Pagina 3 van 9

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 14:16
door reisthijs
SuperGhost schreef:(logisch ook, want voor Weesp-Schiphol reis je al via de Zuidas).
Sorry, maar waar haal jij vandaan dat de corridor "logisch" moet zijn? Het gaat er hier om dat de doorstroom beter wordt.
JWM schreef:Weesp - Amsterdam Centraal - Schiphol is een vrij onzinnige corridor, omdat je vanaf Weesp sneller via Zuid naar Schiphol rijdt.
Een corridor die geen andere corridors gelijkvloers kruist is niet onzinnig. Tenminste, als het robuust maken van het spoorwegnet de doelstelling is.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 15:26
door SuperGhost
reisthijs schreef:
JWM schreef:Weesp - Amsterdam Centraal - Schiphol is een vrij onzinnige corridor, omdat je vanaf Weesp sneller via Zuid naar Schiphol rijdt.
Een corridor die geen andere corridors gelijkvloers kruist is niet onzinnig. Tenminste, als het robuust maken van het spoorwegnet de doelstelling is.
En laat Weesp-Amsterdam Centraal-Haarlem straks dus juist kruisingsvrij zijn. Dus in jouw woorden: 'niet onzinnig'.

Tel daarbij op dat er ook nog andere zaken meespelen:
- het treinverkeer op Amsterdam Centraal - Schiphol wordt punctueler (geen vertragingen meer die opgelopen worden op Almere-Amsterdam). Dit is zeker niet onbelangrijk voor het drukke en krappe station Schiphol, dat in de toekomst meer treinen moet gaan verwerken.
- de treinen uit Schiphol kunnen veel makkelijker afgerangeerd worden naar Watergraafsmeer zonder dat er met regulier treinverkeer gekruist moet worden (want op die hoogste sporen komen geen treinen Almere<->Schiphol meer)
- vanuit reizigersoogpunt zijn het ook meer logische verbindingen.

Overigens: het robuust maken van het spoorwegnet hoort niet een doel te zijn, maar juist een hulpmiddel. Het doel moet zijn zoveel mogelijk reizigers te vervoeren en op tijd op hun bestemming af te zetten. Een robuustere dienstregeling kan daarbij een middel zijn, maar robuust en corridorrijden hoeven helemaal niet hand in hand te gaan. Corridorrijden kan juist ook tegengesteld werken, want elke overstap is weer een onrobuust punt in de reis van de reiziger. Overstappen gaan vaker fout dan dat er treinen vertraagd zijn (ook wel omdat een trein met +1 tot +4 'op tijd' is, maar de overstap dan al fout kan zijn gegaan). Daarnaast zullen reizigers eerder geneigd zijn om de trein te nemen als ze zo weinig mogelijk hoeven over te stappen (zelfs NS beargumenteerd in haar adviesaanvragen altijd dat een extra overstap reizigers kost), dus ook daar kan corridorrijden het doel tegenwerken. In dit geval gaat het nog niet eens over wel of geen corridor, maar welke corridor. Als je al een corridor gaat rijden, dan moet het natuurlijk wel de meest logische zijn.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 16:34
door reisthijs
SuperGhost schreef:En laat Weesp-Amsterdam Centraal-Haarlem straks dus juist kruisingsvrij zijn.
Als inderdaad gaat gebeuren wat jij gelooft dat er gaat gebeuren. Maar dat is nu net de vraag.
SuperGhost schreef:Overigens: het robuust maken van het spoorwegnet hoort niet een doel te zijn,
Nee, maar dat is het wel.
SuperGhost schreef:Corridorrijden kan juist ook tegengesteld werken, want elke overstap is weer een onrobuust punt in de reis van de reiziger.
Bij corridorrijden heb je geen cross-platform overstappen meer, de overstappen worden dus robuuster. Dat sommige reizen daardoor structureel langer zullen duren, tja...
SuperGhost schreef:Daarnaast zullen reizigers eerder geneigd zijn om de trein te nemen als ze zo weinig mogelijk hoeven over te stappen
Bij het echte corridorijden maakt het niets uit welke trein je neem, je moet altijd even vaak overstappen.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 16:36
door Thom91
reisthijs schreef:
SuperGhost schreef:En laat Weesp-Amsterdam Centraal-Haarlem straks dus juist kruisingsvrij zijn.
Als inderdaad gaat gebeuren wat jij gelooft dat er gaat gebeuren. Maar dat is nu net de vraag.
Dat gaat gebeuren.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 16:42
door Suus
Maar niet in 2017.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 16:45
door Thom91
Nee dat zeker niet

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 16:50
door Suus
Mooi, dan kunnen we al die plannetjes voor alterneringen op Amsterdam Centraal weer heel snel in het ronde archief plaatsen en doorgaan tot de orde van de dag. :)

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 17:51
door Meltrain
Bee schreef:Maar niet in 2017.
Wanneer dan wel?

Ik pleit er overigens nog steeds voor om de s5000 (in elk geval tussen Gvc en Ddr) ook op zaterdag te laten rijden. Volgens mij is er genoeg vraag om ook op zaterdag elk kwartier een Sprinter te laten rijden tussen deze stations.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 17:52
door Suus
202nogwat.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 18:09
door Thom91
Meltrain schreef:
Bee schreef:Maar niet in 2017.
Wanneer dan wel?

Ik pleit er overigens nog steeds voor om de s5000 (in elk geval tussen Gvc en Ddr) ook op zaterdag te laten rijden. Volgens mij is er genoeg vraag om ook op zaterdag elk kwartier een Sprinter te laten rijden tussen deze stations.
Minimaal 2025

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 19:52
door Meltrain
Op dit moment rijden er altijd (behalve heel laat in de avond en op zondagochtend) 6 IC's per uur tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. Op werkdagen overdag rijden er 4 Sprinters per uur, maar op andere tijdstippen slechts twee. Op werkdagen is de verdeling dus goed, maar in het weekend is het nogal scheef.
Ik vraag me af of 6 IC's dan echt nodig zijn, terwijl ik denk dat er best vraag naar is om de tussenstations ook in het weekend 4x/uur te bedienen.
Dat bracht mij tot het volgende voorstel: in het weekend wordt de s2200 ingekort tot Rotterdam Centraal, waarna hij in het pad van de s5000 verder rijdt naar Dordrecht.
Het voordeel is dat de Sprinter stations beter bediend worden en dat het totaal aantal reismogelijkheden gelijk blijft, het nadeel is dat de reis voor sommige reizigers iets langer wordt.
De overstap óp de Spurt gaat hierdoor helaas twee keer per uur verloren, maar de overstap ván de Spurt wordt juist robuuster (die is nu 2 minuten, dus vrijwel altijd 17 minuten). Bovendien is de s1900 ook nog een alternatief.

Ik durf niet te zeggen of het qua spoorbezetting en kruisende bewegingen in Dordrecht past, dus heb ik de huidige tijden hieronder vermeld:
De aankomst van de s2200 in Dordrecht is om :41 op spoor 3 en het vertrek om :50 van spoor 3.
De aankomst van de s5000 in Dordrecht is om :52 op spoor 4 en het vertrek om :08 van spoor 2.

Ik denk dat het aantal benodigde treinstellen hierdoor met 1 stijgt.
Het lijkt me niet nodig om deze verandering op werkdagen door te voeren en op de tijdstippen waarop de s2200 nu al niet rijdt, hoeft hij in mijn plan ook niet te gaan rijden.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 20:17
door Suus
Het verminderen van het aantal sprinters in het weekend is tussen CS en Uitgeest ook een probleem, eigenlijk zou daar net zoals op Rotterdam - Dordrecht ook op zaterdag een tweede sprinterserie rijden zodat er een kwartierdienst is. Ik voel er niet zo veel voor om een intercity overal te laten stoppen, dat levert een raar stoppatroon tussen de verschillende treinen op en het materieel is er ook niet echt heel geschikt voor.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 21:38
door verfmeer
Als je de s2200 als sprinter wilt laten rijden, zou ik dat vanaf HS doen. Daar is normaal gesproken een cross-platform overstap met de s5000, waardoor je direct in het juiste pad rijdt.
Ik vraag me dan alleen af wat het voordeel daarvan is. Is het niet handiger om de s2200 te laten keren op HS en de s5000 gewoon helemaal te laten rijden? Dan zit alle materieel goed en is het zaakje ook direct minder vertragingsgevoelig. Het enige nadeel daaraan is dat doorgaande reizigers moeten overstappen.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 21:51
door Thom91
Ik vermoed dat het gros van de Rotterdamse reizigers met herkomst Rotterdam Zuid/Lombardijen op een andere manier zijn weg vindt in het OV dan met de trein in het weekend. Dan benadeel je alleen Barendrecht/Zwijndrecht. Barendrecht heeft ook zijn directe tramverbinding naar Rotterdam en Zwijndrecht lijkt mij te klein om vier keer per uur te bedienen in het weekend..

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 22:29
door Meltrain
Thom91 schreef:Barendrecht heeft ook zijn directe tramverbinding naar Rotterdam en Zwijndrecht lijkt mij te klein om vier keer per uur te bedienen in het weekend..
Ehm, de tram komt alleen in Carnisselande, terwijl het station in 'oud' Barendrecht ligt. Vanaf het station naar de dichtstbijzijnde tramhalte is 4 km.
Uiteraard komt er in Barendrecht ook een bus (sinds kort op zaterdag zelfs 4x/uur in een groot deel van Barendrecht), maar de trein is meer voor bestemmingen verder dan Rotterdam bedoeld (dit geldt ook voor Zuid en Lombardijen) en dan is het handiger en goedkoper om gelijk bij het dichtstbijzijnde treinstation op te stappen dan om eerst naar Rotterdam Centraal te gaan.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 22:36
door JWM
Is dit voorstel niet vooral een stukje eigenbelang?

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 22:41
door Thom91
Ik zie het, ik had geen idee dat het zo uitgestrekt was. Blijft dat de tram ~40-50% van de reizigers kan bedienen in een regio die vrij ver van het station ligt en ook nog eens in frequentie beter bediend. Het is vanuit die regio een goed kwartier fietsen naar het station met nog een kwartier met de trein. Dan is de tram even snel. Dan hou je dus al een veel kleinere groep mensen over die met de trein wilt. Blijft Zwijndrecht erg klein met het gevolg dat er vrij weinig reizigers zijn in de weekenden.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 22:57
door Meltrain
JWM schreef:Is dit voorstel niet vooral een stukje eigenbelang?
O, er zit zeker eigenbelang bij, maar ook belang voor andere reizigers naar de Sprinterstations. Dat is bij wel meerdere voorstellen in dit topic.

@Thom91: Tot eind 2003 stopten er nog Sneltreinen in Zwijndrecht.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: wo 04 mar 2015, 23:00
door Thom91
Vroeger reden er ook stoomtreinen, wat is dat nou voor argument.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 06 mar 2015, 10:53
door Roeland
Tja, de keuze van NS voor een 2-treinensysteem in 2007 pakt helaas minder goed uit voor een aantal middelgrote stations zoals Lombardijen, Zwijndrecht, Rijswijk, Naarden-Bussum en Woerden.
Wanneer straks de s1900 over de HSL gaat rijden (en niet meer op Dordt stopt), gaat het aantal IC's op Dd - Rtd al omlaag en heb je die 4x/uur overdag gewoon nodig.
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je die sprinter tussen Den Haag en Dordt ook op zaterdag 4x/uur laat rijden. Zeker wanneer in de toekomst de Hoekse lijn wordt afgekoppeld van het spoornetwerk.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 06 mar 2015, 12:12
door SuperGhost
Waarom zeker als de Hoekse lijn losgekoppeld wordt?

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 06 mar 2015, 12:12
door Thom91
Ik vraag me af of Dordrecht de afgelopen jaren niet onwijs overbediend is geweest en ze nu teruggaan naar een acceptabelere bediening..

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 06 mar 2015, 12:23
door SuperGhost
Ze houden in ieder geval inderdaad een kwartiersdienst per IC én per sprinter. Dat is nog altijd meer dan dat er op Amsterdam-Almere rijdt.
Als dat echt niet genoeg zou zijn, kun je evt. altijd nog de ICD Amsterdam-Rotterdam doortrekken naar Dordrecht.

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 06 mar 2015, 12:28
door Thom91
We concluderen eerst dat er voldoende overblijft om vervolgens de ICD door te trekken? :')

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Geplaatst: vr 06 mar 2015, 12:56
door Hendrik
De ICD doortrekken naar Dordrecht lijkt me een tamelijk kansloos voorstel...