Pagina 1 van 4

Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 14:52
door Klaasje
Waarom noemen we de sprinters rond Amsterdam niet gewoon Stadstrein eigenlijk? Het netwerk is er eigenlijk al, alleen verkopen we het niet als zodanig. Denk bijvoorbeeld aan zo'n lijnvoering (met nog wat uitlopers) waarbij alles 4-8x per uur rijdt:

A: Hilversum-Weesp-Amsterdam CS-Sloterdijk-Haarlem
B: Leiden-Amsterdam Zuid-Almere O
C: Uitgeest-Amsterdam CS-Breukelen
D: Hoorn K-Sloterdijk-Hoofddorp.

Het mooiste zou een vervoersbewijs zijn welke zowel geldig is op deze treinverbindingen als in de Metro, tram en bus in de omgeving van Amsterdam. Op deze verbindingen rijden snelle sprinters die ook kort stilstaan (doei conducteur!). Dit systeem is ook helder uit te leggen aan mensen die bijna nooit met de trein reizen of aan toeristen.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 15:16
door Thom91
Nog een soort branding a la r-net? Dat is ook niet een bijster succes.. Verder zullen de treinen dan wel weer een ander kleurtje moeten hebben en we weten hoe goed NS is met het uit elkaar houden van treinstellen..

Ik zeg, nee.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 15:19
door Hainje
NS wil haar Sprinter-merk niet opgeven aan R-Net. Anders was dat allang gebeurd op trajecten die jij noemt.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 15:20
door Klaasje
Neuh.. Waarom zou je een kleurtje nodig hebben als je gewoon nummers of letters kan voeren en daar consequent mee communiceert?

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 15:21
door Thom91
Je wilt dat zo'n trein toch herkenbaar is dan? Met een letter of cijfer ga je het niet redden denk ik.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 15:30
door Klaasje
In Duitsland werkt dat anders prima. In Parijs ook.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 15:32
door Suus
Met het sinds 1 januari aanbieden van een dagkaart voor NS+GVB Schiphol-Amsterdam is het ticketprobleem al deels aangepakt. Helaas is dit ticket nog niet echt bekend bij toeristen en volgens mij ook nog niet verkrijgbaar bij de kaartautomaat, maar dat moet echt wel opgelost worden.

De reisinformatie voor mensen die in de regio wonen is eigenlijk ook wel op orde, maar wat wel echt beter moet is de reisinformatie op Schiphol. Ik weet alleen niet of een lijnnummer alleen helpt of dat er een andere innovatieve aanpak nodig is.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 15:34
door Ardan
S-Bahn *O* Voor *O*

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 15:37
door Vinny
Als het om tariefintegratie gaat: LOL. Veel succes gewenst, misschien dat over 25 jaar iets mogelijk is...

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 15:37
door Thom91
Klaasje schreef:In Duitsland werkt dat anders prima. In Parijs ook.
Parijs - Amsterdam is appels met peren. RER ligt vrijwel volledig gescheiden. S-Bahn kan ik nog inkomen. Overigens lees ik nu pas dat je algemeen Stadstrein wilt toepassen, en niet Stadstrein Amsterdam. Hoe zie je de scheiding zitten bij Breukelen? Dan verder onder de normale naam sprinter, of zelfde Stadstrein nummer?

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 15:41
door Vinny
Het is ook maar een idee van 50 jaar geleden. We hebben wel stadsspoor in Nederland gehad: De zoetermeerlijn....

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 16:54
door Karl
Waarom niet gewoon alle treinen een lijnnummer geven? Dan zit je ook niet met vreemde knips en kan je altijd nog zeggen, "Kaart X is geldig op Lijn 1, 2 en op lijn 3 tussen station Y en Z"...

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 17:02
door Berk-24
Voor de S-Bahn Randstad zijn toch wel kwartiersdiensten op Amsterdam-Breukelen en Rotterdam-Gouda nodig op ma-vr overdag en integrale viersporigheid Rotterdam-Rijswijk en Utrecht-Gouda nodig.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 17:25
door Yanaike
Berk-24 schreef:Voor de S-Bahn Randstad zijn toch wel kwartiersdiensten op Amsterdam-Breukelen en Rotterdam-Gouda nodig op ma-vr overdag en integrale viersporigheid Rotterdam-Rijswijk en Utrecht-Gouda nodig.
Hoezo?

- Amsterdam-Breukelen is een intercity as. Een S-Bahn concept is hier niet heel erg nuttig omdat er maar weinig plaatsen/voorsteden op de route liggen. Om nou alleen voor Abcoude een kwartiersdienst in te voeren lijkt me wat overdreven. Het lijkt me veel interessanter om S-Bahn Randstad tussen Amsterdam en Utrecht over Hilversum te leiden.

- Waarom vier sporen tussen Woerden en Gouda? Er ligt daar maar een sprinter station: Gouda Goverwelle. Als je er voor zorgt dat de ICs de SPRs in Gouda Goverwelle inhalen kun je ze tussen Gouda en Woerden prima over dubbelspoor achter elkaar aan laten rijden. Omgekeerd geldt hetzelfde met inhaalmogelijkheden in Woerden.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 18:18
door Thom91
Berk-24 schreef:Voor de S-Bahn Randstad zijn toch wel kwartiersdiensten op Amsterdam-Breukelen en Rotterdam-Gouda nodig op ma-vr overdag en integrale viersporigheid Rotterdam-Rijswijk en Utrecht-Gouda nodig.
Die integrale viersporigheid standaard onder de ctrl-v, word je daar niet moe van?

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 23:46
door Yanaike
Ik snap al dat viersporigheidgedoe niet? Sprinters en intercity's hebben dezelfde snelheid. Op trajecten met weinig (sprinter)stations hoeft er niet ingehaald te worden en kunnen intercity en sprinter gewoon lekker achter elkaar rijden.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: za 09 mei 2015, 23:56
door Meltrain
Karl schreef:Waarom niet gewoon alle treinen een lijnnummer geven? Dan zit je ook niet met vreemde knips en kan je altijd nog zeggen, "Kaart X is geldig op Lijn 1, 2 en op lijn 3 tussen station Y en Z"...
Daar ben ik absoluut een voorstander van.
Gewoon de serienummers door 100 delen en je hebt al een lijnnummer.
Desnoods zet je er nog IC of S voor.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: zo 10 mei 2015, 10:13
door Vinny
Yanaike schreef:Ik snap al dat viersporigheidgedoe niet? Sprinters en intercity's hebben dezelfde snelheid. Op trajecten met weinig (sprinter)stations hoeft er niet ingehaald te worden en kunnen intercity en sprinter gewoon lekker achter elkaar rijden.
Veel viersporigheid is ook aangelegd om nieuwe suburbane stations mogelijk te maken voor sprinters, die in de Randstad daardoor steeds meer S-bahnkarakterestieken krijgen. In die zin is het verhaal van Klaasje een prima vervolgstap.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 08:55
door Alargule
Jammer dat het meteen weer over integrale viersporigheid moet gaan. Klaasjes voorstel gaat over een andere naamgeving voor bestaande treindiensten. Ik vind het wel wat hebben - dat lettervoorstel zou je mooi kunnen integreren met het metronetwerk. In combinatie met een plattegrond waarop zowel stadstrein- als metrolijnen worden getoond (misschien allebei onder een en dezelfde noemer?) en een vervoersbewijs dat op beide netwerken zonder uit- en inchecken bij een overstap geldig is, zou je inderdaad veel meer één geheel krijgen. Geef het netwerk daarnaast een uniform uiterlijk mee (kleur van de treinen, bebordingen, reisinformatie, één website).

Maar ja, in Nederland is het op zich al vrij uniek dat een concept als R-net van de grond heeft willen komen, waarbij de branding van de afzonderlijke vervoerders op het tweede plan is komen te staan. Voordat zoiets ook bij treinen en metro's gaat gebeuren...

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 09:28
door reisthijs
Het idee van integratie met het stedelijk vervoer klinkt prachtig maar ik zie de toegevoegde waarde van weer een nieuwe naam echt niet. Kleur van de treinen is ook helemaal niet belangrijk. Net zoals bij het Rnet-concept dat niet van de grond wil komen.

Je kan de stoptreinen best gewoon Sprinter blijven noemen en die lijnen een S-nummer geven.
Of maak de treinen onderdeel van Rnet als je daarmee door wilt gaan.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 11:28
door Yanaike
Alargule schreef:Jammer dat het meteen weer over integrale viersporigheid moet gaan. Klaasjes voorstel gaat over een andere naamgeving voor bestaande treindiensten. Ik vind het wel wat hebben - dat lettervoorstel zou je mooi kunnen integreren met het metronetwerk. In combinatie met een plattegrond waarop zowel stadstrein- als metrolijnen worden getoond (misschien allebei onder een en dezelfde noemer?) en een vervoersbewijs dat op beide netwerken zonder uit- en inchecken bij een overstap geldig is, zou je inderdaad veel meer één geheel krijgen. Geef het netwerk daarnaast een uniform uiterlijk mee (kleur van de treinen, bebordingen, reisinformatie, één website).
Het voorstel van Klaasje is niet nieuw. Volgens mij zijn er meer open topics waarin S-Baan netten of stadstreinen worden voorgesteld (voor Amsterdam). Persoonlijk zou ik het alleen in een wat breder perspectief gooien. Net als Amsterdam, kun je Rotterdam, Den Haag en Utrecht ook allemaal zo'n 'stadstrein' geven. En als je dan toch zo bezig bent kun je in een klap een mega netwerk maken dat bestaat uit een bundeling van al deze stadstreinen, de metro van Amsterdam, de metro van Rotterdam, RandstadRail, de tram in Utrecht en eventueel ook nog de trams in Amsterdam/Den Haag en Rotterdam en het R-net.
Ik denk dat zo'n integraal mega-concept veel beter werkt dan al die verschillende termen die nu voor verschillende systemen aan het ontstaan zijn.

De reden dat ik op de viersporigheid inging was puur om aan te tonen dat dit helemaal niet nodig is voor het introduceren van zo'n stedelijk netwerk. Zelfs, bij frequentieverhoging op het spoor, is er met kleine infrastructurele maatregelen al heel veel mogelijk.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 11:48
door Alargule
Oh, een integraal systeem van lijnletters en -nummers voor alle OV-lijnen in de Randstad zou ik helemaal mooi vinden. Maak het herkenbaar onder één huisstijl en bereisbaar met één in- en uitcheck.

Hmm...klinkt een beetje als R-net...

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 12:02
door Yanaike
Klinkt als R-net, maar dan veel vollediger. Je ziet dat er de laatste tijd veel verschillende naampjes ontstaan voor verschillende stedelijke systemen, terwijl het concept eigenlijk overal hetzelfde is. Om er maar een paar te noemen (zowel succesvol als onsuccesvol): R-Net, Zuidtangent, Randstadrail, Randstadspoor, U-OV, Breng, Phileas, RijnGouwelijn, Kolibri etc.
Eigenlijk is het enige idee om een paar van die systemen aan elkaar te koppelen (eigenlijk vooral R-Net en Randstadrail) en dan vervolgens ook de metrosystemen en sprinter-series in de randstad hierin onder te brengen.

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 13:31
door Thom91
Misschien moeten we dan een andere vraag aan TS vragen. Wat onderscheid jou van bijvoorbeeld R-Net?

Re: Stadstrein Amsterdam

Geplaatst: ma 11 mei 2015, 15:07
door Yanaike
TS?