Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door trolly »

pedaalemmerzak schreef:En jij hebt een lichte begrijpendlezenverdwazing.
Is ook best lastig.
pedaalemmerzak schreef:"In het geval het toch als metro aan zou worden gelegd, zou ik eigenlijk bijna willen voorstellen om Duivendrecht helemaal te schrappen als IC station en in plaats daarvan de ICs te laten stoppen op Diemen Zuid. Maar goed dat is toekomstmuziek voorlopig."
Ik had het niet over "bijna willen voorstellen Duivendrecht helemaal te schrappen als IC station", maar over Duivendrecht opheffen als station. Dat zal vast niet gebeuren, maar voor het netwerk en de verbindingen maakt het weinig uit: Diemen Zuid en Amsterdam Zuid zijn prima plekken voor de overstap op de metro. Duivendrecht wordt pas weer ècht relevant als er in die buurt gebouwd wordt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Er gaan toch stemmen op om de Gaasperplaslijn vanuit Gaasperplas in te korten tot Van der Madeweg vanaf 2019. De huidige metroverbindingen via station Duivendrecht moeten daarentegen blijven bestaan. Ieder voorstel om Duivendrecht te downgraden en Diemen-Zuid te upgraden stuit dus op de praktische problemen die dat netwerkvoorstel (voor de metro vanaf 2019) met zich meebrengt.

Ik zou geen reiziger uit Almere willen zijn die op pak 'em beet Amstel of Holendrecht moet wezen met trolly's hang naar het opheffen van het station Duivendrecht. Of begrijp ik je bedoelingen verkeerd?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Vinny »

Het inkorten van de Gaasperplaslijn is natuurlijk een slecht idee, onnodig reizigersonvriendelijk en biedt eigenlijk geen voordeel. Net als bij de Amstelveenlijn die ook wordt gesplitst wordt systeemdogmatisch beleid gevoerd, in plaats van dat de wensen en behoeftes van de reiziger centraal staan.

Verder kan een IJmeerlijn als treinverbinding ook zinvol zijn. De Intercity Den Haag-Schiphol-Lelystad e.v. kan wat versneld worden, en de capaciteitsproblemen bij Weesp en Almere kunnen zo ook worden opgelost.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roeland
Berichten: 2280
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Roeland »

Station Duivendreacht heeft een belangrijke overstapfunctie voor reizigers vanuit Lelystad / Almere / Amersfoort / Hilversum die op metro 54 overstappen (bijv. richting Bijlmer, AMC en Amstel).
Daarom blijf ik voorstander van IC-stops op Duivendrecht voor de Gooi- en Flevolijn.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Vinny schreef:Het inkorten van de Gaasperplaslijn is natuurlijk een slecht idee, onnodig reizigersonvriendelijk en biedt eigenlijk geen voordeel. Net als bij de Amstelveenlijn die ook wordt gesplitst wordt systeemdogmatisch beleid gevoerd, in plaats van dat de wensen en behoeftes van de reiziger centraal staan.
Kan ik het niet mee oneens zijn, maar laten we even denken vanuit de (zelf opgelegde) systeembeperkingen. Dan zit ik te denken aan een variant waarbij niet lijn 53 maar lijn 50 een shuttle wordt, en wel tussen Gein en Van der Madeweg. Lijn 53 rijdt dan na Van der Madeweg door naar Isolatorweg. De lijnen 51 CS-Isolatorweg en 54 CS-Gein blijven ongewijzigd ten opzichte van de huidige voorkeursvariant.

Technisch moet het mogelijk zijn: lijn 50 wisselt na Duivendrecht dan naar de binnensporen via de kruiswissels ten zuiden van van der Madeweg. Als je dat een beetje goed uitkient, zou je de lijnen 53 en 54 er vlak op kunnen laten volgen, zeg 2 minuten later. Lijn 50 is dan de ideale oplossing om voldoende capaciteit op de Geinlijn te blijven bieden; op Van der Madeweg wordt 2 minuten later een overstap op lijn 53 geboden; de lijnen 53 en 54 komen gelijktijdig aan en bieden daarmee met minimaal tijdverlies een cross-platformoverstap.

Per saldo verdeel je de pijn zo volgens mij eerlijker: Gaasperplaslijnreizigers blijven een directe verbinding voorbij Van der Madeweg houden en een verbinding met CS middels een cross-platformoverstap, die bovendien geen extra tijdverlies met zich meebrengt ten opzichte van de huidige voorkeursvariant. Op de Geinlijn blijft één directe verbinding in stand (lijn 54) en de capaciteit/frequentie gelijk aan nu met de 50-shuttle.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Natorious »

Alargule schreef:Per saldo verdeel je de pijn zo volgens mij eerlijker: Gaasperplaslijnreizigers blijven een directe verbinding voorbij Van der Madeweg houden en een verbinding met CS middels een cross-platformoverstap, die bovendien geen extra tijdverlies met zich meebrengt ten opzichte van de huidige voorkeursvariant. Op de Geinlijn blijft één directe verbinding in stand (lijn 54) en de capaciteit/frequentie gelijk aan nu met de 50-shuttle.
Maar het is toch gestoord dat omdat er een tram in Amstelveen komt men uit Gaasperplas voortaan ook moeten overstappen voor het centrum? Je geeft men uit Gaasperplas N.b. 2 overstappen voor de Noord-Zuidlijn. Als iemand dan van Zuidoost naar Noord wil kan je van 1 overstap naar 3 gaan.

Edit: Sorry, woede over een Gaasperplaspendel deed me verkeerd doen lezen, sozz.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

trolly schreef:
pedaalemmerzak schreef:En jij hebt een lichte begrijpendlezenverdwazing.
Is ook best lastig.
pedaalemmerzak schreef:"In het geval het toch als metro aan zou worden gelegd, zou ik eigenlijk bijna willen voorstellen om Duivendrecht helemaal te schrappen als IC station en in plaats daarvan de ICs te laten stoppen op Diemen Zuid. Maar goed dat is toekomstmuziek voorlopig."
Ik had het niet over "bijna willen voorstellen Duivendrecht helemaal te schrappen als IC station", maar over Duivendrecht opheffen als station. Dat zal vast niet gebeuren, maar voor het netwerk en de verbindingen maakt het weinig uit: Diemen Zuid en Amsterdam Zuid zijn prima plekken voor de overstap op de metro. Duivendrecht wordt pas weer ècht relevant als er in die buurt gebouwd wordt.

Als we dan toch willen fantaseren over het opheffen van Duivendrecht:

Het opheffen van Duivendrecht Hoog als sprinter treinstation ( Asd - Ut dus) zou ik me nog wel kunnen voorstellen. Je kunt immers net zo goed overstappen op Bijlmer of Amstel. Je raakt dan ook de situatie van veel stations dicht op elkaar een beetje kwijt. Maar Duivendrecht-Laag is gewoon een heel belangrijk overstapstation.

Een sprinterstation bij Van der Madeweg lijkt me veel nuttiger dan het huidige Duivendrecht-Hoog.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Vinny »

Wat zich hier heel erg wreekt is de slechte inbedding van het spoornetwerk in het regionale en stedelijke openbaar vervoer in Amsterdam. Het lijkt me nu precies een van de dingen die in de draad over het stadsspoor en de speerpunten genoemd worden. Als er bijvoorbeeld tariefintegratie bestaat, kan er een betere afstemming komen tussen de sprinters en de metro. Bovendien moet er denk ik goed op regionaal niveau gekeken worden waar zich natuurlijke overstappunten bevinden tussen de vervoersmodaliteiten. Ik kan me goed voorstellen dat Duivendrecht zijn belang als overstapstation verliest als de Noord-Zuidlijn reizigers van Amsterdam Zuid naar de binnenstad kan vervoeren. Voor veel reizigers betekent dat wel een kleine omweg, dus er moet zeker meer comfort en reistijdwinst tegenover staan, zeker omdat voor veel mensen de reisroute ook duurder gaat uitpakken. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Widejo »

Een complete herindeling van het stedelijke OV zou in Amsterdam moeten plaatsvinden. Naast Amsterdam CS nog 2 stations aanwijzen voor IC-verkeer en alle overige bestaande stations puur op hoogfrequent sprinterverkeer laten functioneren. Gescheiden van de IC sporen. Vanuit die opzet missing links bepalen, quick wins toepassen en een lange termijn visie completeren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten