SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor deadlock » Ma 25 Mei 2015, 05:08

Yanaike schreef:Jongens, kunnen we alsjeblieft een beetje on-topic blijven?

Wat is er niet ontopic aan een stoptrein tussen Zwolle en Amsterdam Centraal in een topic over treinen die daar onvermijdelijk naartoe gaan of vandaan komen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Vinny » Ma 25 Mei 2015, 09:41

Yanaike schreef:@Vinny: Ik snap dat je een groot voorstander bent van het drie-treinensysteem maar ik ben op zoek naar een manier om ETMET toe te passen in/rond Weesp dat is een compleet ander concept. Zou je misschien een nieuw topic kunnen openen met je ideeën rond het drie-treinensysteem?
Ik ben niet persé voostander van het drie-treinensysteem, maar in dit geval kan het bijna niet anders om te voorkomen dat de intercity's uit Friesland en Groningen erg verslomen.

Dubbel zo veel treinen = Dubbel zo veel reizigers. Leuke relatie, maar zo werkt het in de praktijk helaas niet
De groei van het aantal reizigers is de hele reden dat er een forse investering in de SAAL-corridor wordt gedaan. Men verwacht dat dat vooral ligt aan de toename van het aantal inwoners en arbeidsplaatsen in Flevoland. Ik denk zelf dat je door een snellere intercity en hogere frequenties in het lagere segment ook meer keuzereizigers in de trein aan trekt, bij elkaar opgeteld zal dat in de buurt van een vedubbeling komen.

Zijn 6 treinen Lelystad-Zwolle per uur (en 4 voor Dronten en Kampen Zuid) niet erg veel van het goede? En hoe ga je die passend krijgen te Zwolle, als de intercity's van/naar Groningen en Leeuwarden daar nog wel verknoopt blijven?
Komt in feite doordat je wat doorkoppelt "over Zwolle" en "over Lelystad". De overbediening van Dronten en Kampen-Zuid kan eigenlijk alleen worden beperkt door extra treinen te laten keren te Zwolle. Dat lijkt me logisitiek niet handig en vervoerskundig ook niet persé wenselijk. Als je de stoptrein Kampen-Zwolle opheft dan is het aantal extra treinkilometers ook wel redelijk beperkt.

En ik mis nog een snelle trein vanaf Flevoland naar Amsterdam Centraal (2 rechtstreekse sprinters lijkt me wel wat mager)
Via een overstap te Weesp zijn er vier reismogelijkheden per uur. Maar eigenlijk is het idee om mensen uit Flevoland wat met zachte hand te duwen richting Amsterdam Zuid, alwaar via onderliggend openbaar vervoer het centrum van Amsterdam bereikt kan worden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor SuperGhost » Ma 25 Mei 2015, 13:36

Zoals ik het begrijp ga je dan gewoon de IC naar CS opheffen en die reizigers maar de (huidige) 4 sprinters per uur proppen? Dat gaat toch nooit goed, of mis ik nu iets?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Vinny » Ma 25 Mei 2015, 18:09

Dat gaat prima, want die reizigers worden met de extra treinen vervoerd die naar Amsterdam Zuid gaan. Het gaat pas niet goed als je een snelle trein naar Amsterdam Centraal gaat inleggen want dan verplaatsen alle reizigers zich naar die trein. Dat betekent dat de extra treinen naar Zuid leeg blijven en die naar Centraal overvol raakt. Het probleem is dat een paar minuten reistijdverschil al enorm veel kan uitmaken voor de preferentie van de reiziger voor een bepaalde trein. Door er voor te zorgen dat de reistijd naar alle relevante herkomst/bestemmingsgebieden te Amsterdam voor alle treinen ongeveer gelijkblijft zal er ook een evenredige verdeling van reizigers plaatsvinden over de treinen. Dat is zeg maar het idee.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor verfmeer » Ma 25 Mei 2015, 18:32

Wat over reizigers die verder willen dan Amsterdam, mensen richting Haarlem, Zaandam, Alkmaar en Hoorn? Die mensen benadeel je daarmee. Zolang er vanuit Schiphol geen IC's richting de kop van Noord-Holland vertrekken heb je nog steeds een snelle verbinding richting Amsterdam Centraal nodig, een sprinter voldoet dan niet.

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor SuperGhost » Ma 25 Mei 2015, 21:00

Was er niet ook een grote groep forenzen die naar Sloterdijk en Zaandam moest? Met de sprinter reizen is even snel naar Sloterdijk als met de IC naar Zuid en dan de metro pakken. Dan krijg je dus veel extra druk op sprinters, die juist al met problemen kampen.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Klaasje » Di 26 Mei 2015, 09:31

Zo vol zijn die sprinters nou ook weer niet. Overigens lost Vinny een probleem op welke in feite best wel meevalt. Er zouden voornamelijk meer treinen richting Zuid en Schiphol gaan rijden omdat men daar meer groei verwacht, niet omdat men zo graag CS wil ontlasten. Zo strategisch denkt NS helemaal niet. Die volgen voornamelijk de vraag. De grap is overigens dat op het moment dat de frequentie Almere-Amsterdam CS omhoog gaat van 2 x naar 4x per uur per IC dat er kortere treinen gaan rijden en je de treinen daardoor makkelijker op meer perronfases kwijt kan en het station dus efficiënter kan gebruiken. Eigenlijk is er dus helemaal niet zo'n probleem op Amsterdam CS.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Vinny » Di 26 Mei 2015, 19:26

Volgens mij gaan extra treinen vooral knellen tussen Amsterdam Muiderpoort en Diemen. Ook daar was 5 jaar geleden ineens sprake van een spoorverdubbeling, maar dat is geruisloos van tafel geveegd.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor deadlock » Di 26 Mei 2015, 21:14

Wilden ze daar stiekem niet een iets andere oplossing voor verzinnen met een extra spoor over de WGM oid? heb er iets van opgevangen maar geen idee hoe en wat.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Suus » Di 26 Mei 2015, 21:34

Ik zou ook echt niet weten hoe je daar twee extra sporen moet inpassen eigenlijk. De spoorlijn en de Watergraafsmeer zijn volledig omringd door bebouwing .
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Ardan » Di 26 Mei 2015, 21:40

Bebouwing staat dermate ver van de spoorlijn af dat een extra spoortje aan de zuidzijde makkelijk zou kunnen, hoewel je er donder op kunt zeggen dat dan de antigeluidsoverlastjihad moeilijk gaat doen.
Aan de noordzijde zou je wel een spoortje van Wgm op moeten offeren denk ik.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor SuperGhost » Wo 27 Mei 2015, 00:37

deadlock schreef:Wilden ze daar stiekem niet een iets andere oplossing voor verzinnen met een extra spoor over de WGM oid? heb er iets van opgevangen maar geen idee hoe en wat.
Was dat niet een relatief oud plan bedoeld om de HSL-treindiensten (met name de Benelux en de Thalys) via Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal te krijgen?

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Berichtdoor Klaasje » Wo 27 Mei 2015, 12:22

Bij de omarming van de Wgm zouden de sporen voor de Wgm in het midden uitkomen bij Muiderpoort. De treinen Weesp-Amsterdam zouden dan om het rangeerterrein heen gaan rijden en de treinen Amsterdam-Weesp over de huidige sporen als ik mij niet vergis.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten