SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor deadlock » Vr 22 Mei 2015, 13:05

Niet voor de rode pit mogen lopen bedoelt Thom91 natuurlijk ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Thom91 » Vr 22 Mei 2015, 13:18

deadlock schreef:Niet voor de rode pit mogen lopen bedoelt Thom91 natuurlijk ;)

Uiteraard
Komt wel goed schatje.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor SuperGhost » Vr 22 Mei 2015, 13:26

Maar een goederentrein hoeft toch ook niet perse op volle snelheid ingelegd te worden? Hij kan toch ook met 40km/h (ik noem maar even wat) ingelegd worden, zodat hij die rode lampen ontwijkt terwijl hij achter de sprinter aan rijdt?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Thom91 » Vr 22 Mei 2015, 13:40

Lijkt me logisch, maar de onderliggende gedachte was meer dat je hem idealiter achter een intercity hangt omdat het snelheidsverschil dan een stuk kleiner is.
Komt wel goed schatje.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor SuperGhost » Vr 22 Mei 2015, 15:55

Maar dat is niet altijd mogelijk.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Thom91 » Vr 22 Mei 2015, 15:58

Zie daar het probleem van het ontwikkelen van een dienstregeling..
Komt wel goed schatje.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor SuperGhost » Vr 22 Mei 2015, 16:03

Soms moet je inderdaad een niet-ideaal pad inleggen, zoals hier met de cargo gebeurd. Dat gebeurd nu elders in het land ook al, denk bijv. aan de Valleilijn, sprinter Apeldoorn-Enschede, stoptrein Arnhem->Winterswijk en IC Nijmegen->Den Helder.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Suus » Vr 22 Mei 2015, 18:11

Waar zit de brugopening van Weesp in dit verhaal en wat is nu weer het probleem met Assp?
Rame à l'approche

sneltram
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor sneltram » Vr 22 Mei 2015, 21:08

De brug in Wp kan alleen als de treinen twee minuten uit de symmetrie worden gelegd, dan heb je viermaal per uur een gat van vijf minuten. Dat houdt niet over, maar zou kunnen. Dat verschuiven van de symmetrie geeft een Hvs ook een klein voordeel ter voorkoming van een overkruisprobleem.

De stop in Assp moet vervallen als er een goederentrein rijdt naar Asd of verder, omdat die tussen de sprinter en intercity in zit. Daardoor moet het gat tussen sprinter en intercity iets groter zijn, waardoor stoppen te Assp niet lukt. Als de goederentrein niet rijdt of bij Dmn naar de Watergraafsmeer gaat, dan is er geen probleem om in Assp te stoppen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Vinny » Vr 22 Mei 2015, 21:34

Ik ben niet zo gecharmeerd van houtje-touwtje oplossingen voorzien voor de langere termijn. Het is een beetje jammer dat vele jaren op SAAL studeren voornamelijk niet heeft geleid tot een duurzame passende oplossing die recht doet aan de gehele vervoersvraag.

Ik denk eigenlijk dat je op de relatie Almere-Schiphol meer moet kijken naar de mogelijkheden om meer sprinters te laten rijden dan nu terwijl je de intercity's op snelheid houdt. Daarom leg je bijvoorbeeld ook dubbelspoor neer, zodat je makkelijk kan inhalen. Nu wil het geval dat dat vooral tussen Duivendrecht en Amsterdam Riekerpolder wordt gerealiseerd, maar daar zijn de snelheidsverschillen nu juist zo laag. In de praktijk heb je er dus betrekkelijk weinig aan. Het is vooral jammer dat integrale viersporigheid in Almere niet past. Daar zijn de snelheidsverschillen tussen sprinters en intercity's het grootst en bovendien heeft de stad echt een belachelijke hoeveelheid treinstations. De sprinter fungeert daar als een soort metro.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Thom91 » Vr 22 Mei 2015, 22:03

sneltram schreef:De brug in Wp kan alleen als de treinen twee minuten uit de symmetrie worden gelegd, dan heb je viermaal per uur een gat van vijf minuten. Dat houdt niet over, maar zou kunnen. Dat verschuiven van de symmetrie geeft een Hvs ook een klein voordeel ter voorkoming van een overkruisprobleem.

De stop in Assp moet vervallen als er een goederentrein rijdt naar Asd of verder, omdat die tussen de sprinter en intercity in zit. Daardoor moet het gat tussen sprinter en intercity iets groter zijn, waardoor stoppen te Assp niet lukt. Als de goederentrein niet rijdt of bij Dmn naar de Watergraafsmeer gaat, dan is er geen probleem om in Assp te stoppen.
Er gaan geen goederentreinen naar Assp, alleen naar Dmnz

Vinny schreef:Ik ben niet zo gecharmeerd van houtje-touwtje oplossingen voorzien voor de langere termijn. Het is een beetje jammer dat vele jaren op SAAL studeren voornamelijk niet heeft geleid tot een duurzame passende oplossing die recht doet aan de gehele vervoersvraag.

Ik denk eigenlijk dat je op de relatie Almere-Schiphol meer moet kijken naar de mogelijkheden om meer sprinters te laten rijden dan nu terwijl je de intercity's op snelheid houdt. Daarom leg je bijvoorbeeld ook dubbelspoor neer, zodat je makkelijk kan inhalen. Nu wil het geval dat dat vooral tussen Duivendrecht en Amsterdam Riekerpolder wordt gerealiseerd, maar daar zijn de snelheidsverschillen nu juist zo laag. In de praktijk heb je er dus betrekkelijk weinig aan. Het is vooral jammer dat integrale viersporigheid in Almere niet past. Daar zijn de snelheidsverschillen tussen sprinters en intercity's het grootst en bovendien heeft de stad echt een belachelijke hoeveelheid treinstations. De sprinter fungeert daar als een soort metro.
Die viersporigheid zorgt er wel voor dat de frequentie überhaupt omhoog kan want Asra - Shl is met de huidige gelijkvloerse kruisingen een capaciteitskiller.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Suus » Vr 22 Mei 2015, 22:15

Er zijn volgens mij wel een paar goederentreinen per dag tussen Weesp en Amsterdam Centraal, o.a. ergens op de vroege morgen een vuilnistrein richting Amsterdam.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Thom91 » Vr 22 Mei 2015, 22:28

De vroege morgen valt natuurlijk lekker buiten patroon he :Y

Geen cargo's iig in de spits
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Klaasje » Za 23 Mei 2015, 12:01

Wat ik wel mis is dat een IC-knoop in Weesp wel kan leiden tot flinke reistijdverkorting op de relatie Zwolle-Amsterdam Centraal. Je wint er in een klap zo 4 tot 6 minuten mee.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor deadlock » Za 23 Mei 2015, 12:45

Dat is waar maar is dat nog relevant als de NZ-lijn gaat rijden?

Edit: Ja natuurlijk voor alles boven Amsterdam enzo.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor SuperGhost » Za 23 Mei 2015, 13:37

Wat dacht je voor forenzen naar Sloterdijk, of in de zomer voor strandbezoekers?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor deadlock » Za 23 Mei 2015, 13:40

Het zou mij niet verbazen als het alsnog sneller is om in Zuid de metro te pakken naar Sloterdijk en het lijkt me sterk dat er heel veel mensen uit Zwolle en verder zijn die dat forenzen trouwens. Amsterdam West is gewoon lastig.

En het strand, tja, die incidentele reizigers.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

sneltram
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor sneltram » Za 23 Mei 2015, 14:07

Straks als we DSSA hebben is er een corridor Wp - Hlm, dus grote kans dat de sprinters uit Almere dan doorgaan naar Zandvoort.

Ter illustratie, de plannen voor DSSA (doorstroomstation Amsterdam):
Afbeelding

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor SuperGhost » Za 23 Mei 2015, 14:32

Blijven/worden de hoogste sporen niet gewoon die voor kerende treinen uit Schiphol?

sneltram
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor sneltram » Za 23 Mei 2015, 14:46

Nee, de treinen uit Schiphol gaan naar het midden toe. Dat komt met de flyover in het oosten beter uit. Treinen vanuit Utrecht moeten dan over alle sporen heen om aan de noordzijde uit te komen. Dat is makkelijker dan uitkomen in het midden (heb ik me laten vertellen, geen idee of het klopt want het klinkt een beetje krom).

In ieder geval gaan de treinen vanuit Wp dus door naar Hlm. Dan krijg je dus dat je de SAAl corridor qua frequenties moet afstemmen op de Oude Lijn.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Thom91 » Za 23 Mei 2015, 15:12

Als je kijkt naar Obpa is het logisch dat de doorgaande treinen uit Zaandam via de hoge sporen binnenkomen en vertrekken, nu is er namelijk eigenlijk een soort halfbakken oplossing.
Komt wel goed schatje.

Gamma
Berichten: 19
Lid geworden op: Zo 06 Jul 2014, 15:44

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Gamma » Za 23 Mei 2015, 16:27

Waarom is het nu dan een halfbakken oplossing?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Thom91 » Za 23 Mei 2015, 19:18

Vooral erg traag door de vele wissels, dus ook onderhoudsintensief.

Vanaf de hoge sporen naar Schiphol moet je onnodig veel wissels door, vanaf het midden kan je veel sneller richting Sloterdijk. Enige voordeel van huidige verbinding is dat wissel 481 symmetrisch is. Ik kan vanaf de sporenplan tekening niet zien of wissel 479 een rechts of een links wissel is maar ik vermoed rechts. Daardoor zou je de snelheid al boven de 80 kunnen opvoeren als de boogstralen dat toelaten..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 686
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Yanaike » Za 23 Mei 2015, 19:48

Beetje off-topic maar wel interessant onderwerp. Mij lijkt het toch het meest logische om de kerende treinen vanuit Schiphol op de hoge sporen af te handelen en dan pas de treinen Alkmaar - Utrecht. Zo niet dan heb je een langere fly-over aan de oostkant nodig en ook nog een extra fly-over aan de westkant

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Thom91 » Za 23 Mei 2015, 20:01

Laat die fly-over aan de westkant er nou al liggen ;)

Verder geeft het behandelen van de Schipholtak in het midden de mogelijkheid keersporen te bouwen ter hoogte van de Dijksgracht wat je mogelijk weer een materieelomloop bespaart etc.
Komt wel goed schatje.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten