Vinny schreef:Het plan dat de burelen van de stadsregio gehaald heeft was het doortrekken van de Zuidtangent via Diemen-zuid naar IJburg. Later is nog een spoorverbinding via IJburg naar Almere op de tekentafel verschenen. Leuke plannen maar financieel onhaalbaar.
Ik heb dit plan altijd niks gevonden. De Zuidtangent (R-Netflagship bus 300) is al een ongelofelijk lange buslijn, als je zo'n lange lijn nog langer maakt, zal het de punctualiteit alleen maar omlaag brengen. Trouwens, hoezo via Diemen-Zuid? Is dat echt niet een gigantische omweg?
waldo79 schreef:Zo nieuw is het niet dat de auto zo'n factor 2 sneller is dan het OV.
Op verbindingen naar en binnen een stadscentrum kan het OV wel sneller zijn. Eerder is de fiets een concurrent van het OV.
En als er genoeg massa is om een rechtstreekse verbinding per OV tussen IJburg en de Zuidas aan te bieden, kan er gedacht worden om een buslijn te starten op die relatie (A)
De reden dat tram 26 zo vol is, is omdat fietsen naar Zeeburg/IJburg echt ongelofelijk kut en relatief ver is. Je fietst verplicht stukken door het niets, moet een gigantische brug over en andere factoren die het veel interessanter maken om met de tram te gaan. Of bus, maar dat alleen als je in de Bijlmer, Almere & 't Gooi of in Utrecht moet wezen, aangezien je voor alle andere locaties in Amsterdam altijd sneller bent met de tram.
pedaalemmerzak schreef:We kunnen inderdaad eerst eens beginnen met een bus naar Zuid (zelfs als er file staat ben je dan nog 10 minuten sneller dan met de huidige verbinding, na opening NZ lijn misschien 5 minuutjes). En al sdie goed vol zit kunnen we eens gaan kijken naar een metro.
Oke, dus je start een busdienst op, kost weet ik veel hoeveel per jaar. Die laat je lekker een paar jaar doorrijden en vaststaan op de A10. En dan is het Centrumeiland af, is IJburg in grootte en inwonertal verdubbelt, het Zeeburgereiland staat volgebouwd en heb je een slecht functionerende overvolle tram, een bus waar je eigenlijk niet zoveel aan hebt en een bus die je alleen naar Zuid brengt, die ook nog eens langzamer is dan de auto. En dán gaan we praten over een metro, die er dan tegen 2050 ligt? Lijkt mij achterlijk, maar het zal vast wel zo lopen.