Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Dan zie ik toch meer in een verlenging vanaf Diemen Zuid. Het is korter, hoeft minder door stedelijk gebied heen en er is bij bebouwing in de omgeving altijd al rekening gehouden met een dergelijke verbinding. Bovendien zou het een mooie oplossing voor het capaciteitsverdelingsvraagstuk zijn op een toekomstige ringlijn Isolatorweg-Gaasperplas. Waar nu op het westelijke tracédeel (Isolatorweg-Overamstel) sprake is van ondercapaciteit en gesproken wordt over een verhoging van de frequentie naar 16 treinen per uur per 2019, is die frequentie op het oostelijke deel (Van der Madeweg-Gaasperplas) overdreven, en zou 8 tot hooguit 10 keer per uur beter passen.

Met een aftakking naar IJburg vanaf Diemen Zuid kun je de treinen mooi verdelen: 8 per uur naar Gaasperplas en 8 per uur naar IJburg, mogelijk te verhogen naar 10 per uur naar beide bestemmingen (= 20 per uur op de gezamenlijke ringlijn).

Als ik nou investeringen in de completering van het Amsterdamse metronet zou moeten aanwijzen, zouden het zijn:
  • verlenging van de ringlijn vanaf Isolatorweg naar CS Noordzijde en dan aantakken op de te vermetroën lijn naar IJburg, conform het oorspronkelijke Combiplan eind jaren '80-begin jaren '90;
  • aftakking van Diemen Zuid naar IJburg;
  • oostwestlijn (Schiphol - ) Osdorp De Aker - Lelylaan - Leidseplein - Muiderpoortstation - Sluisbuurt (overstap op IJmetro);
  • ombouw van de Amstelveenlijn tot Amstelveen Centrum naar metro en aansluiting op de Noord/Zuidlijn. Het gedeelte ten zuiden van A'veen Centrum blijft tramlijn, doorgetrokken tot Uithoorn. Dat blijft dus overstappen, maar betreft een minder groot aandeel reizigers dan nu getroffen wordt door de inkorting van de Amstelveenlijn tot Amsterdam Zuid.
Het zal nog wel tot 2050 duren eer dit een realiteit kan zijn, maar dan heeft Amsterdam wel een stadsdekkend metronet dat écht als ruggengraat van het OV kan dienen en veel meer reizigers kan verplaatsen dan het huidige metro- en tramnet dat kunnen.
Laatst gewijzigd door Alargule op di 13 dec 2016, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door IC140 »

Origineel idee, Natorious ;). Die verbinding naar IJburg is zo lekker makkelijk inpasbaar doordat je hem over de ruimtereservering voor de IJmeer-metro plant. Deze variant is dus al meerdere keren voorbij gekomen. Ik heb er zelf een jaar of 5 terug ook nog een rapportje over geschreven op de universiteit. Neemt niet weg dat het bij het realiseren van IJburg 2 nog best een denkbare variant is, mede door de lage kosten.

Welke lijnvoering er bij hoort is een lastigere keuze. Toen ik het onderzoek er naar gedaan had was een volledig ontvlochten variant nog in trek en kon je de IJburglijn prima als aftakking van lijn 50 exploiteren, waarbij de helft van de metro's naar GPP gaat en de andere helft naar IJburg.

Met een verbinding Spaklerweg/Amstel - Zuid er bij wordt het een stuk ingewikkelder doordat je een pootje te veel hebt vanaf Zuid. Je wilt eigenlijk een lijn naar Amstel, Gein en IJburg, terwijl 3 lijnen op de zuid/westtak te veel is. Dat wordt keuzes maken.
Laatst gewijzigd door IC140 op di 13 dec 2016, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2280
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Roeland »

Geweldig idee, om de metrolijn vanaf Diemen Zuid door te trekken naar IJburg. Dat maakt meteen de gewenste lijnvoering na 20xx een stukje makkelijker:
Drie hoogfrequente basislijnen:
* M1: Noord - CS - Zuid
* M2: CS - Amstel - Bijlmer - Gein
* M3: Isolatorweg - Lelylaan - Zuid - Diemen Zuid (en dan deels naar IJburg en deels naar Gaasperplas)
* met daartussen nog een geamputeerd mini-metrolijntje Zuid - Amstel - Weesperplein
Waarbij de lijnen M1, M2 en M3 met M5-materieel rijden, met een minimumfrequentie van bijv. overdag 12x/uur en 's avonds 8x/uur.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Toch een reality-check: er wordt binnenkort (overmorgen) een besluit genomen door het DB van de SRA over de bestelling van de M7-serie. Die gaat vrijwel zeker uit 'halflang' materieel bestaan. Alles met M5 exploiteren lijkt mij dan niet reëel. Wellicht dat de ringlijn ('M3') met een combinatie van dubbele en enkele M7's kan worden geëxploiteerd, afhankelijk van de vervoersvraag per lijn en per dagdeel. Volgens mij houd je dan voldoende M5's over voor de exploitatie van de lijnen 'M1' en 'M2'.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Natorious »

Alargule schreef:Toch een reality-check: er wordt binnenkort (overmorgen) een besluit genomen door het DB van de SRA over de bestelling van de M7-serie. Die gaat vrijwel zeker uit 'halflang' materieel bestaan. Alles met M5 exploiteren lijkt mij dan niet reëel. Wellicht dat de ringlijn ('M3') met een combinatie van dubbele en enkele M7's kan worden geëxploiteerd, afhankelijk van de vervoersvraag per lijn en per dagdeel. Volgens mij houd je dan voldoende M5's over voor de exploitatie van de lijnen 'M1' en 'M2'.
Als er hoogfrequent op de ringlijn gereden wordt, dus 10x/u in de spits naar GPP en IJburg elk, dan bied je ook al een hogere totale capaciteit met een halve M5. In combinatie met een Geinlijn van 18x/u maak je een verbinding tussen Amstel en Zuid echt overbodig.
Uiteindelijk gaan er ook wel gekoppelde metro's moeten rijden, omdat de ringlijn door blijft groeien, al helemaal met een hogere frequentie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

verlenging van de ringlijn vanaf Isolatorweg naar CS Noordzijde en dan aantakken op de te vermetroën lijn naar IJburg, conform het oorspronkelijke Combiplan eind jaren '80-begin jaren '90;
Lijkt me beter om de metro aan te takken op de Oostlijn dan op de IJburglijn. Sowieso is het vermetro'en van de IJburglijn nogal lastig, ondanks dat hier vroeger wel altijd rekening mee is gehouden zijn er gewoon overwegen en dergelijke. En als dat voorgestelde plan Diemen-Zuid-IJburg gemaakt wordt lijkt het me niet echt nodig om óók nog eens lijn 26 te vermetro'en. Ondanks dat dit vroeger altijd al het plan is geweest.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Vinny »

Het plan dat de burelen van de stadsregio gehaald heeft was het doortrekken van de Zuidtangent via Diemen-zuid naar IJburg. Later is nog een spoorverbinding via IJburg naar Almere op de tekentafel verschenen. Leuke plannen maar financieel onhaalbaar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roeland
Berichten: 2280
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Roeland »

Vinny schreef:Het plan dat de burelen van de stadsregio gehaald heeft was het doortrekken van de Zuidtangent via Diemen-zuid naar IJburg. Later is nog een spoorverbinding via IJburg naar Almere op de tekentafel verschenen. Leuke plannen maar financieel onhaalbaar.
Ik heb even op google de reistijd IJburg - Boelelaan (VU) berekend.
* auto (A10) - 16 minuten
* OV (tram 26 + sneltram 51) - 49 minuten
Met zo'n "fantastische" verhouding moet je, als IJburger die op de VU of op de Zuidas werkt, wel een heel erge autohater zijn, als je je dagelijks in de 26 en de 51 wilt proppen.
Wil je de IJburgers echt een goede OV-verbinding geven (due qua reistijd kan concurreren met de auto) met de belangrijkste bestemmingen buiten de directe omgeving van CS, dan is zo'n doorgetrokken Diemen-zuid-metro eigenlijk gewoon onmisbaar. Zeker wanneer straks de andere eilanden van IJburg gebouwd en bewoond gaan worden.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Hageneis »

En hoe lang doet de auto er over in de spits? Dan kan de balans toch weer doorslaan naar OV.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Vinny »

De betrouwbaarheid van lijn 26 wordt (werd) ook wel eens in twijfel getrokken door de reizigers op IJburg. Het is natuurlijk zo dat de lijn op zichzelf best kwetsbaar is omdat er nauwelijks keervoorzieningen zijn en er geen reeël alternatief bestaat in de vorm van andere bus- of tramlijnen. Ik heb mensen gesproken die regelmatig getrakteerd zijn op lange wandelingen van het Zeeburgereiland naar IJburg.

Een buslijn extra naar bijv. Amstelstation zou geen kwaad kunnen lijkt me. Maar goed, los daarvan - het kan naar mijn mening geen kwaad om te kijken naar metrouitbreidingen die wél vervoerswaarde voor de reiziger kunnen opleveren en niet tot onconfortabeler overstappen lijden. Maar goed, ik ben dan ook de enige idioot die het gepresteerd heeft om een keer 45 minuten in de bittere kou op Amstelveen Westwijk* over te stappen op een bus die "wegens een verstoring" zijn beloofde frequentie alles behalve waar kon maken. Dat kost natuurlijk reizigers. In ieder geval mij. :Y

*Je kunt hier voor ook prima Spaklerweg of een van de andere "pareltjes" die het metro-netwerk in Amsterdam rijk is noemen waar reizigers staan te blauwbekken op een aansluiting.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roeland
Berichten: 2280
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Roeland »

Hageneis schreef:En hoe lang doet de auto er over in de spits? Dan kan de balans toch weer doorslaan naar OV.
Om 8.15 uur vandaag geeft Google maps:
- auto 21 minuten
- OV (tram 26 + 51) 48 minuten
- fiets 40 minuten

Met een naar IJburg doorgetrokken metro (Isolatorweg - Zuid - DiemenZuid - IJburg) zou de reistijd ca. 15 minuten worden (metrostation IJburg - metrostation Zuid), met looptijd vanaf station Zuid naar de voordeur van werk/studie/ziekehuis: ca. 20 minuten.
Roeland
Berichten: 2280
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Roeland »

en om 8.40 uur was de auto-rijtijd gestegen tot 24 minuten. Nog steeds 2x zo snel als met het OV :oops:
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door waldo79 »

Zo nieuw is het niet dat de auto zo'n factor 2 sneller is dan het OV. Op verbindingen naar en binnen een stadscentrum kan het OV wel sneller zijn. Eerder is de fiets een concurrent van het OV.

En als er genoeg massa is om een rechtstreekse verbinding per OV tussen IJburg en de Zuidas aan te bieden, kan er gedacht worden om een buslijn te starten op die relatie (A)
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

We kunnen inderdaad eerst eens beginnen met een bus naar Zuid (zelfs als er file staat ben je dan nog 10 minuten sneller dan met de huidige verbinding, na opening NZ lijn misschien 5 minuutjes). En al sdie goed vol zit kunnen we eens gaan kijken naar een metro.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Natorious »

Vinny schreef:Het plan dat de burelen van de stadsregio gehaald heeft was het doortrekken van de Zuidtangent via Diemen-zuid naar IJburg. Later is nog een spoorverbinding via IJburg naar Almere op de tekentafel verschenen. Leuke plannen maar financieel onhaalbaar.
Ik heb dit plan altijd niks gevonden. De Zuidtangent (R-Netflagship bus 300) is al een ongelofelijk lange buslijn, als je zo'n lange lijn nog langer maakt, zal het de punctualiteit alleen maar omlaag brengen. Trouwens, hoezo via Diemen-Zuid? Is dat echt niet een gigantische omweg?
waldo79 schreef:Zo nieuw is het niet dat de auto zo'n factor 2 sneller is dan het OV. Op verbindingen naar en binnen een stadscentrum kan het OV wel sneller zijn. Eerder is de fiets een concurrent van het OV.

En als er genoeg massa is om een rechtstreekse verbinding per OV tussen IJburg en de Zuidas aan te bieden, kan er gedacht worden om een buslijn te starten op die relatie (A)
De reden dat tram 26 zo vol is, is omdat fietsen naar Zeeburg/IJburg echt ongelofelijk kut en relatief ver is. Je fietst verplicht stukken door het niets, moet een gigantische brug over en andere factoren die het veel interessanter maken om met de tram te gaan. Of bus, maar dat alleen als je in de Bijlmer, Almere & 't Gooi of in Utrecht moet wezen, aangezien je voor alle andere locaties in Amsterdam altijd sneller bent met de tram.
pedaalemmerzak schreef:We kunnen inderdaad eerst eens beginnen met een bus naar Zuid (zelfs als er file staat ben je dan nog 10 minuten sneller dan met de huidige verbinding, na opening NZ lijn misschien 5 minuutjes). En al sdie goed vol zit kunnen we eens gaan kijken naar een metro.
Oke, dus je start een busdienst op, kost weet ik veel hoeveel per jaar. Die laat je lekker een paar jaar doorrijden en vaststaan op de A10. En dan is het Centrumeiland af, is IJburg in grootte en inwonertal verdubbelt, het Zeeburgereiland staat volgebouwd en heb je een slecht functionerende overvolle tram, een bus waar je eigenlijk niet zoveel aan hebt en een bus die je alleen naar Zuid brengt, die ook nog eens langzamer is dan de auto. En dán gaan we praten over een metro, die er dan tegen 2050 ligt? Lijkt mij achterlijk, maar het zal vast wel zo lopen.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

Natorious schreef: Oke, dus je start een busdienst op, kost weet ik veel hoeveel per jaar. Die laat je lekker een paar jaar doorrijden en vaststaan op de A10. En dan is het Centrumeiland af, is IJburg in grootte en inwonertal verdubbelt, het Zeeburgereiland staat volgebouwd en heb je een slecht functionerende overvolle tram, een bus waar je eigenlijk niet zoveel aan hebt en een bus die je alleen naar Zuid brengt, die ook nog eens langzamer is dan de auto. En dán gaan we praten over een metro, die er dan tegen 2050 ligt? Lijkt mij achterlijk, maar het zal vast wel zo lopen.
Dat heet realisme. Haal je hoofd uit de wolken: een buslijn is op korte termijn veel haalbaarder dan een metro.

En een volle buslijn ijburg-zuid bewijst dat er écht een metro moet gaan komen.

Langzamer dan de auto zal het ÖV in de meeste gevallen altijd blijven (behalve echt op centrum-centrum verbindingen met de trein, sommige metro's etc.). Maar met zo'n bus kan het i.i.g. een stuk sneller dan nu.

Toch zie ik de kans dat de buslijn ijburg-zuid over de A10 er komt somber in, simpelweg omdat men zo veel mogelijk mensen in de NZ lijn wil proppen. En deze verbinding omzeilt de NZ lijn juist.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Chrysa »

pedaalemmerzak schreef:Toch zie ik de kans dat de buslijn ijburg-zuid over de A10 er komt somber in, simpelweg omdat men zo veel mogelijk mensen in de NZ lijn wil proppen. En deze verbinding omzeilt de NZ lijn juist.
Nou heb ik veel slechts over het GVB gehoord, ik geloof niet dat ze mensen in een metro gaan proppen puur en alleen omdat het kan zonder dat het logisch is.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik heb trouwens nog een alternatief bedacht voor beter railvervoer naar IJburg: verleng tram 12 naar Science Park (was al het plan) en dan over een nieuwe brug naar IJburg ! Daarmee verbind je IJburg in één klap met zowel Amstel als Science Park.

Hier een kaartje:

Afbeelding


Er komt dan naast de huidige fietsbrug een brug voor trams. Dit zou eventueel gecombineerd kunnen worden met een brug voor autoverkeer, maar dat hangt ervanaf hoe anti-auto de amsterdamse politiek op dat moment toevallig is. De auto verbinding naar Science Park is momenteel erg om, dus het zou wel een verbetering zijn maar in Amsterdam is men allergisch voor auto's dus tsja.

De brug is het enige echt dure aan dit project; trambaans aanleggen op de weg is niet onoverkomelijk duur. Bij halte Hugo de Vrieslaan kan er worden overgestapt op tram 9. Het is dus niet een heel goedkoop project, maar wel (veel) goedkoper dan een metro.


Ik heb de tram nu rechtstreeks naar IJburg laten lopen maar de tram kan natuurlijk ook via Steigereiland gaan of via een route daar tussen in.


Op deze manier wordt ook de wijk Diemen Noord met een tram bediend.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

Een alternatief zou zijn om de A10 brug te verbreden voor het wegverkeer en de tram langs deze snelweg te laten lopen, net ten oosten van de A10 dus. En dan laten aantakken op de tram 26 t.h.v. het kruispunt met de A10.

Dat zou goedkoop zijn als men toch al van plan was om de a10 brug te verbreden, maar ik weet niet of men dat ook daadwerkelijk wil gaan doen op niet al te lange termijn.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Wat een omslachtig plan. Verlengen van het tramspoor vanaf Flevopark via de al bestaande Amsterdamse brug is echt veel eenvoudiger, korter, goedkoper en realistischer.

Maar goed: dit heet niet voor niets het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door trolly »

Hè wat flauw, nou heb je het verklapt, terwijl pedaalemmerzak druk bezig was z'n trambrug steeds verder naar het westen op te schuiven. Nog drie posts en hij had de Amsterdamsebrug zelf bedacht.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Wat een omslachtig plan. Verlengen van het tramspoor vanaf Flevopark via de al bestaande Amsterdamse brug is echt veel eenvoudiger, korter, goedkoper en realistischer.

Maar goed: dit heet niet voor niets het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic.
Ja ben ik ook voor hoor. MAar op deze manier verbind je ook Science Park.

Ik denk inderdaad dat tenzij men ook een autobrug wil aanleggen (quod non want amsterdam en auto's zijn oei eng vies bah) dat mijn plan weinig kans heeft. Maar als men het wil combineren dan kan het wel degelijk. Zelfs in combinatie met een amsterdamsebrugtram.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

trolly schreef:Hè wat flauw, nou heb je het verklapt, terwijl pedaalemmerzak druk bezig was z'n trambrug steeds verder naar het westen op te schuiven. Nog drie posts en hij had de Amsterdamsebrug zelf bedacht.
Ik probeer alternatieven aan te bieden, naast de al bestaande ideeën ;)
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Natorious »

pedaalemmerzak schreef:Dat heet realisme. Haal je hoofd uit de wolken: een buslijn is op korte termijn veel haalbaarder dan een metro.
Als je m'n post een beetje goed leest, lees je dat ik het heb over dat een metro gewoon nodig is op lange termijn, dus waarom jarenlang geld uitgeven aan een bus, terwijl je dat geld ook kan gebruiken om in onderzoek naar de metro te investeren.
pedaalemmerzak schreef:k heb trouwens nog een alternatief bedacht voor beter railvervoer naar IJburg: verleng tram 12 naar Science Park (was al het plan) en dan over een nieuwe brug naar IJburg ! Daarmee verbind je IJburg in één klap met zowel Amstel als Science Par
En ik moet mijn hoofd uit de wolken houden? :') :') :')
Man man man...
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door mattie156 »

Afbeelding
Was zelf ook even creatief geweest :)
Heb rekening gehouden met de komst van de nieuwe terminal bij de polderbaan in hoofddorp.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten