Tram Den Bosch - Tilburg
Geplaatst: wo 11 mar 2015, 14:57
Een al wat ouder plannetje van mij is om de belangrijke vervoersas Den Bosch - Tilburg te vertrammen. Deze belangrijke as bedient meer dan honderdduizend inwoners. Frequenties zijn zeer hoog: in de spits twaalf en in het dal zes tot tien bussen per uur. Een groot aantal bussen valt tegenwoordig onder de noemer Volans, luxueze HOV-bussen.
De vervoersas zelf is geen hoogwaardig openbaar vervoer. De snelbussen rijden gedeeltelijk over de snelwegen A59 en A261 om zo snel de kernen te kunnen bedienen. Dit is het eerste grote probleem: in de spits staat de bus in de file. Kijk maar op Google Verkeer naar het typische verkeer in de spits (bijvoorbeeld 8 uur 's ochtends) en je zult zien dat de hele regio zucht onder langzaam verkeer en files.
Een tweede probleem is dat veel inwoners van de regio de snelbus voorbij hun huis zien gaan. De snelbus tuft over de snelweg, maar daardoor is de bediening van de kernen als Vlijmen, Nieuwkuijk, Kaatsheuvel en Loon op Zand en delen van Drunen en Waalwijk verre van optimaal, zij zijn helemaal de pineut met de streekbus.
Een sneltram is de meest gewezen oplossing voor deze problemen. Van het verkeer heb je nauwelijks tot geen last terwijl je wel snel en goed de kernen kunt bedienen. Daarnaast:
-Hogere snelheid, dus lagere reistijd;
-Meer reizigers, dus meer omzet;
-Betere verbindingen voor de regio, inclusief de Efteling;
-Betere stedelijke verbinding in Den Bosch en Tilburg;
-Ontlasting van de drukke wegen (prettig voor de verstokte automobilisten);
-De bekende milieuwinst en verbetering van de luchtkwaliteit;
-De aanlegkosten blijven beperkt doordat je enerzijds gebruik kunt maken van het oude opgebroken maar nog wel vrijstaande traject van de oude spoorlijn en anderzijds omdat je naast de N261 kunt bouwen.
Uitwerking:
Dit traject is één mogelijke uitwerking van het plan. Trajectlengte bedraagt 40 kilometer.
Reistijd
Sneltram Thann St. Jacques - Lauterbach: 23 minuten over 17 kilometer, geeft 44,3 km/u
Sneltram Waalwijk - Tilburg: 40 kilometer, dus 54 minuten.
Dat is 9 minuten sneller dan de snelste snelbus.
Kosten
Volgens de kostenkengetallen bedraagt dit 11 miljoen euro per kilometer. 40 * 11 = 440 miljoen euro. Dat is aan de hoge kant geraamd, omdat het hier geen stedelijk net betreft maar een sneltramlijn tussen steden, waarbij er gebruik gemaakt kan worden van de oude spoorlijn. Ik denk dat tussen de € 350 - 400 miljoen realistischer is, ook gelet op recente Nederlandse tramprojecten (TramPlus 23 kostte 9 mln per kilometer voor het nieuwe traject).
De vervoersas zelf is geen hoogwaardig openbaar vervoer. De snelbussen rijden gedeeltelijk over de snelwegen A59 en A261 om zo snel de kernen te kunnen bedienen. Dit is het eerste grote probleem: in de spits staat de bus in de file. Kijk maar op Google Verkeer naar het typische verkeer in de spits (bijvoorbeeld 8 uur 's ochtends) en je zult zien dat de hele regio zucht onder langzaam verkeer en files.
Een tweede probleem is dat veel inwoners van de regio de snelbus voorbij hun huis zien gaan. De snelbus tuft over de snelweg, maar daardoor is de bediening van de kernen als Vlijmen, Nieuwkuijk, Kaatsheuvel en Loon op Zand en delen van Drunen en Waalwijk verre van optimaal, zij zijn helemaal de pineut met de streekbus.
Een sneltram is de meest gewezen oplossing voor deze problemen. Van het verkeer heb je nauwelijks tot geen last terwijl je wel snel en goed de kernen kunt bedienen. Daarnaast:
-Hogere snelheid, dus lagere reistijd;
-Meer reizigers, dus meer omzet;
-Betere verbindingen voor de regio, inclusief de Efteling;
-Betere stedelijke verbinding in Den Bosch en Tilburg;
-Ontlasting van de drukke wegen (prettig voor de verstokte automobilisten);
-De bekende milieuwinst en verbetering van de luchtkwaliteit;
-De aanlegkosten blijven beperkt doordat je enerzijds gebruik kunt maken van het oude opgebroken maar nog wel vrijstaande traject van de oude spoorlijn en anderzijds omdat je naast de N261 kunt bouwen.
Uitwerking:
Dit traject is één mogelijke uitwerking van het plan. Trajectlengte bedraagt 40 kilometer.
Reistijd
Sneltram Thann St. Jacques - Lauterbach: 23 minuten over 17 kilometer, geeft 44,3 km/u
Sneltram Waalwijk - Tilburg: 40 kilometer, dus 54 minuten.
Dat is 9 minuten sneller dan de snelste snelbus.
Kosten
Volgens de kostenkengetallen bedraagt dit 11 miljoen euro per kilometer. 40 * 11 = 440 miljoen euro. Dat is aan de hoge kant geraamd, omdat het hier geen stedelijk net betreft maar een sneltramlijn tussen steden, waarbij er gebruik gemaakt kan worden van de oude spoorlijn. Ik denk dat tussen de € 350 - 400 miljoen realistischer is, ook gelet op recente Nederlandse tramprojecten (TramPlus 23 kostte 9 mln per kilometer voor het nieuwe traject).