook overdrijven hoor. Tussen Stadspolders en het station is lijn 5 (en in de SVD-tijd nog lijn 4) weliswaar druk, maar nooit zo druk dat er mensen achterblijven.
Wat je op die verbinding heel sterk zag is waar Arriva het in het vervoerplan ook al over had: in de daluren is de bezetting hoger dan in de spits. Dat is een trend die je al jaren zag groeien op de Dordtse stadsdienst waarop zowel SVD als later Arriva mede met dank aan gemeentelijk beleid juist steeds meer reizigers in de daluren zijn gaan trekken terwijl de groei in de spits veel beperkter was. Met name in de ochtendspits dan, want de middagspits piekt uiteraard nogsteeds doordat je dan naast de forensen ook nog terugkerend winkelend publiek hebt.

Niet voor niets gaan dit jaar vrijwel alle lijnen in de zomerdienst op doordeweekse middagen vaker rijden om die piek aan te kunnen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 05 Mei 2015, 16:11

Wat ik me nu even afvraag: Ik zie dat lijn 2 en 3 in de zomervakantie in de ochtendspits 2x/uur rijdt en de rest van de dag 4x/uur. Hoe kan dat dan in bezetting uitgelegd worden?

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 496
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor wilburg22 » Di 05 Mei 2015, 17:25

Meer rezigers op zomermiddag.

Daniel schreef:
wilburg22 schreef:De verandering in lijn 5 was echt onzin, de bus laat nu frequent mensen staan omdat mensen leterlijk tegen elkaar aangeplakt staan, dit was al het geval voor de frequentie verlaging, dit was al een probleem bij de SVD.

Je kunt ook overdrijven hoor. Tussen Stadspolders en het station is lijn 5 (en in de SVD-tijd nog lijn 4) weliswaar druk, maar nooit zo druk dat er mensen achterblijven.
Wat je op die verbinding heel sterk zag is waar Arriva het in het vervoerplan ook al over had: in de daluren is de bezetting hoger dan in de spits. Dat is een trend die je al jaren zag groeien op de Dordtse stadsdienst waarop zowel SVD als later Arriva mede met dank aan gemeentelijk beleid juist steeds meer reizigers in de daluren zijn gaan trekken terwijl de groei in de spits veel beperkter was. Met name in de ochtendspits dan, want de middagspits piekt uiteraard nogsteeds doordat je dan naast de forensen ook nog terugkerend winkelend publiek hebt.

Niet voor niets gaan dit jaar vrijwel alle lijnen in de zomerdienst op doordeweekse middagen vaker rijden om die piek aan te kunnen.

Lijn 5 laat toch echt frequent mensen staan tussen stadspolders en het station omdat de bus vol is, af en toe ook richting sterrenburg, maar dat gebeurd minder vaak. De capaciteit op lijn 5 was altijd al (te) laag voor het aantal passagiers... Het zal arriva wel zijn die de passagier numbers verdraait, zou niet de eerste keer zijn (hallo onderzoek lijn 7 achter planetenlaan...) Het aantal wat arriva geeft is veel lager dan de werkelijkheid. met 40 passagiers in de bus heb je op een groot deel van de werkdagen nog geluk.
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor Daniel » Di 05 Mei 2015, 20:08

CamilleKreemers schreef:Wat ik me nu even afvraag: Ik zie dat lijn 2 en 3 in de zomervakantie in de ochtendspits 2x/uur rijdt en de rest van de dag 4x/uur. Hoe kan dat dan in bezetting uitgelegd worden?

Lijn 2 rijdt altijd 2x/uur hoor. Lijn 3 is de enige met zo'n afwijkend patroon in de zomervakantie (en ook de kerstvakantie), lijn 4 heeft geen vakantiedienst meer en 5 en 7 blijven in de spits even vaak rijden maar rijden in de daluren minder vaak in de zomer.

De verklaring: Oud-Krispijn, Crabbehof en Wielwijk :P Die wijken zijn goudmijntjes voor de vervoerder door de immense hoeveelheid wagenverkoop en kennen vooral veel reizigers die richting het centrum trekken maar veel minder forensen. Lijn 4 is daarnaast één van de grote woon/werkverbindingen binnen de stad en blijft zodoende ook in de spits op peil, terwijl je op lijn 3 de vakanties veel duidelijker merkt doordat Oudelandshoek een echte slaapwijk is.
Die hogere dalfrequenties in de zomer waren er op 3 en 4 trouwens al in de SVD-tijd (toen nog 3x/uur na de ochtendspits), maar zijn tussentijds even weg geweest. Op lijn 3 is nu alleen het aanvangstijdstip van de hogere frequentie verschoven want dat was een aantal jaar geleden nog 9.00 uur.

@wilburg22: Er wordt hier weinig verdraaid, dit sluit precies aan bij wat ik zelf ook al geregeld opgemerkt heb. De 10-minutendiensten naar Stadspolders en Sterrenburg zijn er destijds bij SVD overigens vooral gekomen omdat er budget over was door de significante tijdwinsten die enkele busbanen opleverden (en voor Stadspolders kwam er ook al wat ruimte door het opheffen van lijn 4 tussen Dordtse Kil en Ziekenhuis Amstelwijck) en niet omdat de bussen uitpuilden.
Dat leverde gecombineerd met wat slimme marketing (ook in het dal werden de bussen immers sneller) de nodige extra reizigers op, maar verrassend genoeg juist vooral ook buiten de spits. Zo kende bv. in 2004 (recentste cijfer dat ik heb) lijn 4 een reizigersgroei van 33% op zaterdag maar groeide hij in de spits veel minder.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 496
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor wilburg22 » Di 05 Mei 2015, 22:16

De laatste 20-30 keer dat ik in lijn 5 heb gezeten, en wat ik ook van chauffeurs hoor, is dat het vaak proppen is, en toen kwam de verandering naar 4 keer per uur, daar waren ze niet blij mee, nu bijna wekelijks mensen moeten laten staan vanwege een volle bus. Houd er hier rekening mee dat in 2014 lijn 5 als enige nogsteeds altijd, ook in het nog 5 keer per uur ging. (iedere 12 min)
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor Stefan » Wo 06 Mei 2015, 09:33

Ik rij zelf regelmatig als chauffeur op lijn 5, maar ik heb nog nooit iemand moeten laten staan. Druk is het wel, maar proppen heb ik serieus nog nooit meegemaakt...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 496
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor wilburg22 » Wo 06 Mei 2015, 21:15

Stefan schreef:Ik rij zelf regelmatig als chauffeur op lijn 5, maar ik heb nog nooit iemand moeten laten staan. Druk is het wel, maar proppen heb ik serieus nog nooit meegemaakt...

Mijn ervaringen en de chaffeurs waar ik frequent bij reis zijn toch echt anders...
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor nvdw » Wo 06 Mei 2015, 22:44

Stefan rijdt natuurlijk telkens op een of twee minuten achter die volle bussen aan, dat is het.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 939
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor OmniLezer » Vr 08 Mei 2015, 20:04

nvdw schreef:Stefan rijdt natuurlijk telkens op een of twee minuten achter die volle bussen aan, dat is het.


Of die ene spitsrit om 7.34 van Stadspolders tot Dordrecht Centraal Station
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor Stefan » Vr 08 Mei 2015, 21:57

Geen zorgen, ook daar zit genoeg volk in!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 09 Mei 2015, 16:23

Ik heb het volgende voorstel voor een nieuwe dienstregeling:

Samenvattend:
  • Lijn 81/181 rijdt onder een nummer (81) via de route van lijn 181. Dit doet ie overdag altijd 2x/uur, tenzij de vraag hoger is. In Gorinchem sluit deze lijn altijd aan op de treinen naar Dordrecht / Geldermalsen.
  • Lijn 85 rijdt altijd via de lange route naar Leerdam, Station. Hier sluit deze lijn altijd goed aan op de treinen naar Dordrecht / Geldermalsen. Overdag rijdt deze lijn altijd 2x/uur, waarbij een hogere frequentie wordt aangeboden als de vraag dit toelaat.
  • Qliner 387 rijdt net als nu altijd aansluitend op alle treinen. Dit levert een hogere frequentie op in het weekend (altijd 2x/uur).
  • Qliner 388 krijgt een frequentie uitbreiding en rijdt overdag altijd 2x/uur. In de forensspits van Utrecht gaat deze lijn tot 4x/uur rijden. Zaterdag avond wordt gelijk gereden als doordeweeks. Zondag rijdt deze lijn nog niet.
  • Streeklijn 90 rijdt tussen Alblasserdam en Rotterdam Zuidplein 2x/uur en tussen Alblasserdam en Utrecht 2x/uur in de spits. Lijn 89 rijdt tussen Nieuw-Lekkerland en Rotterdam HES 2x/uur. Hierdoor worden 4 reismogelijkheden van Nieuw-Lekkerland/Alblasserdam naar Rotterdam geboden. Dit geldt voor zaterdag tijdens winkeltijden en doordeweeks tussen 7 en 19 uur.
  • Lijnen 91 en 92 rijden tussen Sliedrecht en Rotterdam gezamenlijk 4x/uur, waarbij de huidige oplossing en tijdvakken wordt gebruikt voor de kwartiersdienst. De bundels Sliedrecht - Rotterdam en Alblasserdam - Rotterdam bieden gezamenlijk altijd 4 reismogelijkheden naar HES of Zuidplein.
  • De spitslijnen 190, 191 en 192 rijden elk minimaal 2 tot 4x/uur om voor forenzen het OV te verbeteren als alternatief.
  • De Dordrechter stadsdienst rijdt met hybridebussen volgens de huidige frequenties.
  • De Drechtstederlijnen 11, 12, 14 en 15 gaan elk 2x/uur rijden en worden zo ingedeeld dat er een knoop ontstaan te Papendrecht Busstation. De verbinding Sliedrecht - Dordrecht wordt hierdoor bij N3, Papendrecht goed uitgevoerd middels overstap van 4x/uur. Deze bussen rijden met hybridematerieel om de luchtkwaliteit te verbeteren.
  • Drechtstederlijn 16 rijdt 4x/uur met een hybridebus.
  • Lijnen 88 en 92 worden parallel ingedeeld in H.I.Ambacht en in Cascade gaan deze lijnen beter aansluiten op elkaar. Hierdoor wordt lijn 92 korter.

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 496
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor wilburg22 » Za 09 Mei 2015, 17:59

wilburg22 schreef:
Stefan schreef:Ik rij zelf regelmatig als chauffeur op lijn 5, maar ik heb nog nooit iemand moeten laten staan. Druk is het wel, maar proppen heb ik serieus nog nooit meegemaakt...

Mijn ervaringen en de chaffeurs waar ik frequent bij reis zijn toch echt anders...

Met de cijfers van OVronddordt van een tijdje terug (Ik weet niet hoeveel er is veranderd in de aantallen) bereken ik (denkend in de avond er zon 60% minder mensen zijn, zijn dat geen 190, maar eerder 260-300 mensen per uur. aka, meer iets van 60 mensen per bus, ervanuitgaand dat het nu maar 4 keer per uur is, bijna 80. en ik weet dat er ritten drukker zijn dan dat gemidelde. zelfs als dat naar beneden gaat is 60-70 nogsteeds heel veel, veel meer dan 30-40. Eh hallo, geen wonder dat er mensen blijven staan en dat het vaak proppen is.
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor Hainje » Za 09 Mei 2015, 18:02

Tachtig mensen gaan makkelijk in een stadsbus.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 09 Mei 2015, 18:44

Wat is/zijn nu dan de drukste stadslijn(en) in Dordrecht?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor Daniel » Za 09 Mei 2015, 20:03

4 en 5 zijn het drukst, 3 en 7 zitten er dan net onder en 2, 8 en 10 zijn de stilste lijnen.
Behalve op dagen met gratis vervoer want dan is 2 opeens stervensdruk. Opmerkelijk gezien Dubbeldam juist een vrij dure wijk met hoge auto-dichtheid is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor Hainje » Za 09 Mei 2015, 20:16

Daniel schreef:Behalve op dagen met gratis vervoer want dan is 2 opeens stervensdruk. Opmerkelijk gezien Dubbeldam juist een vrij dure wijk met hoge auto-dichtheid is.
Dat is op zich niet zo heel vreemd hoor. Parkeren in een parkeergarage en € 1,75 per uur betalen is geen probleem, maar 1 euro per rit per persoon voor de bus is natuurlijk veel te duur.

Dat zag je hier ook in Tilburg een aantal jaren terug toen het voor 65+ers gratis was. De bus naar de Blaak heeft nooit zo vol gezeten als toen. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Nieuwe dienstregeling DAV

Berichtdoor Meltrain » Za 09 Mei 2015, 23:50

CamilleKreemers schreef:
  • Lijnen 91 en 92 rijden tussen Sliedrecht en Rotterdam gezamenlijk 4x/uur, waarbij de huidige oplossing en tijdvakken wordt gebruikt voor de kwartiersdienst. De bundels Sliedrecht - Rotterdam en Alblasserdam - Rotterdam bieden gezamenlijk altijd 4 reismogelijkheden naar HES of Zuidplein.
  • De spitslijnen 190, 191 en 192 rijden elk minimaal 2 tot 4x/uur om voor forenzen het OV te verbeteren als alternatief.

Ik neem aan dat je 87 en 187 bedoelt voor 92 resp. 192?
Verder betekenen je plannen voor het grootste deel wel een vooruitgang (alleen de samenvoeging van 81 en 181 niet), maar zijn ze ook realistisch? Is er voldoende vraag en (helaas belangrijker) ook voldoende budget?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten