Pagina 2 van 9

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 11:51
door Yanaike
Mijn probleem is niet de intercity stop in Weesp. Het probleem is de inpassing van een tienminutenfrequentie op de SAAL-as. Want, zoals ik in mijn eerste post al aangaf is het bij een frequentere spoorverbinding lastiger om vanuit Almere zowel een IC-dienst naar Amsterdam als over de Zuid-as naar Schiphol in stand te houden. Een intercity stop in Weesp zou juist een oplossing zijn voor dit probleem. Maar omdat deze oplossing niet mijn voorkeur heeft, wil ik met jullie brainstormen over andere oplossingen.

Hier is de bron waar ik het over had. Ik weet niet of er heel letterlijk instaat dat die twee extra sporen ook echt een perron krijgen, maar in deze bron worden in ieder geval serieuze varianten besproken waarbij (een deel van) de intercity's gaan stoppen in Weesp:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2503,d.d24

@Sneltram en SuperGhost: op dit moment is er een soort kwartiersdienst. Het ene kwartier naar Amsterdam Zuid en het andere kwartier Amsterdam Centraal. Door een intercity-stop in Weesp te maken kan er inderdaad een volledige kwartiersdienst naar beide bestemmingen aangeboden worden (waarvan de helft indirect). Maar is het echt nodig om Weesp zo'n overbediening te geven, alleen maar voor een goede overstapmogelijkheid? Ter vergelijking. Als er om het kwartier een cross-platform mogelijkheid is tussen zowel IC's als SPR's, is het station qua bediening ongeveer vergelijkbaar met Leiden en wordt het station zelfs frequenter bediend dan bijvoorbeeld Eindhoven.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 12:04
door Suus
Ik wordt zelf ook niet direct warm voor een intercitystop in Weesp maar ik ben het wel eens dat het hele intercitygebeuren rondom Weesp ook niet helemaal optimaal is.

Waar ik echter bij een intercitystop in Weesp voor vrees is dat het de sterke positie van de sprinters gaat ondermijnen en zeker in de avonduren voor een verlies aan sprinters op de kleinere stations gaat betekenen.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 12:11
door Moshi
Yanaike schreef:Mijn probleem is niet de intercity stop in Weesp. Het probleem is de inpassing van een tienminutenfrequentie op de SAAL-as. Want, zoals ik in mijn eerste post al aangaf is het bij een frequentere spoorverbinding lastiger om vanuit Almere zowel een IC-dienst naar Amsterdam als over de Zuid-as naar Schiphol in stand te houden. Een intercity stop in Weesp zou juist een oplossing zijn voor dit probleem. Maar omdat deze oplossing niet mijn voorkeur heeft, wil ik met jullie brainstormen over andere oplossingem.
Nogmaals, het probleem is al opgelost: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... al-mlt.pdf

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 12:26
door Zonnig
Lijkt mij een duidelijk verhaal.

Er is nog wel een kleine reistijdverbetering voor de sprinters te behalen.
Nu wordt de sluit procedure van de deuren (o.a. in Weesp) pas gestart als de IC 's al weer uit beeld zijn. Je kan dit al starten als de IC voorbij rijdt. Je kan dan dichter achter de IC invoegen en hebt weer meer speling op de rest van het traject.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 12:26
door sneltram
Uiteraard is Wp overbediend door een ic-stop, maar het gaat er ook niet om dat Wp zelf een betere bediening krijgt, maar juist om zo veel mogelijk reismogelijkheden te creëren voor Amf / Alm richting Asdz en Asd. Het geeft juist in de avonduren de mogelijkheid om te snijden in de dienstregeling. Nu heeft Asdz 's avonds geen ic naar Alm. Straks kun je Shl - Asdz - Dvd - Wp - Alm - Lls - Zl samen met Asd - Wp - Hvs - Amf als basis nemen en blijven alle bestemmingen goed bereikbaar, zelfs in de avonduren en op zondagochtend.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 12:34
door Yanaike
@Moshi, Je had ook wel wat eerder met jouw bron mogen komen wat mij betreft :P

Maar wat ik even samenvattend opmaak uit die brief is dat er straks gaan rijden:
- 6x/uur IC Lelystad - Almere - Zuid - Schiphol
- 6x/uur SPR Lelystad - Almere - Weesp - Zuid - Schiphol
- 4x/uur IC Lelystad - Almere - Amsterdam Centraal
- 2x/uur IC Amersfoort - Hilversum - Zuid - Schiphol
- 2x/uur IC Amersfoort - Hilversum - Amsterdam Centraal
- 6x/uur SPR Amersfoort - Hilversum - Weesp - Amsterdam Centraal

Dat lijkt me dan ook wel weer een beetje overkill eerlijk gezegd. 10 intercity's vanuit Almere richting Amsterdam pfoe...

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 12:49
door Thom91
In de LTSA, die op sommige punten ook weer achterloopt maar veel actuelere officiele bronnen zijn er niet, is het al een stuk soberder: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lange ... -_Lelystad

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 12:52
door Vinny
sneltram schreef:Uiteraard is Wp overbediend door een ic-stop, maar het gaat er ook niet om dat Wp zelf een betere bediening krijgt, maar juist om zo veel mogelijk reismogelijkheden te creëren voor Amf / Alm richting Asdz en Asd. Het geeft juist in de avonduren de mogelijkheid om te snijden in de dienstregeling. Nu heeft Asdz 's avonds geen ic naar Alm. Straks kun je Shl - Asdz - Dvd - Wp - Alm - Lls - Zl samen met Asd - Wp - Hvs - Amf als basis nemen en blijven alle bestemmingen goed bereikbaar, zelfs in de avonduren en op zondagochtend.
Maar het nut van Weesp als overstapstation ontgaat me eerlijk gezegd. Alle stations aan de zuidtak van Amsterdam zijn straks met onderliggend openbaar vervoer ook prima bereikbaar vanuit Amsterdam centrum/ station Centraal. Waarom zou je dan in Weesp een overstap moeten faciliteren?

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 12:54
door Thom91
sneltram schreef:Uiteraard is Wp overbediend door een ic-stop, maar het gaat er ook niet om dat Wp zelf een betere bediening krijgt, maar juist om zo veel mogelijk reismogelijkheden te creëren voor Amf / Alm richting Asdz en Asd. Het geeft juist in de avonduren de mogelijkheid om te snijden in de dienstregeling. Nu heeft Asdz 's avonds geen ic naar Alm. Straks kun je Shl - Asdz - Dvd - Wp - Alm - Lls - Zl samen met Asd - Wp - Hvs - Amf als basis nemen en blijven alle bestemmingen goed bereikbaar, zelfs in de avonduren en op zondagochtend.
Vanaf aanstaande dienstregeling 2016 zal in de avonduren de IC Leiden - Amsterdam Zuid - Almere en wat daar omheen zit ook in de avonduren gaan rijden.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 13:44
door sneltram
Neemt niet weg dat je nu effectief alle bestemmingen maar twee keer per uur met een ic kan bereiken. Met een knoop in Wp wordt dat vier keer per uur. Wachttijd wordt dus effectief verkort en wachttijd wordt over het algemeen veel zwaarder gewaardeerd dan reistijd zelf. Zie ook de oude lijn. Vroeger had je een echte ic en een sneltrein. Nu alleen nog sneltreinen, maar wel in een strakke kwartiersdienst, wat uiteindelijk een veel aantrekkelijker reisproduct oplevert.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 16:18
door Wubbo
Thom91 schreef:Vanaf aanstaande dienstregeling 2016 zal in de avonduren de IC Leiden - Amsterdam Zuid - Almere en wat daar omheen zit ook in de avonduren gaan rijden.
In de aanvraag van NS aan het Locov over dienstregeling 2016 staat daar niets over, dat plan lijkt dus een stille dood te zijn gestorven.

Wat echt zou helpen is eens slim kijken welke maatregelen je kan nemen om inhalingen te versnellen en de cross-platform overstap ook. Voor een cross-platform overstap staat nu 2 minuten: volgens mij is de helft daarvan buffertijd, dat moet echt sneller kunnen. Ook 4 minuten voor een inhaling door 1 trein is eigenlijk veel te lang: met kleine infrastructurele maatregelen (seinverdichting, sneller binnenrijden, vertrekprocedure starten voordat sein uit de stand stop is maar voorkomen dat trein gaat rijden) moet dat sneller kunnen. Daarmee kun je Sprinters versnellen, waardoor er voor de IC's meer ruimte komt.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 16:33
door Alargule
De hele discussie is dus eigenlijk mosterd na de maaltijd, leid ik hieruit af?

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 16:47
door Thom91
Wubbo schreef:
Thom91 schreef:Vanaf aanstaande dienstregeling 2016 zal in de avonduren de IC Leiden - Amsterdam Zuid - Almere en wat daar omheen zit ook in de avonduren gaan rijden.
In de aanvraag van NS aan het Locov over dienstregeling 2016 staat daar niets over, dat plan lijkt dus een stille dood te zijn gestorven.
Ze hebben geen keus met de kerende IC in Almere

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 16:51
door Suus
Dat snap ik eigenlijk niet. Op het moment dat de intercity over de zuidtak niet rijdt hoeft de s2600 toch ook niet te keren in Almere? Ik heb tot nu toe altijd begrepen en volgens mij ook in documenten gelezen dat de avonduren-intercity Almere - Zuid - Schiphol er pas komt in 2017 als de dienstregeling toch al overhoop gaat, de dienstregeling is daar nu te fragiel voor aan het worden.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 17:03
door Thom91
Ik was wat voorbarig :oops:

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 17:21
door Berk-24
sneltram schreef:Neemt niet weg dat je nu effectief alle bestemmingen maar twee keer per uur met een ic kan bereiken. Met een knoop in Wp wordt dat vier keer per uur. Wachttijd wordt dus effectief verkort en wachttijd wordt over het algemeen veel zwaarder gewaardeerd dan reistijd zelf. Zie ook de oude lijn. Vroeger had je een echte ic en een sneltrein. Nu alleen nog sneltreinen, maar wel in een strakke kwartiersdienst, wat uiteindelijk een veel aantrekkelijker reisproduct oplevert.
Hoho, er rijdt nog steeds een IC, alleen slaat die Den Haag en Leiden nu over en staat er direct achter. En je hebt nog zo'n pleisterbenelux

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: do 14 mei 2015, 18:32
door sneltram
Het gaat er vooral om dat het nadeel van een klein beetje extra reistijd veel minder erg wordt gevonden dan het voordeel van extra reismogelijkheden. Een ic-knoop in Wp doet precies dat.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 09:09
door Vinny
sneltram schreef:Neemt niet weg dat je nu effectief alle bestemmingen maar twee keer per uur met een ic kan bereiken. Met een knoop in Wp wordt dat vier keer per uur. Wachttijd wordt dus effectief verkort en wachttijd wordt over het algemeen veel zwaarder gewaardeerd dan reistijd zelf. Zie ook de oude lijn. Vroeger had je een echte ic en een sneltrein. Nu alleen nog sneltreinen, maar wel in een strakke kwartiersdienst, wat uiteindelijk een veel aantrekkelijker reisproduct oplevert.
Dan zou ik er meer voor zijn om 4x per uur Amsterdam Centraal - Amersfoort en 4x per uur Schiphol - Almere als basisuitgangspunt te nemen. Een soort corridor-dienstregeling.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 09:17
door deadlock
sneltram schreef:Het gaat er vooral om dat het nadeel van een klein beetje extra reistijd veel minder erg wordt gevonden dan het voordeel van extra reismogelijkheden. Een ic-knoop in Wp doet precies dat.
Spreek voor jezelf; Minder reistijd is voor mij vele malen belangrijker. Waar haal je die bewering vandaan? Bron?

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 11:02
door sneltram
Bijvoorbeeld hier:
http://archief.goudappel.nl/Site/basics ... skunde.pdf

en vooral ook hierin:
Space and time related determinants of public transport use in trip chains.
Artikel door Stefaan van de Walle en Therese Steenberghen, verschenen in Elservier nr. 2, 2006.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 11:07
door Thom91
En daar bovenop staat weer rechtstreeksheid, waardoor reistijd weer een minder bepalende factor wordt en reizigers zoveel mogelijk rechtstreeks naar hun eindbestemming willen. Uiteindelijk weinig relevant dus die knopen als er op beide assen vier keer per uur gereden gaat worden..

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 11:09
door sneltram
Bij deze de uitdaging om vier keer per uur een ic Amf-Asd, Amf-Asdz, Alm-Asd en Alm-Asdz in te passen, bovenop de sprinters, goederentreinen, omleidingspad en 4900.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 11:13
door deadlock
sneltram schreef:Bijvoorbeeld hier:
http://archief.goudappel.nl/Site/basics ... skunde.pdf

en vooral ook hierin:
Space and time related determinants of public transport use in trip chains.
Artikel door Stefaan van de Walle en Therese Steenberghen, verschenen in Elservier nr. 2, 2006.
Ik denk dat dat probleem gemarginaliseerd wordt door overstaps in grotere hubs te laten plaatsvinden. Overstappen in Schubbekutteveen voelt als lang, overstappen op Amsterdam Centraal voelt als kort.

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 11:13
door sneltram
Bron?

Re: SAAL: Intercity-stop in Weesp?

Geplaatst: vr 15 mei 2015, 11:16
door Thom91
sneltram schreef:Bij deze de uitdaging om vier keer per uur een ic Amf-Asd, Amf-Asdz, Alm-Asd en Alm-Asdz in te passen, bovenop de sprinters, goederentreinen, omleidingspad en 4900.
Nou nou, er zijn standaard kwartiersdiensten met sprinterknopen in Weesp. Verder ondersteunende IC diensten waarbij aangetekend mag worden dat het niet nodig is om op assen als Amsterdam - Amersfoort een kwartiersdienst IC aan te bieden, zeker als straks op Zuid de NZ-Lijn open gaat waarbij aangetekend mag worden dat het centrum vanaf zowel Zuid als Centraal even snel bereikbaar is en je dus de facto een 15' dienst aanbiedt. Almere - Amsterdam C heeft voldoende aan de 2 keer per uur met ondersteunende kwartiersdienst sprinter en de IC verbinding Almere - Zuid zal drukker worden door de opening van de NZ-Lijn en dus een 15' dienst nodig hebben.