Maak van machinist bestuurder
Geplaatst: di 31 mar 2015, 21:41
Naar aanleiding van de zoveelste blunder na een relatief korte verstoring en de daaropvolgende discussie over rondjes en kerken:
De tram rijdt gewoon door de stad zonder dat er tramdienstleiders eerst routes inprogrammeren. In plaats daarvan reageren de wissels op een transponder in de tram die aangeeft welke route de tram rijdt, zodat de wissels automatisch in de juiste stand gezet worden.
Waarom voeren we zo'n systeem niet ook in voor het treinspoor?
Het voordeel is dat als je dan een trein, een conducteur en een machinist hebt, je gewoon op pad kan. Stel in welke route je wilt rijden, wacht tot het sein op groen springt en rij gewoon, zonder te wachten tot het kwartje een keer valt in Utrecht.
In de huidige situatie moet een machinist weten hoe-ie gaat rijden, en moet precies dezelfde route in de computers die de wissels besturen ingesteld zijn. Als je één daarvan opheft dan scheelt dat gelijk enorme hoeveelheden communicatie = gelegenheden voor dingen om in de soep te lopen.
Bij het vliegen hebben ze iets vergelijkbaars. Voorheen moest alles zeer precies door luchtverkeersleiders begeleid worden om te zorgen dat er geen vliegtuigen tegen elkaar aan botsen, met als gevolg dat de capaciteit relatief beperkt was/is met heel weinig ruimte voor flexibiliteit. Maar nu vliegtuigen zelf radar en anti-botssystemen aan boord hebben is het mogelijk "vrij" te vliegen. Als ze piloten daarmee trainen zijn die tamelijk skeptisch: het ging nu goed, maar hoe moet dit als het druk wordt? Antwoord: in deze simulatie was het 3 x zo druk als normaal. (Overigens geloof ik niet dat het systeem al veel gebruikt wordt.)
Uiteraard is dit veel complexer voor de trein dan voor de tram, omdat trams elkaar eigenlijk nooit inhalen maar je treinen met verschillende snelheden hebt (stoptrein/vracht/intercity, 140/160/300). Daarnaast zijn de snelheden hoger dus moet je al ruim vantevoren de wissels in de goede stand hebben dan wel een rood sein geven. Er zullen dus nog flinke computers achter zo'n systeem moeten zitten om alles in goede banen te leiden. Maar het principe is dan dat zodra de capaciteit verdeeld is, de vervoerders zelf hun eigen treinen kunnen laten rijden en dat het systeem automatisch reageert op de aanwezigheid van de treinen.
Als er vervolgens grote verstoringen zijn kan NS (of een andere vervoerder) centraal de grote lijnen aangeven en kan op de stations het personeel verder zelf bepalen welke trein waarheen gaat en in welke volgorde.
Het zal vast een dure en ingewikkelde grap zijn om dit in te voeren, maar het scheelt ook enorm aan personeel en stilstaande treinen, dus zeker op de lange duur lijkt me dit de toekomst voor het spoor.
De tram rijdt gewoon door de stad zonder dat er tramdienstleiders eerst routes inprogrammeren. In plaats daarvan reageren de wissels op een transponder in de tram die aangeeft welke route de tram rijdt, zodat de wissels automatisch in de juiste stand gezet worden.
Waarom voeren we zo'n systeem niet ook in voor het treinspoor?
Het voordeel is dat als je dan een trein, een conducteur en een machinist hebt, je gewoon op pad kan. Stel in welke route je wilt rijden, wacht tot het sein op groen springt en rij gewoon, zonder te wachten tot het kwartje een keer valt in Utrecht.
In de huidige situatie moet een machinist weten hoe-ie gaat rijden, en moet precies dezelfde route in de computers die de wissels besturen ingesteld zijn. Als je één daarvan opheft dan scheelt dat gelijk enorme hoeveelheden communicatie = gelegenheden voor dingen om in de soep te lopen.
Bij het vliegen hebben ze iets vergelijkbaars. Voorheen moest alles zeer precies door luchtverkeersleiders begeleid worden om te zorgen dat er geen vliegtuigen tegen elkaar aan botsen, met als gevolg dat de capaciteit relatief beperkt was/is met heel weinig ruimte voor flexibiliteit. Maar nu vliegtuigen zelf radar en anti-botssystemen aan boord hebben is het mogelijk "vrij" te vliegen. Als ze piloten daarmee trainen zijn die tamelijk skeptisch: het ging nu goed, maar hoe moet dit als het druk wordt? Antwoord: in deze simulatie was het 3 x zo druk als normaal. (Overigens geloof ik niet dat het systeem al veel gebruikt wordt.)
Uiteraard is dit veel complexer voor de trein dan voor de tram, omdat trams elkaar eigenlijk nooit inhalen maar je treinen met verschillende snelheden hebt (stoptrein/vracht/intercity, 140/160/300). Daarnaast zijn de snelheden hoger dus moet je al ruim vantevoren de wissels in de goede stand hebben dan wel een rood sein geven. Er zullen dus nog flinke computers achter zo'n systeem moeten zitten om alles in goede banen te leiden. Maar het principe is dan dat zodra de capaciteit verdeeld is, de vervoerders zelf hun eigen treinen kunnen laten rijden en dat het systeem automatisch reageert op de aanwezigheid van de treinen.
Als er vervolgens grote verstoringen zijn kan NS (of een andere vervoerder) centraal de grote lijnen aangeven en kan op de stations het personeel verder zelf bepalen welke trein waarheen gaat en in welke volgorde.
Het zal vast een dure en ingewikkelde grap zijn om dit in te voeren, maar het scheelt ook enorm aan personeel en stilstaande treinen, dus zeker op de lange duur lijkt me dit de toekomst voor het spoor.