Ideeen voor dienstregeling 2016
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Over het niet meer bedienen van Dordrecht door de s1900 had ik even niet nagedacht. Dan is mijn voorstel niet realiseerbaar.
De s5000 ook op zaterdag laten rijden is dan een beter idee. De vraag op zondag lijkt me te klein voor een kwartierdienst.
De s5000 ook op zaterdag laten rijden is dan een beter idee. De vraag op zondag lijkt me te klein voor een kwartierdienst.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Er is op zondag wel een redleijke reizigers stroom tussen Dordrecht en blijdorp en andere attracties in rotterdam, vooral in de zomer. Een kwartierdienst op zondag is zo gek niet hoor.
Ik blub in het Drecht.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Ik had het over de Sprinters.Een kwartierdienst voor IC's op zondag is inderdaad niet vreemd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Die reizigers gaan toch gewoon met de IC's, die elk kwartier rijden?
Waarom denk je dat? Ik vind het idee zo gek nog niet.Hendrik schreef:De ICD doortrekken naar Dordrecht lijkt me een tamelijk kansloos voorstel...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Is er dan niet een heel stuk HSL-lijn gebouwd voor niks?
bon jour
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Het gaat over de Shuttledienst Amsterdam - Rotterdam, en niet over de ICD Amsterdam - Breda. Daarnaast komen er op dat stuk ook nog IC-treinen tussen Den Haag en Eindhoven, de Benelux-plus en natuurlijk nog steeds Thalys-treinen te rijden, dus don't worry.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Die pendeltrein doortrekken naar Dordrecht lijkt me een goed plan, zou ook als voorbereiding op het nog verder doortrekken naar Zeeland kunnen dienen. (de huidige IC naar Zeeland zou dan na Dordrecht kunnen afbuigen naar eindpunt Breda ter compensatie van het verlies van de IC Den Haag-Eindhoven die via de HSL gaat)
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Zijn er wel genoeg stellen om de shuttledienst Amsterdam - Rotterdam door te trekken naar Dordrecht dan?Z2N schreef:Het gaat over de Shuttledienst Amsterdam - Rotterdam, en niet over de ICD Amsterdam - Breda. Daarnaast komen er op dat stuk ook nog IC-treinen tussen Den Haag en Eindhoven, de Benelux-plus en natuurlijk nog steeds Thalys-treinen te rijden, dus don't worry.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
In principe is het vanuit een netwerkgedachte wel een goed idee om een ICD Almere-Amsterdam Zuid-Schiphol-Rotterdam-Rotterdam Blaak-Dordrecht te hebben omdat dat reistijden serieus verkort. Alleen kost dat meer materieel dan Amsterdam CS-Rotterdam CS.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Fyra's terughalen?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Die rammelbakken..... herstel "perfecte Italiaanse er is niks mis mee treinstellen" die de NMBS en NS bijna sloopte?
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Grapje!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
die moesten toch nog voor 25 maanden aan de reparatie?
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Het doortrekken van de s1000 naar Dordrecht klinkt leuk om die stad wat extra's te bieden. Echter, NS is nogal huiverig met dit soort dingen en ik begrijp wel waarom. Voor je het weet meent Dordrecht recht te hebben op zo'n verbinding en levert het allerlei politiek gezeur op.
Het beste voorbeeld hiervoor is natuurlijk Hoogeveen. Dat hele station is nooit bedoeld als IC-station. Alleen was er een stoppende IC omdat 4 treinen per uur te veel was voor de lijn. En daaruit werd dan dus een vermeend recht op een IC geput.
Het beste voorbeeld hiervoor is natuurlijk Hoogeveen. Dat hele station is nooit bedoeld als IC-station. Alleen was er een stoppende IC omdat 4 treinen per uur te veel was voor de lijn. En daaruit werd dan dus een vermeend recht op een IC geput.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Daarom zou het ook een achteruitgang voor Dordrecht zijn als de s1900 via de HSL wordt geleid. of ze moeten een 11900 bedenken die Rtd - Ddr - Bd doetstarx schreef:Het doortrekken van de s1000 naar Dordrecht klinkt leuk om die stad wat extra's te bieden. Echter, NS is nogal huiverig met dit soort dingen en ik begrijp wel waarom. Voor je het weet meent Dordrecht recht te hebben op zo'n verbinding en levert het allerlei politiek gezeur op.
Het beste voorbeeld hiervoor is natuurlijk Hoogeveen. Dat hele station is nooit bedoeld als IC-station. Alleen was er een stoppende IC omdat 4 treinen per uur te veel was voor de lijn. En daaruit werd dan dus een vermeend recht op een IC geput.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Poeh, van 6 naar 4 intercity's per uur, wat een drama
Komt wel goed schatje.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Ddr gaat dan van 6 naar 4 IC's per uur richting Rotterdam, maar de verbinding met Breda wordt dan wel een stuk slechter (van 2x IC + 1-2x sprinter per uur naar 2x sprinter).
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Dat kun je opvangen door de 2200 weer naar Breda te laten rijden.
Als NS geen zin heeft in 4 treinen Dordrecht-Breda, kan de 2200 eventueel ook altijd nog extra te Lage Zwaluwe en Prinsenbeek stoppen en de sprinter te laten eindigen op Dordrecht (Zuid)
Als NS geen zin heeft in 4 treinen Dordrecht-Breda, kan de 2200 eventueel ook altijd nog extra te Lage Zwaluwe en Prinsenbeek stoppen en de sprinter te laten eindigen op Dordrecht (Zuid)
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
En dan zitten er in plaats van 2 maarliefst 4 mensen in de trein. Nounou.Gekko123 schreef:Ddr gaat dan van 6 naar 4 IC's per uur richting Rotterdam, maar de verbinding met Breda wordt dan wel een stuk slechter (van 2x IC + 1-2x sprinter per uur naar 2x sprinter).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Is het geen optie serie 2200 Ddr- Asd door te trekken (die IC die Roosendaal - Rotterdam - Amsterdam versterkt)? Er keert nu een IC in Dordrecht en misschien kun je die wel "goedkoop" naar Breda doortrekken.ArrivaBas schreef:Daarom zou het ook een achteruitgang voor Dordrecht zijn als de s1900 via de HSL wordt geleid. of ze moeten een 11900 bedenken die Rtd - Ddr - Bd doetstarx schreef:Het doortrekken van de s1000 naar Dordrecht klinkt leuk om die stad wat extra's te bieden. Echter, NS is nogal huiverig met dit soort dingen en ik begrijp wel waarom. Voor je het weet meent Dordrecht recht te hebben op zo'n verbinding en levert het allerlei politiek gezeur op.
Het beste voorbeeld hiervoor is natuurlijk Hoogeveen. Dat hele station is nooit bedoeld als IC-station. Alleen was er een stoppende IC omdat 4 treinen per uur te veel was voor de lijn. En daaruit werd dan dus een vermeend recht op een IC geput.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Dan zouden oude tijden herleven. Tot voor een aantal jaren terug reed s2200 ook door als stoptrein naar Bd.
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Richting Rtd is nog prima, maar volgens mij vergeet je de Beneluxtrein.Gekko123 schreef:Ddr gaat dan van 6 naar 4 IC's per uur richting Rotterdam, maar de verbinding met Breda wordt dan wel een stuk slechter (van 2x IC + 1-2x sprinter per uur naar 2x sprinter).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Dordrecht kent meerendeels kwartiers- en halfuursdiensten op het aansluitende OV, dus een kwartiersdienst naar Rotterdam zou inderdaad het meest optimaal aansluitende product moeten bieden. Met kleine aanpassinkjes in de ligging van bus of trein moet je een heel eind komen met optimaliseren van de overstap.
Sowieso is er geen sprake van een nette 10-minutendienst op Dordrecht - Rotterdam maar rijdt er een kwartiersdienst met een halfuursdienst ertussendoor. Dat functioneert in de praktijk gewoon als wachttijdbeperker: zowel op de MerwedeLingeLijn als op andere treinen in Rotterdam zorgt de 1900 voor een snellere overstap. In Rotterdam doordat de 2600 en 2200 precies wegrijden als andere treinen binnenkomen en in Dordrecht door een snelle overstap uit Gorinchem 5 minuten voor de cross-platform aansluitende IC uit. Ook kent Dordrecht enkele buslijnen die 20 minuten over station - rondje wijk - station doen en daardoor op de terugweg middels de 1900 een betere aansluiting naar Rotterdam hebben.
Alles wat ik hierboven noem is echter een kwestie van optimaliseren van vertrektijden: het symmetriepunt van de dienstregeling zit nu nagenoeg precies op station Dordrecht voor de treinen. Daar zijn dus, gezien de frequenties van het overige OV, zat mogelijkheden om niemand last te laten hebben van die twee treinen minder per uur.
Maar naar Breda, ook wel een verbinding waar redelijk veel gebruik van wordt gemaakt, zou het met alleen twee Sprinters wel erg karig worden.
Sowieso is er geen sprake van een nette 10-minutendienst op Dordrecht - Rotterdam maar rijdt er een kwartiersdienst met een halfuursdienst ertussendoor. Dat functioneert in de praktijk gewoon als wachttijdbeperker: zowel op de MerwedeLingeLijn als op andere treinen in Rotterdam zorgt de 1900 voor een snellere overstap. In Rotterdam doordat de 2600 en 2200 precies wegrijden als andere treinen binnenkomen en in Dordrecht door een snelle overstap uit Gorinchem 5 minuten voor de cross-platform aansluitende IC uit. Ook kent Dordrecht enkele buslijnen die 20 minuten over station - rondje wijk - station doen en daardoor op de terugweg middels de 1900 een betere aansluiting naar Rotterdam hebben.
Alles wat ik hierboven noem is echter een kwestie van optimaliseren van vertrektijden: het symmetriepunt van de dienstregeling zit nu nagenoeg precies op station Dordrecht voor de treinen. Daar zijn dus, gezien de frequenties van het overige OV, zat mogelijkheden om niemand last te laten hebben van die twee treinen minder per uur.
Maar naar Breda, ook wel een verbinding waar redelijk veel gebruik van wordt gemaakt, zou het met alleen twee Sprinters wel erg karig worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Volgens mij praten we hier dan over dienstregeling 2017, terwijl dit topic voor die van 2016 is. Maar de Beneluxtrein verdwijnt als ik het goed heb begrepen in 2017 tegelijkertijd met die 1900. De Beneluxtrein moet dan via Breda gaan.ArrivaBas schreef:Richting Rtd is nog prima, maar volgens mij vergeet je de Beneluxtrein.Gekko123 schreef:Ddr gaat dan van 6 naar 4 IC's per uur richting Rotterdam, maar de verbinding met Breda wordt dan wel een stuk slechter (van 2x IC + 1-2x sprinter per uur naar 2x sprinter).
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeen voor dienstregeling 2016
Wat ik me afvraag:
Straks krijgen we twee spitsrichting IC's: Enkhuizen - Amsterdam en Alkmaar - Amsterdam. Wat gebeurt er met die treinstellen in de tussentijd of avond? Rijden ze MAT naar de startplek?
Zelfde vraag komt in de nieuwe concessie van Syntus met de spitssneltrein Enschede - Zwolle voor in de documenten. Hoe wordt dit gedaan door de vervoerder?
Straks krijgen we twee spitsrichting IC's: Enkhuizen - Amsterdam en Alkmaar - Amsterdam. Wat gebeurt er met die treinstellen in de tussentijd of avond? Rijden ze MAT naar de startplek?
Zelfde vraag komt in de nieuwe concessie van Syntus met de spitssneltrein Enschede - Zwolle voor in de documenten. Hoe wordt dit gedaan door de vervoerder?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten