Stadstrein Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Za 09 Mei 2015, 14:52

Waarom noemen we de sprinters rond Amsterdam niet gewoon Stadstrein eigenlijk? Het netwerk is er eigenlijk al, alleen verkopen we het niet als zodanig. Denk bijvoorbeeld aan zo'n lijnvoering (met nog wat uitlopers) waarbij alles 4-8x per uur rijdt:

A: Hilversum-Weesp-Amsterdam CS-Sloterdijk-Haarlem
B: Leiden-Amsterdam Zuid-Almere O
C: Uitgeest-Amsterdam CS-Breukelen
D: Hoorn K-Sloterdijk-Hoofddorp.

Het mooiste zou een vervoersbewijs zijn welke zowel geldig is op deze treinverbindingen als in de Metro, tram en bus in de omgeving van Amsterdam. Op deze verbindingen rijden snelle sprinters die ook kort stilstaan (doei conducteur!). Dit systeem is ook helder uit te leggen aan mensen die bijna nooit met de trein reizen of aan toeristen.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Thom91 » Za 09 Mei 2015, 15:16

Nog een soort branding a la r-net? Dat is ook niet een bijster succes.. Verder zullen de treinen dan wel weer een ander kleurtje moeten hebben en we weten hoe goed NS is met het uit elkaar houden van treinstellen..

Ik zeg, nee.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Za 09 Mei 2015, 15:19

NS wil haar Sprinter-merk niet opgeven aan R-Net. Anders was dat allang gebeurd op trajecten die jij noemt.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Za 09 Mei 2015, 15:20

Neuh.. Waarom zou je een kleurtje nodig hebben als je gewoon nummers of letters kan voeren en daar consequent mee communiceert?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Thom91 » Za 09 Mei 2015, 15:21

Je wilt dat zo'n trein toch herkenbaar is dan? Met een letter of cijfer ga je het niet redden denk ik.
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Za 09 Mei 2015, 15:30

In Duitsland werkt dat anders prima. In Parijs ook.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31465
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Suus » Za 09 Mei 2015, 15:32

Met het sinds 1 januari aanbieden van een dagkaart voor NS+GVB Schiphol-Amsterdam is het ticketprobleem al deels aangepakt. Helaas is dit ticket nog niet echt bekend bij toeristen en volgens mij ook nog niet verkrijgbaar bij de kaartautomaat, maar dat moet echt wel opgelost worden.

De reisinformatie voor mensen die in de regio wonen is eigenlijk ook wel op orde, maar wat wel echt beter moet is de reisinformatie op Schiphol. Ik weet alleen niet of een lijnnummer alleen helpt of dat er een andere innovatieve aanpak nodig is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9252
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Za 09 Mei 2015, 15:34

S-Bahn *O* Voor *O*
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Za 09 Mei 2015, 15:37

Als het om tariefintegratie gaat: LOL. Veel succes gewenst, misschien dat over 25 jaar iets mogelijk is...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Thom91 » Za 09 Mei 2015, 15:37

Klaasje schreef:In Duitsland werkt dat anders prima. In Parijs ook.

Parijs - Amsterdam is appels met peren. RER ligt vrijwel volledig gescheiden. S-Bahn kan ik nog inkomen. Overigens lees ik nu pas dat je algemeen Stadstrein wilt toepassen, en niet Stadstrein Amsterdam. Hoe zie je de scheiding zitten bij Breukelen? Dan verder onder de normale naam sprinter, of zelfde Stadstrein nummer?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Za 09 Mei 2015, 15:41

Het is ook maar een idee van 50 jaar geleden. We hebben wel stadsspoor in Nederland gehad: De zoetermeerlijn....
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Karl » Za 09 Mei 2015, 16:54

Waarom niet gewoon alle treinen een lijnnummer geven? Dan zit je ook niet met vreemde knips en kan je altijd nog zeggen, "Kaart X is geldig op Lijn 1, 2 en op lijn 3 tussen station Y en Z"...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Berk-24 » Za 09 Mei 2015, 17:02

Voor de S-Bahn Randstad zijn toch wel kwartiersdiensten op Amsterdam-Breukelen en Rotterdam-Gouda nodig op ma-vr overdag en integrale viersporigheid Rotterdam-Rijswijk en Utrecht-Gouda nodig.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 675
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Yanaike » Za 09 Mei 2015, 17:25

Berk-24 schreef:Voor de S-Bahn Randstad zijn toch wel kwartiersdiensten op Amsterdam-Breukelen en Rotterdam-Gouda nodig op ma-vr overdag en integrale viersporigheid Rotterdam-Rijswijk en Utrecht-Gouda nodig.


Hoezo?

- Amsterdam-Breukelen is een intercity as. Een S-Bahn concept is hier niet heel erg nuttig omdat er maar weinig plaatsen/voorsteden op de route liggen. Om nou alleen voor Abcoude een kwartiersdienst in te voeren lijkt me wat overdreven. Het lijkt me veel interessanter om S-Bahn Randstad tussen Amsterdam en Utrecht over Hilversum te leiden.

- Waarom vier sporen tussen Woerden en Gouda? Er ligt daar maar een sprinter station: Gouda Goverwelle. Als je er voor zorgt dat de ICs de SPRs in Gouda Goverwelle inhalen kun je ze tussen Gouda en Woerden prima over dubbelspoor achter elkaar aan laten rijden. Omgekeerd geldt hetzelfde met inhaalmogelijkheden in Woerden.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Thom91 » Za 09 Mei 2015, 18:18

Berk-24 schreef:Voor de S-Bahn Randstad zijn toch wel kwartiersdiensten op Amsterdam-Breukelen en Rotterdam-Gouda nodig op ma-vr overdag en integrale viersporigheid Rotterdam-Rijswijk en Utrecht-Gouda nodig.

Die integrale viersporigheid standaard onder de ctrl-v, word je daar niet moe van?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 675
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Yanaike » Za 09 Mei 2015, 23:46

Ik snap al dat viersporigheidgedoe niet? Sprinters en intercity's hebben dezelfde snelheid. Op trajecten met weinig (sprinter)stations hoeft er niet ingehaald te worden en kunnen intercity en sprinter gewoon lekker achter elkaar rijden.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Za 09 Mei 2015, 23:56

Karl schreef:Waarom niet gewoon alle treinen een lijnnummer geven? Dan zit je ook niet met vreemde knips en kan je altijd nog zeggen, "Kaart X is geldig op Lijn 1, 2 en op lijn 3 tussen station Y en Z"...

Daar ben ik absoluut een voorstander van.
Gewoon de serienummers door 100 delen en je hebt al een lijnnummer.
Desnoods zet je er nog IC of S voor.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Zo 10 Mei 2015, 10:13

Yanaike schreef:Ik snap al dat viersporigheidgedoe niet? Sprinters en intercity's hebben dezelfde snelheid. Op trajecten met weinig (sprinter)stations hoeft er niet ingehaald te worden en kunnen intercity en sprinter gewoon lekker achter elkaar rijden.

Veel viersporigheid is ook aangelegd om nieuwe suburbane stations mogelijk te maken voor sprinters, die in de Randstad daardoor steeds meer S-bahnkarakterestieken krijgen. In die zin is het verhaal van Klaasje een prima vervolgstap.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Alargule
Berichten: 1691
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Ma 11 Mei 2015, 08:55

Jammer dat het meteen weer over integrale viersporigheid moet gaan. Klaasjes voorstel gaat over een andere naamgeving voor bestaande treindiensten. Ik vind het wel wat hebben - dat lettervoorstel zou je mooi kunnen integreren met het metronetwerk. In combinatie met een plattegrond waarop zowel stadstrein- als metrolijnen worden getoond (misschien allebei onder een en dezelfde noemer?) en een vervoersbewijs dat op beide netwerken zonder uit- en inchecken bij een overstap geldig is, zou je inderdaad veel meer één geheel krijgen. Geef het netwerk daarnaast een uniform uiterlijk mee (kleur van de treinen, bebordingen, reisinformatie, één website).

Maar ja, in Nederland is het op zich al vrij uniek dat een concept als R-net van de grond heeft willen komen, waarbij de branding van de afzonderlijke vervoerders op het tweede plan is komen te staan. Voordat zoiets ook bij treinen en metro's gaat gebeuren...

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3992
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor reisthijs » Ma 11 Mei 2015, 09:28

Het idee van integratie met het stedelijk vervoer klinkt prachtig maar ik zie de toegevoegde waarde van weer een nieuwe naam echt niet. Kleur van de treinen is ook helemaal niet belangrijk. Net zoals bij het Rnet-concept dat niet van de grond wil komen.

Je kan de stoptreinen best gewoon Sprinter blijven noemen en die lijnen een S-nummer geven.
Of maak de treinen onderdeel van Rnet als je daarmee door wilt gaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 675
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Yanaike » Ma 11 Mei 2015, 11:28

Alargule schreef:Jammer dat het meteen weer over integrale viersporigheid moet gaan. Klaasjes voorstel gaat over een andere naamgeving voor bestaande treindiensten. Ik vind het wel wat hebben - dat lettervoorstel zou je mooi kunnen integreren met het metronetwerk. In combinatie met een plattegrond waarop zowel stadstrein- als metrolijnen worden getoond (misschien allebei onder een en dezelfde noemer?) en een vervoersbewijs dat op beide netwerken zonder uit- en inchecken bij een overstap geldig is, zou je inderdaad veel meer één geheel krijgen. Geef het netwerk daarnaast een uniform uiterlijk mee (kleur van de treinen, bebordingen, reisinformatie, één website).


Het voorstel van Klaasje is niet nieuw. Volgens mij zijn er meer open topics waarin S-Baan netten of stadstreinen worden voorgesteld (voor Amsterdam). Persoonlijk zou ik het alleen in een wat breder perspectief gooien. Net als Amsterdam, kun je Rotterdam, Den Haag en Utrecht ook allemaal zo'n 'stadstrein' geven. En als je dan toch zo bezig bent kun je in een klap een mega netwerk maken dat bestaat uit een bundeling van al deze stadstreinen, de metro van Amsterdam, de metro van Rotterdam, RandstadRail, de tram in Utrecht en eventueel ook nog de trams in Amsterdam/Den Haag en Rotterdam en het R-net.
Ik denk dat zo'n integraal mega-concept veel beter werkt dan al die verschillende termen die nu voor verschillende systemen aan het ontstaan zijn.

De reden dat ik op de viersporigheid inging was puur om aan te tonen dat dit helemaal niet nodig is voor het introduceren van zo'n stedelijk netwerk. Zelfs, bij frequentieverhoging op het spoor, is er met kleine infrastructurele maatregelen al heel veel mogelijk.

Alargule
Berichten: 1691
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Ma 11 Mei 2015, 11:48

Oh, een integraal systeem van lijnletters en -nummers voor alle OV-lijnen in de Randstad zou ik helemaal mooi vinden. Maak het herkenbaar onder één huisstijl en bereisbaar met één in- en uitcheck.

Hmm...klinkt een beetje als R-net...

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 675
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Yanaike » Ma 11 Mei 2015, 12:02

Klinkt als R-net, maar dan veel vollediger. Je ziet dat er de laatste tijd veel verschillende naampjes ontstaan voor verschillende stedelijke systemen, terwijl het concept eigenlijk overal hetzelfde is. Om er maar een paar te noemen (zowel succesvol als onsuccesvol): R-Net, Zuidtangent, Randstadrail, Randstadspoor, U-OV, Breng, Phileas, RijnGouwelijn, Kolibri etc.
Eigenlijk is het enige idee om een paar van die systemen aan elkaar te koppelen (eigenlijk vooral R-Net en Randstadrail) en dan vervolgens ook de metrosystemen en sprinter-series in de randstad hierin onder te brengen.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Thom91 » Ma 11 Mei 2015, 13:31

Misschien moeten we dan een andere vraag aan TS vragen. Wat onderscheid jou van bijvoorbeeld R-Net?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 675
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Stadstrein Amsterdam

Berichtdoor Yanaike » Ma 11 Mei 2015, 15:07

TS?


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten