Tram Den Bosch - Tilburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Tram Den Bosch - Tilburg

Bericht door Obus »

Een al wat ouder plannetje van mij is om de belangrijke vervoersas Den Bosch - Tilburg te vertrammen. Deze belangrijke as bedient meer dan honderdduizend inwoners. Frequenties zijn zeer hoog: in de spits twaalf en in het dal zes tot tien bussen per uur. Een groot aantal bussen valt tegenwoordig onder de noemer Volans, luxueze HOV-bussen.

De vervoersas zelf is geen hoogwaardig openbaar vervoer. De snelbussen rijden gedeeltelijk over de snelwegen A59 en A261 om zo snel de kernen te kunnen bedienen. Dit is het eerste grote probleem: in de spits staat de bus in de file. Kijk maar op Google Verkeer naar het typische verkeer in de spits (bijvoorbeeld 8 uur 's ochtends) en je zult zien dat de hele regio zucht onder langzaam verkeer en files.

Een tweede probleem is dat veel inwoners van de regio de snelbus voorbij hun huis zien gaan. De snelbus tuft over de snelweg, maar daardoor is de bediening van de kernen als Vlijmen, Nieuwkuijk, Kaatsheuvel en Loon op Zand en delen van Drunen en Waalwijk verre van optimaal, zij zijn helemaal de pineut met de streekbus.

Een sneltram is de meest gewezen oplossing voor deze problemen. Van het verkeer heb je nauwelijks tot geen last terwijl je wel snel en goed de kernen kunt bedienen. Daarnaast:
-Hogere snelheid, dus lagere reistijd;
-Meer reizigers, dus meer omzet;
-Betere verbindingen voor de regio, inclusief de Efteling;
-Betere stedelijke verbinding in Den Bosch en Tilburg;
-Ontlasting van de drukke wegen (prettig voor de verstokte automobilisten);
-De bekende milieuwinst en verbetering van de luchtkwaliteit;
-De aanlegkosten blijven beperkt doordat je enerzijds gebruik kunt maken van het oude opgebroken maar nog wel vrijstaande traject van de oude spoorlijn en anderzijds omdat je naast de N261 kunt bouwen.

Uitwerking:

Dit traject is één mogelijke uitwerking van het plan. Trajectlengte bedraagt 40 kilometer.

Afbeelding

Reistijd
Sneltram Thann St. Jacques - Lauterbach: 23 minuten over 17 kilometer, geeft 44,3 km/u
Sneltram Waalwijk - Tilburg: 40 kilometer, dus 54 minuten.
Dat is 9 minuten sneller dan de snelste snelbus.

Kosten
Volgens de kostenkengetallen bedraagt dit 11 miljoen euro per kilometer. 40 * 11 = 440 miljoen euro. Dat is aan de hoge kant geraamd, omdat het hier geen stedelijk net betreft maar een sneltramlijn tussen steden, waarbij er gebruik gemaakt kan worden van de oude spoorlijn. Ik denk dat tussen de € 350 - 400 miljoen realistischer is, ook gelet op recente Nederlandse tramprojecten (TramPlus 23 kostte 9 mln per kilometer voor het nieuwe traject).
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Den Bosch - Tilburg

Bericht door Suus »

Allereerst denk ik dat je met de kostenberekening aan de zeer conservatieve kant zit. Bij de 9 miljoen per kilometer van Rotterdam zijn de kosten voor de bouw van een nieuwe remise én voor de aanschaf van nieuw materieel niet meegenomen. Zou je deze kosten meenemen in het berekenen van een kostprijs per kilometer dan kom je, prijzen van Franse projecten als referentie in vergelijking nemend, al snel ergens tussen de 18 en 32 miljoen euro per kilometer uit.

Over het tracé ben ik nog niet uit, heb je niet toevallig een kaart in Google Maps waarop ik het kan bekijken, kan inzoomen e.d.?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tram Den Bosch - Tilburg

Bericht door Thom91 »

Ik blijf me verbazen waar de suggesties toch vandaan ontspringen :')
Obus schreef:-De aanlegkosten blijven beperkt doordat je enerzijds gebruik kunt maken van het oude opgebroken maar nog wel vrijstaande traject van de oude spoorlijn en anderzijds omdat je naast de N261 kunt bouwen.
.
Welke "oude spoorlijn"? Kan je dat verder toelichten want dit komt nu uit de lucht vallen..
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tram Den Bosch - Tilburg

Bericht door waldo79 »

Het oude traject is de spoorlijn Den Bosch - Lage Zwaluwe.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Tram Den Bosch - Tilburg

Bericht door Hainje »

Die is echt allang opgebroken.
🍉
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Tram Den Bosch - Tilburg

Bericht door Yanaike »

Maar het traject is nog grotendeels vrij! *O*

Op het oog ziet het er uit als een interessant plan. Twee dingen waar ik nog mee zit, en dan heb ik zo als Bee ook al aangaf een iets beter kaartje nodig waarop je in/uit kunt zoomen en de haltenamen in een andere kleur als wit kan zien:
- Halteafstanden: haltes lijken vrij dicht op elkaar te liggen, is dat echt nodig of kan zo'n sneltram ook met wat minder haltes?
- De knik bij Kaatsheuvel. Kan dit korter?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Tram Den Bosch - Tilburg

Bericht door Hainje »

Ach in theorie is het wel interessant en het kan absoluut geen kwaad om een beetje te spelen met het idee. Maar serieuze vormen zal het op zijn vroegst pas over een jaar of 20 aannemen. Laat eerst dat Volansnet maar eens uit zijn voegen barsten.
🍉
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Tram Den Bosch - Tilburg

Bericht door Yanaike »

Daar is dit deel van het OV-forum toch voor bedoeld? Niet altijd de meest serieuze ideeën of de meest realistische ideeën, maar gewoon wat interessante voorstellen voor nieuwe infrastructuur/lijnennetten. De ideeën die hier worden gepresenteerd hoeven nog niet meteen 1 op 1 in de werkelijkheid meteen uitgevoerd te worden.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Tram Den Bosch - Tilburg

Bericht door Natorious »

Yanaike schreef: - Halteafstanden: haltes lijken vrij dicht op elkaar te liggen, is dat echt nodig of kan zo'n sneltram ook met wat minder haltes?
- De knik bij Kaatsheuvel. Kan dit korter?
Ik deel de mening dat er wat minder haltes nodig zijn. Zo behoudt je het echte HOV-niveau. Zo zou ik Kaatsheuvel er 3 laten behouden en Sprang-Capelle overslaan, door in Kaatsheuvel een stuk door het centrum af te leggen, i.p.v. erom heen (met goede verkeersafstemming moet lukken lijkt me?)
Hierdoor verhelp je de knik in Kaatsheuvel een beetje.
En ik zou ook in Drunen, Waalwijk en Nieuwkuijk elk 1 halte minder gunnen.

Maar ik ben ook erg onbekend in dat gebied, dus ik weet niet of Kaatsheuvel-Centrum wel sneltramproof is, etc...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Tram Den Bosch - Tilburg

Bericht door Hainje »

Ik zou juist WEL een stop in Sprang-Capelle doen, dan hoef je daar geen bus meer langs te sturen. :P

In principe zou de tram wel door het centrum van Kaatsheuvel moeten kunnen rijden, maar dan moet het wel tussen het overige verkeer rijden.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten