Meer tangentiële treinen
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Meer tangentiële treinen
De 3100 hoef je niet per se te elimeneren tussen Arnhem en Nijmegen, je kunt de 3100 ook ná de 3600 laten vertrekken. Al denk ik dat dat buiten de spits niet nodig is. Dan krijg je dus een beetje een situatie als eerder met de 2000 (Den Haag C - Arnhem/Nijmegen) en de 3700 (Zwolle-Nijmegen) het geval was.
Re: Meer tangentiële treinen
Wat mij betreft is er geen sprake van een cirkelredenering. Degenen die tangentieel gaan reizen, zouden een reis van ruim boven de 100 km maken. Ik kan je vertellen. Van alle reizigers in NL doet bij lange na geen 1% zo'n reis. En als je het specifiek op een tangent gaat betrekken gaat het enkel om reizen tussen Noord- en Zuidoost- of Zuidwest-Nederland. Meer tangenten heb je niet.Obus schreef:Ik proef hier een cirkelredenering. We laten weinig (snelle) treinen rijden, omdat er weinig reizigers zijn. En er zijn weinig reizigers, omdat er weinig (snelle) treinen rijden.waldo79 schreef:Degenen die buiten de Randstad reizen zijn, naar mijn inschatting, niet in grote getalen.
En zoals velen met mij al schrijven: de s3600 is nogal geregionaliseerd en reizen Oost-NL Zuid-NL kun je vereenvoudigen door de Maaslijn te versnellen, maar ook dat zal eerder in de tientallen tot honderden reizigers per dag zijn. Geen tienduizenden :')
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Meer tangentiële treinen
Klopt, al is de 3600 wel iets te regionaal nog, want er zijn wel een behoorlijke groep doorgaande reizigers op Arnhem-Nijmegen (met name Zutphen<->Nijmegen), die nu nog te veel last hebben van het stoptrein spelen van deze IC. Maar daar komt dus binnenkort een eind aan, dus dan is dat probleem weggewerkt. Enige wat dan hooguit nog kan veranderen in het stoppatroon is het wel of niet stoppen op Dieren, Wijchen of Tilburg Universiteit.
Re: Meer tangentiële treinen
Maar daar komt een keer een oplossing voor.
Re: Meer tangentiële treinen
Kan iemand mij uitleggen waarom er hier (nog) geen dubbel spoor ligt?Obus schreef:-Dubbelspoor tussen Deventer en Olst.
Re: Meer tangentiële treinen
Er komt maar 4x/uur een trein voorbij. Met een beetje moeite valt dat echt wel over enkelspoor in te passen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Meer tangentiële treinen
En af en toe 5x p/u, want er liggen ook nog enkele goederenpaden over die lijn.
Re: Meer tangentiële treinen
Het is maar net hoe je het huidige netwerk bekijkt om te kijken hoeveel radiale lijnen er momenteel zijn.
Het lijkt me duidelijk dat het om de onderste gaat in ons netwerk. Alleen wat is de punt in het centrum?
Stel we nemen Utrecht als het hart in het netwerk, dan kan je globaal al een heel aantal spoorlijnen aanduiden, Oude lijn tot en met Eindhoven, de Gooilijn in delen en een ring Tilburg - Arnhem. Mooi te zien is ook het dichten van de radiaal door middel van de Hanzelijn. Aanvullend heb ik aantal belangrijke lijnen ingetekend voor de beeldvorming en de gelijkenis met het ring-radiaal netwerk.
Wat nou als we de randstad als grote punt in het midden nemen?
Ook dan is de eerst ring ook direct te herkennen als de IJssellijn en is ook zichtbaar dat de rest van de tangentiële lijnen grotendeels langs kernen lopen met een kleine vervoersvraag, doordat de directe afstanden ook relatief lang zijn.
Punt wat ik probeer te maken: De enige radiaal in het netwerk is reeds aanwezig en biedt voldoende ontsluiting voor het huidige netwerk. Integratie met uitlopers naar de minder bevolkte gebieden is een kwestie van concessiebeheer maar de infrastructuur voor dergelijke lijnen is reeds aanwezig en is uit netwerkoogpunt niet noodzakelijk.
Het lijkt me duidelijk dat het om de onderste gaat in ons netwerk. Alleen wat is de punt in het centrum?
Stel we nemen Utrecht als het hart in het netwerk, dan kan je globaal al een heel aantal spoorlijnen aanduiden, Oude lijn tot en met Eindhoven, de Gooilijn in delen en een ring Tilburg - Arnhem. Mooi te zien is ook het dichten van de radiaal door middel van de Hanzelijn. Aanvullend heb ik aantal belangrijke lijnen ingetekend voor de beeldvorming en de gelijkenis met het ring-radiaal netwerk.
Wat nou als we de randstad als grote punt in het midden nemen?
Ook dan is de eerst ring ook direct te herkennen als de IJssellijn en is ook zichtbaar dat de rest van de tangentiële lijnen grotendeels langs kernen lopen met een kleine vervoersvraag, doordat de directe afstanden ook relatief lang zijn.
Punt wat ik probeer te maken: De enige radiaal in het netwerk is reeds aanwezig en biedt voldoende ontsluiting voor het huidige netwerk. Integratie met uitlopers naar de minder bevolkte gebieden is een kwestie van concessiebeheer maar de infrastructuur voor dergelijke lijnen is reeds aanwezig en is uit netwerkoogpunt niet noodzakelijk.
Komt wel goed schatje.
Re: Meer tangentiële treinen
Uitstekend verbeeld, Thom :D
Re: Meer tangentiële treinen
En de buitenste ring bij het eerste plaatje is waar nodig eigenlijk ook wel ingevuld met de sneltreinen tussen Groningen en Leeuwarden en tussen Heerlen en Maastricht. :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Meer tangentiële treinen
Je denkt te veel in hoogfrequente vervoersassen en corridors, Thom91. Zo'n netwerk met kaartjes ziet er op papier fraai uit en zo ook in de praktijk goed werken. Grote corridors naar de Randstad met een tangentiële as van Zwolle tot Roosendaal. Punt is dat die radiale corridor helemaal geen corridor is: de trein rijdt slechts 2x/u (idee is om de grote lijnen 4 tot 6x/u te bedienen) en tuft van de 204,8 kilometer maar liefst 88,7 kilometer als stoptrein, oftewel 44% van het traject. Ik ben benieuwd naar je onderbouwing om deze as op je kaartje in te tekenen, want op mij komt het over alsof je gewoon een indrukwekkend kaartje maakt dat weliswaar jouw mening goed onderbouwd, maar die de werkelijkheid aardig vertekend.
De mortuis nil nisi bene
Re: Meer tangentiële treinen
Ik vraag me toch af hoe je aan 88,7 kilometer komt. Ik heb voor het gemak Zutphen - Zwolle en Arnhem - Nijmegen genomen als stoptrein. Waarbij eigenlijk Zutphen - Deventer het ook niet is omdat daar geen tussenliggende stations zijn en dan kom ik op 64,7 km. Als ik Zutphen - Deventer daar nog af haal is het 48 kilometer, niet zo heel spannend. Nou weten we dat over ruim 1,5 jaar Arnhem - Nijmegen al versneld wordt en er dus Zwolle - Deventer overblijft. De vervoersvraag is daar nou niet zo denderend hoog dat je daar kwartiersdiensten gedurende de dag hoeft te bieden dus als de IC hier blijft stoppen zou het beter zijn. Even afgezien van de infrastructurele problemen die dat oplevert in Zwolle en Deventer.
Feit blijft dat de vervoersvraag tussen landsdelen onderling dermate gering is dat het doen van dergelijke investering nauwelijks positief beoordeeld kan worden.
Verder denk ik dat jouw reistijdwinsten echt gebakken lucht zijn, je gaat door elektrificatie en het schrappen van vier stations tussen Zutphen en Hengelo geen 20 minuten winnen. Buiten dat wordt de sprinter die er nu rijdt ook sneller door het aanleggen van elektrificatie waardoor de reistijdwinst grotendeels teniet gedaan wordt.
Zelfde geldt voor de Maaslijn, ook daar ga je door het schrappen van acht haltes geen 30 minuten winnen, hooguit een minuut of 10-15 tov de dan ook versnelde sprinter door elektrificatie.
Als laatste worden diverse verbindingen zoals Oss - Den Bosch en de sprinterstations tussen Zwolle en Deventer ernstig benadeeld voor die tientallen mensen die er een in de twee uur op vooruit gaan. Kom ik op het volgende, wat is het voordeel van een 1 keer per 2 uur verbinding als er verder iedere half uur gereden wordt op dezelfde routes met iets langere reistijd?
Feit blijft dat de vervoersvraag tussen landsdelen onderling dermate gering is dat het doen van dergelijke investering nauwelijks positief beoordeeld kan worden.
Verder denk ik dat jouw reistijdwinsten echt gebakken lucht zijn, je gaat door elektrificatie en het schrappen van vier stations tussen Zutphen en Hengelo geen 20 minuten winnen. Buiten dat wordt de sprinter die er nu rijdt ook sneller door het aanleggen van elektrificatie waardoor de reistijdwinst grotendeels teniet gedaan wordt.
Zelfde geldt voor de Maaslijn, ook daar ga je door het schrappen van acht haltes geen 30 minuten winnen, hooguit een minuut of 10-15 tov de dan ook versnelde sprinter door elektrificatie.
Als laatste worden diverse verbindingen zoals Oss - Den Bosch en de sprinterstations tussen Zwolle en Deventer ernstig benadeeld voor die tientallen mensen die er een in de twee uur op vooruit gaan. Kom ik op het volgende, wat is het voordeel van een 1 keer per 2 uur verbinding als er verder iedere half uur gereden wordt op dezelfde routes met iets langere reistijd?
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Meer tangentiële treinen
Thom, dat verschil in kilometers zit denk ik in het feit dat je vergeten bent dat op Roosendaal-Breda (23 km) ook als stoptrein wordt gereden
Ik ben het met je eens dat 20 minuten winst niet te halen is op Zutphen-Hengelo. Dat zal hooguit 10 minuten zijn bij volledig/grotendeels dubbelspoor. Maar dan nog is het volstrekt onrendabel om een IC en een stoptrein over die lijn te sturen.
Dat er 30 minuten winst te halen zou zijn op Maaslijn haalt Obus niet uit de lucht. Daar is dat zeker mogelijk en is ook waar Limburg naartoe wil werken op de lange termijn.
Je vergeet namelijk dat op de Maaslijn de treinen nu vrij langzaam rijden, omdat de kruisstations net te dicht bij elkaar staan en de volgende weer te ver is. Hierdoor is de trein veel tijd kwijt aan de kruisingen.
Tel daarbij op dat de Maaslijn nergens deels 125 km/h en deels 100 km/h is en je dus ook nog aardig wat kan winnen door een snelheidsverhoging naar 130-140 km/h.
Als je op de Maaslijn eenzelfde gemiddelde snelheid zou rijden als op Eindhoven-Roermond (54,2km / 29-30 min = 108-112 km/h, dan kom je voor de Maaslijn (84,7 km) uit op een reistijd van 47 minuten bij 108 km/h en 51 minuten bij 100 km/h als gemiddelde snelheid. Dat is dus 28 tot 32 minuten sneller dan nu het geval is*. Een dergelijke gemiddelde snelheid bij deze grote afstand en met slechts 1 of 2 tussenstations is wel realistisch. Daar zou dus ongeveer 30 minuten gewonnen kunnen worden.
*jij praat weliswaar over een toekomstige sprinter en Obus over de huidige sprinter en ik volg Obus hierin. Die toekomstige sprinter valt namelijk nog niets over te zeggen, aangezien er sowieso 1 en wellicht wel meer stations bij komen.
Ik ben het met je eens dat 20 minuten winst niet te halen is op Zutphen-Hengelo. Dat zal hooguit 10 minuten zijn bij volledig/grotendeels dubbelspoor. Maar dan nog is het volstrekt onrendabel om een IC en een stoptrein over die lijn te sturen.
Dat er 30 minuten winst te halen zou zijn op Maaslijn haalt Obus niet uit de lucht. Daar is dat zeker mogelijk en is ook waar Limburg naartoe wil werken op de lange termijn.
Je vergeet namelijk dat op de Maaslijn de treinen nu vrij langzaam rijden, omdat de kruisstations net te dicht bij elkaar staan en de volgende weer te ver is. Hierdoor is de trein veel tijd kwijt aan de kruisingen.
Tel daarbij op dat de Maaslijn nergens deels 125 km/h en deels 100 km/h is en je dus ook nog aardig wat kan winnen door een snelheidsverhoging naar 130-140 km/h.
Als je op de Maaslijn eenzelfde gemiddelde snelheid zou rijden als op Eindhoven-Roermond (54,2km / 29-30 min = 108-112 km/h, dan kom je voor de Maaslijn (84,7 km) uit op een reistijd van 47 minuten bij 108 km/h en 51 minuten bij 100 km/h als gemiddelde snelheid. Dat is dus 28 tot 32 minuten sneller dan nu het geval is*. Een dergelijke gemiddelde snelheid bij deze grote afstand en met slechts 1 of 2 tussenstations is wel realistisch. Daar zou dus ongeveer 30 minuten gewonnen kunnen worden.
*jij praat weliswaar over een toekomstige sprinter en Obus over de huidige sprinter en ik volg Obus hierin. Die toekomstige sprinter valt namelijk nog niets over te zeggen, aangezien er sowieso 1 en wellicht wel meer stations bij komen.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op ma 09 mar 2015, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Meer tangentiële treinen
Zoals gezegd, de snelheidsverhoging voor een IC geldt dan net zo goed voor een sprinter, waardoor deze het stuk Roermond - Nijmegen een stuk sneller zal afleggen en daardoor je tijdswinst relatief kleiner wordt. Je moet natuurlijk de nieuwe IC niet met de oude sprinter vergelijken als er ook een nieuwe sprinter komt ;)
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Meer tangentiële treinen
Je was me even voor, want had er nog een edit over na gedaan: de toekomstige sprinter krijgt sowieso 1 station meer én wellicht zelfs meer. Tel daarbij op dat de sprinter niet lang op de max.snelheid zal zitten i.v.m. de vele stops (vooral op Nijmegen-Cuijk en Grubbenvorst-Tegelen heb je een vrij redelijke stationsdichtheid).Thom91 schreef:Zoals gezegd, de snelheidsverhoging voor een IC geldt dan net zo goed voor een sprinter, waardoor deze het stuk Roermond - Nijmegen een stuk sneller zal afleggen en daardoor je tijdswinst relatief kleiner wordt. Je moet natuurlijk de nieuwe IC niet met de oude sprinter vergelijken als er ook een nieuwe sprinter komt ;)
Re: Meer tangentiële treinen
Dat appels met peren vergelijken is vooral om in eigen voordeel te redeneren. ..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten